Koldskålstråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21970
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59605

Re: Koldskålstråden

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. maj 2018, 18:37

Billede

Det er en af de få, jeg kan tåle uden at skulle tage piller.
Jeg har aldrig brugt at lave koldskål selv.
Som yngre elskede jeg kammerjunker, men jeg får det ikke godt i maven af at spise dem, så ristede havregryn og frugt passer mig bedre.
0
Fræksak
Indlæg: 2495
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 473
Likede indlæg: 4234

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Fræksak » 19. maj 2018, 20:32

Jeg er ikke superfan af koldskål - altså det smager fint som en slags dessert, men ikke som et rigtigt måltid. Jeg vil dog gerne anbefale denne, som vi købte lidt tilfældigt forleden i Lidl. Den smagte MEGA godt! Tilpas sød, syrlig og tyk i det. Mmmmmm.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Studsgaard » 19. maj 2018, 21:15

Med tykmælk og vanilje. Jeg har også prøvet med Cheasy vanilie istedet for tykmælk - det var faktisk også godt, men ikke sådan jeg plejer at lave det.
Hele eller brækkede kammerjunkere - IKKE knuste, jeg kan ikke lide smuldrer i koldskålen.
Noglegang kommer vi også jordbær i. Men de skal bare være skåret i stykker, ikke blendede i koldskålen.
0
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Maoam » 19. maj 2018, 23:43

Fræksak skrev:Jeg er ikke superfan af koldskål - altså det smager fint som en slags dessert, men ikke som et rigtigt måltid. Jeg vil dog gerne anbefale denne, som vi købte lidt tilfældigt forleden i Lidl. Den smagte MEGA godt! Tilpas sød, syrlig og tyk i det. Mmmmmm.


Hvad koster den? Kan se det er fra den samme gård, som den jeg foretrækker, men med Lidl's eget navn. Den anden koster 20 kr, og jeg vil da gerne spare penge og Lidl ligger tættere på mig end Meny.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Nacaw
Indlæg: 210
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 358

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Nacaw » 20. maj 2018, 00:49

Kærnemælk, tykmælk, vaniljesukker, flormelis og.. fløde :savl:

Helst ingen drys, men hvis det skal være, så rugfras. Det er vist mest en dessert :-D
0
Fræksak
Indlæg: 2495
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 473
Likede indlæg: 4234

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Fræksak » 20. maj 2018, 05:30

Maoam skrev:
Fræksak skrev:Jeg er ikke superfan af koldskål - altså det smager fint som en slags dessert, men ikke som et rigtigt måltid. Jeg vil dog gerne anbefale denne, som vi købte lidt tilfældigt forleden i Lidl. Den smagte MEGA godt! Tilpas sød, syrlig og tyk i det. Mmmmmm.


Hvad koster den? Kan se det er fra den samme gård, som den jeg foretrækker, men med Lidl's eget navn. Den anden koster 20 kr, og jeg vil da gerne spare penge og Lidl ligger tættere på mig end Meny.


Det var min mand, der købte ind, så det ved jeg ikke. Men Lidl er jo som udgangspunkt billig. Jeg lagde også mærke til, at den er fra Øllingegård.

Ifølge dette link koster den pt 15 kr mod normalt 24,95: https://www.lidl.dk/da/ugenstilbud.htm?articleId=7738
0
IrmaPigen
Indlæg: 7814
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12503

Re: Koldskålstråden

Indlægaf IrmaPigen » 20. maj 2018, 06:07

Wizzze skrev:
Velvet-Goldmine skrev:Der skal være både æg, citron, vanille OG tykmælk i! -hvor kunne du glemme sidstnævnte? :sur:

Hele kammerjunkere (eller til nøds lige brækket over en gang), det KAN spises med friske søde jordbær men det er ikke obligatorisk eller at foretrække, kan spises hvor som helst og når som helst.


Jeg tog det som en selvfølge? Der er vel ingen kontrovers om tykmælken? :gruble:


Jeg bruger ikke tykmælk.

Jeg bruger kun god økologisk kærnemælk. Og så bruger jeg to blommer pr. Liter kærnemælk. Det giver en rimelig cremet konsistens.

Og to el tre spiseskeer sukker pr liter afhængig af hvor sød man ønsker den.

Vaniljesukker er total nogo hos mig. Jeg bruger en god fed stang til to liter mælk. (eller en halv pr liter).

Og så bruger jeg citronskallen i, jeg synes det er bedre end bare saften, men typisk ryger der også lidt saft i. Citron er også med til at tykne det.

Min koldskål er i øvrigt godkendt af et yderst kræsent smagspanel. Kærestens børn spiste den forleden med stort velbehag, og de spiser ikke hvad som helst.
0
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Maoam » 20. maj 2018, 07:13

Fræksak skrev:
Maoam skrev:
Fræksak skrev:Jeg er ikke superfan af koldskål - altså det smager fint som en slags dessert, men ikke som et rigtigt måltid. Jeg vil dog gerne anbefale denne, som vi købte lidt tilfældigt forleden i Lidl. Den smagte MEGA godt! Tilpas sød, syrlig og tyk i det. Mmmmmm.


Hvad koster den? Kan se det er fra den samme gård, som den jeg foretrækker, men med Lidl's eget navn. Den anden koster 20 kr, og jeg vil da gerne spare penge og Lidl ligger tættere på mig end Meny.


Det var min mand, der købte ind, så det ved jeg ikke. Men Lidl er jo som udgangspunkt billig. Jeg lagde også mærke til, at den er fra Øllingegård.

Ifølge dette link koster den pt 15 kr mod normalt 24,95: https://www.lidl.dk/da/ugenstilbud.htm?articleId=7738


Tak, jeg må i Lidl.
1
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23812
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 22063

Re: Koldskålstråden

Indlægaf dgd2007 » 20. maj 2018, 11:55

Tak for tips vedr. Koldskål med citron fra Arla.
Jeg tjekker sporene ved lejlighed ... Jeg kom dog bagefter til at tænke på om jeg havde bragt nogle på vildspor bved at poste et billede af den, for den ligner meget Arlas "koldskål med tykmælk og æg" i farven og fremtoningen. Dem har de alle sammen altid masser af. :gruble:
0
IrmaPigen
Indlæg: 7814
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12503

Re: Koldskålstråden

Indlægaf IrmaPigen » 20. maj 2018, 20:25

Mine venners ene knægt i dag om min koldskål: "Jordens bedste koldskål".


Lav nu jeres koldskål selv i stedet for det der købepis.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7529
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 830
Likede indlæg: 19726

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Animi » 20. maj 2018, 21:19

IrmaPigen skrev:Mine venners ene knægt i dag om min koldskål: "Jordens bedste koldskål".


Lav nu jeres koldskål selv i stedet for det der købepis.


Men var der is i?
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
IrmaPigen
Indlæg: 7814
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12503

Re: Koldskålstråden

Indlægaf IrmaPigen » 20. maj 2018, 21:23

Animi skrev:
IrmaPigen skrev:Mine venners ene knægt i dag om min koldskål: "Jordens bedste koldskål".


Lav nu jeres koldskål selv i stedet for det der købepis.


Men var der is i?


Øeh, nej. Min koldskål er hjemmelavet. Det kunne aldrig falde mig ind at putte is i.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7529
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 830
Likede indlæg: 19726

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Animi » 20. maj 2018, 21:24

IrmaPigen skrev:
Animi skrev:
IrmaPigen skrev:Mine venners ene knægt i dag om min koldskål: "Jordens bedste koldskål".


Lav nu jeres koldskål selv i stedet for det der købepis.


Men var der is i?


Øeh, nej. Min koldskål er hjemmelavet. Det kunne aldrig falde mig ind at putte is i.


Det er ellers den eneste rigtige måde at spise hjemmelavet koldskål på :-D
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
IrmaPigen
Indlæg: 7814
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12503

Re: Koldskålstråden

Indlægaf IrmaPigen » 20. maj 2018, 21:25

Animi skrev:
IrmaPigen skrev:
Animi skrev:
IrmaPigen skrev:Mine venners ene knægt i dag om min koldskål: "Jordens bedste koldskål".


Lav nu jeres koldskål selv i stedet for det der købepis.


Men var der is i?


Øeh, nej. Min koldskål er hjemmelavet. Det kunne aldrig falde mig ind at putte is i.


Det er ellers den eneste rigtige måde at spise hjemmelavet koldskål på :-D


Øeh, nej tak :tie:
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7529
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 830
Likede indlæg: 19726

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Animi » 20. maj 2018, 21:29

IrmaPigen skrev:
Animi skrev:
IrmaPigen skrev:
Animi skrev:
IrmaPigen skrev:Mine venners ene knægt i dag om min koldskål: "Jordens bedste koldskål".


Lav nu jeres koldskål selv i stedet for det der købepis.


Men var der is i?


Øeh, nej. Min koldskål er hjemmelavet. Det kunne aldrig falde mig ind at putte is i.


Det er ellers den eneste rigtige måde at spise hjemmelavet koldskål på :-D


Øeh, nej tak :tie:


Don’t knock it ‘till you try it :wink3: Medmindre man selvfølgelig slet ikke kan lide vaniljeis, men så er man også lidt tosset :lol:
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Mad og drikke"