Koldskålstråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Lykke » 19. maj 2018, 09:57

Mine krav er: økologisk og på tilbud.
Spiser det sjældent - når jeg gør er det som snack. Hele kammerjunker i.
Det er alligevel en gang mælkepjask. Om det er kærne eller tykmælk er hip som hap.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19617

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Animi » 19. maj 2018, 10:13

Altså jeg siger det bare ikke - jeg blev MEGET overrasket, da jeg fandt ud af, at det åbenbart ikke er normalt at komme utrolig meget vaniljeis i?!? Men det har vi bare altid gjort i min familie, så det er det eneste jeg kan spise :-D
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Fru Sunshine » 19. maj 2018, 10:27

Jeg ville kaste mig frådende over det hele, hvis jeg ikke fik så fordømt ondt i maven af det.
Uanset typen skulle det toppes med guf og ristede havregryn.
Kammerjunkere (hele selvfølgelig) og frugt er nødløsninger.

Min koldskål bliver lavet på halvt tykmælk, halvt kærnemælk, æggesnaps og vanilje.
Æggesnapsen bliver kun lavet på blommen. Jeg skal jo bruge hviden til guf.
Senest rettet af Fru Sunshine 19. maj 2018, 10:31, rettet i alt 1 gang.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Koldskålstråden

Indlægaf dgd2007 » 19. maj 2018, 10:27

Animi skrev:Altså jeg siger det bare ikke - jeg blev MEGET overrasket, da jeg fandt ud af, at det åbenbart ikke er normalt at komme utrolig meget vaniljeis i?!? Men det har vi bare altid gjort i min familie, så det er det eneste jeg kan spise :-D

Normalt eller unormalt ... det er da værd at overveje. :)
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Koldskålstråden

Indlægaf milisa » 19. maj 2018, 10:30

dgd2007 skrev:Er der nogen der ved om dette produkt føres af nogle af supermarkedskæderne i København: Arla, koldskål med citron? :)

De plejer at have haft det i de butikker der nu er Meny, og jeg mener faktisk også, mens det har været Meny. Men det er længe siden jeg har set det. :gruble:

Billede


Den bør du kunne få alle steder. Den er ikke lige så populær som deres variant med tykmælk, men både de to og den med jordbær plejer at være standardvarer i sommerperioden.
3
Tally-ho
Brugeravatar
Helga1
Indlæg: 504
Tilmeldt: 6. maj 2016, 09:19
Kort karma: 31
Likede indlæg: 654

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Helga1 » 19. maj 2018, 10:33

Helst hjemmelavet med æg, sukker, halv tykmælk og halv kærnemælk og masser vanille. Spises med knuste kammerjunkere (helst den fra Karen Wolf) eller koldskålscrunch. Kan spises både til morgen, middag, aften og dessert :savl:
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Sof » 19. maj 2018, 10:34

dgd2007 skrev:Er der nogen der ved om dette produkt føres af nogle af supermarkedskæderne i København: Arla, koldskål med citron? :)

De plejer at have haft det i de butikker der nu er Meny, og jeg mener faktisk også, mens det har været Meny. Men det er længe siden jeg har set det. :gruble:

Billede

Vores nærmeste Føtex og Netto har den i hvert fald, nord for København. Men specielt Netto’en har som regel aldrig noget, så mon ikke de fleste har den :D
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Madam Pomfrey » 19. maj 2018, 12:46

Fru Sunshine skrev:Jeg ville kaste mig frådende over det hele, hvis jeg ikke fik så fordømt ondt i maven af det.
Uanset typen skulle det toppes med guf og ristede havregryn.
Kammerjunkere (hele selvfølgelig) og frugt er nødløsninger.

Min koldskål bliver lavet på halvt tykmælk, halvt kærnemælk, æggesnaps og vanilje.
Æggesnapsen bliver kun lavet på blommen. Jeg skal jo bruge hviden til guf.


har ligegodt aldrig hørt om koldskål med guf, men det lyder sådan ca. helt fantastisk og vidunderligt :love2:
Det må vist prøves en dag - som dessert.

Vi elsker koldskål herhjemme
jeg kan godt finde på at købe kartonerne hvis de er på tilbud, men det er meget ofte hjemmelavet, for der skal en hel del til. jeg bruger normalt 50-50 kærnemælk og tykmælk. Men forrige gang kom jeg til at tage forkert, så der blev det koldskål med ymer, det var faktisk også ok, så sidst lavede jeg det med 1 ylette, 1 tyk, 2 kærne, - det blev også ret godt.
Jeg bruger hele æg, fra egne høns, og de har sådan nogle virkelig mørkegule og lækre blommer, hvilket betyder at koldskålen faktisk er lysegul når den er færdig.

Det er lidt forskelligt hvad jeg putter i, nogle gange er det bare sukker, andre gange vanille, indimellem limesaft og lidt revet skal.
Eller en citrussirup. Vi får somregel sukkerristede havregryn til, smager godt og det mætter dejligt. Indimellem får vi kammerjunkere, vi plejer at knuse dem. Der er tit frisk frugt til, bananer i skiver, friske jordbær, melon (ved siden af)

vi får koldskålen som hovedret og gerne på de varme forårs- og sommerdage, hvor appetitten ikke er til de store tunge retter.
Ungerne kunne æde det nærmest dagligt tror jeg, det er virkelig i høj kurs!
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Fru Sunshine » 19. maj 2018, 12:57

Madam Pomfrey skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg ville kaste mig frådende over det hele, hvis jeg ikke fik så fordømt ondt i maven af det.
Uanset typen skulle det toppes med guf og ristede havregryn.
Kammerjunkere (hele selvfølgelig) og frugt er nødløsninger.

Min koldskål bliver lavet på halvt tykmælk, halvt kærnemælk, æggesnaps og vanilje.
Æggesnapsen bliver kun lavet på blommen. Jeg skal jo bruge hviden til guf.


har ligegodt aldrig hørt om koldskål med guf, men det lyder sådan ca. helt fantastisk og vidunderligt :love2:
Det må vist prøves en dag - som dessert.


Vi fik det altid som dessert, når vi var på sommerlejr i vores spejderhytte i Nørlev som småbitte Grønsmutter.
Det skal bare være sådan.
Senest rettet af Fru Sunshine 19. maj 2018, 21:24, rettet i alt 1 gang.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12731
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 919
Likede indlæg: 12467

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Guilded_Lily » 19. maj 2018, 13:48

Kløvers koldskål med citron.
Knuste kammerjunkere (min mand foretrækker tvebakker - tørre, smagløse skidt!)
Evt. med jordbær, hvis det er friske, søde, dasnke.

Kan spises på alle tider af døgnet - vi får det oftest som aftensmad på meget varme dage, som vi spiser suppe på kolde.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Wizzze » 19. maj 2018, 14:17

dgd2007 skrev:Er der nogen der ved om dette produkt føres af nogle af supermarkedskæderne i København: Arla, koldskål med citron? :)

De plejer at have haft det i de butikker der nu er Meny, og jeg mener faktisk også, mens det har været Meny. Men det er længe siden jeg har set det. :gruble:

Billede


Er ret sikker på at både Supperbrugsen og Kvackly har den.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14592

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Pjeps » 19. maj 2018, 15:11

Jeg spiser det yderst sjældent, men vil helst have det med ymer/tykmælk, citron og vanille. Og så kammerjunker og guf (æggehvider pisket stift med sukker)
1
:ninja:
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Maoam » 19. maj 2018, 16:52

Øllingegårds koldskål er den bedste koldskål. Jeg spiser det med knuste kammerjunker eller havrefras, fordi jeg en dag ikke havde flere kammerjunker, og jeg syntes det var godt. Det er et mellemmåltid eller dessert.
2
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Stitch » 19. maj 2018, 18:29

Jeg elsker koldskål. Har aldrig lavet det selv for købvarianten er fin. Tager som regel den der er på tilbud:lol:.
Jeg knuser kammerjunkerne. Puttet gerne friske jordbær henover.
Kan spise det som hovedmåltid, dessert og snack :lun:
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Koldskålstråden

Indlægaf Lulu » 19. maj 2018, 18:37

Wizzze skrev:Vi har den hvert år, og i år skal ikke være nogen undtagelse :D

Koldskål: med eller uden æg?
Koldskål: med eller uden citron?
Koldskål: med eller uden vanilje?
Koldskål: knuste eller hele kammerjunkere, eller slet ingen kammerjunkere?
Koldskål: med eller uden frugt som hindbær, jordbær eller rabarber?
Koldskål: hovedret eller dessert?

Hvad siger debatten?


Uden æg
Med citron
Med vanilje
Hele kammerjunkere
Ingen frugt
Hovedret, dessert, mellemmåltid og meget mere.
0

Tilbage til "Mad og drikke"