Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Indlægaf twinkle » 6. jun 2018, 13:30

Jeg er helt ærligt ved at køre død i kød og kødretter. Jeg føler mig ideforladt, og synes vi spiser så kedeligt.

Jeg tænker derfor, at vi skal i gang med mere vegetarisk mad - for ligesom at få lidt kreativitet og andre indspark på madpaletten. Men; hvordan og hvorledes starter man? Hvor findes de gode opskrifter og inspiration? Til en start tænker jeg, at vi skal spise vegetarisk 1-2 gange i ugen.

Er der ydermere nogen, der har erfaring med vegetarmad, hvis man ikke er stor fan af svampe?
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Indlægaf JoyNips » 6. jun 2018, 13:54

I kan eventuelt få en måltidskasse. Vi får veganerkassen fra aarstiderne og er rigtig glade for den. Eneste minus er, at den er lidt svær for vores dreng at spise med af fordi der ofte er meget sprødt og knasende grønt.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8237

Re: Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Indlægaf Fru Himmelblå » 6. jun 2018, 13:57

Er man ikke til svampe, vil jeg foreslå linser, kikærter, quinoa og bønner. Man kan lave et utal af retter med hver af dem. For min kæreste og jeg har det været vigtigt, at vi ikke har lavet kødretter, nu uden kød. Men derimod lavet rigtige vegetarretter, hvor der er tænkt over nogle ting.

Man skal huske på, at flere vegetarretter har længere forberedelsestid hvis man køber tørrede kikærter og bønner.

Som nogle eksempler på gode vegetarretter, kan jeg nævne:
Dahl - vi har lavet det på røde linser og spist f.eks. naanbrød til
https://rigeligtsmor.dk/opskrift-vegeta ... de-linser/
Karryretter med tofu og grøntsager
Quinoadeller, linsedeller og kikærtedeller
Kikærteæggekage lavet med kikærter samt kikærtemel
Halve bagte auberginer med pitabrød, tahindressing og salat
Græskarlasagne
Vegetartærter f.eks. med porrer

Aarstiderne og Jamie Oliver har rigtig mange gode vegetaropskrifter.
4
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. jun 2018, 14:00

Jeg har af diætmæssige årsager omlagt min kost, og det bedste råd, jeg kan give dig, er i første omgang at tænke i ingredienser i stedet for retter. Det kan nemlig hurtigt blive dyrt og besværligt, hvis man finder en bunke spændende opskrifter, der peger i hver sin retning. Ved at starte med råvarerne sikrer man sig, at de kan bruges på kryds og tværs. For mig har det samtidig været vigtigt, at der ikke blev pillet ved tidsforbruget. Jeg bliver ikke supergourmet, blot fordi jeg skal til at spise nogle andre ting; det skal stadig passe med mit øvrige liv, både i forhold til indkøb og tilberedning.

Konkret ville jeg udvælge nogle mættende grøntsager og andre vegetariske produkter, som jeg godt kan lide, og søge på nettet efter opskrifter. Her kan I også fint lade jer inspirere af jeres allerede eksisterende præferencer, for selvom I er trætte af kød, er I måske stadig til pastaretter, ovnfade, supper, eller hvad det nu kan være
Når det gælder grøntsager, har det hjulpet mig meget at sætte mig lidt ind i og eksperimenterer med krydderurter og andre smagsgivere. Det er den slags, der kan få en til at "glemme" kødet, og efter min mening er det også med til at nedsætte behovet for produkter og retter, der imiterer kød.
Senest rettet af DetSorteCirkus 6. jun 2018, 14:02, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14372

Re: Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Indlægaf Mangoness » 6. jun 2018, 14:01

Jeg er glad for vegetariske gryderetter (specielt dem som minder om noget, jeg har spist før og allerede er glad for :genert: )

F.eks.
- Svensk pølseret: https://maanebarnet.org/2010/06/08/vega ... -polseret/

- Biksemad: https://thomaserex.com/2013/01/23/bikse ... omatsauce/

- Hot & spicy-gryde med sorte bønner og kartofler: http://www.veganer.nu/opskrift/hot-spic ... kartofler/

- Chili sin carne
- Wok
- Lasagne


Ellers smager vegetarbøfferne fra meatfree også godt :-D
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Indlægaf twinkle » 6. jun 2018, 18:11

Hvor er i gode, tak! :banan:
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Indlægaf Lykke » 6. jun 2018, 18:43

Blomkål stegt på panden med olie og krydderier. Så behøver jeg faktisk ikke kød til min aftensmad.

Speltkerner, grønne, sorte og røde linser er virkelig mættende.
Et godt surdejsbrød med butterbeans, salat, soltørrede tomater, citron og Mayo er virkelig også godt.
Stegte ris med æg og grøntsager i.

I starten kan man måske lave en ‘normal’ ret mad, med meget lidt kød som tilbehør. Og så simpelthen se om du/I virkelig har brug for/lyst til kødet. Tit har vi i hvert fald slet ikke spist kødet, fordi alt det ‘tilbehør’ vi lavede var så lækkert.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Indlægaf Sophies-mor » 6. jun 2018, 20:24

Hakket - kødfars erstatning - kommer ikke ind her i huset. Så vil jeg hellere selv lave en grøntsagsfars og stege af.
Men så bliver det ikke frikadeller af grønt, så bliver det stegte grøntsagsboller.
Forstår simpelthen ikke ideen i at lave noget kødlignende, der smager af kød, som ikke er kød.

Masser af tilbehør til at begynde med.
Så kan man altid opskalere.
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Indlægaf Shmartiesh » 6. jun 2018, 20:43

Vi får vegetarkassen fra aarstiderne. Vi startede vist fordi vi synes retterne var lækre. Man kan vælge hver uge hvilke man vil have, hvis nu ikke man synes om retterne eller ingredienserne.

Måske i bare generelt kunne kigge derinde efter inspiration til andre kasser end vegetar. Vi fik slankekassen i lang tid og der var 4 dage hvoraf én var fisk og én var ofte vegetariske.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Indlægaf LaScrooge » 6. jun 2018, 21:02

Vegetarkassen fra Aarstiderne er rigtig god at prøve Iben overgang. Man får inspiration til en masse forskelligt og går fornemmelsen af hvordan det er at spise hele måltider der er rent vegetariske og som stadig er utroligt lækre. Den er ikke specielt dyr.

Konkret kan jeg anbefale at prøve shakshuka (Google det og tag opskriften fra Valdemarsro, med dobbelt så mange løg og hvidløg og rød peber) kombineret med brasede kartofler med gurkemeje og frisk timian, baba ganoush rørt med citron, hvidløg og lidt olivenolie og et lækkert brød. Eventuelt en sprød salat til, fx fintsnittet spidskål med granatæblekerner, ristede græskarkerner og æbleeddike. Det er en sindssygt lækker ret, som er nem at lave og endda billig.
1
And we both know: I will be delicious
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Indlægaf getitright » 6. jun 2018, 23:58

Bare lidt generelle tips herfra:

Krydderier er din bedste ven i vegetarisk madlavning! Når man starter med at spise vegetarisk, kan man godt komme til at føle, at man ikke bliver ordentligt mæt, fordi måltidet er sammensat anderledes end hvordan man serverer kød. Ud over at gøre måltidet meget mere lækkert, er min erfaring også, at det giver en god mæthedsfornemmelse.

Når du lægger bønner i blød og koger dem, så brug hele posen. Jeg plejer herefter at dele dem op i portionsstørrelser og smide dem i fryseren, så der altid er bønner lige ved hånden.

Jeg er heller ikke fan af svampe. Det er konsistensen, der driller mig, så jeg plejer at hakke dem fint i en minihakker, så jeg stadig får den gode smag fra svampene med.

Jeg finder oftest inspiration fra de her blogge:
http://vanloseblues.dk/
http://stinna.dk/
https://minimalistbaker.com/
http://ohsheglows.com/
2
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Indlægaf Straniera » 7. jun 2018, 08:06

JEg ville følge nogle vegetariske bloggere, låne kogebøger på biblioteket og måske prøve et par plantebaserede måltidskasser :)
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Indlægaf Kattefjæs » 7. jun 2018, 09:04

Det er ikke saa anderledes at leve vegetarisk. Man spiser jo ikke KUN koed bare fordi man ikke er vegetar. :) Der maa vaere et eller andet du spiser i loebet af dagen som ikke indeholder koed? Det er jo et meget fint udgangspunkt og noget man saa kan bygge videre paa.

Det, som altid undrer mig, er at folk synes at opfatte groentsagsretter/ikke-koed som 'tilbehoer' i stedet for mad i sig selv. En taerte er jo ikke en ret/mad i sig selv fordi der er skinke i, men pludselig reduceret til 'tilbehoer' bare fordi der er spinat i. Begge dele er da en udmaerket hovedret i sig selv.

Boenner, linser, kikaerter o. lign. er heller ikke en erstatning for koed. Det er mad helt i sig selv - noget man spiser fordi man kan lide det.

Der er ikke noget vegetarmad jeg spiser fordi det er en erstatning for koed. Jeg spiser bare mad jeg kan lide. Og hvis jeg ogsaa spiste koed, saa ville jeg stadig spise det jeg spiser nu, bare fordi jeg kan lide det. Jeg spiser tofu fordi jeg kan lide det, ikke fordi det erstatter noget andet, og hvis jeg en dag begynder at spise koed igen, saa vil jeg stadig spise tofu...

Naa men nok om det.

Er der en bestemt type mad du foretraekker? Er du fx mest til oestlig mad, eller er du normalt mere til det traditionelle danske? Det er jo vanvittigt nemt hvis man kigger mod Oesten, Indien osv. Danske retter er maaske svaerere at pimpe fordi de er meget fokuserede omkring koed. Men der er millioner af mennesker i Oesten og Indien som har levet vegetarisk i aarhundreder uden at nogen stiller spoergsmaal til det, saa det er virkelig nemt hvis man er til den slags. Der er rigtig, rigtig mange retter hvor hovedfokus ikke er koed.

De graeske og italienske koekkener er ogsaa rigtig gode at spejde efter, isaer saadan noget som meze hvor de serverer 10-15 smaa retter - de fleste af dem er vegetariske. De er ret nemme at lave i whatever maengde som passer til antal spisende. Jeg elsker fx spanakopita.

Om vinteren laver jeg ret meget mad i min slow cooker, isaer de graeske retter er velegnede til den slags.

Jeg laver fx fasolada: https://en.wikipedia.org/wiki/Fasolada

Og fasolakia: https://www.closetcooking.com/2011/08/g ... sauce.html

Hvis du mangler inspiration, saa vil jeg anbefale Yotam Ottolenghi som laver alt muligt forskelligt, men er rigtig god til vegetariske opskrifter. Du kan bare google ham og saa vaelter det frem. Han er tit i The Guardian med en masse opskrifter og tips.
3
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Indlægaf twinkle » 7. jun 2018, 18:47

Jeg får lige præcis det ud af tråden, som jeg havde håbet på. Masser af gode anbefalinger, og jeg føler mig allerede meget bedre rustet til, at dykke ned i det vegetariske køkken :gogo:
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Hvor og hvordan starter man, hvis man gerne vil leve mere vegetarisk?

Indlægaf HappyHippo » 7. jun 2018, 22:28

Jeg vil anbefale Facebook gruppen Vegansk mad. Der er vildt meget inspiration.

Ellers Bloggere som fx plantepusherne miasommer og vanløseblues.

Jeg sprang bare ud i det fra den ene dag til den anden, og synes det har været nemt. Jeg spiser ret varieret og sjældent køderstatninger.
0

Tilbage til "Mad og drikke"