Hvad er jeres månedlige madbudget?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Månedligt madbudget

< 1000kr
4
3%
1000-1500
9
8%
1500-2000
12
10%
2000-3000
24
20%
3000-4000
25
21%
4000-5000
19
16%
5000-6000
7
6%
6000-7000
6
5%
7000-8000
6
5%
8000+
8
7%
 
Afgivne stemmer: 120
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Juki » 23. jun 2018, 11:10

No1 skrev:
Juki skrev:
No1 skrev:Hvad gør I for at holde budgettet nede?

Er det en månedlig madplan, ingen take-away etc?

Hvis jeg køber ind i fysiske supermarkeder prøver jeg at undgå at gøre det imens jeg er sulten. Det er helt klart i sådanne situationer jeg bliver mest fristet til at købe al muligt unødvendigt eller hurtige løsninger hvis der er en bager fx.

Og så selvfølgelig have en indkøbsseddel med, men hvis man let bliver fristet alligevel er det jo lige meget om man køber ind hver dag eller en gang om ugen.

Jeg har sparet rigtig meget ved at købe 90% af mine dagligvarer på nettet og ved at bage mit eget brød. Jeg laver ikke deciderede madplaner, men jeg planlægger og køber ind så jeg har nogle forskellige muligheder til en uge af gangen fx. På den måde undgår jeg også nemmere at forkøbe mig og smide en masse ud fordi jeg ikke har nået at bruge det.

Nogle gange har jeg også brugt en stor del af en dag på at lave mad til fryseren(fx frikadeller, kødsovs, boller osv.) Det kan man også spare mange penge ved, hvis man fx køber datovarer, eller på andre måder lærer at strække sine varer længere eller bruge dem på en anden måde.

Jeg bruger fx altid kål(spids- eller hvidkål) i stedet for salat i fx pitabrød. Det mætter bedre og har en god sprød konsistent :)



Kål smager virkelig også godt. :gogo:

Mit klare problem er bare, at jeg køber lidt for tilfældigt ind. Køber ind til én ret, og får så ikke genbrugt ingredienserne til ret nr. 2, og ender med madspild :gruble:

Rigtig god idé med “fryserdag”. Skal klart blive bedre til at udnytte den mulighed.

Laver du en plan for hvad du mangler og hvad du kunne tænke dig at spise? Fx ved at have nogle basisretter du altid har ingredienser til eller som er lette lige at spæde op med få ingredienser?

Madplaner fungerer ikke for mig, men det fungerer godt for mig at købe ind til forskellige muligheder/retter til en uge fx. Og at jeg altid har ting i fryseren, køleskabet og køkkenskabene til retter der sidder på rygraden. Det kan være wokretter eller lasagne der ikke kræver det store at få lavet. Hvis du så samtidig laver nogle ting til fryseren, er det let at lave et måltid hvis de "besværlige"/tidskrævende ting er lavet på forhånd :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55889
Kontakt:

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Ado » 23. jun 2018, 11:15

Vi bruger alt for meget. Vi er to og vi er begge lidt for glade for luksusvarer/delikatesser. Og så har vi tit gæster til spisning.
Jeg aner det ikke. Minimum 6500,- Nogle måneder mindre - nogle måneder mere.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. jun 2018, 11:23

Krølle skrev:Jeg har en liste med ting, der bare altid skal ligge i min fryser. Det er ikke et kæmpe udvalg, men det gær en verden til forskel ift madbudget altid at have 6-7 ting på lager til de dage, hvor man ellers ville falde i take away-fælden.


Her sparer jeg også meget ved at have sat mig ind i nemme tilberedningsformer.
Fx. fandt jeg forleden ud af, at man kan lave laksestykker i sin mikroovn. Det "frelste" mig fra take away.
I går var jeg også tæt på at købe mad med hjem, men blendede i stedet hakket tomat, revet gulerod og peberfrugt til en udmærket pastasovs. Jeg tilsatte persille og tørre krydderier på panden, men kunne egentlig lige så godt have blendet det med og varmet sovsen i mikroovnen.

Jeg har fundet ud af, at mine dovenskabstriggere er håndtering af råvarer og udsigt til opvask, så det gør en stor forskel for mig at anvende små grøntsager eller nogle, der allerede er hakket, snittet og skyllet. Det er dyrere end at gøre det selv, men meget billigere og sundere hvis alternativet er take away, som jeg også ofte har problemer med at fordøje.
Det er ikke, fordi alt skal være hurtigt og nemt; det er bare smart at have et par af den slags muligheder blandt sine ugentlige madideer, så take away nærmest bliver mere tidskrævende end lige at bikse noget sammen.
3
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Maoam » 23. jun 2018, 11:31

Krølle skrev:Jeg bliver for øvrigt vildt inspireret af at høre, at flere lever for 800-1.200/person.

#lifegoal :-D


Madplan.
Intet madspild.
Datovarer.
Tilbud.
Indkøbsliste.
Fryser.
Kende sine butikker.
Billige retter.
Bage brød og kage selv.
Holde øje med forbruget hele måneden. Jeg har bruger også Excel.

Det er min metode. Hvis man ved, hvad de varer man bruger koster i de forskellige butikker ved man, hvornår et tilbud er godt. Kun købe de varer, man spiser. Ikke lade sig snyde af et stort gult skilt, der siger, man sparer 50 % på en vare. Hvis man ikke spiser den, har man ikke sparet, men kun spildt mad og penge. Kød køber jeg aldrig til fuld pris. Købte fx syv pakker hakket oksekød, da jeg fandt det til 10 kr. for en pakke.

En pakke hakket oksekød rækker ikke lige så langt, hvis man laver hakkebøffer som hvis man laver kødsovs eller chili con carne. Jeg er ikke vokser op med bønner og linser, men har fundet ud af, at jeg godt kan lide dem i en form for sovs, så jeg er glad for indiske retter. Suppe er billig mad. Jeg har også altid færdiglavede retter i fryseren, der bare skal varmes.

Jeg er presset økonomisk, så jeg er nødt til at leve billigt.
Senest rettet af Maoam 23. jun 2018, 11:40, rettet i alt 2 gange.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Chachacha » 23. jun 2018, 11:32

For mig er det ikke er mål at komme så langt ned i madbudget som muligt, som det lader til at manges er :gruble: Jeg forstår det hvis man ikke har en fuldtidsindtægt, men ellers ervi Danmark nogle af dem, der bruger allerfærrest % af vores indtægt på mad i Europa. Det synes jeg faktisk ikke er udpræget fantastisk.

Personligt har vi valgt at bo småt og billigt og undlade bil. Så vi bruger meget af vores budget på rejser, oplevelser og god mad. Selvølgelig bevidst om at købe det man kan få alle steder billigst, men derudover går vi efter kvalitet, økologi og oplevelser ude. Den lander nok på 5000 for 2 når vi regner frokost på job og spise ude med.

Det er virkelig ikke for at være hellig eller irriterende, men synes bare jeg ville trække lidt i den anden retning end den gængse her i tråden #ødselåbenbart
10
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Krølle » 23. jun 2018, 11:37

Jeg går ikke på kompromis med øko. Heller ikke på kød.

Til gengæld kan jeg sagtens leve mere vegetarisk og have dage, hvor hjemmebagt brød udgør basis for et måltid i form af suppe eller “bare” god ost og tapenader + lidt kød og grønt.

For mig handler det ikke om at spare men om ikke at spilde. God mad kommer jeg aldrig til at gå på kompromis med i den proces, men kan jeg gøre det for 1.500-2.000 i stedet for 3.000 alene ved at planlægge, gør jeg det gerne. Udover den økonomiske gevinst, der relativt set er lille, giver det for mig også mere tid og overskud at have sat tingene mere i system.
5
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Wizzze » 23. jun 2018, 11:42

No1 skrev:Hvad gør I for at holde budgettet nede?

Er det en månedlig madplan, ingen take-away etc?


Vi gør reelt ikke noget :genert:
Men i weekenden går vi lige tilbudsaviserne igennem og ser om der er nogen gode tilbud, eller om noget af det vi bruger meget er nedsat, og skal købes til lager. Derefter laver vi udkast til en madplan, men vi har indset at vi ikke kan holde en hel uge, og hvis vi forsøger så ender det med madspild. Så vi laver madplan til 4 dage, og så ved vi godt at vi ændrer planer, spiser ude, eller bare giver ind til pludselige lyster (vi er verdensmestre i den disciplin :rulle: ) Og så laver vi med mellemrum store portioner eller leger "fabrik" og flyder fryseren med "færdigretter" ting som kødboller og frikadeller, masser af lasagne, paprika- eller mørbradgryde osv. Så man hurtig kan lave aftensmad bare ved at tage i fryseren, og koge nogle ris, eller lave noget pasta.
Når vi holder lev "spartansk" februar, så gør vi reelt bare mere af det vi ellers gør i hverdagen, så madplan til flere dage, mere leve af fryseren, og mere indkøb efter tilbudsaviser. Mht. til indkøb, så prøver vi at holde os til eet stort ugentligt indkøb, og så supplerer vi en til to gange med mælk og frisk frugt. Så få indkøb som muligt = sparer på fristelser og udenomskøb.
Senest rettet af Wizzze 23. jun 2018, 12:37, rettet i alt 2 gange.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Chachacha » 23. jun 2018, 11:43

Dobbeltpost
Senest rettet af Chachacha 23. jun 2018, 11:45, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Krølle » 23. jun 2018, 11:43

Jeg kører fx konsekvent til Karise og køber ost. Det koster i benzin, men dels kombinerer jeg det med besøg hos venner i nærheden, og dels er priserne latterligt lave for en kvalitet, du nærmest ikke kan finde i Kbh.

For mig er det et godt eksempel på at købe bedre OG smartere. Jeg får skønne råvarer til supermarkedspriser og skal ikke tænke over, om jeg er løbet tør - jeg køber nemlig rå mængder, når jeg kører derned :-D
Senest rettet af Krølle 23. jun 2018, 11:44, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Chachacha
Indlæg: 705
Tilmeldt: 3. sep 2015, 00:51
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2116

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Chachacha » 23. jun 2018, 11:44

Krølle skrev:Jeg går ikke på kompromis med øko. Heller ikke på kød.

Til gengæld kan jeg sagtens leve mere vegetarisk og have dage, hvor hjemmebagt brød udgør basis for et måltid i form af suppe eller “bare” god ost og tapenader + lidt kød og grønt.

For mig handler det ikke om at spare men om ikke at spilde. God mad kommer jeg aldrig til at gå på kompromis med i den proces, men kan jeg gøre det for 1.500-2.000 i stedet for 3.000 alene ved at planlægge, gør jeg det gerne. Udover den økonomiske gevinst, der relativt set er lille, giver det for mig også mere tid og overskud at have sat tingene mere i system.

^Det kan jeg godt se. Jeg er selv helt vegetar, hvilket ikke er så billigt som man skulle tro, synes jeg.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Krølle » 23. jun 2018, 11:47

Chachacha skrev:
Krølle skrev:Jeg går ikke på kompromis med øko. Heller ikke på kød.

Til gengæld kan jeg sagtens leve mere vegetarisk og have dage, hvor hjemmebagt brød udgør basis for et måltid i form af suppe eller “bare” god ost og tapenader + lidt kød og grønt.

For mig handler det ikke om at spare men om ikke at spilde. God mad kommer jeg aldrig til at gå på kompromis med i den proces, men kan jeg gøre det for 1.500-2.000 i stedet for 3.000 alene ved at planlægge, gør jeg det gerne. Udover den økonomiske gevinst, der relativt set er lille, giver det for mig også mere tid og overskud at have sat tingene mere i system.

^Det kan jeg godt se. Jeg er selv helt vegetar, hvilket ikke er så billigt som man skulle tro, synes jeg.


Hvis man er helt vegetar er det nok reelt dyrere - i hvert fald hvis man gerne vil leve varieret :-D

Når det kun er et par kødfri måltider om ugen, er kravene til variation ikke så store, så jeg ender med ret billige retter sammenlignet med retter baseret på økokød.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Krølle » 23. jun 2018, 11:51

For øvrigt er der virkelig meget at spare via tilbud, hvis man køber de dyrere husholdningsproduktee. Som eksempel hamstrer jeg toiletpapir i vildskab, når “mit” luksusmærke er på tilbud.

Det er kedeligt men en nem besparelse, og det samme gær sig gældende ift vaskemiddel, shampoo og showergel. Røvsyge indkøb men gode besparelser.
2
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Annione » 23. jun 2018, 12:01

Det ved jeg ikke, om jeg tør regne på.
Har dig tænkt mig at lave regneark over det alligevel.

Jeg er helt nyligt single - og laver aldrig mad :genert: mest fordi jeg bor i en 1værelses og derfor skal lave mad i mit soveværelse. Jeg HADER madlugt. Har altid været i den totalt forkerte branche :lol:
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Myresluger » 23. jun 2018, 12:06

Vi er 4 voksne (mine to unge mænd spiser i hvertfald som voksne mænd) og vi spiser vel for omkring 8-10.000 om måneden incl. toiletpapir etc. Vi køber måltidskasser til 4 dage om ugen - de koster 900 kr men sparer voldsomt på takeaway budgettet. Ingen af os nyder at lave mad. Derofor har vi mere overskud og flere ideer til de resterende dage.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. jun 2018, 12:10

No1 skrev:Ca. 1500 kr. af det beløb består i at spise "ude". Jeg er meget væk hjemmefra, så det er oftest nemt at købe en sandwich på vejen til frokost og/eller en måltidssalat. Andre gange går jeg sammen med kolleger om at bestille takeaway på jobbet.

Jeg bestiller pizza og lignende 1-2 gange om måneden.


Så de sidste 1500-2500 kr. går typisk til hjemmelavet morgenmad og aftensmad? 1500 er ikke nødvendigvis højt, synes jeg, men hvis du smider meget ud, er det klart, at det kan komme ned. 2500 kr. lyder under alle omstændigheder dyrt, hvis du gerne vil spare.

Det lader desuden til, at du vil kunne opnå en stor gevinst ved at begynde at tage madpakke med. Hvilke grunde er der til, at du ikke gør det? Som jeg skrev i et tidligere indlæg, kan det betale sig at se på, hvad der konkret gør en doven i stedet for straks at stille krav til sig selv om en masse ændringer.
0

Tilbage til "Mad og drikke"