Hvad er jeres månedlige madbudget?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Månedligt madbudget

< 1000kr
4
3%
1000-1500
9
8%
1500-2000
12
10%
2000-3000
24
20%
3000-4000
25
21%
4000-5000
19
16%
5000-6000
7
6%
6000-7000
6
5%
7000-8000
6
5%
8000+
8
7%
 
Afgivne stemmer: 120
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf fisken80 » 25. jun 2018, 18:36

Lemonella skrev:Vi handler kun kød hos slagteren. Vores slagter, har det lækreste pålæg, sit eget røgeri, hvor han fremstiller sublimt bacon, dejlige pølser og godt pålæg.
Vi ville gerne købe frugt og grønt hos en grønthandler, men en sådan findes ikke i byen, så vi køber det der ser bedst ud i Rema, eller, hvor vi nu handler.
Jeg synes ikke, det er luksus at handle hos slagteren. Det er kvalitet og jeg skal ikke købe en hel pakke pålæg, hvor det efter et par dage lugter dårligt og vi må smide det ud. Det har jeg oplevet alt for tit med pålæg købt i supermarkedet.
Fisk købes hos vores fiskehandler, som desværre ligger en god times kørsel fra, hvor vi bor, men vi smutter derop, så tit vi har mulighed for det.
Jeg bager en del selv, så det er kun, hvis vi skal have gæster, der handles hos bageren.

Forøvrigt Wizzze, kaffe er ikke luksus for mig, jeg skal have min kaffe og det er en nødvendighed. :D

Skal jeg have lækkerier til frokost eller aftensmad, køber jeg friskhakket fars af oksefilet til tatar. Oksehøjreb til bøffer, eller oksefilet, skåret i tynde skiver til carpaccio.

Vi køber vel takeaway 8-10 gange om året og det kun fordi jeg også gerne vil dovne den hjemme, uden at skulle ud af huset.

Vi spiser ikke tit ude. Mest i sommerperioden, hvor vi besøger de gode restauranter vi kender til, en 5-6 gange på et par måneder.


Det må være slagteren i Skive du mener? Vi camperer i nærheden og SKAL ind forbi ham når vi er afsted. Han laver de bedste pølser jeg har fået.
Skal da prøve hans pålæg næste gang.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Daine » 25. jun 2018, 19:11

LadyFox skrev:Omkring 1500 kroner, hvilket irriterer mig lidt.
Grunden til det irriterer mig er at da jeg boede med min ekskæreste lagde vi begge 1000 kroner, så lige nu spiser jeg får mere end før, men jeg får ikke lige så meget for pengene.

Jeg spiser et måltid om dagen, og et "mellemmåltid". Jeg gider sjældent at lave mad til mig selv, så jeg spiser meget rugbrød og pasta/ris med grønsager. Hvilket jeg egentlig ikke synes er særlig spændende - men det er da let og billigt.
Jeg ville gerne spise mere varieret og mere spændende - men da jeg synes det er røvsygt at spise alene, så synes jeg ikke indsatsen ved madlavning er belønningen værd. Så jeg spiser mest for at overleve nu hvor jeg er alene.
Derudover synes jeg også jeg ender med at smide rigtig meget mad ud hvis jeg begiver mig ud i at lave retter med en del ingredienser i når det kun er mig til at spise det.

Da vi var to sparede vi rigtig meget mad ved at lave madplan og gå flere steder hen efter de gode tilbud - faktisk gik vores madbudget fra 4000 kroner til 2000 kroner alene på at lave madplan og planlægge indkøbne.
Madplan giver dog ikke mening som jeg lever nu, for det kræver jo lidt at man rent faktisk gider at lave maden.

Har du plads i fryseren til at lave større portioner af mad og fryse ned? Jeg gider feks. ikke lave mørbradgryde og kødsovs til 2 dage, jeg laver altid store portioner, så jeg kan fryse 10-12-15 portioner ned - det er dejligt nemt efterfølgende. Det samme med feks frikadeller. Men det kræver selvfølgelig at du har plads til det i et eller andet omfang.

Jeg kan følge dig i, at det ikke er særlig spændende at lave mad til én. At bruge en time i køkkenet på noget, der tager max 10 at spise - det gider jeg heller ikke. Og jeg kæmper også med at få “varieret mad” til at gå op med “lavere madpost”, jeg bruger i gennemsnit 100-500 mere end dig om måneden. Når jeg rigtig tager mig sammen, så laver jeg madplan og følger den 100%, og det kan jeg spare temmelig meget ved.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf LadyFox » 25. jun 2018, 19:48

Daine skrev:
LadyFox skrev:Omkring 1500 kroner, hvilket irriterer mig lidt.
Grunden til det irriterer mig er at da jeg boede med min ekskæreste lagde vi begge 1000 kroner, så lige nu spiser jeg får mere end før, men jeg får ikke lige så meget for pengene.

Jeg spiser et måltid om dagen, og et "mellemmåltid". Jeg gider sjældent at lave mad til mig selv, så jeg spiser meget rugbrød og pasta/ris med grønsager. Hvilket jeg egentlig ikke synes er særlig spændende - men det er da let og billigt.
Jeg ville gerne spise mere varieret og mere spændende - men da jeg synes det er røvsygt at spise alene, så synes jeg ikke indsatsen ved madlavning er belønningen værd. Så jeg spiser mest for at overleve nu hvor jeg er alene.
Derudover synes jeg også jeg ender med at smide rigtig meget mad ud hvis jeg begiver mig ud i at lave retter med en del ingredienser i når det kun er mig til at spise det.

Da vi var to sparede vi rigtig meget mad ved at lave madplan og gå flere steder hen efter de gode tilbud - faktisk gik vores madbudget fra 4000 kroner til 2000 kroner alene på at lave madplan og planlægge indkøbne.
Madplan giver dog ikke mening som jeg lever nu, for det kræver jo lidt at man rent faktisk gider at lave maden.

Har du plads i fryseren til at lave større portioner af mad og fryse ned? Jeg gider feks. ikke lave mørbradgryde og kødsovs til 2 dage, jeg laver altid store portioner, så jeg kan fryse 10-12-15 portioner ned - det er dejligt nemt efterfølgende. Det samme med feks frikadeller. Men det kræver selvfølgelig at du har plads til det i et eller andet omfang.

Jeg kan følge dig i, at det ikke er særlig spændende at lave mad til én. At bruge en time i køkkenet på noget, der tager max 10 at spise - det gider jeg heller ikke. Og jeg kæmper også med at få “varieret mad” til at gå op med “lavere madpost”, jeg bruger i gennemsnit 100-500 mere end dig om måneden. Når jeg rigtig tager mig sammen, så laver jeg madplan og følger den 100%, og det kan jeg spare temmelig meget ved.


Min fryser er fyldt med alt muligt lækkert i forvejen. Kød til når der er gæster, lækker is, en helvedes masse frost grønsager, hyldeblomster og sådan. :)
Hvis jeg ryttede lidt ud i det ville jeg have plads til at lave mad til flere dage, og det burde jeg nok også, frem for at samle alt muligt jeg sjældent bruger - Jeg har bare ikke fået det gjort :)
1
...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Artem » 25. jun 2018, 20:09

Har stemt under 1000 kr for en person. Men nu jeg tænker efter er det måske ikke helt rigtigt. For betaler også 675 kr om måneden for madordningen på job.
Men fordi jeg får mad på job, og spiser ved de gamle 3 gange om ugen, så bruger jeg nærmest ingen penge på mad her hjemme. Hvor jeg vil i snit ligger på 100-200 kr om ugen.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Torn » 25. jun 2018, 20:25

Vores husholdningskonto (madvarer, rengøringsartikler og personlig pleje) er på 2.500 kr. Take away og udespisning dækkes af en anden konto. Vi er to voksne.
0
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf oOxXxOo » 26. jun 2018, 03:37

Vi brugee 3400,- i måneden. Deri er 400,- til kærestens frokost ordning på arbejde, take away/fast food, slik, chips og husholdning. Vi er 2 voksne, spiser varieret, oftest 4 dage med vegetarisk og 3 køddage om ugen. Der er både øko og konventionelle madvarer.
Vi køber hele kaffebønner når der handles kaffe og ser efter tilbud på kaffe, og køber gerne 3-4 poser hvis det er gode bud.

Jeg har lige handlet til for 200,- der bliver følgende ud af indkøbene
- mandag: rugbrødssandwich m. Pesto, avocado (3 paks), rød peber, løg og hytteost
- tirsdag: Kartoffelsalt m. Bagt laks m. Pesto (resten fra mandag) dertil salat af avocado, spidskål, rød peber og løg
- onsdag: nuddelsalat m. hytteost (resten der ikke blev brugt mandag), soltørrede tomater, spinat (resten der ikke blev brugt mandag)
- torsdag: de rester der nu en gang måtte være tilbage, fyldt i fladbrød (hjemmelavet) f.eks kartoffel masala m. Grønt og dressing på creme fraich (resten som ikke er brugt til kartoffelsalat)
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf fisken80 » 26. jun 2018, 04:22

Lemonella skrev:
fisken80 skrev:
Lemonella skrev:Vi handler kun kød hos slagteren. Vores slagter, har det lækreste pålæg, sit eget røgeri, hvor han fremstiller sublimt bacon, dejlige pølser og godt pålæg.
Vi ville gerne købe frugt og grønt hos en grønthandler, men en sådan findes ikke i byen, så vi køber det der ser bedst ud i Rema, eller, hvor vi nu handler.
Jeg synes ikke, det er luksus at handle hos slagteren. Det er kvalitet og jeg skal ikke købe en hel pakke pålæg, hvor det efter et par dage lugter dårligt og vi må smide det ud. Det har jeg oplevet alt for tit med pålæg købt i supermarkedet.
Fisk købes hos vores fiskehandler, som desværre ligger en god times kørsel fra, hvor vi bor, men vi smutter derop, så tit vi har mulighed for det.
Jeg bager en del selv, så det er kun, hvis vi skal have gæster, der handles hos bageren.

Forøvrigt Wizzze, kaffe er ikke luksus for mig, jeg skal have min kaffe og det er en nødvendighed. :D

Skal jeg have lækkerier til frokost eller aftensmad, køber jeg friskhakket fars af oksefilet til tatar. Oksehøjreb til bøffer, eller oksefilet, skåret i tynde skiver til carpaccio.

Vi køber vel takeaway 8-10 gange om året og det kun fordi jeg også gerne vil dovne den hjemme, uden at skulle ud af huset.

Vi spiser ikke tit ude. Mest i sommerperioden, hvor vi besøger de gode restauranter vi kender til, en 5-6 gange på et par måneder.


Det må være slagteren i Skive du mener? Vi camperer i nærheden og SKAL ind forbi ham når vi er afsted. Han laver de bedste pølser jeg har fået.
Skal da prøve hans pålæg næste gang.


Hvis du mener slagteren på Brårupvej (Christian), så er det ham og ja, han fremstiller verdens bedste pølser.
Hans fedtfattige leverpostej, smager som en drøm og det samme gælder hans røgede mørbrad, røgede filet, røgede rullepølse, eller hans rullepølse med enten peber eller persille.
Hans baconpølser er lidt pebrede i prisen, men det er gudespise. :)


Nej, det er ikke ham. Vi handler hos den der ligger inde i gågaden, den er virkelig virkelig god også. Men måske skal vi prøve ham du snakker om.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Flora » 26. jun 2018, 11:57

Jeg holder ikke regnskab med det, men jeg vil tro, jeg bruger et sted mellem 2000 og 3000 kr. på mad og husholdning. Jeg bor alene.
0
Brugeravatar
Sloejfen
Indlæg: 139
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:52
Kort karma: 29
Geografisk sted: København SV
Likede indlæg: 266

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Sloejfen » 26. jun 2018, 12:55

4000kr - vi er to voksne :) Vi får årstiderne 3 dage hveranden uge og handler så bare for resten eller spiser ude. Nogle måneder er der overskud andre måneder er vi nødt til at flytte mere over. Vi kunne sagtens leve for mindre og har gjort det før, men lige nu er det ikke nødvendigt at spare.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf godtnavn » 30. jun 2018, 20:05

1000 kr om ugen pt, så 4-5000 alt efter om der er 4 eller 5 mandage i måneden ;)
Vi køber alt øko, spiser nok lidt for meget ude (det betyder nogle uger er vi langt under 1000, andre uger langt over) og er lidt glade for is :genert: Og så inviterer vi ofte folk på middag hvor den lige får lidt ekstra.

Vi er 2 voksne og en baby der spiser latterlig meget. Pt er jeg og baby hjemme og dermed alle måltider til os, hvor kæresten spiser frokost på arbejdet.
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Tobywan » 30. jun 2018, 20:26

Vi overfører 7000 kroner hver måned til vores husholdningskonto, som vi begge har kort til. Vi er 2 voksne, en hund og en baby. Det er egentlig ikke fordi det er et budget, men mere en indikation på, hvad vi typisk bruger på en måned.

Den dækker alle dagligvarerindkøb, takeaway og diesel. Som regel må vi overføre lidt ekstra, men det udslagsgivende er ofte hvor meget vi har spist ude.

Køber intet(eller meget lidt) øko, men prioriterer kvalitet.
Vi har et ret højt forbrug af kød.
Køber altid stort ind af basisvarer der kan holde sig længe, så vi har til næste gang det er på tilbud. Betaler derfor aldrig fuld pris for rigtig mange produkter. Det er der rigtig mange tusinde at spare på hvert år.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Skorstenen » 1. jul 2018, 16:54

Jeg handler for ca 500 kr om ugen. Heri indgår tandpasta, toiletpapir, kaffe m.v. Vi er 2 voksne. Vi laver madplan udfra hvad er på bud og handler pålæg, smør, kød når det er meget billigt, og kommer det på frys. Så omkring 2000 pr måned, og vi mangler ikke noget, og har altid gode mærker pålæg og friske grøntsager.
1
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Sukisaki » 8. jul 2018, 13:57

Jeg bor alene og bruger ca. 1500 på dagligvarer pr. måned. Derudover ryger der i snit 5-600 kr på cafe/restaturant og take-away.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf avdotja » 8. jul 2018, 20:23

Siden årsskiftet har jeg reelt ikke haft nogen føling med hvor mange penge jeg bruger - eller tjener, min løn har desværre også svinget lidt :/ Det bliver der strammet op på, fra januar af!

Mit bedste bud er at jeg bruger 3000-3500 på mad og almindelige husholdningssrtikler (fratrukket cafe/restaurant samt rengøring, men inklusiv chokolade og kage, en post der let beløber sig til en 500 kr om måneden :blush: ). Jeg er en person, lever hovedsagligt økologisk og spiser ikke kød hver dag.

EDIT: jeg har i øvrigt (i løbet af sidste år, tror jeg :gruble: ) taget en bevidst beslutning om ikke at rende rundt i 4 forskellige butikker på tilbudsjagt. Der er visse produkter hvor jeg foretrækker bestemte mærker som kun fåes i x, men ellers foretrækker at handle i y og så tager jeg stadigvæk på tur. Er der et godt tilbud på et-eller-andet-nyttigt, er jeg heller ikke for fin til at udpege pågældende butik som “ugens handlebutik” ligesom der stadigvæk er visse ting (såsom deodoranter, tandpasta mm) som jeg ikke kunne drømme om at give fuld (aka over) pris for.

Men først at smutte i netto for at se hvad de har af de ting jeg skal bruge, for efterfølgende at smutte i Irma eller SuperBrugsen for at supplere op (for at handle en hel standard omgang mælk-grønt-brød), udelukkende for at spare en 20’er; det gider jeg ikke længere (og ja, det har jeg gjort flere gange!)
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf avdotja » 8. jul 2018, 21:09

kartoffelpizza skrev:Vores mål er heller ikke “så lidt som muligt”, men efter flere sæsoner Spis og spar blev vi bare ultraopmærksomme på nogle ting.
Fx drak vi meget Pepsi max, og udover det ikke er skidesundt er det også dyrt. Nu er det kun i weekender.

Vi købte også rugbrød ved bager, for jeg gider ikke spise det billige rugbrød, men så startede jeg en surdej og lærte at rugbrød selv - og i øvrigt alt andet brød, pizzadej, Pirogger osv men det er nu ikke så tit vi spiser det.

Vi havde noget mere madspild og takeaway før. Og aldrig kødfri dage.

Vi spiser mindre slik og Chips pga vægttab.

Før havde vi problemer med at holde de 4000. Og lå reelt nok på 4500. Nu sparer vi 850 fra husholdningskontoen op, og af og til må vi føre lidt tilbage så nu ligger vi mellem 3150 og 3500 pr måned. Kun på at ændre dårlige vaner.

Har du tilfældigvis en god standardopskrift du bruger så :) ?
0

Tilbage til "Mad og drikke"