Månedsmadplan

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Månedsmadplan

Indlægaf Lulu » 25. jun 2018, 18:40

Er der nogen der har erfaringer med det?
vi går på sommerferie på fredag, og jeg kunne godt (af forskellige grunde) tænke mig at prøve kræfter af med en månedsmadplan.

Vil I dele tips, tricks, erfaringer og muligvis nogle madplaner? Da det er i sommerferien, er det morgen, middag og aftensmad der skal dækkes ind, og hvis I har nogle lækre snackideer siger jeg heller ikke nej. Vi er to vokse og to børn. Som udgangspunkt er ungernes morgenmad yoghurt og havregryn. De spiser det og bliver mætte, men det gider vi voksne ikke at spise, og måske ungerne også gerne ville prøve noget andet ind imellem.
Der er ikke noget limit på hvad de enkelte måltider skal koste, så alle forslag er velkomne.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Månedsmadplan

Indlægaf Daine » 25. jun 2018, 18:59

Jeg kan komme med mit input, selvom jeg er single og derfor kun skal sørge for mad til mig selv - det er nok lidt nemmere :) Jeg bruger månedsplaner, når jeg har meget mad i fryseren og skal bruge lidt overblik eller hvis jeg i perioder er stresset, og ikke har brug for at tænke så meget over hvad jeg skal spise.
Da jeg brugte planen i december, var det kun til aftensmad. Her i foråret har jeg kørt med den et par måneder og der var det både frokost og aftensmad. Morgenmad spiser jeg sjældent og snacks skriver jeg ikke ind.

Det hjalp for mig at lave ugeplaner her i foråret, men for 4 uger af gangen. Så virkede det ikke så uoverskueligt, og jeg kunne noterer på hver plan, hvad der skulle købes ind. Jeg sad med lister over hvad jeg havde i fryser og skabe, så jeg havde en ide om sammensætningen - min madplan blev ikke supervarieret, men dog mere end hvis jeg skulle finde på aftensmad hver morgen.
Fordi der var så meget mad i fryseren gav det mulighed for at udskifte retter med kort varsel, meget skulle bare tages op lige inden brug og havde jeg så mere lyst til noget andet var det også muligt. Det vil jeg nok anbefale du tænker ind i planen, eller giver dig et form for “frirum” til ekstra hygge. Feks en aften om ugen til take-away/ultra nem aftensmad, eller hvad I nu foretrækker som familie.

Jeg har aldrig følt mig “låst” af min langtids-madplan, den reddede helt seriøst min røv i december hvor tingene bare ikke kørte overhovedet. Og hvis I tænker lidt praktisk, dage med god tid=lav det mere komplicerede, og/eller lav mad til flere dage. Det meste mad kan holde sig 2 dage i køleskab, så I ikke behøver at spise de samme flere dage i træk. Og er det for at komme i bund i fryser, så lav lister over det I har, det gør det meget nemmere :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Mad og drikke"