Ketchup tråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Ketchup tråden

Indlægaf LadyFox » 8. jul 2018, 12:25

dgd2007 skrev:
LadyFox skrev:Spiser du så bare biksemad uden noget?

Njaeh, nu ved jeg ikke hvad I mener med "biksemad"? Hvis det er sådan noget færdigret eller cafeteria-agtigt, så spiser jeg det meget sjældent, men det ville nok være noget rødbeder og chili/sennep ...
Normalt, hvis det er det hjemmelavede af noget fra i går, så krydrer man det jo under opvarmingen.
Men nej, bestemt ikke ketchup :lol:

Kom dog i tanke en enkelt ting mere: sådan gammeldags spaghetti, der kan det godt gå.

Når jeg tænker biksemad tænker Jeg sådan noget hvis man lige har noget steg og kartofler til overs fra middagen i går-artigt noget :)
0
...
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36688

Re: Ketchup tråden

Indlægaf Daine » 8. jul 2018, 12:25

Jeg køber altid Beauvais ketchup, gerne i en stor udgave. Jeg har aldrig oplevet at måtte smide noget ud, den kan jo nærmest holde for evigt i køleskabet. Jeg spiser ikke meget ketchup “rent”, laver jeg fritter foretrækker jeg aioli til at dyppe i. Men putter gerne en squis i kødsovsen eller gryderetten, hvis der i forvejen skal flåede tomater i.

Og mht til biksemad, så skal der både ketchup OG rødbeder til. Og spejlæg. Bearnaise er også godt, gider bare sjældent bøvle med det når jeg er single - biksemad er fastfood for mig :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Ketchup tråden

Indlægaf LadyFox » 8. jul 2018, 12:32

fisken80 skrev:Men altså remolade smager jo virkelig ikke godt... og så har den en grim farve...

Remoulade smider jeg til gengæld aldrig ud! Det er den eneste dyppelse jeg konsekvent har i mit køleskab. Det spiser jeg MEGET af.
0
...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Ketchup tråden

Indlægaf dgd2007 » 8. jul 2018, 12:34

LadyFox skrev:Når jeg tænker biksemad tænker Jeg sådan noget hvis man lige har noget steg og kartofler til overs fra middagen i går-artigt noget :)

OK, det gjorde jeg også. Men der ville jeg nok netop komme noget stærkt kryderi og evt. lidt planterester i under tilberedningen. I hvert fald ikke ketchup. Men vi kom sådan til at grine engang min datter skulle spise med herovre (eksamenstid eller sådan noget) og vi havde sagt "biksemad" i betydningen rester fra i går. Men hun havde netop taget hele det traditionelle cafeteriaudstyr med, herunder ketchup :lol:
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Ketchup tråden

Indlægaf Flora » 8. jul 2018, 12:53

Daine skrev:Jeg køber altid Beauvais ketchup, gerne i en stor udgave. Jeg har aldrig oplevet at måtte smide noget ud, den kan jo nærmest holde for evigt i køleskabet. Jeg spiser ikke meget ketchup “rent”, laver jeg fritter foretrækker jeg aioli til at dyppe i. Men putter gerne en squis i kødsovsen eller gryderetten, hvis der i forvejen skal flåede tomater i.

Og mht til biksemad, så skal der både ketchup OG rødbeder til. Og spejlæg. Bearnaise er også godt, gider bare sjældent bøvle med det når jeg er single - biksemad er fastfood for mig :D


Jeg køber det færdiglavet og fryser ned i passende portioner, som nemt kan tages op og varmes i microovnen. Så er der altid hurtig bearnaise uden bøvl :)
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43766

Re: Ketchup tråden

Indlægaf paint » 10. jul 2018, 08:52

I Asien, ved man hvad ketchup er og forstår at lave/bruge det:

"ketchup

opr. et østasiatisk produkt ved navn Kê-tsiap, som oversat betyder ›fisk i saltlage‹. Det var briterne der i slutningen af 1700-t. fik smag for saucerne, der var baseret på bl.a. fisk og soja, og som de bragte med sig hjem. Det eng. ord ketchup opstod fra det indonesiske Ke-cap og blev brugt om tykkere saucer fremstillet på sorte sojabønner. I den tidlige fremstilling af ketchup brugte man bl.a. østers, forskellige skaldyr, valnødder, bønner, agurk, tranebær og citron. Også ansjoser var af vigtighed i datidens saucer og blev anvendt i mange sauceudgaver helt frem til starten af 1900-t.

Kecap-saucerne blev anvendt til at skabe forskellige farver og smagsnuancer i retterne, og var baseret på mange forskellige emner heriblandt valnødder, svampe, bananer og som nok det kendteste tomater. Især tomatudgaven blev meget populær i Amerika, og da tomaten var tilgængelig dér, blev denne version hurtigt hver mands eje i køkkenet. De grundlæggende ingredienser i nutidens ketchup er tomater, eddike, sukker, salt, løg, selleri, allehånde, nelliker og kanel."
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ketchup tråden

Indlægaf thomassneum » 10. jul 2018, 09:04

Jeg laver det selv.
Ingen i familien tør nu kritiserer smagen. :D
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Ketchup tråden

Indlægaf ExCoastal » 13. jul 2018, 05:17

Nok at vælge imellem :D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Ketchup tråden

Indlægaf dgd2007 » 13. jul 2018, 12:12

ExCoastal skrev:Nok at vælge imellem :D

Men ak! Lidet hjælper det når de ikke har Bähncke :lol:
1
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Ketchup tråden

Indlægaf ExCoastal » 13. jul 2018, 22:13

dgd2007 skrev:
ExCoastal skrev:Nok at vælge imellem :D

Men ak! Lidet hjælper det når de ikke har Bähncke :lol:


Heller ingen Beauvais :nej: Og hos den skandinaviske forretning i Berkeley har de den heller ikke...
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Ketchup tråden

Indlægaf Panton » 14. jul 2018, 18:58

Vi er til Mutti i glasflaske, den er perfekt.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win

Tilbage til "Mad og drikke"