Fryseegnede hovedretter

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf kidkomb » 11. jul 2018, 17:12

Random fact som passer glimrende i denne tråd:
Når man fryser retter med stivelsesholdige kulhydrater, så bliver nogle af kulhydraterne til såkaldte resistense kulhydrater. Dvs kulhydrater som passerer det meste af tarmsystemet frem for at blive nedbrudt i den første del og derfor er de langt bedre for fordøjelsen og bedre for kroppen. (Resistente kulhydrater findes blandt andet i fuldkornsbrød osv)
Ydermere, hvis man genvarmer maden kraftigt inden man spiser den, efter den har været frosset, så bliver endnu flere af kulhydraterne resistente.

Det lyder som det vildeste bogus og jeg forsøger at tage mig sammen til at finde lødige, videnskabelig kilder, men jeg så det i dette program på DR1:
https://www.dr.dk/tv/se/sandheden-om-ku ... ulhydrater

Og altså, en public servicekanal burde altså være nogenlunde til at stole på :D (Håber jeg. Det lyder næsten for nemt synes jeg)
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Juki » 13. jul 2018, 22:15

Finidut skrev:Jeg kan virkelig godt lide denne tråd!

Den anden dag så jeg en YT-video, hvor en amerikansk kvinde lavede en ret, som jeg tænkte, at jeg også ville lave en version af en dag, men som også passer perfekt i denne tråd.

En dag havde hun lavet en hel kylling (vist nok i en stegegryde), pandesovs (af skyen fra stegegryden), kartoffelmos og kogt majs. Af resterne lavede hun en Cottage Pie til fryseren. I et fad lagde hun resterne af kyllingen, hældte sovsen over, et lag majs, et lag revet ost og til sidst kartoffelmos. Så skulle fadet bare tøes op en dag og sættes i ovnen.

:gogo:

Hvis du er interesseret findes der mange af sådanne forslag til hvordan man får det bedste ud af en hel kylling fx :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf vibbsen » 14. jul 2018, 01:01

Shepards Pie....Frosset ned i passende foliebakker med låg.
Tærter. Bag selv bunden (eller køb den færdiglavet) (Husk at fore med bagepapir og lægge ris i) og hæld fyld i og så direkte i fryseren. Fyldet kan være stort set hvad som helst. Bare det får æg og en sjat mælk/fløde.
Skinkestang / butterdejspakker : Køb frisk butterdej(eller lav det selv) og kom pak det i portions pakker. Forslag til fyld : Skinke/kylling/grøntsager og smøreost.
Toasts : Køb et groft toastbrød i skiver. Lav toasts med f.eks. skinke og kylling samt forskellige grøntsager. Frys ned og tag op efter behov.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Juki » 14. jul 2018, 01:16

vibbsen skrev:Tærter. Bag selv bunden (eller køb den færdiglavet) (Husk at fore med bagepapir og lægge ris i) og hæld fyld i og så direkte i fryseren. Fyldet kan være stort set hvad som helst. Bare det får æg og en sjat mælk/fløde.

Hvorfor skal der ris i? :genert:

Og bliver æggemassen ikke "træls" hvis den bliver frosset når æggene er rå?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 600

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf deliciouscookie » 14. jul 2018, 08:41

Her er Arlas forslag:

https://www.arla.dk/sog/fryseegnet/hovedretter

Grundlæggende er alle sammenkogt retter fryseegne.

Pasta og ris, er ikke fryseegnet efter min smag, det er bedst frisk og har en tendens til at blive udkogt hvis nedfrosset i en ret. Så pasta og ris er ikke fryseegen efter min smag.
1
make cookies not war
Finidut
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 26. feb 2016, 12:32
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1790

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Finidut » 14. jul 2018, 11:04

Juki skrev:
Finidut skrev:Jeg kan virkelig godt lide denne tråd!

Den anden dag så jeg en YT-video, hvor en amerikansk kvinde lavede en ret, som jeg tænkte, at jeg også ville lave en version af en dag, men som også passer perfekt i denne tråd.

En dag havde hun lavet en hel kylling (vist nok i en stegegryde), pandesovs (af skyen fra stegegryden), kartoffelmos og kogt majs. Af resterne lavede hun en Cottage Pie til fryseren. I et fad lagde hun resterne af kyllingen, hældte sovsen over, et lag majs, et lag revet ost og til sidst kartoffelmos. Så skulle fadet bare tøes op en dag og sættes i ovnen.

:gogo:

Hvis du er interesseret findes der mange af sådanne forslag til hvordan man får det bedste ud af en hel kylling fx :)


Jeg ved skam godt, hvordan man får noget ud af en kylling. Jeg syntes bare, at dette var et godt forslag til at få noget ud af resterne og i fryseren ;)
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf vibbsen » 14. jul 2018, 12:17

Juki skrev:
vibbsen skrev:Tærter. Bag selv bunden (eller køb den færdiglavet) (Husk at fore med bagepapir og lægge ris i) og hæld fyld i og så direkte i fryseren. Fyldet kan være stort set hvad som helst. Bare det får æg og en sjat mælk/fløde.

Hvorfor skal der ris i? :genert:

Og bliver æggemassen ikke "træls" hvis den bliver frosset når æggene er rå?


Hvis man forer tærtedejen med bagepapir og hælder ris i, så hæver den ikke når man bager den, og bliver efter min mening bedre.

Det kan faktisk godt være at det bliver noget bikse med æggemassen. Og det tager jo faktisk ikke mange sekunder at lave æggemasse og kommet lidt fyld i....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. jul 2018, 13:10

Rapfisk skrev:Diverse supper klarer sig også fint på frost. Man skal bate huske at fryse dem i beholdere, da det er ret træls at skulle have en isblok ud af en krøllet frostpose. Har jeg hørt.



Jeg bruger ofte ikeas zip-poser, da de lukker godt sammem. Når jeg så fryser en ret, kød, eller andet ned, så får jeg lavet posen nærmest flad. På den måde kan der være virkelig meget i fryseren, men det er også nemt at håndtere når det skal tøes op, eller skal ud af posen i frossen form :)
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Juki » 14. jul 2018, 16:02

vibbsen skrev:
Juki skrev:
vibbsen skrev:Tærter. Bag selv bunden (eller køb den færdiglavet) (Husk at fore med bagepapir og lægge ris i) og hæld fyld i og så direkte i fryseren. Fyldet kan være stort set hvad som helst. Bare det får æg og en sjat mælk/fløde.

Hvorfor skal der ris i? :genert:

Og bliver æggemassen ikke "træls" hvis den bliver frosset når æggene er rå?


Hvis man forer tærtedejen med bagepapir og hælder ris i, så hæver den ikke når man bager den, og bliver efter min mening bedre.

Det kan faktisk godt være at det bliver noget bikse med æggemassen. Og det tager jo faktisk ikke mange sekunder at lave æggemasse og kommet lidt fyld i....

Ah, jeg havde ikke fattet at det kun var bunden du ville forbage. Jeg plejer at bruge de færdiglavede tærtebunde der ikke skal forbages :)

Det dur desværre ikke med tærter hvis ikke de kan fryses når de er helt færdiglavet.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf vibbsen » 14. jul 2018, 16:13

Juki skrev:
vibbsen skrev:
Juki skrev:
vibbsen skrev:Tærter. Bag selv bunden (eller køb den færdiglavet) (Husk at fore med bagepapir og lægge ris i) og hæld fyld i og så direkte i fryseren. Fyldet kan være stort set hvad som helst. Bare det får æg og en sjat mælk/fløde.

Hvorfor skal der ris i? :genert:

Og bliver æggemassen ikke "træls" hvis den bliver frosset når æggene er rå?


Hvis man forer tærtedejen med bagepapir og hælder ris i, så hæver den ikke når man bager den, og bliver efter min mening bedre.

Det kan faktisk godt være at det bliver noget bikse med æggemassen. Og det tager jo faktisk ikke mange sekunder at lave æggemasse og kommet lidt fyld i....

Ah, jeg havde ikke fattet at det kun var bunden du ville forbage. Jeg plejer at bruge de færdiglavede tærtebunde der ikke skal forbages :)

Det dur desværre ikke med tærter hvis ikke de kan fryses når de er helt færdiglavet.


Hmmmm....Man kan jo sagtens købe færdiglavede frosne tærter. Så jeg tænker at man måske godt kan fryse dem ned når først de er bagt. Googlede lige og fandt - udover et svar på hestenettet :-D - adskillige opskrifter hos arla på fryseegnede tærter :

https://www.arla.dk/opskrifter/tomattarte-med-timian/

https://www.arla.dk/opskrifter/tarte-med-forarslog/

Tænker at man i begge tilfælde sagtens kan varierer fyldet.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf LadyFox » 14. jul 2018, 18:26

Fyldte madpandekager.
Moussaka.
Tikka Chicken Masala.
Butter Chicken.
Ristaffel.
Forårsruller
1
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Juki » 14. jul 2018, 20:40

vibbsen skrev:
Juki skrev:
vibbsen skrev:
Juki skrev:
vibbsen skrev:Tærter. Bag selv bunden (eller køb den færdiglavet) (Husk at fore med bagepapir og lægge ris i) og hæld fyld i og så direkte i fryseren. Fyldet kan være stort set hvad som helst. Bare det får æg og en sjat mælk/fløde.

Hvorfor skal der ris i? :genert:

Og bliver æggemassen ikke "træls" hvis den bliver frosset når æggene er rå?


Hvis man forer tærtedejen med bagepapir og hælder ris i, så hæver den ikke når man bager den, og bliver efter min mening bedre.

Det kan faktisk godt være at det bliver noget bikse med æggemassen. Og det tager jo faktisk ikke mange sekunder at lave æggemasse og kommet lidt fyld i....

Ah, jeg havde ikke fattet at det kun var bunden du ville forbage. Jeg plejer at bruge de færdiglavede tærtebunde der ikke skal forbages :)

Det dur desværre ikke med tærter hvis ikke de kan fryses når de er helt færdiglavet.


Hmmmm....Man kan jo sagtens købe færdiglavede frosne tærter. Så jeg tænker at man måske godt kan fryse dem ned når først de er bagt. Googlede lige og fandt - udover et svar på hestenettet :-D - adskillige opskrifter hos arla på fryseegnede tærter :

https://www.arla.dk/opskrifter/tomattarte-med-timian/

https://www.arla.dk/opskrifter/tarte-med-forarslog/

Tænker at man i begge tilfælde sagtens kan varierer fyldet.

Det kan da komme an på en prøve i hvert fald :D

Jeg har fundet nogle forskellige madmuffins også. Det er jo lidt det samme som tærte. En af opskrifterne jeg fandt har jeg i forvejen de fleste ingredienser til så det regner jeg i hvert fald med at gå i krig med at få lavet i den kommende uge.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf Flora » 14. jul 2018, 20:43

Juki skrev:
vibbsen skrev:
Juki skrev:
vibbsen skrev:Tærter. Bag selv bunden (eller køb den færdiglavet) (Husk at fore med bagepapir og lægge ris i) og hæld fyld i og så direkte i fryseren. Fyldet kan være stort set hvad som helst. Bare det får æg og en sjat mælk/fløde.

Hvorfor skal der ris i? :genert:

Og bliver æggemassen ikke "træls" hvis den bliver frosset når æggene er rå?


Hvis man forer tærtedejen med bagepapir og hælder ris i, så hæver den ikke når man bager den, og bliver efter min mening bedre.

Det kan faktisk godt være at det bliver noget bikse med æggemassen. Og det tager jo faktisk ikke mange sekunder at lave æggemasse og kommet lidt fyld i....

Ah, jeg havde ikke fattet at det kun var bunden du ville forbage. Jeg plejer at bruge de færdiglavede tærtebunde der ikke skal forbages :)

Det dur desværre ikke med tærter hvis ikke de kan fryses når de er helt færdiglavet.


Jeg har frosset masser af tærter uden problemer, så det kan du sagtens gøre. Jeg bruger også de færdiglavede bunde og bager dem helt færdig med fyld og æggemasse, inden jeg putter dem i fryseren. De smager fint, når de bliver tøet op :)
3
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Fryseegnede hovedretter

Indlægaf hotlips » 14. jul 2018, 20:56

Boller i karry, kylling i karry, høns i asparges, skibberlabskovs. Og så synes jeg som regel at store stykker af stege der er lavet og frosset ned er rigtig gode til at tø op og så bare varme uden de tager skade.
1

Tilbage til "Mad og drikke"