Ville I betale prisforskellen?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Ville I betale prisforskellen?

Indlægaf Wizzze » 12. jul 2018, 10:10

TV2 har begået et indslag om jordbærkager, i 2 prisniveauer.

http://underholdning.tv2.dk/2018-07-12- ... det-smages

Ville I betale prisforskellen?


Her var det så et par jordbærkager og en stor prisforskel, men vi møder alle dilemmaet i hverdagen, skal vi bare tage den billige, eller lige betale lidt mere? :gruble: f.eks. den almindelige vs. den økologiske, eller noname varen vs. mærkevaren.

Hvornår er I villige til at betale prisforskellen, og er det uanset, eller må forskellen ikke være for markant?
F.eks. koster en øko kylling typisk omkring 3 gange så meget i forhold til en alm. konventionel kylling, er det for meget, eller en prisforskel du kan acceptere?
Senest rettet af Wizzze 12. jul 2018, 10:20, rettet i alt 1 gang.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Ville I betale prisforskellen?

Indlægaf Wizzze » 12. jul 2018, 10:19

Den dyre jordbærkage ser da vildt lækker ud, men jeg ville aldrig betale 600kr. for den. Dels fordi vi aldrig får spist så stor en kage bare os to, dels fordi sååå meget bedre end den første er den ikke, jeg mener det er jo jordbærkage, selv dårlig jordbærkage er god jordbærkage :savl: :-D

Var vi på konditori, så ville jeg gerne betale mere for et stykke jordbærkage, end man f.eks. betaler for de små jordbærkager man finder hos de fleste bagere, men 600kr. for en hel, nej det er bare for meget, det skulle virkelig være noget specielt man fejrede.

Prisforskelle i hverdagen, er mere svært synes jeg. nogle kroner mere pr. kg. for øko frugt og grønt vs. alm. har jeg ikke nogen problemer med. Men jeg kan sagtens finde på at køre til en anden butik fordi de har et eller andet på tilbud et par kroner billigere end en anden butik :stoned:
Økokyllingen vil vi godt betale for, og så spiser vi det måske kun hver 14. dag, frem for at købe den billigere version, og så købe den oftere.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: Ville I betale prisforskellen?

Indlægaf Daine » 12. jul 2018, 10:20

Aldrig i livet om jeg ville give 600 - SEKSHUNDREDE!!!!! - kroner for en jordbærtærte, det er da forrykt :gisp: Så kan jeg fint leve med den fra Føtex, der smager ganske udmærket.

Helt generelt, så går jeg efter det billigste når jeg køber. Men! På visse områder vil jeg gerne betale mere, hvis jeg VED at kvaliteten står mål med prisen. Kun sjældent procentvis så meget som med jordbærtærter, men lidt ekstra vil jeg godt betale. Og det er typisk indenfor frugt/grønt og kødvarer, hvor lavprissupermarkederne ikke altid har den bedste kvalitet - så går jeg dyrere steder hen, store supermarkeder eller en rigtig slagter.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23098

Re: Ville I betale prisforskellen?

Indlægaf Mani » 12. jul 2018, 10:23

For mig afhænger det af om jeg ser en værdi i prisforskellen. Så vi betaler gerne ekstra for øko eller friland vs traditionel.
Gerne ekstra for engelsk bacon vs almindeligt, men ikke for Tulip vs no name. Gerne ekstra for pølser med højt kødindhold, men ikke ekstra for et navn etc.

Og nej, aldrig 600 kr for en jordbærkage, men jeg bager den gerne selv.

NB. Vi køber det meste kød ved vores lokale slagter eller ved en lokal gårdmand, der opdrætter kvæg på engene tæt ved hvor vi bor. Fisk er ved fiskehandleren eller en ven der fisker. Er ikke så vild med det der ligger pakket i supermarkedet.
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14670
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: Ville I betale prisforskellen?

Indlægaf sigge » 12. jul 2018, 11:27

Jeg linker lige til mit indlæg i en anden tråd.

http://debatten.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=2129&start=5445#p703088

I det konkrete tilfælde ville jeg ikke betale prisforskellen. Jeg kan ikke forestille mig, at konditorkagen skulle være så meget bedre, at jeg kunne forsvare det overfor mig selv. Men hvis jeg sad på et konditori og skulle have mig et stykke kage, ville jeg nok være villig til at betale 50 kr. for 1/12 af den famøse jordbærtærte. Men en at købe en hel tærte til den pris ville aldrig komme på tale. Ikke engang til mit bryllup eller en rund fødselsdag.

På et mere overordnet plan er jeg nogle gange villig til at give ekstra af forskellige årsager. F.eks. køber jeg helst animalske produkter, som er enten økologiske eller "anbefalet af Dyrenes Beskyttelse", hvis det er muligt. Jeg går dog ikke i flere forskellige supermarkeder for at få det, hvis det ikke findes det sted, jeg køber ind den dag, så køber jeg altså bare konventionelt. Og hvis den almindelig leverpostej smager bedre end de økologiske alternativer, går jeg mere op i smag end dyrevelfærd og vælger den konventionelle. I øvrigt er leverpostej en af de ting, hvor jeg altid køber mærkevarer. Jeg har prøvet den fra Rema, der angiveligt skulle smage akkurat som Stryhns Grovhakket, men det gør den bare ikke, og jeg har endnu ikke fundet nogen anden, som er lige så godt krydret som Stryhns - heller ikke diverse slagtervarianter.
Mht. kager og chokolade f.eks. vil jeg nogle gange betale ekstra for at få noget af bedre kvalitet. Men jeg tror aldrig, jeg ville give 900% mere for et kvalitetsprodukt end et discountprodukt som i eksemplet med jordbærtærten. Der er jeg alligevel for meget jyde.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Ville I betale prisforskellen?

Indlægaf LadyFox » 12. jul 2018, 11:40

Jeg kunne aldrig drømme om at betale 600 kroner for en jordbærtærte, eller ikke hvis min økonomi var bedre og der var tale om en særlig lejlighed. Jeg kan godt lige jordbærtærte men så godt kan jeg ikke lide det trods alt. Jeg tror godt på at den dyre jordbærtærte ER bedre end den billige, men jeg har svært ved at forstille mig at man kan gøre en jordbærtærte over 500 kroner bedre end en fra Føtex trods alt. En jordbærtærte er trods alt en rimelig simpel kage. Så jeg vil hellere lave den selv end betale så store beløber hvis det kom til det.
1
...
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Ville I betale prisforskellen?

Indlægaf JoyNips » 12. jul 2018, 11:49

Jeg bryder mig ikke specielt om jordbærtærte. Men det til side, så ja, vi betaler gerne mere for kvalitet på nogle punkter, når kvalitetsforskellen er mærkbar. Og så sparer vi på nogle andre punkter hvor vi ikke synes der er forskel.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16018
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1396
Likede indlæg: 29812

Re: Ville I betale prisforskellen?

Indlægaf TinaW » 12. jul 2018, 12:02

Som de andre ville jeg heller aldrig betale 600 kr. for en jordbærtærte. Så hellere lave den selv.
Jeg betaler gerne mere for øko mælk, æg og frilandskød.
Jeg går ikke efter mærkevarer, hverken i mad eller tøjkøb, dog er jeg lidt mere sart med hvilke sko jeg køber og vil hellere betale mere og vide mig sikker på kvaliteten. Det er nok en erhvervsskade, fra da jeg arbejdede i sko butik.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Ville I betale prisforskellen?

Indlægaf BlueBunny » 12. jul 2018, 12:08

Hvis jeg oplever en merværdi betaler jeg gerne ekstra.
Og så er der grænser for hvilken værdi jeg vil betale for en vare. Mit max for en jordbærtærte er nok 150kr hvis feks den var større og mere kvalitetsholdig end alternativerne. Det ville nok også være afhængig af lejligheden.

1/12 til 50kr på konditori gav jeg nok. Men ville synes det var dyrt. Kommer igen på hvad alternativerne var og hvor stor lysten var.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ville I betale prisforskellen?

Indlægaf thomassneum » 12. jul 2018, 12:34

Jeg ville give 600,00 kr. for sådan en kage på en restaurant.
Ellers ikke... tror jeg ikke.

Jeg betaler gerne for merværdi.. meen der er naturligvis en grænse.

Jeg betaler også lidt ekstra for Øko., smider den gode gas på scooterne osv. :)
1
Med bov skal man mad lave, men...
godtnavn
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12838

Re: Ville I betale prisforskellen?

Indlægaf godtnavn » 12. jul 2018, 13:15

Jeg har arbejdet i konditorer, og har venner der er konditorer, og jeg vil vove den påstand at pris og kvalitet ikke hænger så godt sammen som de burde. Jeg betaler gerne meget for god kage, til mit bryllup smed vi over 5000 kr efter kage og fortryder ikke et sekund, det eneste jeg var ked af var faktisk at vi ikke fik jordbærtærte, men kunne ikke finde en der var god nok, smagte dog ikke lig den til 600 kr, men havde jeg smagt den og den var fantastisk så vil jeg ikke udelukke vi havde købt den til brylluppet, men så skulle den også være vild. Manglen på perfekte jordbærtærter gør at jeg oftest selv bager dem :)

Jeg betaler også gerne mere for økologi og smag, som i jeg gerne giver det dobbelte hvis jeg synes noget smager bedre end et andet billiger produkt.
1
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Ville I betale prisforskellen?

Indlægaf Lykke » 12. jul 2018, 13:32

La glace og andre fancy steder går ofte nul op i økologi. Så betaler man for udseende og navn. Det gider jeg ikke.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9485
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 990
Likede indlæg: 26526

Re: Ville I betale prisforskellen?

Indlægaf Santa » 12. jul 2018, 13:38

Jeg kan sagtens finde på at købe dyrt, hvis kvaliteten og mængden passer til.
Fx gik vi til ostehandleren i sidste uge og købte oste og pølser til et dejligt ostebord fredag aften. Og det kan man da osse godt finde et hæderligt udvalg af i supermarkederne. Men man kan ikke få lov til at smage sig frem, og vores ostehandler er rigtig god til foreslå noget man ikke selv ville finde på, når han har luret ens smag.
Og dermed er prisen i orden, for så får jeg mere for mine penge.

Jeg ville dog ikke give 600,- for den kage. Det er simpelthen for dyrt! Til 600,- ville jeg forvente at den var mindst dobbelt så stor og flottere pyntet. Så kunne jeg måske købe den til en fest.
Men jeg ville nok gerne give 50,- for et stykke af den på et konditori.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Ville I betale prisforskellen?

Indlægaf vibbsen » 12. jul 2018, 13:52

Ja, det ville jeg. Hvis jeg altså havde pengene til det.

Jeg vil hellere give 600 kroner for en luksus jordbærkage end jeg vil betale 60 kroner for DSG jordbærkagen.

Desværre så har jeg ikke en økonomi som tillader at jeg fyrer 600 kroner af på en kage. Så jeg vælger slet ikke at spise jordbær kage. For jeg er faktisk ikke sååååå vild med kage, så hvis jeg endelig skal have kage. Så skal det fandme også være ordentlig kage....Og jeg har faktisk ikke spor problemer med at sige Nej tak til det jeg kalder "Cheap Knockoffs" af ulødig kvalitet som jeg betragter stort set alt kage fra DSG som.

Men den dag vi vinder de 580 mio i Eurojackpot så kommer det til at ændre sig. Så kommer jeg til at æde mig tyk og fed og dyr kage...

Jeg har iøvrigt en kollega som ganske enkelt er pissegod til at bage....Og det er endnu ikke lykkedes nogen at diske op med en kage - bager eller DSG - som slår den Cheese Cake med pebernøddebund og Gløgg Glace som hun lavede sidste år til jul.....Hold nu kæft hvor smagte den pissefantastisk....Og hvis man skulle købe noget tilsvarende hos en konditor så er jeg ikke i tvivl om at man ville komme af med kassen....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Ville I betale prisforskellen?

Indlægaf avdotja » 12. jul 2018, 15:50

Jeg betaler gerne en hel del mere for både økologi, dyrevelfærd, smag og såmænd også ordentlige arbejdsforhold. Men 600(!) kr :shock:

Altså i teorien: hvis alle andre jordbærtærter var lavet med burhønseæg og den til 600 kr brugte frilandsæg og i øvrigt smagte fantastisk, så ville jeg formentligt købe den. Men det er jo ikke tilfældet. Selv hos Meyers, Emmerys og andre bagere som går op i økologi og kvalitet, kan man sgu da få en jordbærtærte til en fornuftig pris.

Hvor sælger de 600 kroners kagen henne? Hos La Glace?
0

Tilbage til "Mad og drikke"