Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24983
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Wizzze » 14. jul 2018, 19:36

Der er meget ballade om madanmeldelser i øjeblikket efter at Berlingske har anmeldt Jensens, og Politikken har anmeldt Bones

https://www.b.dk/mad/kaere-banker-lad-j ... oefhus-doe
https://politiken.dk/ibyen/art6626174/B ... ange-penge

Til dem der ikke har adgang til berlingske og politikken, så er der opsumeringer herunder
https://www.bt.dk/danmark/soeren-frank- ... rant-kaede

https://www.bt.dk/mad-og-vin/bones-svin ... i-ikke-gad
https://www.bt.dk/danmark/bones-afviser ... t-nedgoere

I julen var det Grøften i Tivoli der fik med grovfilen af anmelderne
https://www.tv2lorry.dk/artikel/ikonisk ... budshylden

Hvordan har I det med madanmeldere, er det noget i overhovedet læser, er det noget i lader influere på jeres valg af spisested når I går ud, eller er det ligegyldigt hvad de skriver?

Jim Lyngvild mener at anmeldelser som dem om Jensens og Bones er udtryk for snobberi og Københavneri
http://nyheder.tv2.dk/video/MjEwNjE4X0p ... NCb2VmaHVz

Har han ret, er madanmelder for snobbede, og kun glade for Michelin stjerner mens hverdags- eller kæderestauranter skal dunkes? :gruble:

Er det overhovedet fair at bedømme en burger på den lokale cafe, eller ribs på en diner, med den samme skala som en 7 retters Michelin menu, på et gastrotempel i storbyen? Er det at sammenligne æbler og pærer? :gruble:
Burde der være flere skalaer, så man sammenlignede cafe´er på en skala, bøfrestauranter på en anden skala, og Michelin / gastorestauranter på en tredje skala, så man sammenlignede pærer med pærer og æbler med æbler? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Lykke » 14. jul 2018, 19:41

Jeg kan godt lide at læse madameldelser, eller høre podcasts om restaurantbesøg.

Synes dog det bliver lidt for nemt med de det bones/Jensen. Finder det i hvert fald ikke rigtigt særlig spændende.

Men ja, Politikens madanmeldelser og Martin Kongstads lader jeg mig klart inspirere af. Jeg bor så ikke i København, men så har jeg altid en håndfuld ideer når vi er der.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6322
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 763
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14443

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Pjeps » 14. jul 2018, 19:47

Jeg gider ikke læse madanmeldelser fra madanmeldere.
0
:ninja:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf LadyFox » 14. jul 2018, 19:58

Problemet er vel hvis dem der anmelder maden er vant til og kan lide at spise på en hel anden type spisesteder. Jeg tænker ikke at folk der følger med i madanmeldelser og går op i den slags er typen der går på f.eks. Jensens Bøfhus og Bones, sådan af egen fri vilje når det skal være rigtig hyggeligt.

De her kæder skal jo tilpasse sig den type kunder der kommer den slags steder, og det er jo ikke folk med samme forventninger og præferencer som folk der har finere madlavning som hobby.

Jeg synes det svare lidt til alle de der musikanmeldelser lavet af anmeldere der på forhånd ikke kan lide den slags musik. Altså, lige så vel som en anmeldese af Citybois skrevet af en gammel mand er ret ligegyldig, så er en anmeldelse af Jensens Bøfhus skrevet af en der normalt spiser alle de "rigtige" steder også lidt at skyde forbi målet. Hvem kan bruge det til noget?
12
...
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Daine » 14. jul 2018, 19:59

Jeg synes egentlig ikke, at en seriøs madanmelder kan/skal anmelde feks Bones eller Jensens, jeg vil ikke mene de kan gøre det med ‘almindelige’ briller på. De vil uværgerligt sammenligne med de lækre restauranter de har været på - det gør vi andre jo også.
Jeg kan som sådan godt lide at læse anmeldelser, men bruger dem ikke til noget. Jeg tjekker som oftest FB for at se hvad andre siger, det synes jeg giver et mere retvisende billede. Eller spørger herinde :D

Det er lidt det samme med filmanmeldere. Jeg læser gerne anmeldelserne, men når det kommer til stykket er det kun min egen lyst til at se filmen der gør sig gældende.

Jeg har spist på alle tre nævnte restauranter. Grøften var jeg temmelig uimponeret af, det var første gang jeg fik serveret en mørbradgryde med 15 store stykker champignon og 3(!) stykker kød. Jensen har jeg ikke spist på, siden de for nogle år siden formåede at servere en “bøf” der mest lignede en kogt grå slatten p*k og ikke kunne se problematikken. Bones Herning (flagskibet) kommer jeg jævnligt på, det er okay mad. De har dog skruet en tak ved prisen, så det ligger lige på grænsen til at være for dyrt ift kvalitet. Men det går, endnu.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Juki » 14. jul 2018, 20:02

Jeg læser generelt ikke madanmeldelser, men er det en anmeldelse af maden(og ikke bare stedet og servicen) foretrækker jeg en der har en faglig baggrund til at kunne vurdere hvad vedkommende anmelder. Og som kan formidle hvorfor maden bør være sådan og sådan, hvad der fungerer og hvorfor.

Anmeldelser fra steder som Jensen's Bøfhus, Bones, McDonald's, et pizzeria og lignende har jeg ingen interesse i at læse. Hvis jeg spiser de steder er det ikke fordi jeg forventer noget unikt eller specielt. Det er genkendelig mad, jeg ved hvad jeg får og det er hvad de steder skal opfylde for mig. Det er ikke fordi jeg forventer en fantastisk madoplevelse.

Jeg så et kort klip på News tidligere i dag hvor der blev citeret forskellige ting fra en eller flere madanmeldelser. Jeg kunne slet ikke tage det der var blevet skrevet seriøst. Det var så barnlige og unødvendige sammenligninger der blev lavet :rulle:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Artem » 14. jul 2018, 20:07

Jeg skimmer madanmeldelserne i aviserne lige som de fleste andre ting. Nogle gange læser jeg også lidt nærmere og undrer mig over de stjerner de giver. For almindeligt godt mad får en lav karakter. Det skal være noget specielt og mere eksotisk og med en god betjening osv for at de kommer højt op.
For mig er de ting bare ligegyldig, jeg vil bare have godt mad som netop ikke er alt for eksotisk og i en stor portion til en rimelig pris.

Det er skam ikke fordi jeg ikke har prøvet de dyre resturanter, og jo de laver da godt mad, selv om der er en del tilbehør jeg gerne vil undgå. Men den feks 3 gange højere pris synes jeg ikke det er værd.
Senest rettet af Artem 14. jul 2018, 20:34, rettet i alt 1 gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24983
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Wizzze » 14. jul 2018, 20:07

Jeg har mødt Søren Frank mange gange efterhånden, og han er virkelig ikke "min type", og vi er ofte vildt uenige om især vin, nok fordi vi hver især vægter noget forskelligt ved vine. Men ingen tvivl om at han ved noget om mad, men igen hans og min gane er ikke altid enige. Men jeg synes også at han og hans kollegaer har en pointe når de påpeger at Jensen´s / Bones tager sammen priser for dårligere kvalitet, end man efterhånden kan få mange steder i de danske storbyer. Hvis Kød eller Retour skal have 4 stjerner, ja så kan Bones eller Jensens vel aldrig få mere end 1-2stjerner så længe de serverer et dårligere produkt til samme pris. Ja maden kan være lige mættende, og nogen vil måske bedre kunne lide den søde Bearnaise den ene type restaurant benytter fremfor den federe og mere syrlige som man finder andre steder, og så kan anmelderen så sammenligne op mod hvordan sådan en sauce skal være ifølge fagkundskaben på området, det vil i sidste ende være smag og behag.

Bones slår sig op på ægte amerikansk BBQ, nu har jeg smagt meget amerikansk BBQ, og jeg kan sige at hvis Bones prøvede at servere deres version ved nogen af de BBQ bedømmelser som de går meget op i Over There, så risikerede de altså seriøst at få røvfuld (sådan helt fysisk! :tie: ). De har jo nok "fordansket" deres opskrifter så de passer til de fleste danske ganer, hvor originalen nok vil virke for krydret på de fleste herhjemme :gruble: Er det så originalen man "måler" op mod som anmelder, eller sådan som danskerne flest synes det skal smage? :gruble:

Personligt vil jeg helst have den "faglige" vurdering, men så skal den fandme også være faglig, og der har jeg også oplevet madanmeldere som simpelthen ikke var gode nok, så i sidste ende må man nok bare indse at madanmelderne er subjektive, og ja måske lidt snobbede :gruble: så jeg stoler aldrig 100% på en anmeldelse, men de indgår i min research sammen med tips fra venner, andre herinde, diverse online anmelder osv. før jeg vælger spisested.
7
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5598
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22810

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf POCKETKITTEN » 14. jul 2018, 20:21

Jeg synes klart, man bør have andre briller på, hvis man anmelder Bones. Så må det være ud fra præmissen om et godt familiemåltid i en rimelig prisklasse og ikke med tårnhøje forventninger til tjenerens viden om vin, eller hvad det måtte være.


Jeg læser dem i øvrigt, lidt ligesom jeg læser debatindlæg. Og jeg synes, opinionsstof er underholdende.
Jeg sammenligner det også med filmanmeldelser. De ændrer stort set aldrig på, om jeg ser filmen eller ej, eller hvad jeg selv synes om dem.

I tilfælde hvor de er vanvittigt gode, kan jeg nok godt finde på at tage ind og se en film, jeg ellers ikke havde planer om. Ligesom jeg kunne gøre det med en restaurant, jeg ellers ikke havde hørt om, hvis anmeldelserne var fantastiske.
3
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf sansera » 14. jul 2018, 21:07

ja, jeg læser madanmeldelser, og alle mulige andre anmeldelser - særligt af bøger, og helt ærligt så synes jeg ofte, at det er tydeligt at der findes 'rigtig' mad og 'rigtig' litteratur osv. Og at nogen ting nærmest er under anmelderes niveau at beskæftige sig med - det går ind med forventningen om at det her bliver dårligt. Hvilket er fair nok et eller andet sted, hvis man går op i mad eller litteratur eller hvad det nu må være, så tager man nogle standarter med, som fx. gør maden på Jensens' og E. L. James svært at fordøje. Men jeg bliver også nogle gange irriteret, fordi jeg synes det ville klæde anmelderenen at tilpasse sine forventninger.
Når det er sagt, så synes jeg ikke at det er snobberi at mene, at man kan få mere og bedre mad for pengene andre steder end Bones og Jensens' eller at der findes bedre og mere lækkert erotisk litteratur end hvad E.L. James kan præsterer. Det at rigtig mange har nydt både jensen' og fifty shades of Gray ændre ikke på det.
3
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Juki » 14. jul 2018, 21:35

Wizzze skrev:Jeg har mødt Søren Frank mange gange efterhånden, og han er virkelig ikke "min type", og vi er ofte vildt uenige om især vin, nok fordi vi hver især vægter noget forskelligt ved vine. Men ingen tvivl om at han ved noget om mad, men igen hans og min gane er ikke altid enige. Men jeg synes også at han og hans kollegaer har en pointe når de påpeger at Jensen´s / Bones tager sammen priser for dårligere kvalitet, end man efterhånden kan få mange steder i de danske storbyer. Hvis Kød eller Retour skal have 4 stjerner, ja så kan Bones eller Jensens vel aldrig få mere end 1-2stjerner så længe de serverer et dårligere produkt til samme pris. Ja maden kan være lige mættende, og nogen vil måske bedre kunne lide den søde Bearnaise den ene type restaurant benytter fremfor den federe og mere syrlige som man finder andre steder, og så kan anmelderen så sammenligne op mod hvordan sådan en sauce skal være ifølge fagkundskaben på området, det vil i sidste ende være smag og behag.

Bones slår sig op på ægte amerikansk BBQ, nu har jeg smagt meget amerikansk BBQ, og jeg kan sige at hvis Bones prøvede at servere deres version ved nogen af de BBQ bedømmelser som de går meget op i Over There, så risikerede de altså seriøst at få røvfuld (sådan helt fysisk! :tie: ). De har jo nok "fordansket" deres opskrifter så de passer til de fleste danske ganer, hvor originalen nok vil virke for krydret på de fleste herhjemme :gruble: Er det så originalen man "måler" op mod som anmelder, eller sådan som danskerne flest synes det skal smage? :gruble:

Personligt vil jeg helst have den "faglige" vurdering, men så skal den fandme også være faglig, og der har jeg også oplevet madanmeldere som simpelthen ikke var gode nok, så i sidste ende må man nok bare indse at madanmelderne er subjektive, og ja måske lidt snobbede :gruble: så jeg stoler aldrig 100% på en anmeldelse, men de indgår i min research sammen med tips fra venner, andre herinde, diverse online anmelder osv. før jeg vælger spisested.

Men forventer folk autentisk mad når de spiser spareribs på Bones fx?

Jeg synes ikke det er et problem at alle ikke har samme smag eller behov for at spise kvalitet når de spiser ude, eller køber ind for den sags skyld. Men jeg synes det kan være et problem at folk ikke aner noget om den mad de spiser, hvilket dyr kødet de spiser kommer fra, at det ikke er nødvendigt med en bouillonterning for at lave mad der smager af noget osv.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Bergen
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 467
Likede indlæg: 11850

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Bergen » 14. jul 2018, 21:46

Normalt læser jeg madanmeldelser men den nuværende 'krig' er så barnlig, at jeg lidt dropper at gide bruge tid på det.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24983
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Wizzze » 14. jul 2018, 21:46

Juki skrev:
Wizzze skrev:Jeg har mødt Søren Frank mange gange efterhånden, og han er virkelig ikke "min type", og vi er ofte vildt uenige om især vin, nok fordi vi hver især vægter noget forskelligt ved vine. Men ingen tvivl om at han ved noget om mad, men igen hans og min gane er ikke altid enige. Men jeg synes også at han og hans kollegaer har en pointe når de påpeger at Jensen´s / Bones tager sammen priser for dårligere kvalitet, end man efterhånden kan få mange steder i de danske storbyer. Hvis Kød eller Retour skal have 4 stjerner, ja så kan Bones eller Jensens vel aldrig få mere end 1-2stjerner så længe de serverer et dårligere produkt til samme pris. Ja maden kan være lige mættende, og nogen vil måske bedre kunne lide den søde Bearnaise den ene type restaurant benytter fremfor den federe og mere syrlige som man finder andre steder, og så kan anmelderen så sammenligne op mod hvordan sådan en sauce skal være ifølge fagkundskaben på området, det vil i sidste ende være smag og behag.

Bones slår sig op på ægte amerikansk BBQ, nu har jeg smagt meget amerikansk BBQ, og jeg kan sige at hvis Bones prøvede at servere deres version ved nogen af de BBQ bedømmelser som de går meget op i Over There, så risikerede de altså seriøst at få røvfuld (sådan helt fysisk! :tie: ). De har jo nok "fordansket" deres opskrifter så de passer til de fleste danske ganer, hvor originalen nok vil virke for krydret på de fleste herhjemme :gruble: Er det så originalen man "måler" op mod som anmelder, eller sådan som danskerne flest synes det skal smage? :gruble:

Personligt vil jeg helst have den "faglige" vurdering, men så skal den fandme også være faglig, og der har jeg også oplevet madanmeldere som simpelthen ikke var gode nok, så i sidste ende må man nok bare indse at madanmelderne er subjektive, og ja måske lidt snobbede :gruble: så jeg stoler aldrig 100% på en anmeldelse, men de indgår i min research sammen med tips fra venner, andre herinde, diverse online anmelder osv. før jeg vælger spisested.

Men forventer folk autentisk mad når de spiser spareribs på Bones fx?

Jeg synes ikke det er et problem at alle ikke har samme smag eller behov for at spise kvalitet når de spiser ude, eller køber ind for den sags skyld. Men jeg synes det kan være et problem at folk ikke aner noget om den mad de spiser, hvilket dyr kødet de spiser kommer fra, at det ikke er nødvendigt med en bouillonterning for at lave mad der smager af noget osv.


Hvis det er hvad de lover og reklamerer med, er det vel hvad folk kan forvente? :gruble:

"Ægte amerikansk BBQ
Bone's Restauranter er amerikansk BBQ efter alle kunstens regler. Vores spareribs er legendariske, og vi tilbyder også et stort udvalg af gode bøffer, store burgers, friske salater og meget mere."
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf DenBruneMunk » 14. jul 2018, 21:57

Og jeg troede Jensens bøfhus , var danskernes svar på McDonalds, og de får da sjældent anmeldelser? eller? Har vi nogle McDonalds Michelin stjerner som man ikke kender til derude i verden?

Er det ikke at synke til laveste fællesnævner , bare ved at anmelde sådanne et fastfood sted, selvom det måske kun er fastfood på dansk facon.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Juki » 14. jul 2018, 22:26

Wizzze skrev:
Juki skrev:
Wizzze skrev:Jeg har mødt Søren Frank mange gange efterhånden, og han er virkelig ikke "min type", og vi er ofte vildt uenige om især vin, nok fordi vi hver især vægter noget forskelligt ved vine. Men ingen tvivl om at han ved noget om mad, men igen hans og min gane er ikke altid enige. Men jeg synes også at han og hans kollegaer har en pointe når de påpeger at Jensen´s / Bones tager sammen priser for dårligere kvalitet, end man efterhånden kan få mange steder i de danske storbyer. Hvis Kød eller Retour skal have 4 stjerner, ja så kan Bones eller Jensens vel aldrig få mere end 1-2stjerner så længe de serverer et dårligere produkt til samme pris. Ja maden kan være lige mættende, og nogen vil måske bedre kunne lide den søde Bearnaise den ene type restaurant benytter fremfor den federe og mere syrlige som man finder andre steder, og så kan anmelderen så sammenligne op mod hvordan sådan en sauce skal være ifølge fagkundskaben på området, det vil i sidste ende være smag og behag.

Bones slår sig op på ægte amerikansk BBQ, nu har jeg smagt meget amerikansk BBQ, og jeg kan sige at hvis Bones prøvede at servere deres version ved nogen af de BBQ bedømmelser som de går meget op i Over There, så risikerede de altså seriøst at få røvfuld (sådan helt fysisk! :tie: ). De har jo nok "fordansket" deres opskrifter så de passer til de fleste danske ganer, hvor originalen nok vil virke for krydret på de fleste herhjemme :gruble: Er det så originalen man "måler" op mod som anmelder, eller sådan som danskerne flest synes det skal smage? :gruble:

Personligt vil jeg helst have den "faglige" vurdering, men så skal den fandme også være faglig, og der har jeg også oplevet madanmeldere som simpelthen ikke var gode nok, så i sidste ende må man nok bare indse at madanmelderne er subjektive, og ja måske lidt snobbede :gruble: så jeg stoler aldrig 100% på en anmeldelse, men de indgår i min research sammen med tips fra venner, andre herinde, diverse online anmelder osv. før jeg vælger spisested.

Men forventer folk autentisk mad når de spiser spareribs på Bones fx?

Jeg synes ikke det er et problem at alle ikke har samme smag eller behov for at spise kvalitet når de spiser ude, eller køber ind for den sags skyld. Men jeg synes det kan være et problem at folk ikke aner noget om den mad de spiser, hvilket dyr kødet de spiser kommer fra, at det ikke er nødvendigt med en bouillonterning for at lave mad der smager af noget osv.


Hvis det er hvad de lover og reklamerer med, er det vel hvad folk kan forvente? :gruble:

"Ægte amerikansk BBQ
Bone's Restauranter er amerikansk BBQ efter alle kunstens regler. Vores spareribs er legendariske, og vi tilbyder også et stort udvalg af gode bøffer, store burgers, friske salater og meget mere."

Ja, okay. Det er måske 10 år siden jeg sidst har været på Bone's så jeg kan ikke huske hvad de slog sig op på, men det var/er ikke mit indtryk at det du har citeret er noget de lever op til i form af kvalitet og autenticitet. Men derfor kan deres mad jo stadig godt smage og være tilfredsstillende.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Mad og drikke"