Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf thomassneum » 18. jul 2018, 06:47

Jeg slapper af med at læse anmeldelser. (Som mange andre ting)
Jeg tager dem ikke altid så alvorligt, og der skal alligevel meget til, før jeg fravælger et spisested, alene på grund af en dårlig anmeldelse.

Anmeldelser, TÆNK tests osv. er da fint og noget vi alle kan bruge. Bare vi lige husker lidt kildekritik. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf LadyFox » 18. jul 2018, 08:30

Juki skrev:
LadyFox skrev:
Juki skrev:
LadyFox skrev:
Juki skrev:...

Og så er det bare mærkeligt at de reklamerer med følgende som om det ikke er en selvfølge at det mad man bestiller ude, uanset hvor, selvfølgelig skal være i orden "Når vi serverer din bøf – og der mod forventning – er noget galt med kødkvaliteten eller bøffen ikke er stegt, som du har bestilt, så laver vi en ny til dig. Og vi streger begge fra regningen." :træt3:

Det er da ikke en selvfølge når man er ude at spise at de streger både den forkert-stegte bøf, OG den nye iorden bøf for regningen, i fald af den første var stegt forkert. Så det synes jeg da er fint at reklamere med.

Det skrev jeg heller ikke.

Hvad skrev du så?

Juki skrev:Og så er det bare mærkeligt at de reklamerer med følgende som om det ikke er en selvfølge at det mad man bestiller ude, uanset hvor, selvfølgelig skal være i orden.


Men det er jo heller ikke det de reklamere med. Det de reklamere med er hvordan de vil kompensere i fald af at bøffen alligevel ikke er i orden.
1
...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Wizzze » 18. jul 2018, 08:49

Juki skrev:
BlueBunny skrev:Og så er der den med Jensens. Jeg synes det er synd for dem. Jeg synes altid det er synd når nogen rammes af shitstorm, og denne synes jeg har været ude af proportioner. I 90erne nød jeg Jensens. Fine frokostbøffer og priser der matchede. Jeg synes ikke de har formået at forny sig. I 90erne nød jeg også rejecocktail, bearnaise, iceberg, bølgepommesfrites og dessert softice. Jeg er bare træt af det i dag.

Enig.

Jeg kan sagtens unde dem at eksistere, men jeg er ikke længere målgruppen for dem. Jeg synes heller ikke de har formået at forny sig ordentligt og følge med udviklingen. Hele den der fornyelse de startede for hvad 1-2 år siden blev grebet helt forkert an og det er naivt at tro det kan rettes hurtigt op på uden videre konsekvenser.

For mig har Jensens Bøfhus aldrig været et sted jeg har valgt fordi jeg var nysgerrig på deres menukort. Det har været et sted jeg er gået hen for at spise med vennerne efter skole, inden jeg skulle i biografen eller lignende hvor jeg skulle have et hurtigt måltid inden.

Jeg har aldrig anset Jensens Bøfhus for at være andet end fastfood. Ikke på den snobbede måde, men fordi det ikke har udgivet sig for at være andet end det er. What you see is what you get agtigt. Det strider mod den fornyelse og er nok derfor jeg ikke har været interesseret i at genopdage den nostalgi jeg forbinder Jensens Bøfhus med.

Og så er det bare mærkeligt at de reklamerer med følgende som om det ikke er en selvfølge at det mad man bestiller ude, uanset hvor, selvfølgelig skal være i orden "Når vi serverer din bøf – og der mod forventning – er noget galt med kødkvaliteten eller bøffen ikke er stegt, som du har bestilt, så laver vi en ny til dig. Og vi streger begge fra regningen." :træt3:


Hvem bestemmer om der er noget galt med kødkvaliteten eller stegningen? :gruble:
Er det kunden? så forudser jeg mange gratis erstatningsbøffer forude for Jensens, og er det restauranten, så forudser jeg mange konflikter med kunder, som bliver sure/skuffede og ikke kommer igen.
3
Do as I say! :whip:
Selma156
Indlæg: 2343
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Selma156 » 18. jul 2018, 09:12

En af de eneste gange jeg frivilligt er gået på Jensens (min far elsker det, så har været der et par gange med familien), var min bøf både sej og blodrød, hvor jeg havde bedt om, den skulle være gennemstegt. Jeg henvendte mig til en tjener. Hun tog min tallerken og kom tilbage med min bøf, den samme bøf, hvor jeg havde skåret to-tre stykker af(!) og med samme tilbehør, som nu var blevet koldt. OG jeg skulle betale oprindelig pris for det hele. Simpelthen så ringe service. Jeg aner dog ikke hvordan de er i dag, da jeg ikke har sat mine fødder der i måske 8-9 år.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf BlueBunny » 18. jul 2018, 09:17

Selma156 skrev:En af de eneste gange jeg frivilligt er gået på Jensens (min far elsker det, så har været der et par gange med familien), var min bøf både sej og blodrød, hvor jeg havde bedt om, den skulle være gennemstegt. Jeg henvendte mig til en tjener. Hun tog min tallerken og kom tilbage med min bøf, den samme bøf, hvor jeg havde skåret to-tre stykker af(!) og med samme tilbehør, som nu var blevet koldt. OG jeg skulle betale oprindelig pris for det hele. Simpelthen så ringe service. Jeg aner dog ikke hvordan de er i dag, da jeg ikke har sat mine fødder der i måske 8-9 år.


Ja og det er udfordringen for restauranter. De dårlige oplevelser huskes (og deles) i langt højere grad end de gode.

Hvis jeg ser feks tre rigtig gode og een superdårlig anmeldelse af en restaurant. Så vil den dårlige vægte så meget at jeg måske vælger et andet sted. (Selvfølgelig med kildekritik, aktualitet/dato osv in mente).
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Juki » 18. jul 2018, 11:09

LadyFox skrev:
Juki skrev:
LadyFox skrev:
Juki skrev:
LadyFox skrev:
Juki skrev:...

Og så er det bare mærkeligt at de reklamerer med følgende som om det ikke er en selvfølge at det mad man bestiller ude, uanset hvor, selvfølgelig skal være i orden "Når vi serverer din bøf – og der mod forventning – er noget galt med kødkvaliteten eller bøffen ikke er stegt, som du har bestilt, så laver vi en ny til dig. Og vi streger begge fra regningen." :træt3:

Det er da ikke en selvfølge når man er ude at spise at de streger både den forkert-stegte bøf, OG den nye iorden bøf for regningen, i fald af den første var stegt forkert. Så det synes jeg da er fint at reklamere med.

Det skrev jeg heller ikke.

Hvad skrev du så?

Juki skrev:Og så er det bare mærkeligt at de reklamerer med følgende som om det ikke er en selvfølge at det mad man bestiller ude, uanset hvor, selvfølgelig skal være i orden.


Men det er jo heller ikke det de reklamere med. Det de reklamere med er hvordan de vil kompensere i fald af at bøffen alligevel ikke er i orden.

Jeg tænkte mere på at det er en selvfølge at den mad man bestiller når man spiser ude selvfølgelig skal være i orden, uanset maden og stedet. Ikke så meget kompensationen i sig selv.

Fair nok at de gør opmærksom på at man ikke skal acceptere at ens mad ikke er som forventet. For mig giver det bare ret meget sig selv, men det gør det måske ikke for andre.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Juki » 18. jul 2018, 11:19

Wizzze skrev:
Juki skrev:
BlueBunny skrev:Og så er der den med Jensens. Jeg synes det er synd for dem. Jeg synes altid det er synd når nogen rammes af shitstorm, og denne synes jeg har været ude af proportioner. I 90erne nød jeg Jensens. Fine frokostbøffer og priser der matchede. Jeg synes ikke de har formået at forny sig. I 90erne nød jeg også rejecocktail, bearnaise, iceberg, bølgepommesfrites og dessert softice. Jeg er bare træt af det i dag.

Enig.

Jeg kan sagtens unde dem at eksistere, men jeg er ikke længere målgruppen for dem. Jeg synes heller ikke de har formået at forny sig ordentligt og følge med udviklingen. Hele den der fornyelse de startede for hvad 1-2 år siden blev grebet helt forkert an og det er naivt at tro det kan rettes hurtigt op på uden videre konsekvenser.

For mig har Jensens Bøfhus aldrig været et sted jeg har valgt fordi jeg var nysgerrig på deres menukort. Det har været et sted jeg er gået hen for at spise med vennerne efter skole, inden jeg skulle i biografen eller lignende hvor jeg skulle have et hurtigt måltid inden.

Jeg har aldrig anset Jensens Bøfhus for at være andet end fastfood. Ikke på den snobbede måde, men fordi det ikke har udgivet sig for at være andet end det er. What you see is what you get agtigt. Det strider mod den fornyelse og er nok derfor jeg ikke har været interesseret i at genopdage den nostalgi jeg forbinder Jensens Bøfhus med.

Og så er det bare mærkeligt at de reklamerer med følgende som om det ikke er en selvfølge at det mad man bestiller ude, uanset hvor, selvfølgelig skal være i orden "Når vi serverer din bøf – og der mod forventning – er noget galt med kødkvaliteten eller bøffen ikke er stegt, som du har bestilt, så laver vi en ny til dig. Og vi streger begge fra regningen." :træt3:


Hvem bestemmer om der er noget galt med kødkvaliteten eller stegningen? :gruble:
Er det kunden? så forudser jeg mange gratis erstatningsbøffer forude for Jensens, og er det restauranten, så forudser jeg mange konflikter med kunder, som bliver sure/skuffede og ikke kommer igen.

Det ved jeg ikke, men det er vel ikke anderledes end andre steder.

Jeg tror ikke det kommer til at gå over gevind. Der skal jo stadig være en rimelighed i det når de accepterer en utilfredsstillende bøf, men i mange tilfælde vil det nok være en gevinst for Jensens Bøfhus selv at de accepterer en potentielt dårlig bøf uden videre. Det er god service at man som kunde ikke skal argumentere frem og tilbage for at ens mad er utilfredsstillende og det efterlader en med en følelse af at man gerne vil komme igen, trods fuck ups. Den slags kan jo ske, men der er mange måder at håndtere det på.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf LadyFox » 18. jul 2018, 11:47

Juki skrev:
LadyFox skrev:
Juki skrev:
LadyFox skrev:
Juki skrev:
LadyFox skrev:
Juki skrev:...

Og så er det bare mærkeligt at de reklamerer med følgende som om det ikke er en selvfølge at det mad man bestiller ude, uanset hvor, selvfølgelig skal være i orden "Når vi serverer din bøf – og der mod forventning – er noget galt med kødkvaliteten eller bøffen ikke er stegt, som du har bestilt, så laver vi en ny til dig. Og vi streger begge fra regningen." :træt3:

Det er da ikke en selvfølge når man er ude at spise at de streger både den forkert-stegte bøf, OG den nye iorden bøf for regningen, i fald af den første var stegt forkert. Så det synes jeg da er fint at reklamere med.

Det skrev jeg heller ikke.

Hvad skrev du så?

Juki skrev:Og så er det bare mærkeligt at de reklamerer med følgende som om det ikke er en selvfølge at det mad man bestiller ude, uanset hvor, selvfølgelig skal være i orden.


Men det er jo heller ikke det de reklamere med. Det de reklamere med er hvordan de vil kompensere i fald af at bøffen alligevel ikke er i orden.

Jeg tænkte mere på at det er en selvfølge at den mad man bestiller når man spiser ude selvfølgelig skal være i orden, uanset maden og stedet. Ikke så meget kompensationen i sig selv.

Fair nok at de gør opmærksom på at man ikke skal acceptere at ens mad ikke er som forventet. For mig giver det bare ret meget sig selv, men det gør det måske ikke for andre.

Jeg tænker bare det er svært at gøre opmærksom på hvordan man kompenserer ved fejl uden at nævne de ting.
0
...
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf deliciouscookie » 18. jul 2018, 15:27

Wizzze skrev:Der er meget ballade om madanmeldelser i øjeblikket efter at Berlingske har anmeldt Jensens, og Politikken har anmeldt Bones

https://www.b.dk/mad/kaere-banker-lad-j ... oefhus-doe
https://politiken.dk/ibyen/art6626174/B ... ange-penge

Til dem der ikke har adgang til berlingske og politikken, så er der opsumeringer herunder
https://www.bt.dk/danmark/soeren-frank- ... rant-kaede

https://www.bt.dk/mad-og-vin/bones-svin ... i-ikke-gad
https://www.bt.dk/danmark/bones-afviser ... t-nedgoere

I julen var det Grøften i Tivoli der fik med grovfilen af anmelderne
https://www.tv2lorry.dk/artikel/ikonisk ... budshylden

Hvordan har I det med madanmeldere, er det noget i overhovedet læser, er det noget i lader influere på jeres valg af spisested når I går ud, eller er det ligegyldigt hvad de skriver?

Jim Lyngvild mener at anmeldelser som dem om Jensens og Bones er udtryk for snobberi og Københavneri
http://nyheder.tv2.dk/video/MjEwNjE4X0p ... NCb2VmaHVz

Har han ret, er madanmelder for snobbede, og kun glade for Michelin stjerner mens hverdags- eller kæderestauranter skal dunkes? :gruble:

Er det overhovedet fair at bedømme en burger på den lokale cafe, eller ribs på en diner, med den samme skala som en 7 retters Michelin menu, på et gastrotempel i storbyen? Er det at sammenligne æbler og pærer? :gruble:
Burde der være flere skalaer, så man sammenlignede cafe´er på en skala, bøfrestauranter på en anden skala, og Michelin / gastorestauranter på en tredje skala, så man sammenlignede pærer med pærer og æbler med æbler? :gruble:


Jeg er enig med Jim Lyngvild, kan godt lide Bones og har spise meget på Jensens inden de lukkede (var ret glad for deres snakkurv).

Jeg spiser også gerne gourmet mad på andre og dyre restauranter, men alt til sin tid.

Problemet med mad anmelder er at vi ikke nødvendigvis har samme smag og så er det ret ligegyldigt.
0
make cookies not war
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Wizzze » 23. jul 2018, 12:40

Vores kantine har sommerferielukket, så vi var 4 kollegaer som tog ud og spise i byen..... på Jensens :8:

Det skulle jo prøves og se om de var så dårlige som omtalen.
Vi fik 4 forretter, rejecocktal, nachos, og 2 delte en snackkurv. Jeg fik rejecocktailen, det var pæne store rejer, men de var nærmest stadig frosne, så kolde var de, og der løb meget vand fra dem ned i bunden af skålen, salaten var frisk og sprød, men kunne godt have været snittet et par gange mere, meget store stykker, men god smag. Dressing ok, men meget fortyndet af smeltevandet. Ville være markant bedre med et par asparges og en klat "caviar" (farvet stenbiderrogn). Nachos med kylling og 3 dressinger/guacamole , generelt tør og uappetitlig, alle 3 dressinger kom helt klart fra industribøtte, bare et par skiver rigtig avocado kunne gøre meget her. Snackkurv var ok, dog var kyllingevinger lidt for tørre, og løgringe, lidt for bløde, igen kunne dressinger godt være bedre.

4 bøffer, en 300g strip, en 300g ribeye, en stor frokostbøf og en alm. frokostbøf. Alle stegt medium.
Ribeye var stegt en smule for lidt, den var nærmere medium-rare, men var mør og spiselig, men ikke med meget oksesmag. Strippen var stegt ok, men havde en stor sene, hvor der ikke burde være en sene på en strip, så den var ikke skåret af fileten. Stor frokostbøf var rigtig god og smagfuld, omend lidt ujævnt stegt, de 2 ender perfekt medium, midten lidt mere rare. Lille frokostbøf var tør og sej. Ribeye fik Bearnaise og råstegte kartofler til, de råstegte var lagt fra rå :D nærmest helt udtørrede og Bernaisen var fed, men havde igen smag estragon eller syre. Strippen fik whiskysovs og store fritter, begge dele var helt ok, sprøde udenpå og lidt bløde i midten og sovsen smagte af whisky ikke tomat. Frokostbøferne fik begge bagte kartofler med smør. Den store fik Estragonsmør til bøffen, og den lille den samme kedelige Bearnaise som Ribeyen. Begge de bagte kartofler, var rigtig gode, rygende varme og god smag tekstur. 2 fik også salatbar til hovedretten, men var begge skuffede over udvalget af frisk grønt/salat, det var mest ting som kolde ris, peanuts, syltede hvidløg osv. som "salat"baren bestod af.
Vi fik 2 glas vin og 2 sodavand til, vin er ikke det store slagnummer ser det ud til, tjeneren blev noget forvirret over ordren "2 glas chablis" og skulle have forklaret at det var vin, og de stod på deres kort, og da de kom så var temperatur og smag helt hen i vejret, gætter på at flaske har stået åben ved forkert temp i flere dage. Sodavand var store og kolde, og vi blev informeret om at refill´s kunne fås for 15kr. så tror det er hvad de er vant til at servere.

Tjenere så vi kun da vi afgav vores ordre, og da de kom med maden, der blev på intet tidspunkt spurgt til om bøffer osv. var i orden, og vi måtte selv spørge efter dessert, da de hentede tallerkner. Softice maskinen fejler ikke noget ;) :savl:

Alt i alt betalte vi lidt over 1300kr. i alt, som er sådan ok for 4mand. I sidste uge var frk. W og undertegnede på Retour og betalte små 1200, godt nok med drinks og en ekstra delehummer. Jeg vil sige at vælger man den store frokostbøf med bagt kartoffel og estragonsmør, så får man en god frokost til 79kr. og er man så heldigere med salatbar end vi var, og så tager softicen til dessert, så er Jensens ok i ny og næ.
Rystet? Jep mee too :gisp:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26584

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Santa » 23. jul 2018, 12:51

Wizzze skrev:Vores kantine har sommerferielukket, så vi var 4 kollegaer som tog ud og spise i byen..... på Jensens :8:

Det skulle jo prøves og se om de var så dårlige som omtalen.
Vi fik 4 forretter, rejecocktal, nachos, og 2 delte en snackkurv. Jeg fik rejecocktailen, det var pæne store rejer, men de var nærmest stadig frosne, så kolde var de, og der løb meget vand fra dem ned i bunden af skålen, salaten var frisk og sprød, men kunne godt have været snittet et par gange mere, meget store stykker, men god smag. Dressing ok, men meget fortyndet af smeltevandet. Ville være markant bedre med et par asparges og en klat "caviar" (farvet stenbiderrogn). Nachos med kylling og 3 dressinger/guacamole , generelt tør og uappetitlig, alle 3 dressinger kom helt klart fra industribøtte, bare et par skiver rigtig avocado kunne gøre meget her. Snackkurv var ok, dog var kyllingevinger lidt for tørre, og løgringe, lidt for bløde, igen kunne dressinger godt være bedre.

4 bøffer, en 300g strip, en 300g ribeye, en stor frokostbøf og en alm. frokostbøf. Alle stegt medium.
Ribeye var stegt en smule for lidt, den var nærmere medium-rare, men var mør og spiselig, men ikke med meget oksesmag. Strippen var stegt ok, men havde en stor sene, hvor der ikke burde være en sene på en strip, så den var ikke skåret af fileten. Stor frokostbøf var rigtig god og smagfuld, omend lidt ujævnt stegt, de 2 ender perfekt medium, midten lidt mere rare. Lille frokostbøf var tør og sej. Ribeye fik Bearnaise og råstegte kartofler til, de råstegte var lagt fra rå :D nærmest helt udtørrede og Bernaisen var fed, men havde igen smag estragon eller syre. Strippen fik whiskysovs og store fritter, begge dele var helt ok, sprøde udenpå og lidt bløde i midten og sovsen smagte af whisky ikke tomat. Frokostbøferne fik begge bagte kartofler med smør. Den store fik Estragonsmør til bøffen, og den lille den samme kedelige Bearnaise som Ribeyen. Begge de bagte kartofler, var rigtig gode, rygende varme og god smag tekstur. 2 fik også salatbar til hovedretten, men var begge skuffede over udvalget af frisk grønt/salat, det var mest ting som kolde ris, peanuts, syltede hvidløg osv. som "salat"baren bestod af.
Vi fik 2 glas vin og 2 sodavand til, vin er ikke det store slagnummer ser det ud til, tjeneren blev noget forvirret over ordren "2 glas chablis" og skulle have forklaret at det var vin, og de stod på deres kort, og da de kom så var temperatur og smag helt hen i vejret, gætter på at flaske har stået åben ved forkert temp i flere dage. Sodavand var store og kolde, og vi blev informeret om at refill´s kunne fås for 15kr. så tror det er hvad de er vant til at servere.

Tjenere så vi kun da vi afgav vores ordre, og da de kom med maden, der blev på intet tidspunkt spurgt til om bøffer osv. var i orden, og vi måtte selv spørge efter dessert, da de hentede tallerkner. Softice maskinen fejler ikke noget ;) :savl:

Alt i alt betalte vi lidt over 1300kr. i alt, som er sådan ok for 4mand. I sidste uge var frk. W og undertegnede på Retour og betalte små 1200, godt nok med drinks og en ekstra delehummer. Jeg vil sige at vælger man den store frokostbøf med bagt kartoffel og estragonsmør, så får man en god frokost til 79kr. og er man så heldigere med salatbar end vi var, og så tager softicen til dessert, så er Jensens ok i ny og næ.
Rystet? Jep mee too :gisp:

Tak for en frisk anmeldelse, det lader til at man - alt efter heldet med salatbaren og ved at bestille ting, de ikke kan fucke op - kan spise hæderligt der.
Elsker at du ofrede dig for vores skyld! :lol: :klap:
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Artem » 23. jul 2018, 14:23

Wizzze skrev:Jeg vil sige at vælger man den store frokostbøf med bagt kartoffel og estragonsmør, så får man en god frokost til 79kr. og er man så heldigere med salatbar end vi var, og så tager softicen til dessert, så er Jensens ok i ny og næ.
Rystet? Jep mee too :gisp:

Hovedparten af gæsterne på Jensens vælger netop deres "tilbudsmenu" som også kun er det jeg har prøvet at få der, og synes det plejer at være ganske ok til prisen.
Jeg er helt med på at når en restaurant som Jensens også har andre ting på menu kortet, så bør de også kunne lave de ting lige så godt som deres store salgsnumere. Men det er så der de fejler, hvor der ikke er så godt styr på de ting som de sjældent serverer, og tilsvarende med vinen, hvor de ellers mest sælger cola.

Men nu hvor vi taler om madanmeldelser. Er det så fair at en madanmelder vælger nogle af de ting fra menu kortet de nærmest aldrig laver? Frem for at få det som 80% af gæsterne bestiller?
Når jeg læser madanmeldelser kan jeg se at de ofte er 2 ude at spise. Hvor jeg vil mene at den ene altid bør bestille den menu som resturanten er mest kendt for. Så kan den anden godt prøve noget mere specielt, for at se om de også har styr på det.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf fisken80 » 23. jul 2018, 14:40

Artem skrev:
Wizzze skrev:Jeg vil sige at vælger man den store frokostbøf med bagt kartoffel og estragonsmør, så får man en god frokost til 79kr. og er man så heldigere med salatbar end vi var, og så tager softicen til dessert, så er Jensens ok i ny og næ.
Rystet? Jep mee too :gisp:

Hovedparten af gæsterne på Jensens vælger netop deres "tilbudsmenu" som også kun er det jeg har prøvet at få der, og synes det plejer at være ganske ok til prisen.
Jeg er helt med på at når en restaurant som Jensens også har andre ting på menu kortet, så bør de også kunne lave de ting lige så godt som deres store salgsnumere. Men det er så der de fejler, hvor der ikke er så godt styr på de ting som de sjældent serverer, og tilsvarende med vinen, hvor de ellers mest sælger cola.

Men nu hvor vi taler om madanmeldelser. Er det så fair at en madanmelder vælger nogle af de ting fra menu kortet de nærmest aldrig laver? Frem for at få det som 80% af gæsterne bestiller?
Når jeg læser madanmeldelser kan jeg se at de ofte er 2 ude at spise. Hvor jeg vil mene at den ene altid bør bestille den menu som resturanten er mest kendt for. Så kan den anden godt prøve noget mere specielt, for at se om de også har styr på det.


Ja, det er da aldeles fair. Hvis tingene er på kortet skal de selvfølgelig også kunne lave det og lave det ordentligt. Ellers må de pille det af kortet og holde sig til det de kan.
Der kørte en serie med Bo Beck for nogle år siden, hvor han skulle hjælpe trængte danske restauranter med at få vendt skuden (Hells Kitchen på dansk) og lige netop dét med at nøjes med de få retter de virkelig mestrede var hans gennemgående råd. Få men veltilberedte retter frem for et stort menukort med alverdens forskelligt på. Og det råd kunne man jo så mene, at Jenses skulle overveje at tage til sig...
9
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf fisken80 » 23. jul 2018, 14:41

I øvrigt, hvordan skal en madanmelder kunne vide, hvad en restaurant normalt laver mest? Jeg ville f.eks. ikke ane, at Jensens har et speciale i form af deres faste menuer.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Artem » 23. jul 2018, 17:32

fisken80 skrev:I øvrigt, hvordan skal en madanmelder kunne vide, hvad en restaurant normalt laver mest? Jeg ville f.eks. ikke ane, at Jensens har et speciale i form af deres faste menuer.

OK så det er svært at regne ud at en restaurant der hedder Jensens Bøfhus, er bedst til bøffer og ikke kyllinge hotwings :gruble:

Tilsvarende med anmeldelsen af Bones. Hvor navnet siger ben/knogler, og henviser til spareribs. Som er deres speciale. Da fik anmelderne i stedet alt muligt andet.

Som jeg skrev jeg er helt enig med dig i at en restaurant bør kunne lave de ting der er på deres menu kort. Ellers bør de tage dem af som du skriver.
Der hvor vi er uenige. Er at når jeg læser en anmeldelse, så vil jeg jo netop gerne vide hvor gode Jensens bøfhus er til at lave en bøf, og hvor gode Bones er til at lave spareribs. For det jo det jeg og de fleste andre gæsten vil komme der for at spise, og ikke omvendt med en bøf på Bones og spareribs på Jensens.

Som sagt er der normalt mindst 2 ude at spise når anmelderne er ude. På samme måde som Wizzze og hans kollegaer, hvor de var 4 af sted.
For ud fra Wizzze anmeldelse. Kan man jo læse at de havde styr på deres frokostbøf. Som er det de fleste kommer der for til frokost. Mens de ikke havde så godt styr på de andre ting. Det synes jeg vil være brugbart at kunne læse i en anmeldelse.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Mad og drikke"