Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Artem » 14. jul 2018, 23:00

Wizzze skrev:Hvis det er hvad de lover og reklamerer med, er det vel hvad folk kan forvente? :gruble:

"Ægte amerikansk BBQ
Bone's Restauranter er amerikansk BBQ efter alle kunstens regler. Vores spareribs er legendariske, og vi tilbyder også et stort udvalg af gode bøffer, store burgers, friske salater og meget mere."

Selv om jeg har spist flere gange på Bones, har jeg aldrig rigtigt læst om hvad de slår sig op på? Jeg ved bare at de har gode spareribs, og det er det jeg kommer der for. Er godt nok ved at være langt tid siden nu hvor jeg er flyttet til en mindre by hvor der ikke lige er en i nærheden.

Forøvrigt undrer jeg mig lidt over anmeldelsen af Bones, hvor de ikke fik spareribs? som jo er deres speciale, men andre ting de sikkert ikke sælger så meget af.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf hotlips » 15. jul 2018, 01:36

Problemet med Søren frank er jo en sag i sig selv, så hvad man synes om ham og hans metoder og hvad man synes om madanmeldelser og hvad de kan bruges til er jo 2 ret forskellige ting.

Jeg er ellers glad for berlingerne men det er en skamplet at de fortsat har en mand ansat der ved flere instanser er dømt for at bringe løgne og urigtige oplysninger og en erstatning på 50.000 plus sagsomkostninger på 90.000 det får man sq ikke lov til at punge ud med for småting i Danmark.

Jeg kan godt synes visse former for anmeldelser er interessante men lige med mad vil det sjældent være noget jeg synes er brugbart, jeg har læst nogle hvor det de valgte at spise lød så ulækkert at det ville tage min appetit at vide der sad folk ved siden af mig og spiste det, fermenterede makrel indvolde eller gæret ostefedt fks.. Og jeg er hverken kræsen eller voldsomt sart og jeg spiser faktisk også lever og hjerter men jeg kan ikke med tanken om den slags.

Jeg tror godt nogen anmeldere kunne gå på jensens og så anmelde det efter hvad der er tanken eller i det mindste med et åbent sind, men det er jo bare latterligt at sende søren frank derind for ingen har jo været i tvivl om at han på forhånd ville have gået og udtænkt ubehøvletheder og måder han efter sin egen mening kunne svine dem uden at bruge vulgariteter.

Jeg finder det ondsindet og unødvendigt og en fuldstændig ligegyldig vurdering der ikke har haft andet formål end at få hans meningsfæller til at klaske sig på lårene og pege fingre af alle de mange der trods alt er glade for at komme på jensens.
2
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf ExCoastal » 15. jul 2018, 05:11

Hvis man slår sig op på "ægte amerikansk BBQ" så ville jeg absolut forvente brisket og baby back ribs af rigtig god kvalitet, det er jo nærmest religion visse steder herovre. Jeg ville da også gerne vide, om vi snakker BBQ sauce eller dry rub, og om man bruger en lukket grill eller en pit BBQ. Som Wizzze er inde på, så ville den slags være til grin i USA.

Men jeg forstår ikke grunden til at anmelde den slags restauranter. Der er ingen herovre, der anmelder Applebee's, Friday's eller Outback (det er vel det niveau vi befinder os på). At man så rent faktisk kan få en solid bøf på de steder er en anden sag, men det er et produkt man kender, og man vender absolut tilbage.

Det eneste kæde jeg kender, som gør sig i BBQ er Armadillo Willy's (igen, samme prisklasse som Bone's). En brisket sandwich med hvidløgsfritter er bare :love:
0
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf SonataA » 15. jul 2018, 05:18

Er han ikke lidt madverdens svar på Thomas Treo?

Madanmeldelser har for mig mister utroligt meget værdi, efter jeg selv tilbragte en del år i branchen.
For nogle madanmeldere handlede det jo mere om hvor meget gratis der blev lagt oveni, og ikke så meget maden selv.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Wizzze » 15. jul 2018, 08:10

hotlips skrev:Problemet med Søren frank er jo en sag i sig selv, så hvad man synes om ham og hans metoder og hvad man synes om madanmeldelser og hvad de kan bruges til er jo 2 ret forskellige ting.

Jeg er ellers glad for berlingerne men det er en skamplet at de fortsat har en mand ansat der ved flere instanser er dømt for at bringe løgne og urigtige oplysninger og en erstatning på 50.000 plus sagsomkostninger på 90.000 det får man sq ikke lov til at punge ud med for småting i Danmark.

Jeg kan godt synes visse former for anmeldelser er interessante men lige med mad vil det sjældent være noget jeg synes er brugbart, jeg har læst nogle hvor det de valgte at spise lød så ulækkert at det ville tage min appetit at vide der sad folk ved siden af mig og spiste det, fermenterede makrel indvolde eller gæret ostefedt fks.. Og jeg er hverken kræsen eller voldsomt sart og jeg spiser faktisk også lever og hjerter men jeg kan ikke med tanken om den slags.

Jeg tror godt nogen anmeldere kunne gå på jensens og så anmelde det efter hvad der er tanken eller i det mindste med et åbent sind, men det er jo bare latterligt at sende søren frank derind for ingen har jo været i tvivl om at han på forhånd ville have gået og udtænkt ubehøvletheder og måder han efter sin egen mening kunne svine dem uden at bruge vulgariteter.

Jeg finder det ondsindet og unødvendigt og en fuldstændig ligegyldig vurdering der ikke har haft andet formål end at få hans meningsfæller til at klaske sig på lårene og pege fingre af alle de mange der trods alt er glade for at komme på jensens.


Andre og mere folkelige anmeldere har været der, og leveret mere eller mindre samme anmeldelse som hr. Frank
https://politiken.dk/mad/anmeldelser/re ... ringe-sovs
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26582

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Santa » 15. jul 2018, 08:30

Jeg lader Wizze repræsentere min mening i denne tråd, for jeg er fuldstændig enig med ham!

En anmeldelse er altid subjektiv - og det skal den osse være! - men en god anmelder besidder en stor faglig viden om det, de anmelder, forstår at sammenligne pris og produkt og så må de gerne have en personlig vinkel på deres anmeldelse.
Og alt kan anmeldes, osse Jensens og Bones. De skal levere det, de lover og der skal være en sammenhæng mellem pris og produkt. Og jeg elsker, når anmelder giver tips til hvor man ellers kan få lignende mad i samme prisleje, hvis det ikke er godt nok.

Jeg har spist på både Jensens og en gang på Bones (det sker aldrig igen!), og jeg synes ikke at de anmeldelser jeg har læst af de steder virker unfair eller langt fra det jeg selv oplevede. Jeg tager hellere den lokale grillbar eller et par hotdogs!
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf fisken80 » 15. jul 2018, 08:43

Altså jeg læser aldrig madanmeldelser i omtalte aviser, men jeg læser dem i vores lokale Stiftstidende og de er som regel ganske saglige og er delt ind i tre klasser, billig, mellem og dyr og så anmeldes der herefter, forstået på den måde, at der er andre forventninger til maden og service-niveauet på de dyre steder. Det synes jeg egentlig er en ret god måde at gøre det på.

Det sagt, så forstår jeg helt seriøst ikke, at folk stadig gider spise på Jensens. Der er så utrolig mange andre steder med langt bedre mad til samme prisniveau eller billigere. Dalle Valle har buffet for 99 kroner og til prisen er det såmænd helt fint. Foretrækker man servering og bøffer jamen så er der da stadig rigtig mange steder man kan vælge frem for Jensens.
Så langt tilbage som i midten af 00’erne var der her i Odense, der ellers ikke ligefrem havde mange restauranter dengang, et sted, der serverede bøffer til samme pris og i væsentlig bedre kvalitet end Jensens og det er da kun blevet bedre siden.

Og Jim Lyngvild? Hvorfor helvede synes medierne, at den mand altid skal have skærmtid med sine meninger om alverdens ting? Kunne man da for pokker ikke have fundet en autentisk Jensens kunde i stedet for og spurgt ham/hende om hvorfor Jensens er godt?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf fisken80 » 15. jul 2018, 08:45

Dog skal det siges, at Jensens faktisk har overenskomst, hvilket der er mange andre af de billige steder, der ikke har. Det trækker op i Jensens favør, men ikke nok til at jeg vil spise deres mad, for jeg synes den er kedelig.

Hov jeg kan se, at Flammen faktisk har indgået overenskomst sidste år, det er meget positivt. Men der er uden tvivl stadig steder, hvor medarbejderne får omkring 20% mindre i løn end hos steder med overenskomst. Det var fremme for nogle år siden, at det bl.a. er årsagen til de højere priser hos Jensen og Bones.
Senest rettet af fisken80 15. jul 2018, 08:48, rettet i alt 1 gang.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Wizzze » 15. jul 2018, 08:45

ExCoastal skrev:Hvis man slår sig op på "ægte amerikansk BBQ" så ville jeg absolut forvente brisket og baby back ribs af rigtig god kvalitet, det er jo nærmest religion visse steder herovre. Jeg ville da også gerne vide, om vi snakker BBQ sauce eller dry rub, og om man bruger en lukket grill eller en pit BBQ. Som Wizzze er inde på, så ville den slags være til grin i USA.

Men jeg forstår ikke grunden til at anmelde den slags restauranter. Der er ingen herovre, der anmelder Applebee's, Friday's eller Outback (det er vel det niveau vi befinder os på). At man så rent faktisk kan få en solid bøf på de steder er en anden sag, men det er et produkt man kender, og man vender absolut tilbage.

Det eneste kæde jeg kender, som gør sig i BBQ er Armadillo Willy's (igen, samme prisklasse som Bone's). En brisket sandwich med hvidløgsfritter er bare :love:


Det er svært at beskriver for en outsider, men hvis jeg skulle sammenligne med en amerikansk oplevelse så forestil dig en blanding mellem Sizzlers og Chuck´e´cheese, hvor Sizzlers bare er bedre end Jensens/Bones. Ribs de her steder kan mest sammenlignes med St. Louis / Kansas style fra USA, men i steder for krydder rub, og lang tid over røg, så koges benene for at få kødet mørt og så smørres de ind i en supersød ketchup marinade og kommes i en grill ovn.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14703
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf sigge » 15. jul 2018, 08:57

Jeg læser aldrig madanmeldelser - jeg læser så heller ikke rigtigt aviser på fast basis (hverken fysisk eller online). Jeg vil hellere høre "almindelige menneskers" mening f.eks. her på debatten eller på Tripadvisor, hvis jeg skal ud at spise på helt almindelige, ikke-gourmet spisesteder. Jeg kan også finde på at bruge AOA f.eks.

Jeg er enig i, at det ikke giver særligt meget mening at anmelde kæderestauranter som Bone's og Jensens og cafeer ud fra samme skala som Michelin-restauranter. Så hvis man virkelig mener, der er et marked for den slags anmeldelser, skulle de måske have deres egen skala. Æbler og pærer, som Wizzze skriver i startindlægget.

Jeg har aldrig gået på Bone's med en forventning om noget som helst autentisk. Men jeg kan rigtigt godt lide, at deres spareribs er så møre, at jeg kan spise dem med kniv og gaffel og dermed undgår nassede fingre. :D Og så synes jeg, deres salatbar er ganske velassorteret, og de laver gode fritter, og man kan få Heinz mayo. Så jeg kommer der gerne et par gange om året. Jensens var jeg på senest for ca. et år siden, hvor de lige havde lanceret deres "nye koncept". Jeg var fint tilfreds, men gik heller ikke ind med en forventning om andet end "samlebåndsmad". Det er dog ikke et sted, jeg føler trang til at opsøge regelmæssigt, men hvis andre gerne ville have mig med derind, ville jeg ikke stritte imod.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf ExCoastal » 15. jul 2018, 20:48

Wizzze skrev:
ExCoastal skrev:Hvis man slår sig op på "ægte amerikansk BBQ" så ville jeg absolut forvente brisket og baby back ribs af rigtig god kvalitet, det er jo nærmest religion visse steder herovre. Jeg ville da også gerne vide, om vi snakker BBQ sauce eller dry rub, og om man bruger en lukket grill eller en pit BBQ. Som Wizzze er inde på, så ville den slags være til grin i USA.

Men jeg forstår ikke grunden til at anmelde den slags restauranter. Der er ingen herovre, der anmelder Applebee's, Friday's eller Outback (det er vel det niveau vi befinder os på). At man så rent faktisk kan få en solid bøf på de steder er en anden sag, men det er et produkt man kender, og man vender absolut tilbage.

Det eneste kæde jeg kender, som gør sig i BBQ er Armadillo Willy's (igen, samme prisklasse som Bone's). En brisket sandwich med hvidløgsfritter er bare :love:


Det er svært at beskriver for en outsider, men hvis jeg skulle sammenligne med en amerikansk oplevelse så forestil dig en blanding mellem Sizzlers og Chuck´e´cheese, hvor Sizzlers bare er bedre end Jensens/Bones. Ribs de her steder kan mest sammenlignes med St. Louis / Kansas style fra USA, men i steder for krydder rub, og lang tid over røg, så koges benene for at få kødet mørt og så smørres de ind i en supersød ketchup marinade og kommes i en grill ovn.


Sizzlers og Chuck'e'Cheese? Wow, det er noget af en blanding, men jeg forstår, hvad du mener :lol:
1
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Jedi » 16. jul 2018, 00:45

Maden har selvfølgelig en central rolle i en madanmeldelse, og ja, smag er subjektivt.
Til en vis grad. For hvis sovsen skiller, bøffen er skamstegt og kartoflerne ikke kogt nok, så vil det være alment gældende, at dette måltid var under standard. Derudover er der også vurderingen af, om prisen svarer til det serverede.

Og så er der alt det andet: hvordan var servicen? kunne personalet vejlede om maden/vinen? var der rent og pænt? Fik man lov til at betale med det samme eller ventede man 20 minutter på regningen? Det er den slags ting, som er med til at give mig en god oplevelse, når jeg tager ud og spiser. Og her mener jeg bestemt en anmelder godt kan være subjektiv.
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf milisa » 16. jul 2018, 04:56

Som sonata siger, så er Søren Frank lidt som treo. Jeg kan ikke tage dem seriøst.

Politikens nuværende madanmeldere er heller ikke i nærheden af fordoms storhed. Helle Brønnum og Adam Price har anmeldt MASSER af mindre restauranter uden dikkedarer og kunne bedømme dem ud fra den standard, de blev sat i udsigt.

Århus Stiftstidende har den mest episk snobbede madanmelder. Han spiste engang på Noma og anså det som det mest sublime i verden og anmelder nu ud fra det. Dvs hvis man ikke er på Noma niveau, kan man ikke få 6 stjerner..... :lol: Det er simpelthen så indskrænket og uvidende, at det er sjovt...

Jeg læser altid madanmeldelser. Lige som jeg læser boganmeldelser, koncertanmeldelser osv. Jeg kan sagtens bruge dem til noget uagtet, at det jo er subjektivt. Gode anmeldere kan sagtens anerkende kvalitet, selvom det ikke lige rammer plet ift personens smag. Når jeg siger, at jeg ikke synes Politikens nuværende anmeldere ikke er så gode som den tidligere generation, så er det fordi, de går ned på Frank niveau i stedet for op på Price niveau. De ved stadig meget om mad, og jeg søger stadig inspiration i deres anmeldelser. Men den der snobben op ad irriterer mig.
3
Tally-ho
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf Slettet bruger » 16. jul 2018, 05:12

milisa skrev:Som sonata siger, så er Søren Frank lidt som treo. Jeg kan ikke tage dem seriøst.

Politikens nuværende madanmeldere er heller ikke i nærheden af fordoms storhed. Helle Brønnum og Adam Price har anmeldt MASSER af mindre restauranter uden dikkedarer og kunne bedømme dem ud fra den standard, de blev sat i udsigt.


Price har da engang været i vælten for akkurat det samme som Søren Frank er nu: Han skrev en vældig negativ anmeldelse af Jensens Bøfhus.

Deres fælles synspunkt kan vist koges ned til at Jensens Bøfhus er fastfood til restaurant-priser. Man kan få langt bedre mad andre steder til samme penge.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Madanmeldelser - elitært og snobbet eller brugbar information?

Indlægaf milisa » 16. jul 2018, 05:26

abcd skrev:
milisa skrev:Som sonata siger, så er Søren Frank lidt som treo. Jeg kan ikke tage dem seriøst.

Politikens nuværende madanmeldere er heller ikke i nærheden af fordoms storhed. Helle Brønnum og Adam Price har anmeldt MASSER af mindre restauranter uden dikkedarer og kunne bedømme dem ud fra den standard, de blev sat i udsigt.


Price har da engang været i vælten for akkurat det samme som Søren Frank er nu: Han skrev en vældig negativ anmeldelse af Jensens Bøfhus.

Deres fælles synspunkt kan vist koges ned til at Jensens Bøfhus er fastfood til restaurant-priser. Man kan få langt bedre mad andre steder til samme penge.


Jeg skrev jo også netop at Price har anmeldt masser af ikke-gourmet restauranter, men anmeldte dem ud fra det, der blev stillet til udsigt.
Læste du Prices anmeldelse? Den havde ikke i nærheden af samme snobbede/negative klang som Franks. Price sammenlignede kvalitet og pris og pointerede, at der var så mange steder i byen, hvor man kan få langt bedre kvalitet til samme eller færre penge. Det handlede ikke om underlødig mad eller masseproducerede samlebåndsserveringer. Den handlede om, at man får 270 kr kan få kød, der er mørt, fordi det er god kvalitet og ikke fordi, det er saltet og mekanisk mørnet.
3
Tally-ho

Tilbage til "Mad og drikke"