Julede kager i varmen, mangler ideer!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
godtnavn
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12838

Julede kager i varmen, mangler ideer!

Indlægaf godtnavn » 24. jul 2018, 18:15

Jeg skal lave nogle julede kager her i weekenden, og jeg er lidt tom for ideer! Jeg får en cheesecake fra Bertels da de havde fucket op og leveret forkert til mit bryllup, så tænker at lave en marcipan snemnd og lægge ovenpå, her bliver smagen ikke julet men lidt julet udseende.

Spørgsmålet er, hvad skal jeg ellers lave? Vi spiser risalamande til dessert så en risalamande kage er udelukket. Mangler en eller anden lagkage agtig ting der smager af jul, har fundet en cheesecake der lyder god, men så bliver det jo to cheesecakes, så det tænker ejg er udelukket.

Har overvejet at lave en islagkage, men hvilke smage? Kanelis skulle være ret godt, men hvad kan man sætte det sammen med? Nogen gode forslag med opskrifter? Tænker æble er oplagt omend ikke så julet, har dog aldrig lavet æble is og har ingen god opskrift. Også bunden er jeg meget i tvivl om.

Så helt andre bud er også emget velkomne, skyd løs!
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6322
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 763
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14443

Re: Julede kager i varmen, mangler ideer!

Indlægaf Pjeps » 24. jul 2018, 18:40

Lav lagkagebunde med brunkagekrydderier, eller bare en krydderkage der skæres i lag. Fyld kan være noget appelsin agtigt mousse.
1
:ninja:
godtnavn
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12838

Re: Julede kager i varmen, mangler ideer!

Indlægaf godtnavn » 24. jul 2018, 18:41

Pjeps skrev:Lav lagkagebunde med brunkagekrydderier, eller bare en krydderkage der skæres i lag. Fyld kan være noget appelsin agtigt mousse.


Rigtig godt forslag! Men manden er ikke glad for appelsin i kager :( Og jeg er også bange for om en lagkage bliver for tungt i denne varme? :gruble:
0
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3391
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 923
Likede indlæg: 10539

Re: Julede kager i varmen, mangler ideer!

Indlægaf Little_Woman » 24. jul 2018, 18:49

Hvad med kanelis og appelsinis på en eller anden bund? Aner intet om islagkager, men tænker det kunne være lækkert og friskt?
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Julede kager i varmen, mangler ideer!

Indlægaf Rapfisk » 24. jul 2018, 19:02

Jeg tænker, at man måske kunne lave bunde af ølkage? Den tager ikke lang tid at røre sammen. Og så måske mousse af kanel og/eller kirsebær? Jeg tænker ikke umiddelbart, at den type bunde er velegnede med is.

Ellers måske kanelis på en marengsbund?
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: Julede kager i varmen, mangler ideer!

Indlægaf Daine » 24. jul 2018, 19:31

Når jeg tænker jul og kager, der skal kunne spises i 30 graders varme ... så måske gammeldags æblekage med god smag af vanilje, portionsanrettet med let knuste jødekager og kanelis, istedet for flødeskum?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Muspel
Indlæg: 3876
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 10729

Re: Julede kager i varmen, mangler ideer!

Indlægaf Muspel » 24. jul 2018, 20:17

Skal I ikke bare have æbleskiver med kanelis?
1
godtnavn
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12838

Re: Julede kager i varmen, mangler ideer!

Indlægaf godtnavn » 24. jul 2018, 20:24

Muspel skrev:Skal I ikke bare have æbleskiver med kanelis?


Bliver æbleskiver gode når man varmer dem igen? Jeg gider ikke stå i køkkenet halvdelen af festen for at lave æbleskiver til folk, men kunne de f.eks. laves dagen før er det egentlig en god idé :)
0
Muspel
Indlæg: 3876
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 10729

Re: Julede kager i varmen, mangler ideer!

Indlægaf Muspel » 24. jul 2018, 20:29

godtnavn skrev:
Muspel skrev:Skal I ikke bare have æbleskiver med kanelis?


Bliver æbleskiver gode når man varmer dem igen? Jeg gider ikke stå i køkkenet halvdelen af festen for at lave æbleskiver til folk, men kunne de f.eks. laves dagen før er det egentlig en god idé :)


Det tror jeg ikke er noget problem. Kan du evt nå at teste? Jeg ville bare købe frosne færdige. Meeeen. De er sku nok lidt svære at opstøve lige nu :-D
0
godtnavn
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12838

Re: Julede kager i varmen, mangler ideer!

Indlægaf godtnavn » 24. jul 2018, 20:48

Muspel skrev:
godtnavn skrev:
Muspel skrev:Skal I ikke bare have æbleskiver med kanelis?


Bliver æbleskiver gode når man varmer dem igen? Jeg gider ikke stå i køkkenet halvdelen af festen for at lave æbleskiver til folk, men kunne de f.eks. laves dagen før er det egentlig en god idé :)


Det tror jeg ikke er noget problem. Kan du evt nå at teste? Jeg ville bare købe frosne færdige. Meeeen. De er sku nok lidt svære at opstøve lige nu :-D


Tænker også det er svært at finde frosne, især når jeg er lidt kræsen med æbleskiver :genert: Så det vil blive hjemmelavede.

Har ikke rigtig tid til at afprøve, vores lejlighed er kaos, og skal ting de nsæte dage så synes det er stressende overhovedet at få gjort lejligheden gæsteklar, så det med kagerne skal helst være nemt (som i følg opskriften og end med noget fantastisk, må gerne være avancerede opskrifter) men jeg er total idé løs. Især varmen gør at mange af de kager der ville ahve været nemt ikke lige er det man har mest lyst til at spise.

Eneste jeg ved der skal være er pebernødder og risalamande. (risalamanden står manden dog for)
0
Muspel
Indlæg: 3876
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 10729

Re: Julede kager i varmen, mangler ideer!

Indlægaf Muspel » 24. jul 2018, 21:15

godtnavn skrev:
Muspel skrev:
godtnavn skrev:
Muspel skrev:Skal I ikke bare have æbleskiver med kanelis?


Bliver æbleskiver gode når man varmer dem igen? Jeg gider ikke stå i køkkenet halvdelen af festen for at lave æbleskiver til folk, men kunne de f.eks. laves dagen før er det egentlig en god idé :)


Det tror jeg ikke er noget problem. Kan du evt nå at teste? Jeg ville bare købe frosne færdige. Meeeen. De er sku nok lidt svære at opstøve lige nu :-D


Tænker også det er svært at finde frosne, især når jeg er lidt kræsen med æbleskiver :genert: Så det vil blive hjemmelavede.

Har ikke rigtig tid til at afprøve, vores lejlighed er kaos, og skal ting de nsæte dage så synes det er stressende overhovedet at få gjort lejligheden gæsteklar, så det med kagerne skal helst være nemt (som i følg opskriften og end med noget fantastisk, må gerne være avancerede opskrifter) men jeg er total idé løs. Især varmen gør at mange af de kager der ville ahve været nemt ikke lige er det man har mest lyst til at spise.

Eneste jeg ved der skal være er pebernødder og risalamande. (risalamanden står manden dog for)



Så synes jeg du skal købe en cheesecake magen til den, I får gratis- smække nogle snemænd sammen af marengs og sætte ovenpå. INGEN vil tænke ‘hvorfor er der kun en slags kage’

Pas på dig selv.
0
godtnavn
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12838

Re: Julede kager i varmen, mangler ideer!

Indlægaf godtnavn » 24. jul 2018, 22:07

Muspel skrev:
Så synes jeg du skal købe en cheesecake magen til den, I får gratis- smække nogle snemænd sammen af marengs og sætte ovenpå. INGEN vil tænke ‘hvorfor er der kun en slags kage’

Pas på dig selv.


Så kender du ikke gæsterne her :lol: Ej de vil selvfølgelig ikke sige noget til det hvis jeg siger jeg ikke havde tid, men der vil blive spurgt :) Nu stresser jeg dog meget godt af ved at lave ting i et køkken, så jeg tror faktisk det er godt at prioriterer, men det skal være succes oplevelse og ikke eksperimenter lige nu hvis det giver mening :) Så vil ikke bruge tid på prøver men lave noget der kan bruges.
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Julede kager i varmen, mangler ideer!

Indlægaf JoyNips » 25. jul 2018, 07:58

godtnavn skrev:Jeg skal lave nogle julede kager her i weekenden, og jeg er lidt tom for ideer! Jeg får en cheesecake fra Bertels da de havde fucket op og leveret forkert til mit bryllup, så tænker at lave en marcipan snemnd og lægge ovenpå, her bliver smagen ikke julet men lidt julet udseende.

Spørgsmålet er, hvad skal jeg ellers lave? Vi spiser risalamande til dessert så en risalamande kage er udelukket. Mangler en eller anden lagkage agtig ting der smager af jul, har fundet en cheesecake der lyder god, men så bliver det jo to cheesecakes, så det tænker ejg er udelukket.

Har overvejet at lave en islagkage, men hvilke smage? Kanelis skulle være ret godt, men hvad kan man sætte det sammen med? Nogen gode forslag med opskrifter? Tænker æble er oplagt omend ikke så julet, har dog aldrig lavet æble is og har ingen god opskrift. Også bunden er jeg meget i tvivl om.

Så helt andre bud er også emget velkomne, skyd løs!


hvid chokolade og kardemomme går vildt godt sammen - det laver vi ofte som is. Og det er lidt julet, IMO.

Måske kunne man også lave noget koldt gløgg-agtigt sangria-is-te?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Julede kager i varmen, mangler ideer!

Indlægaf JoyNips » 25. jul 2018, 07:59

godtnavn skrev:
Muspel skrev:Skal I ikke bare have æbleskiver med kanelis?


Bliver æbleskiver gode når man varmer dem igen? Jeg gider ikke stå i køkkenet halvdelen af festen for at lave æbleskiver til folk, men kunne de f.eks. laves dagen før er det egentlig en god idé :)


Hvad med lav-selv-vafler med kanel-is? Vi plejer ofte til fester at sætte vaffeljernet til og stille dej + tilbehør ud, så laver folk deres egne vafler og hygger vildt godt med det. Så skal du bare lave dejen og isen på forhånd.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7575
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 755
Likede indlæg: 21130

Re: Julede kager i varmen, mangler ideer!

Indlægaf Nesnay » 25. jul 2018, 08:12

JoyNips skrev:
godtnavn skrev:Jeg skal lave nogle julede kager her i weekenden, og jeg er lidt tom for ideer! Jeg får en cheesecake fra Bertels da de havde fucket op og leveret forkert til mit bryllup, så tænker at lave en marcipan snemnd og lægge ovenpå, her bliver smagen ikke julet men lidt julet udseende.

Spørgsmålet er, hvad skal jeg ellers lave? Vi spiser risalamande til dessert så en risalamande kage er udelukket. Mangler en eller anden lagkage agtig ting der smager af jul, har fundet en cheesecake der lyder god, men så bliver det jo to cheesecakes, så det tænker ejg er udelukket.

Har overvejet at lave en islagkage, men hvilke smage? Kanelis skulle være ret godt, men hvad kan man sætte det sammen med? Nogen gode forslag med opskrifter? Tænker æble er oplagt omend ikke så julet, har dog aldrig lavet æble is og har ingen god opskrift. Også bunden er jeg meget i tvivl om.

Så helt andre bud er også emget velkomne, skyd løs!


hvid chokolade og kardemomme går vildt godt sammen - det laver vi ofte som is. Og det er lidt julet, IMO.

Måske kunne man også lave noget koldt gløgg-agtigt sangria-is-te?

Jeg har engang lavet kold appelsingløgg til en sommerjulefrokost, det var rigtig lækkert :) https://spisbedre.dk/opskrift/kold-appe ... r-og-kanel
0

Tilbage til "Mad og drikke"