kalkunlår - tilberedning?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

kalkunlår - tilberedning?

Indlægaf Nomnom » 30. jul 2018, 11:04

Jeg har to ferske kalkunlår der skal laves i aften til ovnkartofler, blomkål og en eller anden slags sovs.
Jeg er ikke super god til tilberede kød, da jeg ikke ofte laver det til mig selv. Men det skal vi altså spise i aften.

Hvordan laver jeg lige sådan nogen bedst? Jeg mindes at min mor bare puttede dem i ovnen, men jeg husker det også som meget tørt kød :gruble:

Skal de i en stegepose? Hvor lang tid i ovnen osv.? :genert:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: kalkunlår - tilberedning?

Indlægaf Wizzze » 30. jul 2018, 11:56

Hvis jeg var dig, så ville jeg koge dem først inden du krydrer og kommer dem i ovnen, ellers tager det 100år at tilberede dem og de bliver ofte tørre.
Ellers ville jeg lægge dem i en god kraftig marinade allerede nu, så de kan nå at trække 5-6timer.
2spiseskeer honning
2spiseskeer soya
Saften af en hel citron eller 2 lime
1tsk sennep
lidt sød chili
lidt sød paprika
Mix sammen og kom i frysepose, kom kalkunlår ned i marinaden, ryst posen godt rundt (husk at holde den lukket ;) ) og lad så lårene trække 5-6 timer i køleskab. Kom lår i en passende størrelse bardepande, hæld resten af marinaden over og steg i ovnen ved 200grader i 3 kvarter, så burde de både være møre og lækre, og ikke udtørre.
1
Do as I say! :whip:
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: kalkunlår - tilberedning?

Indlægaf Nomnom » 30. jul 2018, 12:45

Wizzze skrev:Hvis jeg var dig, så ville jeg koge dem først inden du krydrer og kommer dem i ovnen, ellers tager det 100år at tilberede dem og de bliver ofte tørre.
Ellers ville jeg lægge dem i en god kraftig marinade allerede nu, så de kan nå at trække 5-6timer.
2spiseskeer honning
2spiseskeer soya
Saften af en hel citron eller 2 lime
1tsk sennep
lidt sød chili
lidt sød paprika
Mix sammen og kom i frysepose, kom kalkunlår ned i marinaden, ryst posen godt rundt (husk at holde den lukket ;) ) og lad så lårene trække 5-6 timer i køleskab. Kom lår i en passende størrelse bardepande, hæld resten af marinaden over og steg i ovnen ved 200grader i 3 kvarter, så burde de både være møre og lækre, og ikke udtørre.


Tusind tak.
Hvis jeg skal koge dem først - hvor lang tid skal de koges så? :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: kalkunlår - tilberedning?

Indlægaf Wizzze » 30. jul 2018, 13:26

Nomnom skrev:
Wizzze skrev:Hvis jeg var dig, så ville jeg koge dem først inden du krydrer og kommer dem i ovnen, ellers tager det 100år at tilberede dem og de bliver ofte tørre.
Ellers ville jeg lægge dem i en god kraftig marinade allerede nu, så de kan nå at trække 5-6timer.
2spiseskeer honning
2spiseskeer soya
Saften af en hel citron eller 2 lime
1tsk sennep
lidt sød chili
lidt sød paprika
Mix sammen og kom i frysepose, kom kalkunlår ned i marinaden, ryst posen godt rundt (husk at holde den lukket ;) ) og lad så lårene trække 5-6 timer i køleskab. Kom lår i en passende størrelse bardepande, hæld resten af marinaden over og steg i ovnen ved 200grader i 3 kvarter, så burde de både være møre og lækre, og ikke udtørre.


Tusind tak.
Hvis jeg skal koge dem først - hvor lang tid skal de koges så? :)


Et kvarter-20min i saltet vand, og så i ovn ved 175grader i 30min, med salt, peber og paprika, og evt. timian/rosmarin hvis du kan lide det.
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Mad og drikke"