Dit favorit cuisine?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Dit favorit cuisine?

Indlægaf 1234 » 5. aug 2018, 07:16

Ja spørgsmålet er jo egentlig meget simpelt hvilket lands cuisine er din favorit?

Jeg har personlig ikke en helt klar favorit. Af de mere kendte er jeg ret vild med italiensk, indisk og mexicansk.
Men af de mere ukendt er jeg ret tosset med georgisk og etiopisk :love2:
Desværre findes der så vidt jeg ved ingen restauranter i Danmark med dem, men heldigvis har min mand lært at lave en del georgiske retter.
Så jeg kan stille min craving.

Det jeg især elsker ved georgisk køkken er:

Khinkali :love: En fantastisk type dumplings ofte fyldt med krydret svine- eller oksekød, men der er også en del vegetariske versioner, som ost, svampe eller kartoffelfyld fx. De er virkelig gode og min mand er blevet ret habil til at lave dem.

Billede


Khachapure, som teknisk set bare et en slags ostebrød :klap: Det smager dog helt fantastisk. Der findes et hav af varianter alt efter region i landet, men de her to er nok de mest "kende". Jeg er størst fan af det flade, som også er standardbrødet.

Billede

Billede

En anden favorit er Pkhali :banan: Især aubergine med valnødecrem version er jeg vild med, men de andre typer er også virkelig lækre.

Billede

Der er selvfølgelig mange flere lækre ting, men det er mine favoritter. Og så siger min mand også at georgisk vin er ret godt.


Etiopisk har jeg ikke et ligeså stort kendskab til som georgisk, men har fået det i USA, Canada samt Belgien og det smager godt hver gang.
Det ser typisk ud som på billedet og serveres på deres traditionelle injera brød. Der er rigtig mange gode vegetarisk retter.

Billede


Italiensk, indisk og mexicansk behøver hvis ikke samme introduktion, men det er jo bare fantastisk!

Hvis nogen forresten kender en georgisk eller etiopisk restaurant i Danmark må de gerne sige til!
2
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Sof » 5. aug 2018, 07:32

Jeg er rimelig sikker på at jeg har spist etiopisk på Nørrebro(København). Kan lige se om jeg kan støve frem hvad den hedder.

Edit. Det var ikke særlig svært https://m.facebook.com/Maed-Ethiopian-R ... 213368847/
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf 1234 » 5. aug 2018, 07:43

Sof skrev:Jeg er rimelig sikker på at jeg har spist etiopisk på Nørrebro(København). Kan lige se om jeg kan støve frem hvad den hedder.

Edit. Det var ikke særlig svært https://m.facebook.com/Maed-Ethiopian-R ... 213368847/

Googlede også lige efter indlægget og fandt den.
Men den var der ikke for et par år siden, da jeg sidst googlede rundt. Der er også lige kommet en restaurant med mad fra Eritrea i min egen by og det ser også lidt ud til være de samme. Så den skal også klart testes.
Og en skal den anden selvfølgelig også næste gang jeg er i København!
Senest rettet af 1234 5. aug 2018, 08:02, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9480
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7799

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Sophies-mor » 5. aug 2018, 07:48

For mit vedkommende må det være det arabiske køkken,der har bidt sig bedst fast.
Jeg elsker de komplekse lag af smagsnuancer i en ret.
Fx kyllingeshawarma, hvor kyllingen koges i vand med krydderier, steges i andre krydderier og serveres i en wrap af arabisk fladbrød (khubz), kan jeg fornemme lagene og kompleksiteten.

Ellers siger det thailanske og det mexicanske/ mellemamerikanske sig også ind.
Generelt kan jeg godt lide mad fra mange verdenshjørner, men lige det arabiske har førstepladsen.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf 1234 » 5. aug 2018, 07:54

Sophies-mor skrev:Generelt kan jeg godt lide mad fra mange verdenshjørner, men lige det arabiske har førstepladsen.


Helt enig! Jeg er vild med at smage mad fra andre steder med nye kombination, ingredienser og tilberedningsmetoder.
Jeg er ellers vokset op med den klassisk kartofler og kød ellers er det ikke rigtig mad, men med alderen virkelig fået øjne op for, hvor meget fantastisk forskelligt mad der findes i verden.
1
Peanutbutt
Indlæg: 401
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 822

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Peanutbutt » 5. aug 2018, 07:58

Min yndlings etiopiske (og eritreiske) i København:
http://www.asmara.dk/
https://www.tripadvisor.dk/Restaurant_R ... aland.html
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9480
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7799

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Sophies-mor » 5. aug 2018, 08:00

1234 skrev:
Sophies-mor skrev:Generelt kan jeg godt lide mad fra mange verdenshjørner, men lige det arabiske har førstepladsen.


Helt enig! Jeg er vild med at smage mad fra andre steder med nye kombination, ingredienser og tilberedningsmetoder.
Jeg er ellers vokset op med den klassisk kartofler og kød ellers er det ikke rigtig mad, men med alderen virkelig fået øjne op for, hvor meget fantastisk forskelligt mad der findes i verden.

Det er nemlig det. Der er så mange fantastiske kombinationer.

Glæder mig vildt til min veninde kommer på besøg i oktober.
Hun er fra El Salvador og har boet i Mexico pga den salvaradoranske borgerkrig, så hun vil lære mig om det salvadoranske køkken. Og lidt om det mexicanske.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf 1234 » 5. aug 2018, 08:01

Peanutbutt skrev:Min yndlings etiopiske (og eritreiske) i København:
http://www.asmara.dk/
https://www.tripadvisor.dk/Restaurant_R ... aland.html


Er eritreiske fuldkommen det samme som etiopisk?
For så skal jeg da hurtigst muligt ned og prøve den vi har fået her i byen!
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12603
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 909
Likede indlæg: 12320

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Guilded_Lily » 5. aug 2018, 08:03

Jeg har ingen særlig favorit, men udover selvfølgelig god, gammeldaws dansk mad, holder jeg af mad fra det arabiske køkken, Marokko, Indien, Grækenland, Italien, Mexico og England (jo, England - intet slår en luftig og flaky fish&chips, cottage/shepherd's pie, deres store og bredere smagsudvalg i pølser og pasties!)

Men inviterer man mig på thai, spilder man sine penge.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36688

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Daine » 5. aug 2018, 08:29

Jeg er nok mest til det klassiske danske køkken, samt det fordanskede italienske køkken. Jeg er ikke god til at prøve nye køkkener, jeg er ikke så eventyrlysten når det kommer til mad. Og min mave kan på ingen måde klare stærke retter, så jeg er altid forsigtig. Jeg har dog været på besøg hos en kollega som kom fra ... Jordan, tror jeg det var (mange år siden). Der fik vi traditionelle retter, og de smagte helt fantastisk, men det var heller ikke stærk mad. Krydret ja, men ikke stærk :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf 1234 » 5. aug 2018, 08:35

Daine skrev:Jeg er nok mest til det klassiske danske køkken, samt det fordanskede italienske køkken. Jeg er ikke god til at prøve nye køkkener, jeg er ikke så eventyrlysten når det kommer til mad. Og min mave kan på ingen måde klare stærke retter, så jeg er altid forsigtig. Jeg har dog været på besøg hos en kollega som kom fra ... Jordan, tror jeg det var (mange år siden). Der fik vi traditionelle retter, og de smagte helt fantastisk, men det var heller ikke stærk mad. Krydret ja, men ikke stærk :)


Nu er udenlandsk mad jo heldigvis ikke nødvendigvis det samme som stærk mad. Det georgiske køkken er fx overhovedet ikke stærkt.
Men det er klart mange asiatiske køkkener fx er en del stærkere end, hvad vi danskere er vant til.
0
Peanutbutt
Indlæg: 401
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 822

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Peanutbutt » 5. aug 2018, 08:38

1234 skrev:
Peanutbutt skrev:Min yndlings etiopiske (og eritreiske) i København:
http://www.asmara.dk/
https://www.tripadvisor.dk/Restaurant_R ... aland.html


Er eritreiske fuldkommen det samme som etiopisk?
For så skal jeg da hurtigst muligt ned og prøve den vi har fået her i byen!


Ja, de er vist ret identiske, da de jo har været samme land indtil 90'erne! Go go go :D
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36688

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Daine » 5. aug 2018, 08:41

1234 skrev:
Daine skrev:Jeg er nok mest til det klassiske danske køkken, samt det fordanskede italienske køkken. Jeg er ikke god til at prøve nye køkkener, jeg er ikke så eventyrlysten når det kommer til mad. Og min mave kan på ingen måde klare stærke retter, så jeg er altid forsigtig. Jeg har dog været på besøg hos en kollega som kom fra ... Jordan, tror jeg det var (mange år siden). Der fik vi traditionelle retter, og de smagte helt fantastisk, men det var heller ikke stærk mad. Krydret ja, men ikke stærk :)


Nu er udenlandsk mad jo heldigvis ikke nødvendigvis det samme som stærk mad. Det georgiske køkken er fx overhovedet ikke stærkt.
Men det er klart mange asiatiske køkkener fx er en del stærkere end, hvad vi danskere er vant til.

Det ved jeg godt :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf 1234 » 5. aug 2018, 08:51

Peanutbutt skrev:
1234 skrev:
Peanutbutt skrev:Min yndlings etiopiske (og eritreiske) i København:
http://www.asmara.dk/
https://www.tripadvisor.dk/Restaurant_R ... aland.html


Er eritreiske fuldkommen det samme som etiopisk?
For så skal jeg da hurtigst muligt ned og prøve den vi har fået her i byen!


Ja, de er vist ret identiske, da de jo har været samme land indtil 90'erne! Go go go :D

Hehe ja okay. Så det ligesom Balkan, hvor de godt nok påstår, der er forskel, men hvor det nu rimelig meget er same same udover lige, at muslimerne ikke spiser svineretterne.
0
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Fillie » 5. aug 2018, 08:52

Italiensk :lun:
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith

Tilbage til "Mad og drikke"