Dit favorit cuisine?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf 1234 » 5. aug 2018, 08:53

Mavis skrev:Det er jo som at bede en mor om at vælge mellem sine børn :whine: :D

Men i ikke videre prioriteret rækkefølge kan jeg godt lide indisk, koreansk, japansk, thailandsk, arabisk, italiensk og fransk. Elsker gode grøntsagsretter, og det synes jeg de er bedst til i Asien, men har bestemt en svaghed for Italien og Frankrig -især det meget autentiske.


Jeg må indrømme jeg virkelig ikke er den store fan af fransk.
Der er da gode elementer, men det rammer mig bare ikke rigtig.
Men jeg ved godt det er lidt en helligbrøde at sige i manges verden :lol:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf DetSorteCirkus » 5. aug 2018, 08:59

Jeg har mere forskellige retter, jeg godt kan lide fra forskellige dele af verden, da jeg hele tiden skal være opmærksom på, hvad min mave kan tåle. Ikke rigtig i forhold til "stærkhed", men med hensyn til ingredienser. Når jeg selv tilbereder maden, bliver det derfor også ofte i lidt modererede versioner.

Men skal jeg udnævne en samlet favorit, må det næsten blive det vietnamesiske køkken. Dels elsker jeg, at det grønne fylder så meget, både smagsmæssigt og æstestisk, dels passer ingredienserne ofte med, hvad jeg trives med at spise. Det er til gengæld omvendt problemet med det italienske og det indiske køkken. Jeg elsker maden, men der er så meget i, som jeg dårligt tåler, medmindre jeg selv tilbereder og kan ændre lidt hist og her.
Jeg er også meget glad for det tyrkiske køkken. Og...og...og...
Det rigtig klassisk danske spiser jeg stort set kun til jul og et par andre mærkedage. Det er lækkert og passer faktisk fint til min diæt, men jeg synes, at der er for meget kød.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf HappyPaww » 5. aug 2018, 09:25

Italiensk, fransk og thai :love:
Elsker de klassiske retter fra de tre køkkener.

Og fusion skal bare gå væk :sur:
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf LadyFox » 5. aug 2018, 09:31

Der er vist intet køkken jeg er mest vild med, jeg er mere sådan en der spiser lidt fra alle mulige køkkener. Eller okay, det italienske køkken er der ret meget jeg er vild med, men kan de fleste ikke generelt godt lide italiensk?

Men omvendt ville jeg til hver en tid vælge en autentisk Shuwaa over italiensk. Og jeg ved ikke om man sådan kan gøre et køkken op mod en enkelt ret.

Jeg tror valget må stå mellem italiensk, spansk eller thai.
0
...
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6677

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf 1234 » 5. aug 2018, 09:43

HappyPaww skrev:Italiensk, fransk og thai :love:
Elsker de klassiske retter fra de tre køkkener.

Og fusion skal bare gå væk :sur:

Hvad er der i vejen med fusion?
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 5. aug 2018, 09:48

Arabisk- i særdeleshed libanesisk, Thailandsk, Italiensk :love:

Det er svært at vælge kun et. Der er alt muligt fra det ene og andet køkken de ret lækkert. Jeg er svært begejstret for sushi og andre retter fra Japan, men jeg gider ikke få serveret et fiskehoved f.eks.

Jeg synes iøvrigt at fusion er fantastisk. Umami i Kbh var vanvittig gode til fusion :love2:
Senest rettet af FormerlyKnownAs 5. aug 2018, 11:03, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6322
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 763
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14442

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Pjeps » 5. aug 2018, 10:18

Græsk er favorit

Stærkt efterfulgt af Indisk, arabisk, thai og italiensk. Hov, og selvfølgelig kinesisk, helst ikke den fordanskede udgave.

Det japanske køkken er slet ikke mig og sushi burde slet ikke eksistere.

Og så har jeg kastet min kærlighed på nogle venezuelske Arepas.

Jeg må prøve noget etiopisk kan jeg forstå. Lucky me at jeg bor Kbh NV
1
:ninja:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9485
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 990
Likede indlæg: 26525

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Santa » 5. aug 2018, 10:48

Det franske og det italienske køkken tiltaler mig mest. Belgisk! Spansk!
Nordisk er lige bag efter.
Mellemamerikansk er osse ok, så længe det ikke bliver ret stærkt.
En australsk 'Barbie' (BBQ) gider jeg osse godt!

I modsætning til så mange, så er jeg ikke vanvittig vild med thailandsk, indisk og andre asiatiske køkkener. Men det er fordi jeg ikke er ret glad for chili, koriander, ingefær og andet, som smager af sæbe og er stærkt. Er ellers vokset op med stærk mad og har spist et utal af steder i Sydøstasien.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Fru Sunshine » 5. aug 2018, 11:07

Jeg elsker det danske køkken, men det kretensiske følger lige efter.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Wizzze » 5. aug 2018, 11:18

Som mange andre har sagt, så er det umuligt at vælge, for der er så mange gode regionale eller nationale køkkener. Og at sige Arabisk er for generisk for mig, fordi f.eks. Libanesisk og Marokkansk er meget forskelligt selvom de begge udspringer af det arabiske køkken, og er meget influeret af det franske også pga. kolonitiden. Og det er på samme måde unfair at tale om italiensk, givet forskellene mellem f.eks. Toscana og Sicilien, den slags kan ende med øretæver hvis man ikke passer på, især i Napoli hvis man sammenligner deres pizza med Rom eller længere mod nord :D
Jeg Ælsker generelt god mad, om det så er Dansk, Fransk, Tysk, Albansk eller mongolsk :love:
SKAL jeg, med en pistol for panden, vælge en køkken type frem for en anden, så bliver det mere fisk & seafood, end det bliver et geografisk valg.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf HappyPaww » 5. aug 2018, 11:35

1234 skrev:
HappyPaww skrev:Italiensk, fransk og thai :love:
Elsker de klassiske retter fra de tre køkkener.

Og fusion skal bare gå væk :sur:

Hvad er der i vejen med fusion?

Jeg kan bare bedst lidt når tingene er adskilt - især når det kommer til klassikerne. Så en creme brulee skal ikke have ingefærsmag og en thai curry skal/kan ikke laves med indisk gul karry fx.

Bryder mig heller ikke om at blande fx kød og fisk (så lige en vitello tonato kan jeg ikke med på trods af klassikerstatus :lol:)

Kan af samme årsag heller ikke lide fx buffeter hvor man blander alt muligt på samme tallerken :genert:
2
Brugeravatar
Mædem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. okt 2015, 19:24
Kort karma: 43
Likede indlæg: 960

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Mædem » 5. aug 2018, 12:10

Jeg er lige kommet hjem fra Japan, og jeg var i den syvende himmel over alt den lækre mad vi fik serveret. For mig var det land én lang gastronomisk orgasme - især Tokyo.

Først og fremmest var der selvfølgelig sushien. Vi prøvede meget forskelligt - både steder i den dyrere ende, hvor sushikokken lavede og serverede stykkerne for os et ad gangen, running sushi, almindelige restauranter med sushi til ret billige priser og 7-eleven sushi on the go. Kvalitetssushien med de helt rene og friske råvarer, de vidunderlige fedtholdige tunudskæringer og ømheden hvormed det blev lavet var så lækkert, at jeg får tårer i øjnene bare ved tanken, men selv sushien i den billigere ende var virkelig lækker. Åha, jeg må tilbage en dag alene for at spise sushi.

Udover sushien var der også mange andre interessante ting på menukortet. En af favoritterne, som kunne findes både på restauranter og som streetfood, var Takoyaki. Det kan bedst beskrives som en æbleskive med blæksprutte, mayo og en lækker sovs ovenpå. Den findes i ret mange forskellige varianter, men den originale er den med blæksprutten.

91YVVQkl4+L._SL1500_.jpg


Yakatori er mad på spyd, og er designet til at smage godt sammen med øl. Det serveres derfor som regel på Yakatori-barer, som japanerne tager på efter arbejde.

116191_vyIH05k_a5ElQvDhAywsqjDLJCa6A9jjkRZUxKmNmOo.jpg


Generelt holder jeg meget af at have mange forskellige små retter at vælge imellem, hvilket betyder, at jeg også elsker spansk tapas (tapasaftner i Spanien, hvor man bruger en hel aften på at gå fra den ene restaurant efter den anden, og kun spiser to små retter og et glas cava på hver, er en helt vidunderlig måde at spise på :love: )

Pimientos-de-Padrón3.jpg


Indisk og Vietnamesisk er jeg også meget stor tilhænger af - og Italiensk, ikke mindst - især naturligvis, når det indtages i italien, hvor enkeltheden og de gode råvarer spiller hovedrollen.

Tyrkisk og mexikansk kunne jeg også nævne, omend jeg ikke har spist det helt så meget.

I det hele taget er jeg et stort madøre, og at vælge en favorit er derfor umuligt, og jeg har svært ved at komme i tanke om et køkken, som jeg ikke holder af. (Det skulle da lige være det bolivianske, men det kan godt være jeg har været uheldig).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11191
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23094

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Mani » 5. aug 2018, 12:56

Det er SÅ svært at vælge! Men jeg foretrækker nok italiensk - især det toscanske, indisk, thai, japansk, peruviansk, marrokansk, spansk, portugisisk og mexicansk. Det er i al fald primært fra disse lande jeg kokkererer - men derudover er der sikkert et par favoritter jeg har glemt.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9819
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9557

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Spjaerten » 5. aug 2018, 15:11

Græsk og mellemøstlig mad er ikke mig.

Thai, til tider indisk, mexikansk, vietnamesisk, italiensk, sushi og all American greasy/fried. Er vist mine favoritter.

Spansk og fransk kan gå an, men er ikke favoritter.
Senest rettet af Spjaerten 5. aug 2018, 17:01, rettet i alt 1 gang.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12919
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55517
Kontakt:

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Ado » 5. aug 2018, 15:31

Fransk er nok nummer 1. Derefter følger indisk, italiensk, engelsk, amerikansk.
0
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Mad og drikke"