Dit favorit cuisine?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Sangius » 6. aug 2018, 15:00

Sushi. Elsker simpelthen sushi, og glæder mig altid som et lille barn når vi skal have det.

Ellers er der absolut ingen cuisiner jeg ikke kan lide - alle har noget mega godt at byde på. Jeg er madglad ♡
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Selma156
Indlæg: 2341
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6808

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Selma156 » 6. aug 2018, 19:35

På førstepladsen - mexicansk! Og som en anden siger, ikke texmex.

Ellers vietnamesisk, spansk, italiensk, amerikansk (mest på grund af burger), indisk, dansk, engelsk, malaysisk, georgisk (har dog ikke fået det i Georgien men Rusland, fuck det var godt!)

Men hvad kan jeg sige.. Jeg elsker mad!
1
Mariajensen83
Indlæg: 300
Tilmeldt: 2. nov 2015, 21:03
Kort karma: 17
Likede indlæg: 165

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Mariajensen83 » 6. aug 2018, 19:53

Selma156 skrev:På førstepladsen - mexicansk! Og som en anden siger, ikke texmex.

Ellers vietnamesisk, spansk, italiensk, amerikansk (mest på grund af burger), indisk, dansk, engelsk, malaysisk, georgisk (har dog ikke fået det i Georgien men Rusland, fuck det var godt!)

Men hvad kan jeg sige.. Jeg elsker mad!


Må man spørge hvordan du så laver mexicansk, når det ikke er texmex?
Jeg elsker mexicansk, men har lidt svært ved at finde ud af hvordan jeg skal lave det, uden brug af Santa Maria :-D
1
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf Vixen » 6. aug 2018, 21:08

Jeg er faktisk især vild med det franske køkken. Min kæreste er halvt franskmand, og gennem årene har jeg virkelig fået øjnene op for den måde, man spiser på i Frankrig. Min kæreste står for maden herhjemme og det er altid megalækkert.

Derudover: italiensk, indisk, thai, tyrkisk og libanesisk.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf LaMariposa » 13. aug 2018, 07:25

Mariajensen83 skrev:
Selma156 skrev:På førstepladsen - mexicansk! Og som en anden siger, ikke texmex.

Ellers vietnamesisk, spansk, italiensk, amerikansk (mest på grund af burger), indisk, dansk, engelsk, malaysisk, georgisk (har dog ikke fået det i Georgien men Rusland, fuck det var godt!)

Men hvad kan jeg sige.. Jeg elsker mad!


Må man spørge hvordan du så laver mexicansk, når det ikke er texmex?
Jeg elsker mexicansk, men har lidt svært ved at finde ud af hvordan jeg skal lave det, uden brug af Santa Maria :-D


Du kan efterhånden købe rigtig mange ingredienser i IRMA :banan: Ud over majsmel, salsaerne og nogle af krydderiblandingerne (som man i øvrigt også kan købe nogle af i IRMA) er mange af ingredienserne de samme, som man kan få i Danmark. Eller i hvert fald tæt nok på :D

Salsa plejer jeg at købe her, hvis jeg ikke lige kan få forsyninger fra min mexicanske veninde:

http://www.mexibox.dk/shop/frontpage.html

Og texmex er i øvrigt helt fint, det er bare lidt af en tilsnigelse at kalde det "rigtig" mexicansk :D
2
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Dit favorit cuisine?

Indlægaf LaMariposa » 14. aug 2018, 20:56

LaMariposa skrev:
Mariajensen83 skrev:
Selma156 skrev:På førstepladsen - mexicansk! Og som en anden siger, ikke texmex.

Ellers vietnamesisk, spansk, italiensk, amerikansk (mest på grund af burger), indisk, dansk, engelsk, malaysisk, georgisk (har dog ikke fået det i Georgien men Rusland, fuck det var godt!)

Men hvad kan jeg sige.. Jeg elsker mad!


Må man spørge hvordan du så laver mexicansk, når det ikke er texmex?
Jeg elsker mexicansk, men har lidt svært ved at finde ud af hvordan jeg skal lave det, uden brug af Santa Maria :-D


Du kan efterhånden købe rigtig mange ingredienser i IRMA :banan: Ud over majsmel, salsaerne og nogle af krydderiblandingerne (som man i øvrigt også kan købe nogle af i IRMA) er mange af ingredienserne de samme, som man kan få i Danmark. Eller i hvert fald tæt nok på :D

Salsa plejer jeg at købe her, hvis jeg ikke lige kan få forsyninger fra min mexicanske veninde:

http://www.mexibox.dk/shop/frontpage.html

Og texmex er i øvrigt helt fint, det er bare lidt af en tilsnigelse at kalde det "rigtig" mexicansk :D


Forsætter lige rablerierne omkring meximad uden Santa Maria :-D

Jeg er fuldstændig pjattet med enchiladas, og de er faktisk ret enkle at lave.

Du laver en portion majstortillas. Vand og majsmel blandes (cirka 0,75 dl vand til en dl majsmel) og rulles ud til tortillaer. Du kan evt lægge en klump dej ind i en plastikpose og mase dem flade med noget tungt. Jeg laver dem ikke så store, cirka 8-10 cm i diameter. Steges på panden ved middelvarme indtil de er blevet en lille smule sprøde på begge sider (plejer at give dem omkring 3 minutter på hver side, tror jeg). Når de begynder at dampe lidt varer det ikke så længe, før du kan vende dem. Hvis de bliver lidt hårde i det sker der ikke noget, de bliver bløde igen efter noge tid, når du har taget dem af. Når de er færdige lægges de væk til senere.

Som fyld steger man kylling på panden, evt sammen med noget peberfrugt.

Når kyllingen er stegt og tortillaerne lavet, ruller du kød/peberfrugt ind i tortillaerne og lægger dem i et ovnfast fad. Oven på putter du creme fraiche og salsa verde og sætter det i ovnen i på 180 grader i omkring fem minutter. Derefter putter du ost over fadet (bare sådan lidt tilfældigt rundt omkring - jeg plejer at bruge mellemlagret skiveost) og giver det cirka fem minutter mere ovnen.

Blandingen af majs, kylling og salsa er lækker, og creme fraichen gør, at salsaen ikke er så stærk, at det bliver for meget.
3
:lun: Be brave

Tilbage til "Mad og drikke"