Den store bagetråd!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Den store bagetråd!

Indlægaf Tilly » 15. aug 2018, 12:51

Jeg synes vi mangler en "sniksnak" tråd der handler om bagning :D

Personligt er jeg især glad for at bage søde sager, eksempelvis cheesecake og fransk citrontærte. Men jeg bager da også af og til boller.

Jeg tænker at denne tråd kan bruges til at udveksle råd og vejledning om specifikke bageteknikker og til at anbefale/efterlyse opskrifter osv.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Den store bagetråd!

Indlægaf Tilly » 15. aug 2018, 12:53

Jeg kunne aktuelt godt bruge en anbefaling til en opskrift på nogle gode grove boller, som ikke skal til langstidshæve. Jeg er blevet lidt træt af langstidshævede boller. De må evt gerne være med gulerod :)
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Den store bagetråd!

Indlægaf Tilly » 24. aug 2018, 13:43

Nå, der har ikke lige været så stor interesse for denne tråd som jeg havde håbet :P

Nu prøver jeg alligevel med et nyt spørgsmål :D

Nogen der har erfaring med at bruge vegansk husblas? Jeg oplever at når jeg skal tage det op af vandet (efter det er blevet udblødt) at så går det i tusind stykker. Ved ikke om det er fordi jeg lader det ligge i vandet for længe? :gruble: Jeg har ikke samme problem med almindelig husblas. Det er forresten tilfældigt at jeg har købt vegansk husblas, det er det eneste de har i min lokale Lidl hvor jeg oftest handler.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Den store bagetråd!

Indlægaf Ado » 24. aug 2018, 15:22

Er vegansk husblas ikke udvundet af tang? Jeg tror det er derfor. Det skal sikkert kun lige iblødsættes få minutter.
1
Donna Martin Graduates!
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Den store bagetråd!

Indlægaf Olaf » 24. aug 2018, 15:43

Tilly skrev:Nå, der har ikke lige været så stor interesse for denne tråd som jeg havde håbet :P

Nu prøver jeg alligevel med et nyt spørgsmål :D

Nogen der har erfaring med at bruge vegansk husblas? Jeg oplever at når jeg skal tage det op af vandet (efter det er blevet udblødt) at så går det i tusind stykker. Ved ikke om det er fordi jeg lader det ligge i vandet for længe? :gruble: Jeg har ikke samme problem med almindelig husblas. Det er forresten tilfældigt at jeg har købt vegansk husblas, det er det eneste de har i min lokale Lidl hvor jeg oftest handler.

Hvordan er det i brug? Bruger du det i samme forhold. Jeg ville bage til arbejdet til min fødselsdag men den kage jeg ville bage indeholder husblas og en af kollegaerne er muslim så vegansk husblas kunne jo bruges istedet.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Den store bagetråd!

Indlægaf Tilly » 24. aug 2018, 15:46

Ado skrev:Er vegansk husblas ikke udvundet af tang? Jeg tror det er derfor. Det skal sikkert kun lige iblødsættes få minutter.

Pas. Jeg må prøve med kortere iblødsætning :)
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Den store bagetråd!

Indlægaf Tilly » 24. aug 2018, 15:47

Olaf skrev:
Tilly skrev:Nå, der har ikke lige været så stor interesse for denne tråd som jeg havde håbet :P

Nu prøver jeg alligevel med et nyt spørgsmål :D

Nogen der har erfaring med at bruge vegansk husblas? Jeg oplever at når jeg skal tage det op af vandet (efter det er blevet udblødt) at så går det i tusind stykker. Ved ikke om det er fordi jeg lader det ligge i vandet for længe? :gruble: Jeg har ikke samme problem med almindelig husblas. Det er forresten tilfældigt at jeg har købt vegansk husblas, det er det eneste de har i min lokale Lidl hvor jeg oftest handler.

Hvordan er det i brug? Bruger du det i samme forhold. Jeg ville bage til arbejdet til min fødselsdag men den kage jeg ville bage indeholder husblas og en af kollegaerne er muslim så vegansk husblas kunne jo bruges istedet.

Ja jeg bruger samme mængde som almindelig husblas. Det har fungeret fint :)
0
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 197
Likede indlæg: 2717

Re: Den store bagetråd!

Indlægaf Frandsen » 25. aug 2018, 06:30

Jeg eeeeeelsker at bage :) I aften har vi vejfest. Til den fælles buffet vil jeg lave et monkey bread med ost og hvidløg - og jeg har selvfølgelig meldt mig som kagebager.
Jeg skal dog lige lægge hovedet i blød ift. hvilken kage, jeg skal vælge ... For ud over at skulle forberede mad osv. til vejfesten, så er jeg græsenke i øjeblikket (og har tre mindre børn).
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Den store bagetråd!

Indlægaf godtnavn » 25. aug 2018, 13:44

Ellers så brug agaragar, det skal ikke i blød men vidst nok opvarmes hvis jeg husker ret, men er det en bærmousse så kan de tjo bare varmes med bærrene når de koges op :)
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Den store bagetråd!

Indlægaf Sof » 1. sep 2018, 20:09

Ved ikke om der også er en kage-tråd, kunne i hvert fald ikke lige spotte den...


Er der nogen med forslag til bunde og evt. en nummer 2 mousse eller andet fyld, til en kage med en brombærmousse?


Skal lave en kage til en stor fødselsdag i næste weekend og vores brombærbusk er eksploderet med bær den sidste uges tid, så tænkte det ville være oplagt. Har bare aldrig rigtig spist dem som andet en snacks, så er helt tom for ideer..
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Den store bagetråd!

Indlægaf Pandesteg » 1. sep 2018, 20:14

Sof skrev:Ved ikke om der også er en kage-tråd, kunne i hvert fald ikke lige spotte den...


Er der nogen med forslag til bunde og evt. en nummer 2 mousse eller andet fyld, til en kage med en brombærmousse?


Skal lave en kage til en stor fødselsdag i næste weekend og vores brombærbusk er eksploderet med bær den sidste uges tid, så tænkte det ville være oplagt. Har bare aldrig rigtig spist dem som andet en snacks, så er helt tom for ideer..


Måske hvid chokolademousse?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Den store bagetråd!

Indlægaf Sof » 1. sep 2018, 20:17

Pandesteg skrev:
Sof skrev:Ved ikke om der også er en kage-tråd, kunne i hvert fald ikke lige spotte den...


Er der nogen med forslag til bunde og evt. en nummer 2 mousse eller andet fyld, til en kage med en brombærmousse?


Skal lave en kage til en stor fødselsdag i næste weekend og vores brombærbusk er eksploderet med bær den sidste uges tid, så tænkte det ville være oplagt. Har bare aldrig rigtig spist dem som andet en snacks, så er helt tom for ideer..


Måske hvid chokolademousse?

Det kunne måske være en god ide. Der mangler nok lidt noget syrligt så :gruble: Måske lidt citron i bundende kunne gå
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Den store bagetråd!

Indlægaf Olaf » 1. sep 2018, 20:24

Jeg lavede med brombærmousse og tobleronemousse for 14 dage siden. Den var ikke for sød men jeg foretrækker også mine bærmousser til den syrlige side.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Den store bagetråd!

Indlægaf Tilly » 9. nov 2018, 21:11

Jeg vil lave en moussekage i morgen, da jeg har købt en ny form jeg gerne vil have afprøvet.

Anyway, jeg har ikke så stor erfaring med mousse endnu, så jeg sidder lige og læser nogle forskellige opskrifter. Indtil videre har jeg kun lavet mousse med frugt/bær vendt med fløde/yoghurt.

Men i en del af de opskrifter jeg har kigget på her i aften skal der også æggehvider i!

Hvad gør æggehvider ved en mousse? Gør de den mere luftig? Giver det en bedre smag?

Jeg er bare total forvirret for min mousse-erfaring er stadig meget lille.
Senest rettet af Tilly 9. nov 2018, 22:42, rettet i alt 1 gang.
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Den store bagetråd!

Indlægaf Muspel » 9. nov 2018, 21:58

Tilly skrev:Jeg vil lave en moussekage i morgen, da jeg har købt en ny form jeg gerne vil have afprøvet.

Anyway, jeg har ikke så stor erfaring med mousse endnu, så jeg sidder lige og læser nogle forskelle opskrifter. Indtil videre har jeg kun lavet mousse med frugt/bær vendt med fløde/yoghurt.

Men i en del af de opskrifter jeg har kigget på her i aften skal der også æggehvider i!

Hvad gør æggehvider ved en mousse? Gør de den mere luftig? Giver det en bedre smag?

Jeg er bare total forvirret for min mousse-erfaring er stadig meget lille.



Den gør den mere luftig og let. Fx er citronfromage lavet med æggehvider- så mousser med hvider minder lidt om den konsistens.
1

Tilbage til "Mad og drikke"