Medbragt kage - er det nu et problem?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Persnikedy » 11. sep 2018, 17:30

Jeg læste denne artikkel på TV2 og kan ikke lade vær med at tænke på de arbejdspladser jeg har haft, for der har der aldrig været kagepolitik.

Er der det på din? Og hvordan reagerede i på det? Er der for meget kage på arbejdspladserne?

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-1 ... et-problem
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Rapfisk » 11. sep 2018, 17:35

Vi har ikke en politik. På min tidligere arbejdsplads var der. Vi var 50, og med feriekage, fødselsdage, faglige succeser og rester fra børnefødselsdage og bare fordi, var der kage flere gange om ugen. Det var for meget både for sundheden og tidsforbruget. Det endte med en kageliste, hvor vi skiftedes til kage én gang om ugen, og hvor man mødtes om kagen.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Pandesteg » 11. sep 2018, 17:35

Der er vildt meget kage og slik på min arbejdsplads. For svage sjæle må det være svært fristende. Heldigvis er der ikke den samme “kom nu, tag et stykke, du kan tåle det”-mentalitet som på min gamle arbejdsplads. Det første er ikke noget problem, men det sidste er i den grad.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Wizzze » 11. sep 2018, 17:39

Persnikedy skrev:Jeg læste denne artikkel på TV2 og kan ikke lade vær med at tænke på de arbejdspladser jeg har haft, for der har der aldrig været kagepolitik.

Er der det på din? Og hvordan reagerede i på det? Er der for meget kage på arbejdspladserne?

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-1 ... et-problem


For meget kage...??.. jeg forstår ikke :forvirret:
Er der nogen der kan forklare konceptet for meget kage? :-D

Nej der har aldrig været en kagepolitik på de arbejdspladser jeg har været, kun steder hvor der var mindre kagekultur end andre dage. Vores kantine har fast kagedag hver torsdag, og derudover kan man bestille kage(r) til møder, eller diverse markeringer. I afdelingen plejer folk at give kage når de går på ferie eller kommer tilbage fra ferie, og så bare når man har lyst, eller har fødselsdag eller eller eller....

Kage :savl:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5069
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Tilly » 11. sep 2018, 17:39

Hold nu op hvor ville jeg blive sur hvis min arbejdsgiver fastsatte regler for hvorvidt der måtte medbringes kage :rulle:

Jeg kan godt se pointen med at det ikke må blive noget der tager tid fra arbejdet, som Rapfik nævner, og på en stor arbejdsplads kan det da være smart at sørge for at fordele kage-dagene. Men når det kommer til sundheden, så må det være de ansattes eget ansvar.
7
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Wizzze » 11. sep 2018, 17:48

Tilly skrev:Hold nu op hvor ville jeg blive sur hvis min arbejdsgiver fastsatte regler for hvorvidt der måtte medbringes kage :rulle:

Jeg kan godt se pointen med at det ikke må blive noget der tager tid fra arbejdet, som Rapfik nævner, og på en stor arbejdsplads kan det da være smart at sørge for at fordele kage-dagene. Men når det kommer til sundheden, så må det være de ansattes eget ansvar.


Jeg har været på en arbejdsplads hvor ledelsen mente der blev brugt for meget tid på at gå frem og tilbage til kaffemaskinen, og sludren omkring samme, så de fjernede kaffen. Får så ville de jo både spare penge på kaffe og de ansatte ville bruge mere tid på at arbejde.

Produktiviteten faldt så meget at der blev genindført flere og bedre kaffe automater efter 3 uger :lol:

Ja der bruges måske 5-10min på en lille kagepause, men humøret højnes, folk får et sugarrush, jeg tror faktisk det giver mere produktivitet ikke mindre. Men ja, mange kalorier HVER dag er ikke godt, men vi render sgu nok i hverdagen til at de 1-2 gange om ugen der er ekstra kage, ikke gå direkte i hjertet eller sidebenene.
7
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 924
Likede indlæg: 10617

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Little_Woman » 11. sep 2018, 18:02

Nu har jeg lyst til kage...

Nej, der er ingen politik på mit job - der er måske kage til rådighed enten fra arbejdspladsen eller fra en andat er par gange om ugen.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf fisken80 » 11. sep 2018, 18:04

Wizzze skrev:
Persnikedy skrev:Jeg læste denne artikkel på TV2 og kan ikke lade vær med at tænke på de arbejdspladser jeg har haft, for der har der aldrig været kagepolitik.

Er der det på din? Og hvordan reagerede i på det? Er der for meget kage på arbejdspladserne?

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-1 ... et-problem


For meget kage...??.. jeg forstår ikke :forvirret:
Er der nogen der kan forklare konceptet for meget kage? :-D

Nej der har aldrig været en kagepolitik på de arbejdspladser jeg har været, kun steder hvor der var mindre kagekultur end andre dage. Vores kantine har fast kagedag hver torsdag, og derudover kan man bestille kage(r) til møder, eller diverse markeringer. I afdelingen plejer folk at give kage når de går på ferie eller kommer tilbage fra ferie, og så bare når man har lyst, eller har fødselsdag eller eller eller....

Kage :savl:


Jeg fatter simpelthen ikke, at du ikke forlængst er endt med galoperende diabetes 2 med dit indtag af søde sager. Det er seriøst crazy at læse om.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Sangius » 11. sep 2018, 18:04

Noglle gange er der kage hver dag, andre gange ikke i et par uger. Vi spiser det kun i pausen.

Jeg synes det ville være træls med en ordning - hvad så med fødselsdage, feriekage, barselskage, suttekage (det sådan en vi laver når.man annoncerer graviditet).

Jeg synes det er hygge.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf fisken80 » 11. sep 2018, 18:06

Men er der seriøst slet ingen af jer, der synes det er skræmmende, hvor absurd meget sukker hver dansker indtaget årligt? Og det er endda fraregnet de mængder der slæbes hjemmfra Tyskland.

Jeg synes det er decideret ulækkert at tænke på. Og selvom jeg bestemt ikke selv er nogen helgen, så er jeg virkelig begyndt at tænke over mit daglige sukkerindtag.
8
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Kattefjæs » 11. sep 2018, 18:15

Der er ikke nogen politik, andet end at der er arbejdspladsen som giver når en ansat har fødselsdag. Men folk får selv lov til at vælge om de vil have kage, sunde snacks, frugtsalat eller lignende. Ofte vælger folk faktisk grøntsagsstænger med hummus og sådan.

Vores største "problem" mht. kage er at vi er for søde og dejlige ;) Og derfor kommer vores beboere konstant med hjemmebag, chokolader, "tak for hjælpen"-snacks osv.

I dag var der otte æsker chokolade og fem-seks poser med karameller, bolsjer osv. i skabet, og vi er altså kun fem fuldtidsansatte og omkring otte løstansatte, og så folk som kommer i bygningen i ny og næ. Så nogle gange er det virkelig meget at skulle spise sig igennem.

Jeg tager som regel ét stykke chokolade el. lign., men så lader jeg ellers tingene være. Det kan være at de går på rundtur eller, hvis beboeren er flyttet ud, at vi simpelthen stiller det frem om morgenen så de øvrige beboere kan få glæde af det.

Vi hverken kan eller vil spise det hele - tanken er utrolig sød men det er bare for meget i længden.

Det sker nogle gange at personale tager kage med til uddeling, men så er det netop til alle, dvs det stilles frem om morgenen og man kan bare tage - både ansatte og beboere - og der er ingen tvang, så man styrer det helt selv.

Jeg synes ikke at det er specielt svært og der er ikke nogen hos os som glemmer at arbejde fordi de har for travlt med at spise kage, heller ikke selvom vi som oftest har mere end vi kan spise. Så mon ikke det lige går.

Personligt ansvar og alt det der.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Sangius » 11. sep 2018, 18:25

fisken80 skrev:Men er der seriøst slet ingen af jer, der synes det er skræmmende, hvor absurd meget sukker hver dansker indtaget årligt? Og det er endda fraregnet de mængder der slæbes hjemmfra Tyskland.

Jeg synes det er decideret ulækkert at tænke på. Og selvom jeg bestemt ikke selv er nogen helgen, så er jeg virkelig begyndt at tænke over mit daglige sukkerindtag.


Synes bare ikke regulering på den måde er vejen frem. Vi er voksne mennesker.
Så hellere nogle kampagner med alternativer. Jeg er sikker på at en masse på min arbejdsplads ville kaste sig over sunde alternativer at tage med til alle, hvis der f.eks. hang opskrifter, var oplæg om det en gang i mellem osv.
5
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Pandesteg » 11. sep 2018, 19:05

Wizzze skrev:
Tilly skrev:Hold nu op hvor ville jeg blive sur hvis min arbejdsgiver fastsatte regler for hvorvidt der måtte medbringes kage :rulle:

Jeg kan godt se pointen med at det ikke må blive noget der tager tid fra arbejdet, som Rapfik nævner, og på en stor arbejdsplads kan det da være smart at sørge for at fordele kage-dagene. Men når det kommer til sundheden, så må det være de ansattes eget ansvar.


Jeg har været på en arbejdsplads hvor ledelsen mente der blev brugt for meget tid på at gå frem og tilbage til kaffemaskinen, og sludren omkring samme, så de fjernede kaffen. Får så ville de jo både spare penge på kaffe og de ansatte ville bruge mere tid på at arbejde.

Produktiviteten faldt så meget at der blev genindført flere og bedre kaffe automater efter 3 uger :lol:

Ja der bruges måske 5-10min på en lille kagepause, men humøret højnes, folk får et sugarrush, jeg tror faktisk det giver mere produktivitet ikke mindre. Men ja, mange kalorier HVER dag er ikke godt, men vi render sgu nok i hverdagen til at de 1-2 gange om ugen der er ekstra kage, ikke gå direkte i hjertet eller sidebenene.



Det var jo ellers ikke det ernæringsforskeren var kommet frem til :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Santa » 11. sep 2018, 19:07

På min arbejdsplads er det vist ikke et problem.
Vi en omkring 125 ansatte, og der er ikke engang kage eller slik en gang om ugen.
Men i mit team (vi er 6 personer) har vi indført fast snacktid til vores teammøder, som ligger mel 15-16 hver mandag. Det er lige det tidspunkt, hvor vi går sukkerkolde ellers. Det behøver dog ikke at være kage (sagde det ene teammedlem, som straks blev buhet ud.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Fru Sunshine » 11. sep 2018, 19:13

Vi har gudskelov ingen tåbelige regler om den slags.

Der er langt fra kage hver uge i personalegruppen, men når der er, spiser vi det i pauserne. Og der er ingen, der skuler, hvis nogen springer over. At jeg har rygrad som en regnorm er mit problem.

Vi har kageordning i klassen, så eleverne får kage en gang om ugen, og de har også lov til at dele flødeboller og lignende ud, når de har fødselsdag.

På min gamle arbejdsplads måtte de ikke engang have en juice med til deres mad. Det var virkelig formynderisk.
Senest rettet af Fru Sunshine 12. sep 2018, 10:38, rettet i alt 1 gang.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Mad og drikke"