Medbragt kage - er det nu et problem?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf HappyHippo » 11. sep 2018, 19:16

Der er rigtig meget kage og slik på min arbejdsplads. Til gengæld er næsten alle meget aktive det meste af dagen med holdtræning, personlig træning, massage osv
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Lys » 11. sep 2018, 19:21

Det største problem med kage på arbejdspladsen er hvis der er en kultur, hvor man ikke “må” sige “nej tak” eller der på anden måde er holdninger til, hvad andre spiser eller ikke spiser.

Jeg kunne nogen gange godt ønske mig, at vi spiste mindre kage på mit arbejde, men når alt kommer til alt, så er det jo mit eget ansvar og ikke mine kollegers, hvor meget kage og slik, jeg spiser.
10
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Artem » 11. sep 2018, 19:26

Nej har ingen politik. Nærmest modsat hvor der i kantinen er onsdags snegl til formiddagskaffen, og om torsdagen som er lang dag, er der eftermiddagskaffe med kage.
Ud over det er der nok den type medbragt kage som artiklen handler om en dag om ugen i snit.

Synes det virker helt ok, og spiser det gladeligt. Må jo bare løbe lidt mere så.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Misantropen » 11. sep 2018, 19:35

fisken80 skrev:Men er der seriøst slet ingen af jer, der synes det er skræmmende, hvor absurd meget sukker hver dansker indtaget årligt? Og det er endda fraregnet de mængder der slæbes hjemmfra Tyskland.

Jeg synes det er decideret ulækkert at tænke på. Og selvom jeg bestemt ikke selv er nogen helgen, så er jeg virkelig begyndt at tænke over mit daglige sukkerindtag.

Jo!

Jeg oplever ikke at det er kagerne på jobbet der er det største problem(afhængig af mængden og ens job selvfølgelig) men at folk generelt ikke aner hvor sund eller usund det mad de spiser er.

Når snakken falder på overvægt og vægttab kører violinen altid med "Det er nemt nok at tabe sig. Du skal bare spise mindre end det du forbrænder". Og jaja, det er der vel ingen der er i tvivl om. Det er straks værre når der skal findes alternativer til det man plejer at købe hvis man ikke aner hvor fedende og usunde selv de mest almindelige madvarer er. Man kan selvfølgelig tælle kalorier, men hvad hjælper det at man må spise hvad man vil, bare man ikke får for mange kalorier, når man ikke behøver leve sundere af det..

Og jeg er bestemt heller ingen helgen. Slik, kage og sodavand er bare ikke en fast del af min faste kost eller hverdag. Jeg elsker god mad og desserter, men jeg bliver ofte overrasket over hvor lidt interesse og manglende holdning, til det de spiser, mange har.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Misantropen » 11. sep 2018, 19:48

Jeg kan ikke huske om der var en kagepolitik på mit sidste job, men det var normalt at give rundstykker og kage hvis man fx havde fødselsdag.

Der var dog også en frugtordning og indimellem chokolade eller karameller fra en takkegave. Om eftermiddagen kunne man nogle gange få lidt kage til kaffen med beboerne og det øvrige personale.

Der var varm, hjemmelavet mad til frokost, men det var sjældent særlig sundt eller inspirende(sovs, kartofler og noget kød typisk) Jeg kan ikke huske om der var to eller tre retter, men desserten var heller ikke specielt spændende.

De steder jeg har arbejdet har dog været på sygehus og plejehjem så for det første har der ikke været faste pauser, og maden var med patientet og beboere i fokus, så det har naturligvis sat nogle begrænsninger ift. maden.

Til gengæld har det været rigtig godt for både beboere og personale når der har været tid til at sidde og snakke over en kop kaffe og et stykke kage fx. Afhængig af ens arbejdsplads og fag er min erfaring at det kan være godt for arbejdsmiljøet med den form for samlingspunkt.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf zembra1986 » 11. sep 2018, 21:51

Ja, det er mit indtryk at der ALT for ofte bliver tilbudt kage på arbejdspladser. Jeg har været på nogle stykker igennem tiden og på mange af dem var der kage flere gange om ugen, nogle gange hver dag og det krævede virkelig en god rygrad for at stå imod, fordi der så ofte var fristelser.

Jeg kan sagtens se hygge aspektet i at sidde sammen og få lidt at snacke på, men jeg synes det klart har taget overhånd og jeg forstår ikke at man tilsyneladende kun kan hygge sig over et stykke kage. Altså behøver det altid være søde sager/kage?? Man kunne da også sagtens hygge sig og kaste et noget sundere alternativ i munden......Grøntsags stænger med hummus og dip f.eks. eller lidt nødder.
2
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf zembra1986 » 11. sep 2018, 22:07

Og til spørgsmålet om der er kage politik på arbejdet, så er jeg p.t i praktik som kontorassistent i et aktivitetscenter for ældre og her er kage, dessert og/eller småkager HVER DAG til eftermiddag. Det er hårdt at stå imod.....nogle dage falder jeg i og andre dage snupper jeg et stykke frugt.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf vibbsen » 11. sep 2018, 22:14

Det er da muligt at det er et problem på nogen arbejdspladser.......Det er det nu ikke på min....

Vi har rigtig tit guf på kontoret.....Kage, slik, chips, is.....Men jeg opfatter det overhovedet ikke som et problem....Hvis man ikke spiser disse ting, så er det fuldt acceptabelt....Og hvis man gør...Jamen, så er det også OK....Vi er heldigvis så gamle at vi sagtens kan administerer at det i bund og grund er den enkeltes ansvar og beslutning. Jeg har f.eks. en kollega som aldrig spiser hverken chips, slik, is eller kage. Fordi hun ikke kan tåle det. Ingen presser hende til det. Og hun kunne aldrig drømme om at føle at det ikke burde være der....
6
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Anne Droid » 12. sep 2018, 04:21

Santa skrev:På min arbejdsplads er det vist ikke et problem.
Vi en omkring 125 ansatte, og der er ikke engang kage eller slik en gang om ugen.
Men i mit team (vi er 6 personer) har vi indført fast snacktid til vores teammøder, som ligger mel 15-16 hver mandag. Det er lige det tidspunkt, hvor vi går sukkerkolde ellers. Det behøver dog ikke at være kage (sagde det ene teammedlem, som straks blev buhet ud.


I mit team har vi kun forplejning ved særlige lejligheder. Vi er så et par stykker der er ved at finde på en masse særlige lejliheder.
- det er mandag
- der er kun en uge til ferie
- september
- jeg har fået nye sko
2
Klimatosse
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Stars » 12. sep 2018, 05:22

Wizzze skrev:
Tilly skrev:Hold nu op hvor ville jeg blive sur hvis min arbejdsgiver fastsatte regler for hvorvidt der måtte medbringes kage :rulle:

Jeg kan godt se pointen med at det ikke må blive noget der tager tid fra arbejdet, som Rapfik nævner, og på en stor arbejdsplads kan det da være smart at sørge for at fordele kage-dagene. Men når det kommer til sundheden, så må det være de ansattes eget ansvar.


Jeg har været på en arbejdsplads hvor ledelsen mente der blev brugt for meget tid på at gå frem og tilbage til kaffemaskinen, og sludren omkring samme, så de fjernede kaffen. Får så ville de jo både spare penge på kaffe og de ansatte ville bruge mere tid på at arbejde.

Produktiviteten faldt så meget at der blev genindført flere og bedre kaffe automater efter 3 uger :lol:

Ja der bruges måske 5-10min på en lille kagepause, men humøret højnes, folk får et sugarrush, jeg tror faktisk det giver mere produktivitet ikke mindre. Men ja, mange kalorier HVER dag er ikke godt, men vi render sgu nok i hverdagen til at de 1-2 gange om ugen der er ekstra kage, ikke gå direkte i hjertet eller sidebenene.


Vi havde på et tidspunkt en leder, som sjældent fik spist frokost og derfor havde behov for det der sugarrush om eftermiddagen - med det resultat, at der var kage 3-5 gange om ugen.
Det er ikke så heldigt, når man er blandt dem, hvor det nemt sætter sig på sidebenene :trist:
Så i en periode bagte jeg en gang om ugen, hvor jeg fandt de sundere alternativer (lavt smør og sukkerindhold)

Og nåh ja ... når der skal laves kaffe og dækkes bord og ... så tog det hurtigt 20 min at spise kage. Der var dog oftest faglig snak imens.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf IrmaPigen » 12. sep 2018, 05:38

Jeg har spurgt i går fordi jeg påtænker at tage kage med på fredag.

Og politikken er de meget gerne spiser søde sager :lol:
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf TinaW » 12. sep 2018, 06:06

Ingen kagepolitik. Vi er så også kun 7 ansatte.
Hvis nogen har lyst til at give kage til frokost, så gør de det. Det er mindre end en gang om ugen, måske 1-2 gange om måneden.
Vi giver ferie morgenbrød.
På mit gamle arbejde, var der altid skåle med slik og ofte kage. Oplevede egentligt ikke, at det var et problem.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf sigge » 12. sep 2018, 06:14

Ingen sukkerpolitik på min arbejdsplads. Vi er generelt meget glade for kage og morgenbrød, og der er flere, der har "klaget" over, at de har taget et par kg på, efter de er blevet ansat hos os. Det svinger dog meget, hvor ofte vi får noget. Der er selvfølgelig de faste anledninger som fødselsdage og jubilæer, hvor det "forventes", at man giver enten morgenbrød eller kage, dertil kommer så feriekage og barselskage, som også ligger rimeligt fast. Og så er vi også gode til at opfinde anledninger, hvis det er ved at være længe siden sidst.

Jeg har flere kolleger, som konsekvent siger nej tak til kage, og de fleste respekterer det, når de lige har opfanget, at det er en generel holdning, de pågældende har. Jeg kan rigtigt godt lide at bage kage, og mine kolleger er et rigtigt godt publikum at afprøve nye opskrifter på. Så jeg giver måske kage lidt hyppigere end så mange andre. Til gengæld presser jeg aldrig nogen til at tage et stykke, hvis de har sagt nej tak en gang. Men jeg tager det som en kæmpe kompliment, hvis personer, der ellers konsekvent holder sig fra søde sager, smager på min hjemmelavede is f.eks.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Selina
Indlæg: 235
Tilmeldt: 27. aug 2018, 14:01
Kort karma: 13
Likede indlæg: 370

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Selina » 12. sep 2018, 07:25

Kage er min overenskomstmæssige ret. ;)
Jeg arbejder i døgnvagt og så er det rart, klokken lort om natten, at side stille med sin kaffe og wienerbrødsstang og bare slappe af inden næste tur. Hos os, er det at vi sammen spiser morgenmad, frokost, aftensmad og får aftenkaffe en vigtig del af vores fællesskab.
0
Venflon lægger man da mens man kører. :)
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf lulu-p » 12. sep 2018, 07:35

Vi har ingen kagepolitik. Folk tager kage med hvis de har lyst og der er ingen "spisetvang". Typisk sættes kagen ud i personalerummet og så kan man tage et stykke ved frokosten eller hvis man har trang på et andet tidspunkt. Der er ingen formel "nu sætter vi os ned og spiser kage" tradition.

Vi spiser fast morgenmad sammen en gang om ugen. Nogen gange er der også morgenkager, men typisk er det "bare" morgenbrød.

Jeg ville være træt af en kagepolitik på arbejde. Hvis det drejede sig om manglende produktivitet kunne jeg forstå det. Men en politik af hensyn til medarbejdernes (min) sundhed træder hen over samtlige mine selvstændighedspunkter. Jeg er fint i stand til at varetage min sundhed selv. Det behøver min arbejdsplads ikke gøre for mig.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Mad og drikke"