Medbragt kage - er det nu et problem?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf LaScrooge » 15. sep 2018, 08:12

lulu-p skrev:
Jeg ville være træt af en kagepolitik på arbejde. Hvis det drejede sig om manglende produktivitet kunne jeg forstå det. Men en politik af hensyn til medarbejdernes (min) sundhed træder hen over samtlige mine selvstændighedspunkter. Jeg er fint i stand til at varetage min sundhed selv. Det behøver min arbejdsplads ikke gøre for mig.


Jeg har det på samme måde. Det er overhovedet ikke min arbejdsgivers plads at forvalte min sundhed ved at blande sig i hvad jeg spiser. Jeg ville modsætte mig sådan en indgriben i min personlige frihed. Jeg er der for at arbejde og min arbejdsplads skal ikke kalkulere i hvordan de får mere ud af mig ved at bestemme hvad jeg må spise eller hvordan jeg lever mit liv. Hvis arbejdspladsen ønsker at stille hjælp til rådighed, fx ved at gøre diætisthjælp til noget man har adgang til via forsikringen, er det rigtig fint, men det skal ikke være noget der opfordres til eller forventes, hverken implicit eller eksplicit.

----
På min arbejdsplads er der kage hver torsdag og derudover når folk synes der er noget at fejre. Torsdagskagen er fast kl 14, folk samles i frokoststuen og hænger ud i alt fra 5-45 minutter. Resten orienteres om via mail ("Der er kage i køkkenet") og der er hverken spise- eller forsamlingspligt. Generelt er der heldigvis en tillidsbaseret ledelsesstil på min arbejdsplads, så ingen holder øje med om man står et kvarter og snakker i frokoststuen i stedet for at arbejde. Det ville være katastrofalt at overvåge på den måde; kollegialt samvær styrker sammenholdet og samarbejdet og giver nødvendige pauser som styrker produktiviteten. Jeg får mange vigtige informationer om mine kollegaers trivsel (og mangel på samme) ved småsnakke i en uformel kontekst, ligesom det styrker tillid ved at styrke de personlige relationer. Mener ens leder at iagttage en generel dalende produktivitet skal der ses på det, men det skyldes næppe at folk æder kage, - det vil snarere skyldes utydelige rammer, for meget arbejde, generel utilfredshed, eller lignende. Folk vil gerne gøre deres arbejde godt, så når de ikke gør det, skal der ses på rammer, vilkår og forudsætningerne herfor, ikke strammes, kontrolleres og kritiseres baseret i mistillid og antagelser om lav personlig arbejdsmoral.

Et udtalt ønske om at droppe kage og slik fordi en person kæmper med vægt og/eller sygdom (fx diabetes) ville jeg bakke op om, fordi jeg ønsker at være solidarisk med mine kollegaer og fordi vi deler en stor del af tilværelsen og alle skal have det godt. Men det skal komme fra dem, ikke fra ledelsen.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Jungletiger
Indlæg: 621
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:54
Kort karma: 66
Geografisk sted: Søborg
Likede indlæg: 607

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Jungletiger » 15. sep 2018, 08:34

LaMariposa skrev:
Jungletiger skrev:
LaMariposa skrev:Jeg så et indslag om kagespisning på jobbet i TV. Det blev nærmest fremlagt som om, at det hele var centreret om dagens kage (det kan selvfølgelig også bare have været vinklet sådan i indslaget). Jeg må indrømme, at jeg studsede over, at stort set alle i indslaget var ret overvægtige. En af dem sagde oven i købet, at hun gerne ville tabe sig, men at det var svært i sådan en kagekultur.

Jeg synes ikke, at der skal være en politik omkring det, men man kunne måske godt tænke lidt over, hvad man opfordrer til at indtage. Det der med at skabe sådan et miljø, hvor der er kage de fleste dage, og hvor man ikke rigtigt kan sige nej, det synes jeg er temmelig uhensigtsmæssigt.


Nu har jeg ikke set det pågældende indslag, men jeg kan ikke lade være med at tænke, at der er jo ingen, der tvinger kagen ned i halsen på nogen. Ja - det kan da være svært at sige nej, når alle andre sidder og gumler på deres lækre chokoladekage (eller hvad det nu er ;)), men umuligt er det ikke.

Alt andet end lige, så er det folks eget ansvar, hvad de putter I munden - og dermed også op til folk selv, om det vil sige pænt nej tak eller ej.
Jeg er faktisk ret sikker på, at et pænt "nej tak - jeg er på kur" vil blive respekteret langt de fleste steder. Og gør det ikke det, så burde de mennesker, der ikke respekterer det, prøve at tænke sig en anelse om.


Jeg er slet ikke uenig med dig :) Tænker bare, at hvis man har svært ved at sige nej, og der sidder en masse andre og spiser kage, så bliver det da i hvert fald ikke lettere.


Det gør det bestemt ikke - det er den der med en rygrad som en regnorm ;)
Ikke at jeg selv er meget bedre - specielt ikke, hvis der er chokoladekage i min nærhed :fløjt:
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Sangius » 15. sep 2018, 09:29

Fru Sunshine skrev:
fisken80 skrev:Fakta og forskning er bare så kedeligt. Ens egne oplevelser derimod...

Ja, puha, hvor er man da en slemmer en, hvis man bruger sine øjne helt selv.


Ej, Sunshine - du må da anerkende at forskning er mere korrekt end den enkeltes observationer. Fedme-epidemien er hverken overdrevet eller underdrevet - den er faktuel. Og den er stigende, og har været det altid.

Der er også kun få overvægtige på min arbejdsplads, og igen også kun meget få i min vennegruppe. Ingen i min familie.
Men det må jo bare betyde at der i andre erhverv, vennekredse og familier er flere.
Senest rettet af Sangius 15. sep 2018, 23:16, rettet i alt 1 gang.
7
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf lulu-p » 15. sep 2018, 11:07

Sangius skrev:
Fru Sunshine skrev:
fisken80 skrev:Fakta og forskning er bare så kedeligt. Ens egne oplevelser derimod...

Ja, puha, hvor er man da en slemmer en, hvis man bruger sine øjne helt selv.


Ej, Sunshine - du må da anerkende at forskning er mere korrekt en den enkeltes observationer. Fedme-epidemien er hverken overdrevet eller underdrevet - den er faktuel. Og den er stigende, og har været det altid.

Der er også kun få overvægtige på min arbejdsplads, og igen også kun meget få i min vennegruppe. Ingen i min familie.
Men det må jo bare betyde at der i andre erhverv, vennekredse og familier er flere.


Selvfølgelig kan man ikke se bort fra forskning og statistik. Men fakta kan da stadig være, at der ikke er overvægtige personer på en arbejdsplads.
Der er fx ingen overvægtige på min arbejdsplads, og derfor ville det være ENORMT mærkeligt for alle hvis ledelsen pludselig forbød kage pga en landsdækkende fedmeepidemien.

Man må også godt stikke en finger i egen jord.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf lulu-p » 15. sep 2018, 11:08

Sangius skrev:
Fru Sunshine skrev:
fisken80 skrev:Fakta og forskning er bare så kedeligt. Ens egne oplevelser derimod...

Ja, puha, hvor er man da en slemmer en, hvis man bruger sine øjne helt selv.


Ej, Sunshine - du må da anerkende at forskning er mere korrekt en den enkeltes observationer. Fedme-epidemien er hverken overdrevet eller underdrevet - den er faktuel. Og den er stigende, og har været det altid.

Der er også kun få overvægtige på min arbejdsplads, og igen også kun meget få i min vennegruppe. Ingen i min familie.
Men det må jo bare betyde at der i andre erhverv, vennekredse og familier er flere.


Selvfølgelig kan man ikke se bort fra forskning og statistik. Men fakta kan da stadig være, at der ikke er overvægtige personer på en arbejdsplads eller i en omgangskreds.
Der er fx ingen overvægtige på min arbejdsplads, og derfor ville det være ENORMT mærkeligt for alle hvis ledelsen pludselig forbød kage pga en landsdækkende fedmeepidemien.

Man må også godt stikke en finger i egen jord.
Senest rettet af lulu-p 15. sep 2018, 13:39, rettet i alt 1 gang.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf Sangius » 15. sep 2018, 11:10

lulu-p skrev:
Sangius skrev:
Fru Sunshine skrev:
fisken80 skrev:Fakta og forskning er bare så kedeligt. Ens egne oplevelser derimod...

Ja, puha, hvor er man da en slemmer en, hvis man bruger sine øjne helt selv.


Ej, Sunshine - du må da anerkende at forskning er mere korrekt en den enkeltes observationer. Fedme-epidemien er hverken overdrevet eller underdrevet - den er faktuel. Og den er stigende, og har været det altid.

Der er også kun få overvægtige på min arbejdsplads, og igen også kun meget få i min vennegruppe. Ingen i min familie.
Men det må jo bare betyde at der i andre erhverv, vennekredse og familier er flere.


Selvfølgelig kan man ikke se bort fra forskning og statistik. Men fakta kan da stadig være, at der ikke er overvægtige personer på en arbejdsplads.
Der er fx ingen overvægtige på min arbejdsplads, og derfor ville det være ENORMT mærkeligt for alle hvis ledelsen pludselig forbød kage pga en landsdækkende fedmeepidemien.

Man må også godt stikke en finger i egen jord.


Jaja, det må man da. Men det var ikke min opfattelse at det var hvad vi diskuterede her - og jeg er også imod sådan noget micromanaging, som jeg også tidligere skrev.
Senest rettet af Sangius 15. sep 2018, 13:17, rettet i alt 1 gang.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf LadyFox » 15. sep 2018, 11:34

Folk øjne snyder også ofte er min erfaring. Jeg bliver f.eks. ofte beskyldt for at være relativt slank, og altså, det er jeg bestemt ikke. Jeg er heller ikke overvægtig, men det er altså få kilo der skiller mig fra normalvægtig til overvægtig, og et par kilo kan jo være svære at se. Jeg tror der er en del af dem der vejer lidt for meget, hvor andre ikke registrerer det fordi det ikke er så tydeligt, og fordi folk være det forskelligt. Jeg selv lægger heller ikke rigtig mærke til det, eller jeg kan da godt se det hvis folk vejer en del for meget. Men snakker vi i det små, så synes jeg det er svært at vurdere, især fordi fedtet som sagt sætter sig forskelligt, og f.eks. tøjvalg kan gøre en kæmpe forskel.
1
...
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf TomKah » 15. sep 2018, 18:57

Det er faktisk mest det der med at man er mere eller mindre gået fra hjemmebagt “klassens time kage” til jordbærkager og franske chokoladetærter, der har undret mig.
Vi får kage to gange om ugen af virksomheden og så er der måske en der har kage med 1 gang om måneden ud over det. Vi har dog tit rejseslik også.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Medbragt kage - er det nu et problem?

Indlægaf 1234 » 15. sep 2018, 19:45

kartoffelpizza skrev:
LadyFox skrev:Folk øjne snyder også ofte er min erfaring. Jeg bliver f.eks. ofte beskyldt for at være relativt slank, og altså, det er jeg bestemt ikke. Jeg er heller ikke overvægtig, men det er altså få kilo der skiller mig fra normalvægtig til overvægtig, og et par kilo kan jo være svære at se. Jeg tror der er en del af dem der vejer lidt for meget, hvor andre ikke registrerer det fordi det ikke er så tydeligt, og fordi folk være det forskelligt. Jeg selv lægger heller ikke rigtig mærke til det, eller jeg kan da godt se det hvis folk vejer en del for meget. Men snakker vi i det små, så synes jeg det er svært at vurdere, især fordi fedtet som sagt sætter sig forskelligt, og f.eks. tøjvalg kan gøre en kæmpe forskel.

Enig!
Jeg sagde forleden noget på job med at jeg jo var fed. Og folk benægtede. Og jeg insisterede. De fleste havde så gættet mig 15 kg lettere og i “overvægtig” og ikke FED-kategorien.
Og hvis så de overvægtige bliver skudt normalvægtige.... jo flere tykke der er jo mere normalt bliver det også for vores øjne.


Enig! Jeg er fuldstændig normalvægtig med en bmi omkring de 22, men folk bliver ved med at kalde mig tynd og slank, men det er man altså ikke, når ens BMI er tættere på overvægtig end undervægtig, så er man bare helt almindelig.
Jeg tror bare, at det blevet så almindelig at have en BMI på let overvægtigt, at det er normalvægtigt i de flestes øjne.
1

Tilbage til "Mad og drikke"