Dypper / dunker du?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Ally
Kort karma: 413
Likede indlæg: 3552

Re: Dypper / dunker du?

Indlægaf Ally » 22. sep 2018, 15:21

Rapfisk skrev:Aldrig. Brød i suppen, men ikke noget i teen eller kaffen.

Dette :)
0
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 82
Likede indlæg: 1911

Indlægaf Misantropen » 22. sep 2018, 15:27

Jeg kan godt lide franskbrød/boller med smør dyppet i sort kaffe.

Det er jeg vokset op med som noget normalt ved "særlige lejligheder", ligesom en knaldtår. Altså ikke som noget jeg vil gøre hvis jeg er på restaurant eller andre steder hvor det ikke er velset.

Jeg tror aldrig jeg er stødt på nogen der har dyppet kage i en kop kaffe/te medmindre vi er ude i noget tørt og hårdt som biscotti.
0
Billede
Brugeravatar
Alphilia
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1006

Indlægaf Alphilia » 22. sep 2018, 15:36

Bastogne dyppet i kaffe er ret godt. Ellers gør jeg vist ikke
0
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4638

Indlægaf Tilly » 22. sep 2018, 19:47

Nej det gør jeg ikke.

Men som barn dyppede jeg vist af og til småkager i min mælk :gruble:
0
ajnaM
Kort karma: 306
Likede indlæg: 6461

Indlægaf ajnaM » 22. sep 2018, 20:01

Jeg spiser ikke længere noget til kaffen. Damn you, sukkerstop.

Kaffe har nu heller aldrig været min favorit-dyppelse. Jeg dypper hellere i vanillecreme eller sådan noget i den stil. :D
0
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 134
Likede indlæg: 2021

Indlægaf twinkle » 22. sep 2018, 20:18

Kommer an på hvad det er. Kiks og småkager dunker jeg gerne i min kaffe, men kunne ikke lige forestille mig at gøre det med doughnuts :gruble:

Favorit dyppelse er bastognekiks med mandel.
0
Brugeravatar
JumboJette
Kort karma: 46
Likede indlæg: 422

Indlægaf JumboJette » 22. sep 2018, 20:21

Altså Wizzze - hva' fa'en er det for en overskrift?! :genert:

Og jo, jeg dypper/dunker vist egentlig. :D
0
Er du cykelrytter eller liderkarl?
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 480
Likede indlæg: 8812

Indlægaf HappyPaww » 22. sep 2018, 20:21

Misantropen skrev:Jeg kan godt lide franskbrød/boller med smør dyppet i sort kaffe.

Det er jeg vokset op med som noget normalt ved "særlige lejligheder", ligesom en knaldtår. Altså ikke som noget jeg vil gøre hvis jeg er på restaurant eller andre steder hvor det ikke er velset.

Jeg tror aldrig jeg er stødt på nogen der har dyppet kage i en kop kaffe/te medmindre vi er ude i noget tørt og hårdt som biscotti.

Ej øv :badr: Det lyder godt nok nasty! Er det en meget lokal ting? Har aldrig hørt om nogen der dypper brød..!

Og hvad er en knaldtår? :D
0
Brugeravatar
Misantropen

Indlægaf Misantropen » 22. sep 2018, 21:19

HappyPaww skrev:
Misantropen skrev:Jeg kan godt lide franskbrød/boller med smør dyppet i sort kaffe.

Ej øv :badr: Det lyder godt nok nasty! Er det en meget lokal ting? Har aldrig hørt om nogen der dypper brød..!

Hvorfor nasty? :forvirret:
Det er da det samme om brødet bliver vædet af kaffe i koppen eller munden. Smagen er den samme. Det er jo ikke fordi man dypper hele skiven og lader det absorbere så meget kaffe at der ender med at ligge en grød-agtig masse i koppen.

Jeg ved ikke om det er en lokal ting. Det har jeg ikke tænkt på.

Jeg fandt den her beskrivelse fra en blog. Bedsteforældrene bor på Fejø. Der har jeg så vidt jeg ved ingen relation til. Det er meget sjovt at læse at andre har tilsvarende erfaringer.
De drak kaffe og te af det, man nu kalder "højhankekop", altså et stort krus med en høj hank, og dertil hørte en ret stor underkop. Min Mormor puslede altid lidt ekstra ved "komfuret", som faktisk var et bord med to gasblus, for hun lavede sin egen kaffe, som var hvinende stærk. Og så kom hun også og satte sig, det var gode stunder, især hvis de ikke havde alt for travlt.

Nu kunne man jo tro, at det at drikke kaffe (eller te, det kommer ud på et) ikke kan være så kompliceret, men jo, det kunne godt være en sjov affære, især når min Morfar var rigtig i hopla. Så skulle der leges! For det første skulle kaffen hældes op i underkoppen; det havde et praktisk formål, nemlig at væsken lidt hurtigere kølede af, så den var til at drikke. Men det var også oplæg til leg, for min Morfar satte underkoppen op på tre fingre og balancerede den op til munden og drak af den, slubrende eller agerende fin dame.

Min Mormor skulle også altid havde en knaldtår, dvs en sukkerknald som hun dyppede i kaffen, tog i munden og drak kaffen igennem sukkereret.
http://www.mormorshus.dk/65506601/1421914/posting/
1
Billede
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 623
Likede indlæg: 8721

Indlægaf Moxy-lady » 23. sep 2018, 00:15

Jeg *kan* simpelthen ikke læse den overskrift uskyldigt :lol:
0
:dåne: baby Z 12.10.18 :dåne:
Brugeravatar
Misantropen

Indlægaf Misantropen » 23. sep 2018, 00:30

Moxy-lady skrev:Jeg *kan* simpelthen ikke læse den overskrift uskyldigt :lol:

Prikken over i'et havde været hvis ordet "munkering" også indgik.

"Dypper / dunker du munkeringe?" :slem:
1
Billede
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 134
Likede indlæg: 2021

Indlægaf twinkle » 23. sep 2018, 02:09

Misantropen skrev:
HappyPaww skrev:

Hvorfor nasty? :forvirret:
Det er da det samme om brødet bliver vædet af kaffe i koppen eller munden. Smagen er den samme. Det er jo ikke fordi man dypper hele skiven og lader det absorbere så meget kaffe at der ender med at ligge en grød-agtig masse i koppen.

Jeg ved ikke om det er en lokal ting. Det har jeg ikke tænkt på.

Jeg fandt den her beskrivelse fra en blog. Bedsteforældrene bor på Fejø. Der har jeg så vidt jeg ved ingen relation til. Det er meget sjovt at læse at andre har tilsvarende erfaringer.
De drak kaffe og te af det, man nu kalder "højhankekop", altså et stort krus med en høj hank, og dertil hørte en ret stor underkop. Min Mormor puslede altid lidt ekstra ved "komfuret", som faktisk var et bord med to gasblus, for hun lavede sin egen kaffe, som var hvinende stærk. Og så kom hun også og satte sig, det var gode stunder, især hvis de ikke havde alt for travlt.

Nu kunne man jo tro, at det at drikke kaffe (eller te, det kommer ud på et) ikke kan være så kompliceret, men jo, det kunne godt være en sjov affære, især når min Morfar var rigtig i hopla. Så skulle der leges! For det første skulle kaffen hældes op i underkoppen; det havde et praktisk formål, nemlig at væsken lidt hurtigere kølede af, så den var til at drikke. Men det var også oplæg til leg, for min Morfar satte underkoppen op på tre fingre og balancerede den op til munden og drak af den, slubrende eller agerende fin dame.

Min Mormor skulle også altid havde en knaldtår, dvs en sukkerknald som hun dyppede i kaffen, tog i munden og drak kaffen igennem sukkereret.
http://www.mormorshus.dk/65506601/1421914/posting/

En knaldtår er særlig godt der først på eftermiddagen, hvor man bare går totalt energikold. Koffein OG sukker på samme tid. Det er en fantastisk ting.
1
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1988
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 20463

Indlægaf Daine » 23. sep 2018, 05:05

Kun Bastogne småkager, fordi de er for hårde ellers. De bliver dyppet i julete.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 2346
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 22450

Indlægaf kidkomb » 23. sep 2018, 06:45

Nej, jeg kan virkelig ikke lide ting der er opblødt.
Jeg hælder mælk i skålen og lægger en håndfuld cornflakes i ad gangen, så de ikke bliver bløde.
Jeg brækker kammerjunker i stykker og tager et stykke i munden, før jeg tager en skefuld koldskål.
Og jeg dypper aldrig småkager, kiks eller brød i noget.
Jeg tager en bid af småkagen eller andet og derefter en tår kaffe.
Dét gør jeg så til gengæld meget. Det er super lækkert med pebernødder eller brunkager. Og flødeboller :D
0
Min yndlingsstilling er søstjernen.
godtnavn
Kort karma: 462
Likede indlæg: 3828

Indlægaf godtnavn » 23. sep 2018, 08:43

Jeg kan ikke huske hvordan det opstod, men det er ret godt at dyppe marcipan i portvin :genert:

Jeg drikker sjældent hverken te eller kaffe, og småkager bliver lidt triste af at blive dyppet i vand ;) Så jeg dypper kun brød i suppe, men drak jeg ofte te ville jeg dyppe småkagerne :)
0

Tilbage til "Mad og drikke"