LCHF/keto-tråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11594
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18650

LCHF/keto-tråden

Indlægaf PaleSeptember » 25. sep 2018, 09:30

Jeg kunne ikke lige spotte, at der findes sådan en tråd, så nu laver jeg en, så håber jeg, at der er nogen, der vil være med.

Jeg har læst lidt op på LCHF/keto, og jeg kunne godt tænke mig at prøve at spise efter de principper - i første omgang over en måneds tid, og så må jeg så tage stilling til, hvad jeg synes om det.

Jeg ved ikke, om der er andre herinde, der spiser efter LCHF/keto, men jeg tænkte, at vi kan bruge tråden til at udveksle erfaringer, opskrifter, links mm.

De oplagte links, der beskriver det meget godt er selvfølgelig disse:
http://www.madbanditten.dk/
https://www.dietdoctor.com/

Jeg håber andre vil være med :)
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
NilleQ
Indlæg: 208
Tilmeldt: 18. aug 2015, 20:57
Kort karma: 6
Likede indlæg: 91

Re: LCHF/keto-tråden

Indlægaf NilleQ » 25. sep 2018, 10:57

Jeg spiser efter LCHF principperne og bruger mange af Madbandittens opskrifter. Lige nu følger jeg dog Frk. Skrump, men det er samme princip og kun fordi jeg midlertidigt "booster" efter deres kur.

Jeg kan lige tjekke hvilke opskrifter jeg har gemt fra hende.
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11594
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18650

Re: LCHF/keto-tråden

Indlægaf PaleSeptember » 25. sep 2018, 11:34

Aftensmaden i dag bliver pandestegte grøntsager (peberfrugt, squash, porre og svampe) med ovnstegte kyllingestykker til. Hertil en tzatziki lavet på 10 % græsk yoghurt med ekstra olivenolie i.

Udfordringen bliver at undvære pasta (især) samt ris og kartofler - også fordi det nogle gange bare er nemt at lave som tilbehør. Men nu forsøger jeg at lave en madplan uden, og hvis manden føler, at han savner det, så må han jo bare koge noget af det til.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4561

Re: LCHF/keto-tråden

Indlægaf PerXX » 25. sep 2018, 11:57

Jeg har kørt LCHF i en små 3 måneders tid.

Min vægt er gået fra lige omkring de 100 til 86-87 kg. På det seneste har der dog ikke været den store ændring, men det handler nok mere om at jeg har haft nogle snydedage, samt skal arbejde mere på træningen :blush2:

Jeg er helt med på savnet af "normalt" tilbehør, og i høj grad også brød!
Her har jeg været glad for altid at have en portion knækbrød á la disse stående klar som man kan snuppe sammen med passende tilbehør.
https://upgraded.dk/knasende-sproede-lchf-knaekbroed/

Det er let at lave, kan tilpasses med hvad man nu måtte have lyst til af pålæg eller bare spises med smør på. Det giver trods alt en fornemmelse at have en eller anden form for tilbehør.
1
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: LCHF/keto-tråden

Indlægaf Tilly » 25. sep 2018, 12:08

Bønnefritter smager vildt godt, og kan være en god erstatning for kartofler :)

http://www.madbanditten.dk/2013/04/29/a ... fritter-2/
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11594
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18650

Re: LCHF/keto-tråden

Indlægaf PaleSeptember » 28. sep 2018, 16:51

I går skulle vi have burgere, og jeg fik så uden bolle og valgte at lave en form for cheeseburger bowl inspireret af madbanditten. Dvs. en bund af salat, tomat, agurk, peberfrugt og rødløg og så lige lidt cheddar i tern. Derpå bacon mayo og cheeseburger dressing fra Heinz. Ovenpå en burgerbøf med cheddarost og et spejlæg. Det smagte fantastisk, cheeseburgersmagen var helt i top, og jeg savnede overhovedet ikke bollen.

burger.jpg


I dag smider vi en flat iron steak på grillen og tilbehøret bliver asparges viklet i bacon, squashstave viklet i bacon og portobellosvampe fyldt med cheddar og chorizostykker. Måske en grøn salat også og så noget bearnaise.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Mette
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: LCHF/keto-tråden

Indlægaf Mette » 28. sep 2018, 19:43

Jeg har aldrig haft så glad en mave som da jeg spiste lchf. Seriøst, jeg slog ikke en prut i flere måneder!

Til gengæld har det fucket mit stofskifte op efter jeg ikke spiser efter principperne. Fortryder det ret meget nu. Tror det er en livsstil man skal køre for altid.
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11594
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18650

Re: LCHF/keto-tråden

Indlægaf PaleSeptember » 29. sep 2018, 09:05

Mette skrev:Jeg har aldrig haft så glad en mave som da jeg spiste lchf. Seriøst, jeg slog ikke en prut i flere måneder!

Til gengæld har det fucket mit stofskifte op efter jeg ikke spiser efter principperne. Fortryder det ret meget nu. Tror det er en livsstil man skal køre for altid.


Min mave har det også rigtig godt. Har tit døjet med at være oppustet men slet ikke nu.

Det lyder ikke godt med dit stofskifte dog.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11594
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18650

Re: LCHF/keto-tråden

Indlægaf PaleSeptember » 29. sep 2018, 18:53

Rosa Espinosa skrev:Hopper med på LCHF fra på mandag af. Tabte 5,5 kg på 3 uger tilbage i april, så håber på samme resultater denne gang. Plus så savner jeg også bare at lave maden og prøve forskellige ting af i køkkenet.


Super at du er med :gogo:
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11594
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18650

Re: LCHF/keto-tråden

Indlægaf PaleSeptember » 1. okt 2018, 06:49

Jeg var i Forum i går, og der var ikke så mange muligheder mht. mad, så jeg endte med at bestille en burger med fritter. Burgeren var megaringe, og jeg spiste kun 2 fritter, men jeg fik simpelthen så ondt maven pga. oppustethed og mavekneb senere, hvilket jeg er sikker på skyldtes burgerbollen. Lidt af en øjenåbner.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11594
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18650

Re: LCHF/keto-tråden

Indlægaf PaleSeptember » 11. okt 2018, 15:20

Æggefaste er lige lidt for strikst til mig, men held og lykke med det. Jeg trives fint på alm. LCHF/keto, og jeg føler det ikke som en slankekur, selvom jeg troligt taber mig hver uge :)
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: LCHF/keto-tråden

Indlægaf kidkomb » 11. okt 2018, 15:38

PaleSeptember skrev:
Mette skrev:Jeg har aldrig haft så glad en mave som da jeg spiste lchf. Seriøst, jeg slog ikke en prut i flere måneder!

Til gengæld har det fucket mit stofskifte op efter jeg ikke spiser efter principperne. Fortryder det ret meget nu. Tror det er en livsstil man skal køre for altid.


Min mave har det også rigtig godt. Har tit døjet med at være oppustet men slet ikke nu.

Det lyder ikke godt med dit stofskifte dog.

Er det mere eller mindre velkendt at man kan fucke sit stofskifte op på det?
Er der noget jeg kan læse om det?
-kid, super nysgerrig og ville ønske at hun kunne holde en kur.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11594
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18650

Re: LCHF/keto-tråden

Indlægaf PaleSeptember » 11. okt 2018, 15:41

kidkomb skrev:
PaleSeptember skrev:
Mette skrev:Jeg har aldrig haft så glad en mave som da jeg spiste lchf. Seriøst, jeg slog ikke en prut i flere måneder!

Til gengæld har det fucket mit stofskifte op efter jeg ikke spiser efter principperne. Fortryder det ret meget nu. Tror det er en livsstil man skal køre for altid.


Min mave har det også rigtig godt. Har tit døjet med at være oppustet men slet ikke nu.

Det lyder ikke godt med dit stofskifte dog.

Er det mere eller mindre velkendt at man kan fucke sit stofskifte op på det?
Er der noget jeg kan læse om det?
-kid, super nysgerrig og ville ønske at hun kunne holde en kur.


Nu har jeg læst en del om LCHF/keto det sidste stykke tid, og det er altså ikke noget, jeg er stødt på.
Jeg kan kun anbefale det :)
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Mette
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: LCHF/keto-tråden

Indlægaf Mette » 11. okt 2018, 19:14

PaleSeptember skrev:
kidkomb skrev:
PaleSeptember skrev:
Mette skrev:Jeg har aldrig haft så glad en mave som da jeg spiste lchf. Seriøst, jeg slog ikke en prut i flere måneder!

Til gengæld har det fucket mit stofskifte op efter jeg ikke spiser efter principperne. Fortryder det ret meget nu. Tror det er en livsstil man skal køre for altid.


Min mave har det også rigtig godt. Har tit døjet med at være oppustet men slet ikke nu.

Det lyder ikke godt med dit stofskifte dog.

Er det mere eller mindre velkendt at man kan fucke sit stofskifte op på det?
Er der noget jeg kan læse om det?
-kid, super nysgerrig og ville ønske at hun kunne holde en kur.


Nu har jeg læst en del om LCHF/keto det sidste stykke tid, og det er altså ikke noget, jeg er stødt på.
Jeg kan kun anbefale det :)

Jeg så efterfølgende en engelsk dokumentar. De kom frem til at stofskiftet blev ødelagt og risikoen for diabetes var skyhøj. Kan dælme ikke huske hvad den hed..
Senest rettet af Mette 12. okt 2018, 08:51, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: LCHF/keto-tråden

Indlægaf FormerlyKnownAs » 12. okt 2018, 01:02

Mette skrev:
PaleSeptember skrev:
kidkomb skrev:
PaleSeptember skrev:
Mette skrev:Jeg har aldrig haft så glad en mave som da jeg spiste lchf. Seriøst, jeg slog ikke en prut i flere måneder!

Til gengæld har det fucket mit stofskifte op efter jeg ikke spiser efter principperne. Fortryder det ret meget nu. Tror det er en livsstil man skal køre for altid.


Min mave har det også rigtig godt. Har tit døjet med at være oppustet men slet ikke nu.

Det lyder ikke godt med dit stofskifte dog.

Er det mere eller mindre velkendt at man kan fucke sit stofskifte op på det?
Er der noget jeg kan læse om det?
-kid, super nysgerrig og ville ønske at hun kunne holde en kur.


Nu har jeg læst en del om LCHF/keto det sidste stykke tid, og det er altså ikke noget, jeg er stødt på.
Jeg kan kun anbefale det :)

Jeg så efterfølgende en engelsk dokumentar. De kom frem til at stofskiftet blev ødelagt risikoen for diabetes var skyhøj. Kan dælme ikke huske hvad den hed..


T3 er det mest aktive stofskiftehormon og er afhængigt af kulhydrater for at kunne styre bl.a. forbrænding og blodsukker. Får du ikke nok med kulhydrater falder det. For lavt T3 kan derfor bl.a. ødelægge stofskifte, øge kortisol, give lavt testosteron niveau.

Det bliver dannet i skjoldbruskirtlen af glukose fra kulhydrater, altså T3. Det gør T4 også og den er forløber for at aktivere T3. Hvis man så ikke får de nødvendige kulhydrater til at danne T4, så kan man ikke få dannet nok T3 og så oplever man jo det modsatte af hensigten. Nemlig lavt stofskifte osv.

Det er jo forskelligt hvordan og hvorledes hos den enkelte og hvad behovet er, men har man noget som helst med sit stofskifte i forvejen, så skal man være temmelig forsigtig med lchf/Keto.
3

Tilbage til "Mad og drikke"