Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. okt 2018, 04:18

Jeg tror de fleste af os kører ret meget rundt i de samme retter, men hvor tit prøver i noget nyt?

Jeg har den luksus for tiden at have en maid og er ved at lære hende at lave mad. Indtil videre har hun lært ret meget de klassiske ting. Men nu er muligheden der for ligesom at udvide OG det giver hende bedre muligheder fremover når vi en dag rejser herfra ift arbjede og løn at hun kan lave en masse mad.

Selvom jeg egentlig er ret glad for at lave mad og lave mad som er noget andet end pasta og kødsovs, så kører jeg også død i det og hilste derfor måltidskasserne fra Aarstiderne velkommen fordi vi dermed fik en masse forskelligt. Jeg glæder mig faktisk til 2 mdr i Dk fra slut november fordi vi skal have kasserne igen og der sker lidt mere omkring måltidet.

Har før prøvet at køre med et benspænd om en ny ret om ugen...men det løber hurtigt ud i sandet.

Hvor gode er i andre til at lave noget nyt i køkkenet?
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Indlægaf 1234 » 11. okt 2018, 04:50

Det er primært min mand der laver mad.
Det svinger lidt, hvor meget nyt han prøver, men 1-2 gange om måneden er nok standard. Når vi kommer hjem fra ferie er tallet ofte højere, fordi han skal prøve alle de nye ting
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Indlægaf HappyPaww » 11. okt 2018, 04:55

Har desværre et ekstremt kræsent barn og en baby så det begrænser de kulinariske udforskninger lidt. Men for mig er det meget i perioder, hvor jeg får et flip og er træt af det samme mad hele tiden, og så finder jeg enten nye opskrifter/ideer, eller prøver ting det er meget længe siden vi har fået.

Du kunne jo også overveje madplaner fra fx Mambeno eller Nemlig.com? På nemlig kan du jo bare snuppe ideerne uden at købe det ind :-)
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. okt 2018, 05:06

HappyPaww skrev:Har desværre et ekstremt kræsent barn og en baby så det begrænser de kulinariske udforskninger lidt. Men for mig er det meget i perioder, hvor jeg får et flip og er træt af det samme mad hele tiden, og så finder jeg enten nye opskrifter/ideer, eller prøver ting det er meget længe siden vi har fået.

Du kunne jo også overveje madplaner fra fx Mambeno eller Nemlig.com? På nemlig kan du jo bare snuppe ideerne uden at købe det ind :-)


Vi har jo heldigvis et barn som absolut ikke er kræsent, men kan godt mærke at han ikke bliver helt så udfordret som i DK og mangler lidt mere variation for han er kommet ind i en periode hvor han spørger efter det samme og ikke helt vil have så meget nyt. Mega dårlig vane. Heldigvis er børnene i skolen her meget bedre ift mad end hvor vi var sidst. Der var jo en bedsteven som prægede ham temmelig meget en overgang og som sagde ad til alt andet end sit eget toastbrød og kakaomælk :rulle: Herude har de jo alt muligt med og synes bare at hinandens mad er spændende.

Vi spiser ikke rigtig kød mere så det er begrænset hvor meget kan trække fra de gængse madplaner. Men bruger stadig Aarstidernes vegetar/veganer deres opskrifter til inspiration. Det er bare lige det der med planlægning og om vi kan få tingene. Når der f.eks. er cr. fraiche i supermarkedet er der pludselig 50 bøtter a´2 dl. til 30 kr. stykket. Dagen efter er der 0 og så går der 3-4-5 uger førend at de igen er på hylden :lol:

måske jeg skal prøve at sætte en times tid af om søndagen og få lidt mere planlægning ind.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 11. okt 2018, 05:06

1234 skrev:Det er primært min mand der laver mad.
Det svinger lidt, hvor meget nyt han prøver, men 1-2 gange om måneden er nok standard. Når vi kommer hjem fra ferie er tallet ofte højere, fordi han skal prøve alle de nye ting


Det kender jeg godt :D
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Indlægaf Wizzze » 11. okt 2018, 05:37

Vi prøver at spise efter årstiderne, dvs. hvad der er i sæson, det giver lidt variation i sig selv, og så kan vi begejstres over at finde noget "nyt" når vi handler ind, det kan være en udskæring kød der ikke ses hver dag, eller det kan være et lilla blomkål eller noget helt tredje, som sætter de små grå og de kreative kræfter i gang.
"Benspænd" sker mere hvis vi skal have gæster, og vi ved at X og Y ikke må, kan, vil spise det og det, så prøver vi at finde noget som vi alle kan nyde, og det fører ind i mellem til helt nye ting i køkkenet. I hverdagen prøver vi altid at have en eller 2 kødfrie dage i løbet af en uge, og at vi får fisk, typisk en ang varm og en gang kold om ugen, og det er vel en slags "benspænd", selvom det tit også bliver rygradsretter.
4
Do as I say! :whip:
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Indlægaf Sof » 11. okt 2018, 05:44

Vi får noget nyt nok hver-hveranden uge. Prøver som regel 1 gang i løbet af en uge at lave noget fra kogebogssamlingen. Nogle gange er det jo så ikke nyt-nyt, men kan være en ny topping på noget eller en anden måde at krydre noget på.

I øjeblikket er det hver uge, fordi jeg øver mig på at lave tærter. Har altid fucket dem op på en eller anden måde, så har holdt flere års pause. For en måneds tid siden fik jeg en ret usædvanlig lyst til tærte, så der har vi fået 4 nye siden da. Det skrider frem ad.

Ellers får vi tit noget nyt når vi får fra Aarstiderne.
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18523

Re: Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Indlægaf PaleSeptember » 11. okt 2018, 15:18

Det svinger efter, hvor stor lysten til at være kreativ er, og hvor meget tid, jeg har. Jeg prøver at lave madplan hver uge, og i den forbindelse planlægger jeg selvfølgelig efter, hvad vi skal i den kommende uge, og hvor stor overskuddet/lysten til madlavning så er. Er der tid til det, bruger jeg gerne en del tid på at kigge efter nye retter eller nye variationer af retter, som vi ikke får så tit.

Jeg er lige hoppet på at spise LCHF/keto, så der skal jeg finde på en masse nyt, da jeg ikke må spise ris, pasta, kartofler mm.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Indlægaf Persnikedy » 15. okt 2018, 16:08

Det sker et par gange om måneden. Jeg elsker at prøve kræfter med en ny ret eller metode, og går det helt i kuk så har jeg altid rugbrød i huset
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Indlægaf Alphilia » 15. okt 2018, 17:52

For tiden sker det jævnligt for at variere mit grøntsagsforbrug. Jeg er blevet glad for vegetarretter
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Indlægaf Danseprinsesse » 15. okt 2018, 18:50

Vi får måltidkasse fra Nemlig.com i 4 dage de fleste uger. Vi vælger deres byg-selv løsning, så vi får nyt hver uge, men kan selv præge, hvor avanceret det skal være.
Jeg er stor fan - det har lettet vildt meget i vores hverdag, at vi ikke selv skal finde på - vi peger bare på det, der lyder godt.

Det er lige ved, vi er blevet bedre til at prøve noget nyt i weekenden, nu hvor hverdagsmaden ikke kræver så meget. Der er ofte lidt krydderier og krydderurter i overskud fra måltidskassen, og det giver inspiration til at finde på noget, hvor det kan blive udnyttet.

Vi har indtil nu printet alle opskrifterne ud og givet dem karakterer løbende. Så er tanken, at vi på et tidspunkt kan samle de ekstra gode, så vi kan få nogle nye "ryggradsretter" at variere med. Bl.a. har vi allerede fået nogle super lækre tærter, hvoraf de fleste har været vegetariske, som vi helt sikkert kommer til at lave igen.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Indlægaf sigge » 17. okt 2018, 07:35

Det sker ikke ret tit. Jeg laver oftest kun varm mad 1-2 dage i weekenden, da jeg til hverdag får varm mad til frokost på arbejde, og så spiser jeg rugbrød til aften. Og det bliver meget efter lyst/cravings, jeg laver mad så. Jeg opsøger sjældent nye opskrifter aktivt, men jeg kan blive inspireret her på debatten, af kolleger el.lign.
0
You can't spell awesome without me.
Selma156
Indlæg: 2344
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Indlægaf Selma156 » 21. okt 2018, 08:43

Jeg laver relativt ofte nye retter, bager nye ting eller eksperimenterer med andet. Måske en gang om ugen i snit. Det hænger mest sammen med, at jeg først for knap et år siden begyndte at lære at lave mad (i en alder af 26 år). Nu synes jeg det er ret fedt at fjolle rundt i mit køkken, særligt at lave mad til gæster. Men selv om jeg bor alene, laver jeg faktisk relativt ofte varm mad til mig selv.

Det var en slags åbenbaring for mig, hvor nemt det faktisk er at lave mad. Nu skal det så også siges, at jeg ikke har kastet mig ud i mere avanceret gastronomi endnu. Jeg er bare glad for at være i læringsprocessen og tilføje nye retter til cv'et ;)
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Indlægaf Hunkat » 21. okt 2018, 09:19

Måske en gang om måneden eller to. Vi får grønsager "i blinde" så vi får relativt tit noget som kræver at vi tager tænkehatten på. Eller vi ender med en masse små-rester som skal blive til noget nyt. Ofte handler det mere om variationer eller vegetarversioner af 'klassiske' retter. Noget helt nyt, sådan fra bunden, det er nok nærmere 4.-6. måned
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23206

Re: Hvor tit laver du noget nyt i køkkenet?

Indlægaf Mani » 21. okt 2018, 12:34

Det er lidt i perioder. Når jeg kører død i hverdagen prøver vi 2-3 nye retter om ugen. Så får vi lidt nyt ind i repertoiret og så kører det en tid igen. Vi kan alle godt lide at prøve nye ting, så vores base af retter er forholdsvis stor og bred.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Mad og drikke"