Jeg vil lære at spise fisk..

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6343
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14573

Jeg vil lære at spise fisk..

Indlægaf Pjeps » 13. okt 2018, 21:51

Jeg er barn af en ivrig lystfisker og fik meget ofte serveret frisk fisk i alle afskygninger som barn, så meget fisk at jeg ærlig talt var ved at kaste op over det. Heldigvis fik barndommen en ende og jeg flyttede hjemmefra :D

Og har faktisk ikke spist varm fisk siden da. Det er så snart 30 år siden.

Jeg spiser mange former for kold fisk, røget fisk spiser jeg meget gerne, makrel , laks og ål
Konserves fisk spiser jeg også med glæde, makrel i tomat, tun og torskerogn
Det eneste varme fisk jeg kan spise er en fiskefilet, helst med mere panering end fisk :tie:

Jeg har sat mig for at det er noget fis at jeg ikke kan lide det, jeg har formentlig bare fået alt for meget af det som barn. Da jeg var på ferie, så jeg den ene flotte fiskeret efter den anden, og besluttede at det skal jeg altså lære.

Men hvor starter jeg? Det skal nok være noget stegt fisk tænker jeg.
0
:ninja:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Jeg vil lære at spise fisk..

Indlægaf Wizzze » 13. okt 2018, 22:42

Jeg har med stort held serveret tunbøffer for mange der ellers ikke spiser fisk. En stegt tunbøf får nærmest smag og konsistens som et godt stykke kalvekød.

Der er flere måder at gøre det på. Her er et par stykker
https://www.foodtv.dk/video/1_csi7fqhb/ ... e-asparges

http://madklubben-aarhus.dk/wp-content/ ... citron.pdf
Er du ikke til kaperssovs, så kan en bearnaise eller hollandaise sagtens bruges istedet.



Du kan servere meget af det samme tilbehør som til en rød bøf, med tunbøffer, f.eks. fritter og bearnaise, eller mos og persillesmør.

En anden god fiske starter ret er fish & chips, som jo egentlig bare er forvoksede fiskefileter :D og så fritter og en god dip/sauce.
Og så er der jo altid fiskefrikadellerne ;)
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20477
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43944

Re: Jeg vil lære at spise fisk..

Indlægaf paint » 13. okt 2018, 23:09

Stegt rødtunge, er heller ikke helt dårligt - især ikke Hasselnøddestegt rødtunge

Billede
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Bergen
Indlæg: 7305
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11928

Re: Jeg vil lære at spise fisk..

Indlægaf Bergen » 13. okt 2018, 23:10

Hellefisk fx har en meget mild og fin smag. Lavet i ovn er vi glade for den

https://skagenfood.dk/da-dk/opskrifter/ ... likum-2105

Find en god fiskehandler - der kan man få god råd og vejledning first hand.
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Jeg vil lære at spise fisk..

Indlægaf Lulu » 14. okt 2018, 05:27

Jeg ville bestemt ikke vælge tunbøf! Min mand og jeg har det som dig, og vi smagte en tunbøf fordi det lød spændende, men det var meget fisket i smagen.

Vi går meget i fiskehandleren og spørger til fisk der ikke smager "fisket" og bedste tilberedningsmåde. Jeg kan selvfølgelig ikke huske navne, men spørger gerne manden når han kommer hjem, hvad vi hidtil har været gladest for.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Jeg vil lære at spise fisk..

Indlægaf hotlips » 14. okt 2018, 06:53

Jeg tænker at grillet fisk kan være et godt bud, de fleste der synes godt om røget mad kan jo også godt lide mad der er grillet, og fisk der er grillet nærmest uanset hvad det er for en, det er jo bare fantastisk.

Grillede laksestykker der lige er lagt på noget stanniol med en ordentlig klat smør, lidt citronsaft og så et godt drys grønt hvad der nu er i haven, det er let at lave så det bliver godt og det er billigt nok til at man ikke ærgrer sig for meget til at turde prøve noget andet hvis du nu ikke synes om det.

Jeg bruger som regel timian og den slags der ellers er lige stærkt nok til fisk når det er til grill, der er for lidt smag tilbage i de milde typer hvis man vil have det på imens det bliver grillet, man kan også godt bruge dild eller brøndkarse det smager fint til laks men der er ikke noget smag tilbage i det efter 10 minutter på grillen så det skal på lige før man tager det af så det lige kan blive varmt nok til at slippe olierne.

Vi har faktisk aldrig selv dyrket brøndkarse, det skulle være ret svært men det bliver vi da nødt til at prøve, jeg elsker brøndkarse.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9079
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Jeg vil lære at spise fisk..

Indlægaf Purple Haze » 14. okt 2018, 06:55

Jeg vil anbefale smørfisk stegt på panden i smør.
Det ligner også lidt bøffer, og så kan de få en lækker sprød skorpe hvis de steges rigtigt.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Jeg vil lære at spise fisk..

Indlægaf ExCoastal » 14. okt 2018, 06:57

Okay, du spiser makrel i tomat, det er nok det ultimative i fiskesmag. Er det bare varm fisk du ikke kan lide? Wizzzes forslag er gode, jeg ville nok starte med nogle fiskefrikadeller.
1
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6343
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14573

Re: Jeg vil lære at spise fisk..

Indlægaf Pjeps » 14. okt 2018, 07:52

Tak for gode forslag. Tunbøf har jeg faktisk spist, er ikke specielt vild med det, men kan sagtens spise det (prisen taget i betragtning, synes jeg ikke det er pengene værd, så hellere en dåse tun). Det er primært varm fisk jeg bilder mig ind at jeg ikke kan lide, jeg kigge på jeres forslag og går til fiskemanden og finder et stykke fisk at prøve med, :gogo:
0
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6343
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14573

Re: Jeg vil lære at spise fisk..

Indlægaf Pjeps » 14. okt 2018, 07:53

ExCoastal skrev:Okay, du spiser makrel i tomat, det er nok det ultimative i fiskesmag. Er det bare varm fisk du ikke kan lide? Wizzzes forslag er gode, jeg ville nok starte med nogle fiskefrikadeller.


Fiskefrikadeller kan jeg forøvrigt godt lide , nogle fiskedeller. Men jeg vil lære at spise sådan et rigtig stykke fisk :D
0
:ninja:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46281

Re: Jeg vil lære at spise fisk..

Indlægaf LadyFox » 14. okt 2018, 08:32

https://www.arla.dk/opskrifter/orreder-i-folie/

Måske det her var en måde at tilberede fisk på. Jeg er ret begejstret for denne opskrift, men jeg er også vild med ørred - hvis man ikke er til ørreder kan man jo bruge en anden slags fisk i stedet.

Min oplevelse med opskriften er at kryddersmøret trænger ret meget ned i fisken, og giver ret meget smag. Man kunne evt. Prøve at putte mere krydder i smører hvis man gerne vil kamuflere fisken mere, eller prøve med nogle andre markante smage.
1
...
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Jeg vil lære at spise fisk..

Indlægaf twinkle » 14. okt 2018, 08:40

Jeg ville forsøge med noget sej af en art. Jeg kan godt lide at lave hjemmelavede “fiskepinde”/fiskenuggets af paneret mørksej.
Eller måske er stykke grillet laks? Du kan også ovnbage laksestykker med tynde skiver citron ovenpå.
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Jeg vil lære at spise fisk..

Indlægaf Flora » 14. okt 2018, 08:42

Torskeloin svøbt i bacon og stegt på panden. Torsken smager ikke af så meget i sig selv og baconen tager jo en del over i smagen, så det kan måske være godt til at vænne sig til fisken.

Ellers har jeg hørt, at havkat skulle være god til folk, der ikke kan lide fisk, da den vist ikke er ret fisket i smag og konsistens. Har dog ikke prøvet den, så ved ikke om det passer.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Jeg vil lære at spise fisk..

Indlægaf Wizzze » 14. okt 2018, 09:45

Flora skrev:Torskeloin svøbt i bacon og stegt på panden. Torsken smager ikke af så meget i sig selv og baconen tager jo en del over i smagen, så det kan måske være godt til at vænne sig til fisken.

Ellers har jeg hørt, at havkat skulle være god til folk, der ikke kan lide fisk, da den vist ikke er ret fisket i smag og konsistens. Har dog ikke prøvet den, så ved ikke om det passer.


Havkatten er netop også et godt sted at starte. Tit solgt som koteletfisk, fordi kødet minder om hinanden, lyst og fast, og kan steges og behandles ret ens.
En god havkat starter kunne være havkat omviklet med bacon og stegt på panden, eller som her med en god svampesovs
https://www.arla.dk/opskrifter/ovnbagt- ... ampesauce/
1
Do as I say! :whip:
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Jeg vil lære at spise fisk..

Indlægaf hthy » 15. okt 2018, 00:13

Havkat kan også steges som man laver hakkebøffer med bløde løg o.s.v.
Vi griller rigtig megen fisk og er også begyndt at varmtryge f.eks. laksestykker, Man kan købe noget røgsmulder som skal ligge i blød i vand et stykke tid og so ind i kuglegrillen.

En af vores naboer har en rygeovn, hvor vi fik koldtrøget en ørred, det var fantastisk.
1

Tilbage til "Mad og drikke"