Hvorfor skal dejen stå i månedsvis ??

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Myth
Indlæg: 565
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:10
Kort karma: 15
Likede indlæg: 730

Hvorfor skal dejen stå i månedsvis ??

Indlægaf Myth » 18. okt 2018, 08:08

Jeg har lige lavet en ny gang fordej til honningkager og har blandet mel og honning som der står. Nu undrer jeg mig over hvorfor det skal stå så længe.
Hvad er det der sker med det når det bare står og står ?? For man rører vel ikke i det i den måneds tid det skal stå. :gruble: :gruble:
0
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Hvorfor skal dejen stå i månedsvis ??

Indlægaf D.itsen » 18. okt 2018, 20:54

Pas. Jeg har lige lavet en fordej i dag, og eneste forklaring på den, jeg har kunnet finde, er at fordejen skal modne. Men ingen forklaring på hvad det betyder eller gør godt for. Jeg er virkelig nysgerrig
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Hvorfor skal dejen stå i månedsvis ??

Indlægaf Wizzze » 18. okt 2018, 21:02

D.itsen skrev:Pas. Jeg har lige lavet en fordej i dag, og eneste forklaring på den, jeg har kunnet finde, er at fordejen skal modne. Men ingen forklaring på hvad det betyder eller gør godt for. Jeg er virkelig nysgerrig


Er det ikke noget med at enzymerne i honning nedbryder noget i melet, så når der kommer hævemidler til senere, så udvikles de luftbobler som gør honningkagen let, luftig og blød? :gruble:
3
Do as I say! :whip:
Myth
Indlæg: 565
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:10
Kort karma: 15
Likede indlæg: 730

Re: Hvorfor skal dejen stå i månedsvis ??

Indlægaf Myth » 19. okt 2018, 05:51

Wizzze skrev:
D.itsen skrev:Pas. Jeg har lige lavet en fordej i dag, og eneste forklaring på den, jeg har kunnet finde, er at fordejen skal modne. Men ingen forklaring på hvad det betyder eller gør godt for. Jeg er virkelig nysgerrig


Er det ikke noget med at enzymerne i honning nedbryder noget i melet, så når der kommer hævemidler til senere, så udvikles de luftbobler som gør honningkagen let, luftig og blød? :gruble:



Den forklaring køber jeg. Takker :)
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55650
Kontakt:

Re: Hvorfor skal dejen stå i månedsvis ??

Indlægaf Ado » 19. okt 2018, 06:48

Den skal stå så længe for at konsistensen bliver saftig og svampet og for at smagen bliver som dem skal være.
0
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Mad og drikke"