Økologisk frugt og grønt

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Økologisk frugt og grønt

Indlægaf Wizzze » 8. nov 2018, 17:55

Ny undersøgelse viser at der er rester af sprøjtegifte i meget konventionelt frugt og grønt.

https://www.bt.dk/samfund/frugt-og-groe ... icidrester

Ikke i farlige mængder siger rapporten, men stadig rester af sprøjtegifte. Personligt er en af de helt store årsager til at vi køber økologisk frugt og grønt, ønsket om at undgå disse rester.

Påvirker en rapport som denne dine handelsmønstre, eller er det mest "de frelste" der bliver forstærket i deres valg/overbevisning? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16961
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21094

Re: Økologisk frugt og grønt

Indlægaf Misantropen » 8. nov 2018, 18:18

Ikke på anden måde end jeg vil fortsætte med at være opmærksom på hvilke produkter jeg køber. Jeg køber primært økologisk frugt og grønt, men jeg er også opmærksom på skadelige stoffer i andre sammenhænge. Ellers synes jeg ikke rigtig det giver mening.

Selvom jeg er træt af lus og andre smådyr i min broccoli(nej, jeg vil ikke betegne det som ekstra proteiner :sarkasme:)
Senest rettet af Misantropen 8. nov 2018, 18:37, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Økologisk frugt og grønt

Indlægaf Anne Droid » 8. nov 2018, 18:19

Rapporten påvirker mig ikke til at købe mere økologisk. Jeg har arbejdet inden for det grønne område en stor del af mit voksen liv og jeg har læst om det siden jeg gik i lære i 1988. Og de sidste 20 år har jeg tilvalgt økologiske produkter når det har været muligt. Dog mener jeg ikke at økologi altid er den bedste miljømæssige løsning og det tæller også højt ved mig - især fordi jeg ikke skal have flere børn. Min fertilitet betyder ikke noget nu og jeg vil gerne være med til at vi passer bedst muligt på vores sårbare natur.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Økologisk frugt og grønt

Indlægaf Tilly » 8. nov 2018, 18:35

Nej, det påvirker mig ikke, for resultatet er ikke nogen overraskelse.

Jeg køber ikke ret meget økologisk. Men i dag har jeg da købt øko citroner fordi jeg skal lave en ret hvor jeg skal bruge revet citronskal.
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Økologisk frugt og grønt

Indlægaf Tobywan » 8. nov 2018, 19:30

Vi køber som udgangspunkt kun konventionelt frugt og grønt.

Det er ikke ny information, at det er under grænseværdierne og helt og aldeles uskadeligt, så det har jeg det selvfølgelig helt fint med.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Økologisk frugt og grønt

Indlægaf Daine » 8. nov 2018, 19:58

Jeg køber som regel konventionelt frugt og grønt, og det kommer undersøgelsen ikke til at påvirke - det er jo ikke breaking news.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Økologisk frugt og grønt

Indlægaf Artem » 8. nov 2018, 20:32

Wizzze skrev:Ny undersøgelse viser at der er rester af sprøjtegifte i meget konventionelt frugt og grønt.

https://www.bt.dk/samfund/frugt-og-groe ... icidrester

Ikke i farlige mængder siger rapporten, men stadig rester af sprøjtegifte. Personligt er en af de helt store årsager til at vi køber økologisk frugt og grønt, ønsket om at undgå disse rester.

Påvirker en rapport som denne dine handelsmønstre, eller er det mest "de frelste" der bliver forstærket i deres valg/overbevisning? :gruble:

Interessant du skriver det med de frelste, for økologi, miljøbevidst, og vegetar virker til at være den nye religion her i vesten. Som flere og flere dyrker intensivt, nærmest fanatisk.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Mad og drikke"