Den nemmeste form for vildt steg?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Den nemmeste form for vildt steg?

Indlægaf hotlips » 14. nov 2018, 10:55

Min dreng har snart fødselsdag, han får vennerne til middag og han vil gerne have hjortekød, jeg tror ikke det behøver lige at være hjort, det er vist vikingefaktoren der trækker mest, men han kan generelt godt li mad der smager til den kraftige side, og da jeg selv elsker vildt så er det fint med mig.

Men jeg har stadig traumer fra jeg vandt en krondyrmørbrad på 6 kilo og min fars kone insisterede på at lave den og den blev helt grå og gummiagtig :whine: :whine: jeg er ikke det store madøre, men jeg sætter til gengæld virkelig virkelig pris på de ting jeg så synes er noget særligt og sådan en rigtig god vildtsteg.. :love2: :pompom: :banan2: :blush2:
Jeg kunne godt tænke mig at lave noget langtidsstegt, men jeg ved også godt det er lidt af en kunstart med vildt, jeg har også overvejet lidt om man måske kunne lægge den på grillen i noget af tiden, men skal det så være først eller sidst hvis man gerne vil have så meget af bålsmagen som muligt?

Jeg regner med at skulle bruge noget fedtstof, er det bedst bare at bruge svinefedt eller spæk eller hvordan og hvad fungerer bedst, at lægge det udenpå eller at skære snit, og så fylde i, og kan man putte hvidløg eller andet i som man gør med lammekøller?

Jeg kunne også godt bruge lidt råd til hvad for nogen krydderier eller andet smagsgivende der er godt, jeg tænker rosmarin, timian og de der til den stærke side men måske kunne man bruge appelsinskal eller citronverbena..vi har selv en stor citronduftende geranium, jeg har overvejet om den måske kunne bruges, bladene er så tykke at de kunne lægges mellem stegen og et lag spæk ovenpå og så fjernes bagefter.

Jeg regner med at vi skal have det hele, waldorfsalat, hvide kartofler, brune kartofler til men jeg er åben for forslag.
1
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Den nemmeste form for vildt steg?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 14. nov 2018, 11:15

Følger lige med her. Vi har nok mulighed for at købe noget billigt vildt fra genboen når han har været i skoven. Og jeg har egentlig ingen idé om hvordan det tilberedes.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Den nemmeste form for vildt steg?

Indlægaf Wizzze » 14. nov 2018, 12:05

Så vil jeg anbefale at lave en dyrekølle, det er sådan lidt rå og viking med ben og det hele og den er nem at styre.

I en bradepande eller stort stegefad, placeres et stk 2½-3kg. stor dyrekølle på en rist i midten så stegen ikke ligger direkte på bunden. smør stegen med blødt smør og drys med salt og peber. Varm ovnen op til 250grader, og giv stegen 10-12 min. til den har fået pæn brun stegeskorpe. Sæt temp ned til 125 grader når stegen har fået farve, åben ovnen og slip varmen ud, mens du hælder 1L vildt/kalvefond i bunden af panden (en fond på vand og terninger er fint), skær et helt hvidløg over på midten og placer de to halvdele i bunden af panden/fadet, og placer 4-5 kviste/stilke med frisk timian og rosmarin oven på køllen (har man ikke frisk, kan du også drysse med tørret). Steg nu ved de 125grader i 2-2½ timers tid (kernetemp inde ved benet skal være 55-56 grader. Derefter tages køllen ud og skal hvile 15-20 min. Imens så koger du resten af fond og stegesky fra panden ind, til ca. en 1/3del, tilsætter en god sjat piskefløde, smager til med salt og peber, jævner med Maizena til den konsistens i ønsker og gir den kulør til den farve i ønsker og så er det bare at skære køllen. Hvis det skal være viking-style, så gør det ved bordet, så ungerne kan følge med.
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Mad og drikke"