Lam - inspiration please

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Lam - inspiration please

Indlægaf dykkersild » 15. nov 2018, 08:41

Nå - jeg havde så helt glemt at jeg i foråret havde spurgt nogle venner om lam. Og pludselig fik jeg leveret et helt lam for 1 uge siden - aka nu er der ikke 1 cm. fri i min fryser. Godt nok er det et lille lam - men jeg har kun tre skuffer.

Har du nogle gode ideer til spændende retter - så hit med dem - jeg har brug for lidt fryserplads. Eneste nej tak - er retter ala marokkansk med nødder og frugt - det fungerer slet ikke for mig.

Jeg har alle udskæringer - incl. et lille bitt slag - og jeg har ingen rullepølse-dims så andet til det?
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Lam - inspiration please

Indlægaf Stars » 15. nov 2018, 08:49

dykkersild skrev:
Jeg har alle udskæringer - incl. et lille bitt slag - og jeg har ingen rullepølse-dims så andet til det?


Rullesteg?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Lam - inspiration please

Indlægaf dykkersild » 15. nov 2018, 08:56

Stars skrev:
dykkersild skrev:
Jeg har alle udskæringer - incl. et lille bitt slag - og jeg har ingen rullepølse-dims så andet til det?


Rullesteg?


Oh no - frugt i mad går ikke så svesker er no go - men ellers tak.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Lam - inspiration please

Indlægaf Stars » 15. nov 2018, 09:23

dykkersild skrev:
Stars skrev:
dykkersild skrev:
Jeg har alle udskæringer - incl. et lille bitt slag - og jeg har ingen rullepølse-dims så andet til det?


Rullesteg?


Oh no - frugt i mad går ikke så svesker er no go - men ellers tak.


Der skal heller ikke svesker i min mad ... man kan lave den med fx persille i stedet (eller andre krydderurter)
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Lam - inspiration please

Indlægaf Wizzze » 15. nov 2018, 09:25

dykkersild skrev:
Stars skrev:
dykkersild skrev:
Jeg har alle udskæringer - incl. et lille bitt slag - og jeg har ingen rullepølse-dims så andet til det?


Rullesteg?


Oh no - frugt i mad går ikke så svesker er no go - men ellers tak.


Det behøver jo ikke være den danske version af rullesteg, tag den italienske, Porchetta :savl:
https://gastromad.dk/porchetta-af-lam/

Så er der den klassiske Shepherds Pie
https://www.valdemarsro.dk/shepards-pie/
Jeg kan personligt godt lide at bruge en blanding af hakket kød, og lidt større tern (sådan en typisk gullasch størrelse tern deler jeg i 4 mini tern, det samme gør jeg til Chilli Con Carne) Halskød er godt til tern.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Lam - inspiration please

Indlægaf Stars » 15. nov 2018, 09:27

Denne her kunne jeg godt blive inspireret af til et lamme slag:

OPSKRIFT: RULLESTEG MED ET TOUCH AF TOSCANA

To kilo svinebryst, havsalt og friskkværnet peber, en tsk stødt fennikelfrø, skallen af en økocitron, en håndfuld salvie fra haven plus rosmarin, bananskalotteløg, et helt hvidløg, en økocitron og olivenolie. Hvidvin.

Sådan gør du:

Trim svinebrystet (eller få slagteren til det), bank det jævnt til et par centimeter og skrub det med salt, peber og fennikelfrø. Læg citronskal og halvdelen af salvien over. Rul slaget sammen og bind det op med bomuldssnor.

Dæk bunden af en bradepande med olivenolie, citron, hvidløg og skalotteløg foruden resten af salvien, placer rullestegen i midten og drys godt med havsalt og peber over. Stegen skal i ovnen ved 180 grader i et par timer, og det er vigtigt med jævne mellemrum at løfte bradepanden ud og hælde væde over kødet for at sikre en fin overflade. Hæld et glas hvidvin eller to ved et kvarters tid, inden stegen er færdig og lad den herefter hvile en snes minutter.

Tag snoren af og skær i passende, tykke skiver, som serveres med stegeskyen til godt brød eller bagte grøntsager som persillerod, kartoffel og gulerod og løg. De kan passende stå på en bageplade over stegen de sidste tre kvarter.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Lam - inspiration please

Indlægaf dykkersild » 15. nov 2018, 09:27

Stars skrev:
dykkersild skrev:
Stars skrev:
dykkersild skrev:
Jeg har alle udskæringer - incl. et lille bitt slag - og jeg har ingen rullepølse-dims så andet til det?


Rullesteg?


Oh no - frugt i mad går ikke så svesker er no go - men ellers tak.


Der skal heller ikke svesker i min mad ... man kan lave den med fx persille i stedet (eller andre krydderurter)


Ah - så er jeg mere rolig - jeg fik lige frygtlige flashback til mormors rullesteg fra barndommen.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Lam - inspiration please

Indlægaf dykkersild » 15. nov 2018, 09:30

Wizzze skrev:
dykkersild skrev:
Stars skrev:
dykkersild skrev:
Jeg har alle udskæringer - incl. et lille bitt slag - og jeg har ingen rullepølse-dims så andet til det?


Rullesteg?


Oh no - frugt i mad går ikke så svesker er no go - men ellers tak.


Det behøver jo ikke være den danske version af rullesteg, tag den italienske, Porchetta :savl:
https://gastromad.dk/porchetta-af-lam/

Så er der den klassiske Shepherds Pie
https://www.valdemarsro.dk/shepards-pie/
Jeg kan personligt godt lide at bruge en blanding af hakket kød, og lidt større tern (sådan en typisk gullasch størrelse tern deler jeg i 4 mini tern, det samme gør jeg til Chilli Con Carne) Halskød er godt til tern.


Porchetta - selvfølgelig - jamen der har jeg allerede styr på krydderblandingen så tak for opvækningen :)

Shepherds Pia - god idé - jeg plejer at bruge hakkekød - men småtern giver mening. Hals og faktisk også hale har jeg - det er en pind i røveren at skære af - men fantastisk til gryderetter.

Tak Wizze :dance:
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Lam - inspiration please

Indlægaf Muspel » 15. nov 2018, 09:38

Jeg har lavet denne opskrift for nylig
Lammemørbrad med grønkålssalat

https://voresvilla.dk/mad/opskrifter/ro ... aalssalat/

Vi fik dog kartofler til også.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Lam - inspiration please

Indlægaf dykkersild » 15. nov 2018, 09:45

Jeg har faktisk også fået leveren - en kæmpe en - nogen ideer? Jeg hader lever men måske noget paté-agtigt noget.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Lam - inspiration please

Indlægaf dykkersild » 15. nov 2018, 09:45

Muspel skrev:Jeg har lavet denne opskrift for nylig
Lammemørbrad med grønkålssalat

https://voresvilla.dk/mad/opskrifter/ro ... aalssalat/

Vi fik dog kartofler til også.


Jeg har lige fået en bunke avokadoer - så tak for den opskrift.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Lam - inspiration please

Indlægaf Wizzze » 15. nov 2018, 10:21

dykkersild skrev:Jeg har faktisk også fået leveren - en kæmpe en - nogen ideer? Jeg hader lever men måske noget paté-agtigt noget.


Jeg har ikke selv lavet det, men jeg har fået det, hvor der også var figner med æblerne, og hold da magle altså :savl: :love:
https://www.dr.dk/mad/opskrift/stegt-le ... -balsamico
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Lam - inspiration please

Indlægaf dykkersild » 15. nov 2018, 10:43

Wizzze skrev:
dykkersild skrev:Jeg har faktisk også fået leveren - en kæmpe en - nogen ideer? Jeg hader lever men måske noget paté-agtigt noget.


Jeg har ikke selv lavet det, men jeg har fået det, hvor der også var figner med æblerne, og hold da magle altså :savl: :love:
https://www.dr.dk/mad/opskrift/stegt-le ... -balsamico


Ej Wizze :panik: - damen sagde; jeg hader lever og damen sagde; jeg hader frugt i maden. Det bliver et rungende nej tak herfra - helt uden at prøve det af.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Lam - inspiration please

Indlægaf Sophies-mor » 15. nov 2018, 10:47

Hvis du hakker noget af det, lammefrikadeller med feta, koriander og meget andet.
Serveres fx med tabouleh- bulgur, persille og tomat, samt citron .
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Lam - inspiration please

Indlægaf hotlips » 15. nov 2018, 10:56

dykkersild skrev:Jeg har faktisk også fået leveren - en kæmpe en - nogen ideer? Jeg hader lever men måske noget paté-agtigt noget.


Lammeleverpostej DET er en god ting, lidt kraftigere men også noget mindre leveragtigt i smagen end den almindelige med svinelever. Faktisk lidt mere som en form for paté kan man godt sige.

Åh nu bliver jeg misundelig, vi fik altid Lammeleverpostej da jeg passede dyr, og så når der var varmt.. For dælen det var godt.

Jeg ved godt mynte og den slags traditionelt er populært til lam men jeg synes nu det klart vinder mest ved at blive behandlet stort set som vildt, selv om det er lidt sødligt i det, det kan bare godt tåle lidt hårdere stegning. Lammekoteletter og andre af de små udskæringer der bliver marineret i en rigtig kraftig kryddermarinade med masser af knuste hvidløg, timian, persille, salvie og så en lille smule af nærmest alt hvad man har i skabet, men i de rigtige mængder, for mig er det bare vigtigt at det hører under hvad jeg betragter som det modsatte af sødme i smagen, jeg kan ikke fordrage sødme i min varme mad og fordi lam er lidt sødligt så synes jeg det er klart bedst med noget til at fremhæve det mere vildt lignende smag det også har. Men det er altid bedre at lade det trække længere end at få hældt noget i der smager igennem det hele.

Hvis man har brugt de ti minutter hvor længe før man nu synes om, så kan det jo så bare steges på en pande eller en grill, muligvis i ovnen, det har jeg ikke prøvet, men det er jo så bare hurtig og nemt at få noget der er virkelig godt, og ihvertfald for en som mig der ikke har den store fornøjelse ved madlavning ville det være ren fest at få fryseren fuld af.
1

Tilbage til "Mad og drikke"