Krydderier

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Myth
Indlæg: 565
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:10
Kort karma: 15
Likede indlæg: 730

Re: Krydderier

Indlægaf Myth » 26. nov 2018, 12:40

Undrer mig over at salt er så højt på listen. Jeg bruger næsten ingen salt selv, jeg bruger peber, karry, barbeque, chayennepeber, det 3. krydderi og løgpulver engang imellem, og enkelte andre krydderrier.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: Krydderier

Indlægaf sigge » 26. nov 2018, 12:50

Jeg har aldrig købt frikadellemix, og det er virkelig sjældent jeg køber tørrede krydderurter - ud over oregano. Så hvis man fjerner de øvrige krydderurter fra listen, passer den nok meget godt på mig. Jeg er også fan af (hel) muskatnød, jeg bruger det i flødekartofler og stuvet hvidkål f.eks.

Nå ja, og så er jeg ret glad for Knorr's Kød og Grill krydderi. Det er sikkert primært salt og smagsforstærker, men min far har altid brugt det på kødet, når vi grillede, så der er noget nostalgi over det.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Krydderier

Indlægaf HappyPaww » 26. nov 2018, 13:05

Myth skrev:Undrer mig over at salt er så højt på listen. Jeg bruger næsten ingen salt selv, jeg bruger peber, karry, barbeque, chayennepeber, det 3. krydderi og løgpulver engang imellem, og enkelte andre krydderrier.

Ej okay - der er du jo så nok i mindretal :lol: De fleste mennesker bruger vel relativt meget salt i maden.

Jeg ser det ikke som et krydderi - men en helt basal i greisens i stort set al madlavning.0
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Krydderier

Indlægaf HappyPaww » 26. nov 2018, 13:14

Lemonella skrev:
HappyPaww skrev:
Myth skrev:Undrer mig over at salt er så højt på listen. Jeg bruger næsten ingen salt selv, jeg bruger peber, karry, barbeque, chayennepeber, det 3. krydderi og løgpulver engang imellem, og enkelte andre krydderrier.

Ej okay - der er du jo så nok i mindretal :lol: De fleste mennesker bruger vel relativt meget salt i maden.

Jeg ser det ikke som et krydderi - men en helt basal i greisens i stort set al madlavning.0


Ikke helt i mindretal. Jeg og kæresten bruger heller ikke ret meget salt. Han, pga forhøjet blodtryk og jeg, fordi jeg lærte at undvære det for mange år siden, da jeg var gravid og havde svangerskabsforgiftning.
Måske det er en basal ingrediens i mad, men det kan sagtens undværes, når man bruger andre krydderier istedet for.

Ja okay, jeg er måske en saltgris, men synes godt nok mad uden bare en smule salt smager frygteligt :D
4
Fynerfin82
Indlæg: 1483
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4066

Re: Krydderier

Indlægaf Fynerfin82 » 26. nov 2018, 13:21

Min top 4 ligner deres, men derfra kan jeg slet ikke genkende den. Karry, chili, kardemomme, allround krydderi, sennepspulver, oregano udgør vist resten af mi. Top 10.
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Krydderier

Indlægaf fisken80 » 27. nov 2018, 10:48

HappyPaww skrev:
Lemonella skrev:
HappyPaww skrev:
Myth skrev:Undrer mig over at salt er så højt på listen. Jeg bruger næsten ingen salt selv, jeg bruger peber, karry, barbeque, chayennepeber, det 3. krydderi og løgpulver engang imellem, og enkelte andre krydderrier.

Ej okay - der er du jo så nok i mindretal :lol: De fleste mennesker bruger vel relativt meget salt i maden.

Jeg ser det ikke som et krydderi - men en helt basal i greisens i stort set al madlavning.0


Ikke helt i mindretal. Jeg og kæresten bruger heller ikke ret meget salt. Han, pga forhøjet blodtryk og jeg, fordi jeg lærte at undvære det for mange år siden, da jeg var gravid og havde svangerskabsforgiftning.
Måske det er en basal ingrediens i mad, men det kan sagtens undværes, når man bruger andre krydderier istedet for.

Ja okay, jeg er måske en saltgris, men synes godt nok mad uden bare en smule salt smager frygteligt :D


Jeg er med dig her. Salt er nødvendigt. Vi laver også selv popcorn i en gryde og de ville godt nok blive en kedelig omgang, hvis vi ikke saltede dem.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Krydderier

Indlægaf dykkersild » 27. nov 2018, 11:00

Frikadellemix har jeg aldrig nogen sinde købt - aner ikke hvad det er.

Kanel bruger jeg kun til bagning.

Der mangler basilikum, chili, spidskommen og koriander for at passe til mig.

Om sommeren har jeg som oftes frisk timian, basilikum, purløg og mynte.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Krydderier

Indlægaf Persnikedy » 27. nov 2018, 11:00

Hvor er den hvide peber? det er da den bedste peber. Og hvidløgs pulver?
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Myth
Indlæg: 565
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:10
Kort karma: 15
Likede indlæg: 730

Re: Krydderier

Indlægaf Myth » 27. nov 2018, 11:05

Lemonella skrev:
fisken80 skrev:
HappyPaww skrev:
Lemonella skrev:
HappyPaww skrev:
Myth skrev:Undrer mig over at salt er så højt på listen. Jeg bruger næsten ingen salt selv, jeg bruger peber, karry, barbeque, chayennepeber, det 3. krydderi og løgpulver engang imellem, og enkelte andre krydderrier.

Ej okay - der er du jo så nok i mindretal :lol: De fleste mennesker bruger vel relativt meget salt i maden.

Jeg ser det ikke som et krydderi - men en helt basal i greisens i stort set al madlavning.0


Ikke helt i mindretal. Jeg og kæresten bruger heller ikke ret meget salt. Han, pga forhøjet blodtryk og jeg, fordi jeg lærte at undvære det for mange år siden, da jeg var gravid og havde svangerskabsforgiftning.
Måske det er en basal ingrediens i mad, men det kan sagtens undværes, når man bruger andre krydderier istedet for.

Ja okay, jeg er måske en saltgris, men synes godt nok mad uden bare en smule salt smager frygteligt :D


Jeg er med dig her. Salt er nødvendigt. Vi laver også selv popcorn i en gryde og de ville godt nok blive en kedelig omgang, hvis vi ikke saltede dem.


Okay, usaltede popcorn smager ikke så godt som saltede. Den er jeg så helt med på. :D


enig. Bruger også lidt salt, men begrænser det hvor jeg kan. Det er jo absolut ikke spor sundt med al det salt.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Krydderier

Indlægaf thomassneum » 27. nov 2018, 11:24

Wizzze skrev:Coop har opgjort hvilke krydderier som danskerne køber mest, og der er et par overraskelser i mellem

De mest solgte krydderier i Coops butikker
1. Salt
2. Peber
3. Kanel
4. Paprika
5. Frikadellemix
6. Karry
7. Oregano
8. Timian
9. Muskat
10. Rosmarin

https://www.bt.dk/forbrug/coop-loefter- ... krydderier

Ud over frikadellemixen, så undrer jeg mig over at Muskat komme med i top 10, mens f.eks. basilikum, chili, kardemomme og hvidløg ikke gør :gruble:

Ligner din top10 danskernes ovenfor, eller er der mange forskelle?


Jeg er kun overrasket over frikadellemix :nej:
Ellers så afspejler det meget fint mit eget forbrug.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Krydderier

Indlægaf Maoam » 27. nov 2018, 11:38

Salt, peber, timian, spidskommen, koriander, gurkemeje, kanel, chili og lauerbærblade er nok det jeg bruger mest.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Krydderier

Indlægaf Tata » 27. nov 2018, 12:05

Det er svært lige at se, hvad jeg bruger mest, men tror det er følgende :

5-peber, peber generelt i flere varianter.
Paprika i flere udgaver
Karry i flere udgaver
Chili, stødt, flager, forskellige sorter
Cayennepeber
Spidskommen
Koriander
Kardemomme
Ingefær
Kanel

Derudover friske krydderurter, hvidløg, chili, gurkemeje mm.
0
Timian :lun:
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Krydderier

Indlægaf Tobywan » 27. nov 2018, 12:45

Myth skrev:
Lemonella skrev:
fisken80 skrev:
HappyPaww skrev:
Lemonella skrev:
HappyPaww skrev:
Myth skrev:Undrer mig over at salt er så højt på listen. Jeg bruger næsten ingen salt selv, jeg bruger peber, karry, barbeque, chayennepeber, det 3. krydderi og løgpulver engang imellem, og enkelte andre krydderrier.

Ej okay - der er du jo så nok i mindretal :lol: De fleste mennesker bruger vel relativt meget salt i maden.

Jeg ser det ikke som et krydderi - men en helt basal i greisens i stort set al madlavning.0


Ikke helt i mindretal. Jeg og kæresten bruger heller ikke ret meget salt. Han, pga forhøjet blodtryk og jeg, fordi jeg lærte at undvære det for mange år siden, da jeg var gravid og havde svangerskabsforgiftning.
Måske det er en basal ingrediens i mad, men det kan sagtens undværes, når man bruger andre krydderier istedet for.

Ja okay, jeg er måske en saltgris, men synes godt nok mad uden bare en smule salt smager frygteligt :D


Jeg er med dig her. Salt er nødvendigt. Vi laver også selv popcorn i en gryde og de ville godt nok blive en kedelig omgang, hvis vi ikke saltede dem.


Okay, usaltede popcorn smager ikke så godt som saltede. Den er jeg så helt med på. :D


enig. Bruger også lidt salt, men begrænser det hvor jeg kan. Det er jo absolut ikke spor sundt med al det salt.


Det er livskvalitet. Mad som er saltet korrekt smager simpelthen bedre og af mere - og nej, andre krydderier kan ikke erstatte salt. Salt sammen med andre krydderier giver den bedste smag.
Jeg tvivler kraftigt på, at man render i et sundhedsmæssigt problem, hvis man ellers primært lever af hjemmelavet mad, og i det daglige holder sig fra fastfood, færdigretter osv.
Før min sundhedstilstand får et direkte problem relateret til salt, kommer jeg ikke til at ændre vaner.

Man kan som udgangspunkt godt regne med, at langt de fleste benytter salt i maden, og det er selvfølgelig derfor det er på første pladsen.

og frikkadellemix wtf... :nerve:
1
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Krydderier

Indlægaf Tobywan » 27. nov 2018, 13:30

Lemonella skrev:Problemet for mig, er at nogle mennesker, slet ikke smager på maden, før de beder om salt og peber og øser det ud over maden.

Hos min samlede svigerfamilie er det automatreaktion nummer 1, når der bliver serveret mad. Jeg synes det er så uhøfligt og hader det.

Har enkelte gange saltet min mad lige lidt over grænsen, bare for at genere - desværre uden reaktion.
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Krydderier

Indlægaf Santa » 27. nov 2018, 15:44

Jeg er glædeligt overrasket over, hvor mange som bruger krydderierne friske - fx at købe hel muskatnød og rive selv, frisk rosmarin etc.
Mine kolleger synes nemlig at jeg er lidt af en madsnob, tror jeg, fordi jeg gør det.
For nydelig er jeg begyndt at gå væk fra stødt peber (bruger ret meget peber og har dårlige håndled, så kværnet i større mængder er ikke en mulighed her) og i stedet bruge min morter til at knuse en portion. For Søren, det gør noget ved smagen og intensiteten af peberet.
Har grinet af hvor mange år (og utallige kokkeprogrammer) der skulle til at regne det ud!
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Mad og drikke"