Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Indlægaf Wizzze » 28. nov 2018, 13:54

Vi taler nok mest storby mennesket, Homo Metropolis, i første omgang, men tendens mod mindre og mindre hjemmelavet mad, og mere og mere mad ude(fra) spreder sig også til de mindre byer.

I USA er kun omkring en 1/3del af måltider lavet hjemme, mens over halvdelen af måltiderne kommer fra diverse fastfood og restauranter. Helt der er vi ikke endnu i DK, men er det retningen? :gruble:

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-05-0 ... d-i-12-aar

Gider vi ikke lave mad selv, har vi ikke tid til at lave mad selv, hvad ligger bag at vores evner forfalder?
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... d=13564713

De kloge har identificeret 5 forbruger/køkkentyper, hvilken type er du?
Billede
http://dca.au.dk/aktuelt/nyheder/vis/ar ... -kortlagt/
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Indlægaf Wizzze » 28. nov 2018, 14:00

Er nok en blanding af de kvalitetsbevidste og de ubekymrede hvis man kan være det. Går op i kvalitet og økologi, men ikke "religiøst" og vi springer da også over hegnet hvor det er lavest med mellemrrum. Og så prøver vi gerne nyt og spændende, men har også opskrifter på rygraden/vaner og traditioner som også fylder en del i køkkenet.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Indlægaf Persnikedy » 28. nov 2018, 14:12

Jeg er nok mest den ubekymret.

Jeg kan virkelig godt lide at lave mad, og at spise det. Nye opskrifter, er skønne og take out/færdigretter er en sjældenhed hos mig - så er det som regl fordi en ven virkelig gerne vil have pizza.
Der er ting jeg ikke gider at lave fra bunden, men så køber jeg gerne dem jeg synes er bedst. Jeg køber gerne "naturlige" og øko, men det er vigtiger for mig at jeg får det jeg vil have.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Indlægaf sigge » 28. nov 2018, 14:25

Jeg ligger nok et sted mellem de ubekymrede og de konservative. Jeg nyder ikke rigtigt at lave mad, men jeg kan godt lide at spise den, og eftersom jeg bor alene, er jeg nødt til at lave mad selv, hvis jeg vil have noget. Fordi det ikke interesserer mig ret meget at lave mad, er jeg heller ikke specielt eksperimenterende, men hvis jeg falder over en ret, som ser spændende ud, er jeg ikke bange for at prøve den af. Jeg er nogenlunde habil i et køkken, men jeg er ikke så god til at holde overblik, hvis flere forskellige ting skal være færdigt samtidig.

Efter jeg har fået frokostordning på arbejde, hvor jeg får en lun ret og lækker salat, er min motivation for at lave mad på hverdagsaftener lig nul. Så der bliver det oftest til rugbrød eller knækbrød, og jeg kan rigtigt godt lide rugbrød, så det føles ikke som en straf for mig at spise det, selvom den primære årsag er, at det er hurtigt. Og jeg er også glad for convenience food i form af færdige måltids- eller tilbehørssalater fra supermarkedet evt. suppleret med en frikadelle el.lign. fra delikatessen. Der ryger også en frysepizza med hjem en gang imellem. Decideret take away køber jeg til gengæld ret sjældent, men det skyldes lige så meget et begrænset udbud i min lille bondeby som sundhed eller penge. Jeg forsøger dog som regel at få lavet hjemmelavet mad en dag i weekenden, og så laver jeg en stor portion, så der er noget at komme i fryseren også.

Jeg forsøger så vidt muligt at købe animalske produkter enten økologisk eller "anbefalet af Dyrenes Beskyttelse". Men jeg tager ikke i flere butikker efter det, så hvis det ikke kan fås der, hvor jeg handler, ryger der noget konventionelt med i kurven.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Indlægaf Sophies-mor » 28. nov 2018, 14:26

Når jeg ser på hvor mange - og virkelig ringe - halvfabrikata, der kan sælges, så ja!
Når jeg ser på, hvor meget madspild, der er, så ja.

Rigtigt mange mennesker kan ikke lave noget så simpelt som en sovs.

Heldigvis er der også dem, der trækker den anden vej.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Indlægaf Krølle » 28. nov 2018, 14:26

Jeg kan ikke miste noget, jeg aldrig har haft - så nej, det er jeg ikke :-D
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Indlægaf HappyPaww » 28. nov 2018, 14:30

Jeg er nok mest “ubekymret” med en del kvalitetsbevidst og øko-effektivitet :stoned:

Kan rigtig godt lide at lave mad, og går op i at bruge ordentlige råvarer - men jeg er ikke fanatisk og kigger både til økonomi og convenience i mit valg.

Jeg er glad for takeaway, min søn får lov at få McDonald’s indimellem (og jeg kan nu også godt lide lidt junkfood), men samtidigt vil jeg helst kun have øko eller fritgående kylling, og elsker sat eksperimentere med nye og udfordrende retter.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Indlægaf JoyNips » 28. nov 2018, 14:53

Jeg synes ikke helt, jeg kan bekende mig til nogen af kategorierne. Jeg går op i økologi, bæredygtighed og kvalitet, og jeg kan godt lide at lave mad og eksperimentere med nye retter, men vi laver faktisk ikke særlig meget mad. Ofte spiser vi bare rugbrød til aftensmad.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Indlægaf 1234 » 28. nov 2018, 14:55

Sophies-mor skrev:Når jeg ser på hvor mange - og virkelig ringe - halvfabrikata, der kan sælges, så ja!
Når jeg ser på, hvor meget madspild, der er, så ja.

Rigtigt mange mennesker kan ikke lave noget så simpelt som en sovs.

Heldigvis er der også dem, der trækker den anden vej.


Men det kommer vel også andre på hvad man spiser. Jeg kan lave sovs, men ikke en klassisk opbagt brun sovs eller jeg ved, hvordan man gør, men har aldrig gjort det. Af den simple grund, at jeg ikke særlig godt kan lide det og synes det er kedeligt.

Tilgengæld kan jeg lave en hel del ting min mor og bedstemor ikke aner hvad er.
0
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Indlægaf Bergen » 28. nov 2018, 14:58

Vi kan lave mad begge to, men prioterer det ikke tidsmæssigt i hverdagen.

Vi køber aldrig færdigretter, men typisk takeaway 1-2 gange om ugen - her i området er mange super gode alternativer til fx pizza.

Vi køber meget økologisk og får en måltidskasse fra Årstiderne med henblik på effektivitet i køkkenet kombineret med sund mad, der kan laves sammen med et yngre skolebarn.

Vi får så masser af frugt og grønt fra families have, som vi prioterer at sylte som familieaktivitet om efteråret til brug gennem vinteren. I år æblemos/4 slags marmelade, rødkål, chutney, agurkesalat, grønne tomater, græskar og 3 slags saft.

Jeg ikke, hvad vi er. Fokus er effektivitet og økologi.
0
Brugeravatar
HappyQ
Indlæg: 2692
Tilmeldt: 12. aug 2015, 09:37
Kort karma: 398
Geografisk sted: Helsingør
Likede indlæg: 3848

Re: Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Indlægaf HappyQ » 28. nov 2018, 15:16

Jeg er den ubekymrede, men jeg er også god til de gamle retter :-D
0
23-06-16 :love2:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Indlægaf Spjaerten » 28. nov 2018, 15:18

Er nok den ubekymrede
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Indlægaf LadyFox » 28. nov 2018, 15:28

Jeg er en blanding af den uengagerede og den ubekymrede.

I hverdagen gider jeg ikke lave mad, og jeg spiser mere for at overleve end for nydelsens skyld. Derfor består Min hverdag af knækbrødsmadder, yoghurt, færdigretter, grill mad, eller andet der ikke kræver tilberedning.

Dog kan jeg godt lave mad, og jeg kan også godt lide at lave mad hvis jeg føler der er et formål og at jeg har tid til at nusse om det. Når jeg endelig laver mad kan jeg godt lide et eksperimentere med nye opskrifter eller ingredienser jeg ikke kender.
0
...
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Indlægaf TinaW » 28. nov 2018, 15:33

Jeg er nok en kombination af den ubekymrede, med et snert af den kvalitetsbevidste.
Særligt efter vi er flyttet herover på vores lille ø, hvor udvalget af Take-away er nærmest ikke eksisterende.
Laver meget mere mad fra bunden nu, end jeg gjorde tidligere.
Jeg køber ikke udelukkende økologiske produkter, men en stor del.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Er vi ved at miste vores evner i køkkenet?

Indlægaf Sophies-mor » 28. nov 2018, 15:39

1234 skrev:
Sophies-mor skrev:Når jeg ser på hvor mange - og virkelig ringe - halvfabrikata, der kan sælges, så ja!
Når jeg ser på, hvor meget madspild, der er, så ja.

Rigtigt mange mennesker kan ikke lave noget så simpelt som en sovs.

Heldigvis er der også dem, der trækker den anden vej.


Men det kommer vel også andre på hvad man spiser. Jeg kan lave sovs, men ikke en klassisk opbagt brun sovs eller jeg ved, hvordan man gør, men har aldrig gjort det. Af den simple grund, at jeg ikke særlig godt kan lide det og synes det er kedeligt.

Tilgengæld kan jeg lave en hel del ting min mor og bedstemor ikke aner hvad er.

Det er ellers ikke svært at lave en opbagt sovs. Og den behøver hverken være brun eller kedelig.

Og ja. Fx kan hverken min mor/ mormor/ moster osv lave en ballotine. Heller ikke svært. Spørgsmål om planlægning.
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Mad og drikke"