Udskæring af ko

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Udskæring af ko

Indlægaf Kanga » 9. dec 2018, 19:29

Vi plejer at få slagtet gris hos slagteren. Nu har vi fået mulighed for 1/4 ko. Men hvordan dælens skal vi få den skåret? Hvad kan man få?

Halen går vel til osso buco? Så er der en mørbrad.... og hvad ellers?

Kanga
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Udskæring af ko

Indlægaf Sophies-mor » 9. dec 2018, 19:40

Kanga skrev:Vi plejer at få slagtet gris hos slagteren. Nu har vi fået mulighed for 1/4 ko. Men hvordan dælens skal vi få den skåret? Hvad kan man få?

Halen går vel til osso buco? Så er der en mørbrad.... og hvad ellers?

Kanga

Oksehalesuppe/ ragout er fantastisk.
Får I bagenden?

Tyndsteg, culotte, carpaccio, medaljoner, roastbeef, tværreb, flanksteak og osso buco (er fra benet, ikke halen ;) ) er nogle udskæringer, du kan få.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Udskæring af ko

Indlægaf Kanga » 9. dec 2018, 19:46

Sophies-mor skrev:
Kanga skrev:Vi plejer at få slagtet gris hos slagteren. Nu har vi fået mulighed for 1/4 ko. Men hvordan dælens skal vi få den skåret? Hvad kan man få?

Halen går vel til osso buco? Så er der en mørbrad.... og hvad ellers?

Kanga

Oksehalesuppe/ ragout er fantastisk.
Får I bagenden?

Tyndsteg, culotte, carpaccio, medaljoner, roastbeef, tværreb, flanksteak og osso buco (er fra benet, ikke halen ;) ) er nogle udskæringer, du kan få.

Ah... ;-)
Jeg aner ikke, hvilken ende vi får. Dem, vi skal dele halvdel med, kommer samtidig, så jeg forestiller mig, at vi finder ud af det sammen.

Kanga
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Udskæring af ko

Indlægaf Sophies-mor » 9. dec 2018, 19:48

Kanga skrev:
Sophies-mor skrev:
Kanga skrev:Vi plejer at få slagtet gris hos slagteren. Nu har vi fået mulighed for 1/4 ko. Men hvordan dælens skal vi få den skåret? Hvad kan man få?

Halen går vel til osso buco? Så er der en mørbrad.... og hvad ellers?

Kanga

Oksehalesuppe/ ragout er fantastisk.
Får I bagenden?

Tyndsteg, culotte, carpaccio, medaljoner, roastbeef, tværreb, flanksteak og osso buco (er fra benet, ikke halen ;) ) er nogle udskæringer, du kan få.

Ah... ;-)
Jeg aner ikke, hvilken ende vi får. Dem, vi skal dele halvdel med, kommer samtidig, så jeg forestiller mig, at vi finder ud af det sammen.

Kanga

Nu kiggede jeg kun på bagende udskæringer, fordi du skrev halen ;)
Men hvis du googler "udskæringer ko" og hopper over på billeder, så kommer der mange gode fotos op, hvor du kan danne dig et indtryk :)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Udskæring af ko

Indlægaf Wizzze » 9. dec 2018, 19:51

Kanga skrev:Vi plejer at få slagtet gris hos slagteren. Nu har vi fået mulighed for 1/4 ko. Men hvordan dælens skal vi få den skåret? Hvad kan man få?

Halen går vel til osso buco? Så er der en mørbrad.... og hvad ellers?

Kanga


Ved du om i får en pistol eller en forende?

udskæring.jpg


Pistolen er ryggen og bagenden, så stykker som højreb, tynd- og tyksteg, culotte, altså de mere "kendte" okseudskæringer.
Forenden er stykker som bov, ribs og bryst, de stykker man typisk skærer ud til simre retter eller laver til hakket.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Do as I say! :whip:
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Udskæring af ko

Indlægaf superboa » 10. dec 2018, 00:25

Vi modtager en 1/4 kvie 1 gang om året, og den andel vi får, kan godt være en blanding af for- og bagende. Når vi henter ved slagteren, har denne sørget for at skære kødet ud i stege, hakke den del af kødet, der er mest egnet til dette, og så skal vi bare selv skære bøffer af f.x. inderlår og yderlår, skære ud til f.x. benløse fugle af klump eller inderlår o.s.v.

Hvis I får lårtungen, kan jeg anbefale at lave salt kød af denne. Jeg bryder mig normalt ikke om salt kød, men hjemmelavet er det lækkert, og det er ikke svært at lave https://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/18988/salt-kod
1

Tilbage til "Mad og drikke"