Hjælp en sovsejomfru..

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Sangius » 10. dec 2018, 09:59

Kan man købe alt det der indmad seperat? I så fald hvor? :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4865

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Patience » 10. dec 2018, 10:12

Pandesteg skrev:Kunne man egentlig ikke lave hele det der opkog frem til der hvor den skal i køleskabet og så komme i fryseren?

Jo det tror jeg sagtens du kan - den er jo lavet som en fond og det fryses jo normalt uden problemer
1
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Pandesteg » 10. dec 2018, 10:18

Patience skrev:
Pandesteg skrev:Kunne man egentlig ikke lave hele det der opkog frem til der hvor den skal i køleskabet og så komme i fryseren?

Jo det tror jeg sagtens du kan - den er jo lavet som en fond og det fryses jo normalt uden problemer


Og jeg kan godt fryse den inden den er siet? Man ville vel si en fond inden man frøs den, men denne her skal jo beholde alle "godterne" nede i... :gruble:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4865

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Patience » 10. dec 2018, 10:22

Pandesteg skrev:
Patience skrev:
Pandesteg skrev:Kunne man egentlig ikke lave hele det der opkog frem til der hvor den skal i køleskabet og så komme i fryseren?

Jo det tror jeg sagtens du kan - den er jo lavet som en fond og det fryses jo normalt uden problemer


Og jeg kan godt fryse den inden den er siet? Man ville vel si en fond inden man frøs den, men denne her skal jo beholde alle "godterne" nede i... :gruble:

Jeg kan ikke forestille mig det er et problem - der er jo ikke noget deri der bliver dårligt af en tur i fryseren.
1
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. dec 2018, 10:55

Jeg ville aldrig lave en sovs med hvidløg, jo altså hvis det var til pasta, men ikke en brun sovs.

Som udgangspunkt synes jeg st plums ser god ud, bare uden hvidløg. Når vi bare skal have alm brun sovs koger jeg også altid dn hurtig fond på løg, gulerod, salt, peber, laurbær og hvad der ellers lige er. Det tager 10-15 min og gør enhver sovs så meget bedre.

Sidste år til jul lavede jeg selv fond til både til and og steg dagen før. Ikke helt så avanceret som Plums, men havde skåret hals og andet fedt fra anden og smeltet/brunet af og kogte med til fond og brugte så sky til sidst da hhv steg og and var done
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Wizzze » 10. dec 2018, 11:03

FormerlyKnownAs skrev:Jeg ville aldrig lave en sovs med hvidløg, jo altså hvis det var til pasta, men ikke en brun sovs.

Som udgangspunkt synes jeg st plums ser god ud, bare uden hvidløg. Når vi bare skal have alm brun sovs koger jeg også altid dn hurtig fond på løg, gulerod, salt, peber, laurbær og hvad der ellers lige er. Det tager 10-15 min og gør enhver sovs så meget bedre.

Sidste år til jul lavede jeg selv fond til både til and og steg dagen før. Ikke helt så avanceret som Plums, men havde skåret hals og andet fedt fra anden og smeltet/brunet af og kogte med til fond og brugte så sky til sidst da hhv steg og and var done


Jeg er heller ikke til hvidløg som i presset for saft i en julesovs, men hvis hun bager/brænder løgene af, bliver de søde og mister meget af hvidløgs smagen. Men personligt ville jeg bruge små perleløg eller skalotteløg for at få samme effekt.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. dec 2018, 11:19

Wizzze skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Jeg ville aldrig lave en sovs med hvidløg, jo altså hvis det var til pasta, men ikke en brun sovs.

Som udgangspunkt synes jeg st plums ser god ud, bare uden hvidløg. Når vi bare skal have alm brun sovs koger jeg også altid dn hurtig fond på løg, gulerod, salt, peber, laurbær og hvad der ellers lige er. Det tager 10-15 min og gør enhver sovs så meget bedre.

Sidste år til jul lavede jeg selv fond til både til and og steg dagen før. Ikke helt så avanceret som Plums, men havde skåret hals og andet fedt fra anden og smeltet/brunet af og kogte med til fond og brugte så sky til sidst da hhv steg og and var done


Jeg er heller ikke til hvidløg som i presset for saft i en julesovs, men hvis hun bager/brænder løgene af, bliver de søde og mister meget af hvidløgs smagen. Men personligt ville jeg bruge små perleløg eller skalotteløg for at få samme effekt.


I opskriften er de stegt med det andet. Det kunne jeg ikke drømme om. Bagte hvidløg er vildt godt. Men stadig ikke i en julesovs.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Pandesteg » 10. dec 2018, 12:13

SurSødSovs skrev:Seriøst. Der er hvidløg i den sovs!!! NEJ


:lol: Godt du ikke er inviteret til mine juleaften så :D
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf LaScrooge » 10. dec 2018, 13:01

Shiiit, det lyder lækkert! :love: Hvis jeg var dig ville jeg gå all in på at lave an sovs som den. Jeg vil vædde på, at du kan få flomme hos en slagter et sted og så er det bare om at ofre en gråand (I kan sagtens spise kødet fra den også jo; enten kan I spise den samme aften, spise den koldt, servere den kold, eller - hold nu fast: confitere den! (jeg aner ikke hvordan man confiterer, kun at det smager fantastisk) og servere confiteret gråand juleaften også :D). Hvis du alligevel godt gider at lave med og det heller ikke gør noget, at det er omstændigt, så ville jeg HELT klart gør det.

På den måde kan du faktisk lave hele to saucer (eller sovse): en Plum-sovs med sky fra gråand, tilberedt nogle dage i forvejen og klar til opvarmning, OG en almindelig skysauce samme aften, på økoanden. Så er der i hvert fald masser af sovs.

Når jeg laver skysauce laver jeg den således:

En roux af lige dele fedtstof og mel (jeg bruger smør, hvis jeg ikke har andet); jeg brænder det i gryden til det har den rette, lækkerbrune/-gyldne farve og undgår derved sovsekulør, som jeg synes er lidt snyd
Stegesky (skal i først, så du kan vurdere mængderne af yderligere væske)(skum evt fedt af)
Bouillon kogt på kødrester, indmad, selleri, gulerod, laurbærblad, peberkorn, - den slags, + evt. en kartoffel eller to. Stivelsen fra dem tykner og salten fra vandet salter saucen
Smager til med rødvin (tager fedmesmag), evt. portvin
Tyttebærsyltetøj og/eller ribsgelé (en teskefuld ad gangen; tilføjer sødme og runder smagen af)
Salt og en del peber

Er saucen for tyk, bruger jeg vandet fra kartoflerne til at fortynde med.


Ifht den frosne and I skal have til juleaften. Det er vigtigt, at kødet ikke er koldt når det kommer i ovnen, så tø den op så den er klar om aftenen d. 23. og tag den ud, så den kan akklimatisere inden den skal i ovnen d. 24. Jeg ville nok som minimum have den på køkkenbordet i 4 timer inden tilberedning, selvom jeg faktisk tror det er lidt for lidt.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf BlueBunny » 10. dec 2018, 13:13

Spjaerten skrev:Det tager ingen tid at lave en sovs.

Tag fedt fra i gumpen og halsen (det man alligevel vil rense af. Smelt/brun det i gryden og læg kråsen i.
Når den er brunet så hæld vand ved. Simrer nogle timer, mens anden alligevel er i ovnen.

Når anden er ved at være klar så gå i gang med en opbagt sovs, brug fonden og stege skyen fra ovnen. Jeg tilsætter udover salt og peber også ribsgelé.
Jvf min efterlysning forleden så tilsætter jeg også lidt Oscars andefond hvis der ikke er nok andesmag i sovsen på nuværende tidspunkt.

Jeg vil ikke jævne sådan en sovs og gider absolut slet ikke gå i gang flere dage før med at koge grøntsager osv.

Enig, lidt ribsgelé gør underværker i en brun sauce
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55655
Kontakt:

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Ado » 10. dec 2018, 14:20

Spise med Price i Elkhorn er et godt bud på en lækker sauce/sovs. En sovs skal kæles for.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Pandesteg » 13. dec 2018, 07:15

Nu har jeg kogt basen til Plum-sovsen, den fik lige en times tid ekstra på blusset, da jeg faldt i søvn på sofaen :genert: i dag fryser jeg hele baduljen ned.

Hvor meget sovs skal man egentlig beregne til 11 mennesker?
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf JoyNips » 13. dec 2018, 08:32

Opskrift fra min moar:

2 spsk. andefedt
3 spsk mel
3 spsk andefond
3 dl vand
stegesky fra anden
1 dl piskefløde (gerne mere, jeg bruger op mod 2 dl)
Gastrik (prøv dig frem, kun 1 spsk ad gangen). Vigtigt at smage hele tiden.
En sjat portvin eller rødvin
Lidt appelsinsaft
Karamelsovs fra de brunede kartofler efter behag
Salt og peber
Kulør
Evt. lidt lys sovsejævner


Andefedt varmes op i en gryde og mel røres i. Vand og andefond hældes ved. Lad sovsen koge igennem under omrøring. Tilsæt stegeskyen fra anden og piskefløden. Smag til med Gastrik karamelsovs, vin, appelsinsaft, salt og peber. Tilsæt kulør og evt. lidt lys sovsejævner. Vigtigt at smage igen og igen.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Hjælp en sovsejomfru..

Indlægaf Tilly » 14. dec 2018, 15:24

Pandesteg skrev:Nu har jeg kogt basen til Plum-sovsen, den fik lige en times tid ekstra på blusset, da jeg faldt i søvn på sofaen :genert: i dag fryser jeg hele baduljen ned.

Hvor meget sovs skal man egentlig beregne til 11 mennesker?

2 liter? :D Det er jo juleaften :) Jeg ville nok i hvert fald mindst lave 1,5 ltr til 11 personer.
0

Tilbage til "Mad og drikke"