Jeg har købt en halv kalv, hvor stor en kummefryser skal jeg have?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Jeg har købt en halv kalv, hvor stor en kummefryser skal jeg have?

Indlægaf kidkomb » 15. dec 2018, 21:58

Vi beholder ikke det hele selv dog.
Men det er en halv jersey-kalv.
Nogen med erfaring?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Jeg har købt en halv kalv, hvor stor en kummefryser skal jeg have?

Indlægaf kidkomb » 16. dec 2018, 10:03

Slet ikke nogen? :kryds:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5869

Re: Jeg har købt en halv kalv, hvor stor en kummefryser skal jeg have?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 16. dec 2018, 10:13

Du køber en halv, men beholder ikke det hele selv? Hvor mange kg. skal du have i fryseren, så er det lidt lettere at guide :P
Jeg har selv købt halve lam og kvarte køer og det hele kan sagtens være i en mindre skabsfryser, men min erfaring er, at det er indfrysningen der kræver lidt plads. Når først alle pakkerne er frosset kan man pakke det hele sammen på ret lidt plads, men det er ikke tilrådeligt at lægge mange pakker ovenpå hinanden når det skal indfryses (det kan både fryse fast i hinanden og være meget længe om at fryse), så hvis du har mange kg. vil jeg gå efter en kummefryser med en del skuffer og hylder så pakkerne kan ligge nogenlunde adskilt i starten.
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Jeg har købt en halv kalv, hvor stor en kummefryser skal jeg have?

Indlægaf Wizzze » 16. dec 2018, 10:21

Hvor meget det fylder kommer meget an på udskæringer. Er det et helt udelt højreb, eller er det delt ud? Er det en hel klump, eller deles den ud?
En halv kalv er ca. 60-70kg efter slagtning og udskæring, afhængig af hvornår den slagtes. Det kan du fint have en i skabsfryser (afhængig af hvor meget andet der er i den ;) ) der er ikke behov for en hel kummefryser, især ikke når I ikke beholder det hele.

Da jeg boede på kollegie, havde jeg en halv højde skabsfryser med 2 kurve og et fryserum, det var rigeligt når der blev købt store kødpakker.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Jeg har købt en halv kalv, hvor stor en kummefryser skal jeg have?

Indlægaf kidkomb » 16. dec 2018, 10:35

Velvet-Goldmine skrev:Du køber en halv, men beholder ikke det hele selv? Hvor mange kg. skal du have i fryseren, så er det lidt lettere at guide :P
Jeg har selv købt halve lam og kvarte køer og det hele kan sagtens være i en mindre skabsfryser, men min erfaring er, at det er indfrysningen der kræver lidt plads. Når først alle pakkerne er frosset kan man pakke det hele sammen på ret lidt plads, men det er ikke tilrådeligt at lægge mange pakker ovenpå hinanden når det skal indfryses (det kan både fryse fast i hinanden og være meget længe om at fryse), så hvis du har mange kg. vil jeg gå efter en kummefryser med en del skuffer og hylder så pakkerne kan ligge nogenlunde adskilt i starten.

Vi giver lidt til min svoger og svigermor, men, bumbum, måske en 40-50kg beholder vi selv. Den vejer, som wizzze siger, ca 75kg.

Rigtig gode input omkring indfrysning, tak!! :kys:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Jeg har købt en halv kalv, hvor stor en kummefryser skal jeg have?

Indlægaf kidkomb » 16. dec 2018, 10:36

Wizzze skrev:Hvor meget det fylder kommer meget an på udskæringer. Er det et helt udelt højreb, eller er det delt ud? Er det en hel klump, eller deles den ud?
En halv kalv er ca. 60-70kg efter slagtning og udskæring, afhængig af hvornår den slagtes. Det kan du fint have en i skabsfryser (afhængig af hvor meget andet der er i den ;) ) der er ikke behov for en hel kummefryser, især ikke når I ikke beholder det hele.

Da jeg boede på kollegie, havde jeg en halv højde skabsfryser med 2 kurve og et fryserum, det var rigeligt når der blev købt store kødpakker.

Vi vil helst have en kummefryser. Den skal stå ude i skuret, så vi køber en brugt.
Jeg estimerer at vi skal have plads til at fryse 50kg :D
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Mad og drikke"