Madpakkeidéer til kræsent barn

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Madpakkeidéer til kræsent barn

Indlægaf Raenil » 29. dec 2018, 10:41

Vores pige får en klapsammen med et tyndt lag Nutella på.
Det gør at hun spiser rugbrød hver dag - og jeg kan ærlig talt ikke se at Nutella skulle være meget værre end kødpølse eller leverpostej. Så det er vores løsning lige nu.
3
Aurora
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 210
Likede indlæg: 2709

Re: Madpakkeidéer til kræsent barn

Indlægaf Aurora » 29. dec 2018, 10:43

Raenil skrev:Vores pige får en klapsammen med et tyndt lag Nutella på.
Det gør at hun spiser rugbrød hver dag - og jeg kan ærlig talt ikke se at Nutella skulle være meget værre end kødpølse eller leverpostej. Så det er vores løsning lige nu.


Enig, men det er hvide boller med pålægschokolade og gerne 2-3 stk. Hvis han ville have det på rugbrød, ville jeg have det helt fint med det. (Han kan ikke lide nutella - mærkeligt barn :lol2: )
Senest rettet af Aurora 29. dec 2018, 10:44, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Madpakkeidéer til kræsent barn

Indlægaf DetSorteCirkus » 29. dec 2018, 10:43

Aurora skrev:
DetSorteCirkus skrev:Ift. at have noget i baglommen, til hvis han pludselig bliver træt af en type mad, så kunne det måske være en ide at dele madpakken op i kategorier og sige, at der (helst) altid skal være fx. brød, kød, ost, grønt og frugt, men at det selvfølgelig kan skifte, hvad de ting nu lige består i, for så har din søn noget meget konkret at tænke ud fra i stedet for det mere fluffy 'hvad kunne du tænke dig?/ hvad kan du lide?'.
Der findes jo også madkasser, der er indrettet sådan, at hver ting har sin faste plads, hvorved det bliver tydeligt, hvis noget mangler.


Fantastisk idé! Det vil jeg gøre! Det havde jeg ALRDIG selv tænkt på. Tak debat :D

Jeg laver en liste med mulighederne og beder ham vælge indenfor de forskellige kategorier. Det vil han elske!

Sådan en madkasse har vi prøvet, men jeg synes faktisk den er lidt upraktisk - størrelserne på de forskellige rum passer ikke altid. Så han har en stor gennemsigtig madkasse og så bruger jeg de små gennemsigtige IKEA-poser med genluk, så han kan se hvad der er hvad. (Og så lukker jeg øjnene overfor min dårlige samvittighed overfor miljøet i denne sammenhæng - selvom den stikker hver gang!)


Godt det kunne bruges :)
Så kan I også udvide listen, når der fx. til aftensmad dukker en ret eller en råvare op, der også ville kunne bruges i madpakken.

Ikke at det er et must, men der findes vist madkasser med fleksible rum. Kan lige se på det, når jeg er ved en computer.
1
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Madpakkeidéer til kræsent barn

Indlægaf JoyNips » 29. dec 2018, 10:44

Aurora skrev:
JoyNips skrev:Jeg ville bage nogle pølsehorn med fuldkorn i dejen, sørge for at der var masser af gnavegrønt og så stille mig tilfreds med det lige for tiden. Det kunne være værre.


Det vil jeg prøve - skal alligevel bage 2 slags boller idag. Har du en anbefalesesværdig opskrift på dejen? Synes tit at det grove brød ender med at blive lidt tørt for mig.


Jeg bager stort set altid på slump og med hvad der nu lige er i skabet af frø og diverse. Men jeg smider gerne chiafrø eller hørfrø i dej, det synes jeg gør den mere fugtig. Og måske noget revet gulerod, hvis han er okay med det?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Aurora
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 210
Likede indlæg: 2709

Re: Madpakkeidéer til kræsent barn

Indlægaf Aurora » 29. dec 2018, 10:45

DetSorteCirkus skrev:
Aurora skrev:
DetSorteCirkus skrev:Ift. at have noget i baglommen, til hvis han pludselig bliver træt af en type mad, så kunne det måske være en ide at dele madpakken op i kategorier og sige, at der (helst) altid skal være fx. brød, kød, ost, grønt og frugt, men at det selvfølgelig kan skifte, hvad de ting nu lige består i, for så har din søn noget meget konkret at tænke ud fra i stedet for det mere fluffy 'hvad kunne du tænke dig?/ hvad kan du lide?'.
Der findes jo også madkasser, der er indrettet sådan, at hver ting har sin faste plads, hvorved det bliver tydeligt, hvis noget mangler.


Fantastisk idé! Det vil jeg gøre! Det havde jeg ALRDIG selv tænkt på. Tak debat :D

Jeg laver en liste med mulighederne og beder ham vælge indenfor de forskellige kategorier. Det vil han elske!

Sådan en madkasse har vi prøvet, men jeg synes faktisk den er lidt upraktisk - størrelserne på de forskellige rum passer ikke altid. Så han har en stor gennemsigtig madkasse og så bruger jeg de små gennemsigtige IKEA-poser med genluk, så han kan se hvad der er hvad. (Og så lukker jeg øjnene overfor min dårlige samvittighed overfor miljøet i denne sammenhæng - selvom den stikker hver gang!)


Godt det kunne bruges :)
Så kan I også udvide listen, når der fx. til aftensmad dukker en ret eller en råvare op, der også ville kunne bruges i madpakken.

Ikke at det er et must, men der findes vist madkasser med fleksible rum. Kan lige se på det, når jeg er ved en computer.


Det må du rigtig gerne - dem kender jeg ikke. Tak :)
0
Aurora
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 210
Likede indlæg: 2709

Re: Madpakkeidéer til kræsent barn

Indlægaf Aurora » 29. dec 2018, 10:46

JoyNips skrev:
Aurora skrev:
JoyNips skrev:Jeg ville bage nogle pølsehorn med fuldkorn i dejen, sørge for at der var masser af gnavegrønt og så stille mig tilfreds med det lige for tiden. Det kunne være værre.


Det vil jeg prøve - skal alligevel bage 2 slags boller idag. Har du en anbefalesesværdig opskrift på dejen? Synes tit at det grove brød ender med at blive lidt tørt for mig.


Jeg bager stort set altid på slump og med hvad der nu lige er i skabet af frø og diverse. Men jeg smider gerne chiafrø eller hørfrø i dej, det synes jeg gør den mere fugtig. Og måske noget revet gulerod, hvis han er okay med det?


Det tror jeg han er - prøver med chiafrø og gulerod :gogo:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Madpakkeidéer til kræsent barn

Indlægaf HappyPaww » 29. dec 2018, 10:47

Da jeg var barn i 80-erne kunne jeg heller ikke lide den gængse “madpakke” og især dengang var der ikke så mange andre alternativer end rugbrød med pålæg som der heldigvis er i dag. Og det ER altså røvsygt for mange med rugbrødsmadder, diagnose eller ej :kys:

Så ja, tænk ud af madkassen, og tilbud forskellige ting i stedet for :gogo: Ift boller kunne du evt prøve nogle med havregryn i. De er ikke helt så grove som typiske grovboller, men lidt sundere end ren hvede. Dem kan jeg godt få i min dreng (Gud nåde og trøste hvis jeg vil komme fx gulerod i :lol:).

Jeg bruger denne, som er koldhævet - så kan du endda lige bage dem om morgenen (men de holder sig fint i et pr dage):

8/10 stk
15 gr gær...
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 spsk sukker
1 spsk olie
100 gr havregryn
300-350 gr mel...

Opløs gær i vand
Rør resten af ingredienserne i med en ske (skal være klistret)
Sæt dejen i køleskabet min 6 timer
Kom bollerne på bagepapir med en ske

Bages ved 200 gr i 20-25 min.
1
Jin_ah
Indlæg: 70
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:41
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Madpakkeidéer til kræsent barn

Indlægaf Jin_ah » 29. dec 2018, 10:52

Kan han godt lide rugbrød? Man kan jo bage sådan nogle minirugbrød til at gnave af, der kan evt. kommes tørret frugt, nødder eller mørk chokolade i.
Måske er det en ide at listen med ting der snakkes om i tråden, laves som små kort med billeder af madvarerne, så kan han selv “pakke” madpakken, fremfor at han selv er med til at smøre. Kan godt forstå du ikke kan overskue at lade ham deltage i det.
3
Aurora
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 210
Likede indlæg: 2709

Re: Madpakkeidéer til kræsent barn

Indlægaf Aurora » 29. dec 2018, 10:54

Jin_ah skrev:Kan han godt lide rugbrød? Man kan jo bage sådan nogle minirugbrød til at gnave af, der kan evt. kommes tørret frugt, nødder eller mørk chokolade i.
Måske er det en ide at listen med ting der snakkes om i tråden, laves som små kort med billeder af madvarerne, så kan han selv “pakke” madpakken, fremfor at han selv er med til at smøre. Kan godt forstå du ikke kan overskue at lade ham deltage i det.


Ej, endnu bedre idé! I bliver bare ved og ved :D :kys: Drengene er hos deres far, så det er lige før jeg skille lave de billeder nu og så køre ud på mit arbejde og se om jeg ikke må låne lamineringsmaskinen.

Han kan godt lide (noget) rugbrød, men minirugbrød vil han ikke spise. Heller ikke dem fra lagkagehuset med chokolade i :savl: , så den idé kommer lige på afventer-til-senere-listen :)
Senest rettet af Aurora 29. dec 2018, 10:59, rettet i alt 1 gang.
1
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Madpakkeidéer til kræsent barn

Indlægaf Muspel » 29. dec 2018, 10:57

Aurora skrev:
Jin_ah skrev:Kan han godt lide rugbrød? Man kan jo bage sådan nogle minirugbrød til at gnave af, der kan evt. kommes tørret frugt, nødder eller mørk chokolade i.
Måske er det en ide at listen med ting der snakkes om i tråden, laves som små kort med billeder af madvarerne, så kan han selv “pakke” madpakken, fremfor at han selv er med til at smøre. Kan godt forstå du ikke kan overskue at lade ham deltage i det.


Ej, endnu bedre idé! I bliver bare ved og ved :D :kys: Drengene er hos deres far, så det er lige før jeg skille lave de billeder nu og så køre ud på mit arbejde og se om jeg ikke må låne lamineringsmaskinen.


Vi bliver jo helt optagede af det :D

Du må love at opdatere os efter ferien.
1
Aurora
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 210
Likede indlæg: 2709

Re: Madpakkeidéer til kræsent barn

Indlægaf Aurora » 29. dec 2018, 11:00

Muspel skrev:
Aurora skrev:
Jin_ah skrev:Kan han godt lide rugbrød? Man kan jo bage sådan nogle minirugbrød til at gnave af, der kan evt. kommes tørret frugt, nødder eller mørk chokolade i.
Måske er det en ide at listen med ting der snakkes om i tråden, laves som små kort med billeder af madvarerne, så kan han selv “pakke” madpakken, fremfor at han selv er med til at smøre. Kan godt forstå du ikke kan overskue at lade ham deltage i det.


Ej, endnu bedre idé! I bliver bare ved og ved :D :kys: Drengene er hos deres far, så det er lige før jeg skille lave de billeder nu og så køre ud på mit arbejde og se om jeg ikke må låne lamineringsmaskinen.


Vi bliver jo helt optagede af det :D

Du må love at opdatere os efter ferien.


Promise :P
0
Jin_ah
Indlæg: 70
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:41
Kort karma: 2
Likede indlæg: 29

Re: Madpakkeidéer til kræsent barn

Indlægaf Jin_ah » 29. dec 2018, 18:03

Aurora skrev:
Jin_ah skrev:Kan han godt lide rugbrød? Man kan jo bage sådan nogle minirugbrød til at gnave af, der kan evt. kommes tørret frugt, nødder eller mørk chokolade i.
Måske er det en ide at listen med ting der snakkes om i tråden, laves som små kort med billeder af madvarerne, så kan han selv “pakke” madpakken, fremfor at han selv er med til at smøre. Kan godt forstå du ikke kan overskue at lade ham deltage i det.


Ej, endnu bedre idé! I bliver bare ved og ved :D :kys: Drengene er hos deres far, så det er lige før jeg skille lave de billeder nu og så køre ud på mit arbejde og se om jeg ikke må låne lamineringsmaskinen.

Han kan godt lide (noget) rugbrød, men minirugbrød vil han ikke spise. Heller ikke dem fra lagkagehuset med chokolade i :savl: , så den idé kommer lige på afventer-til-senere-listen :)


Dejligt det kan bruges :) Jeg arbejder af og til med børn indenfor autismespektret og andre diagnoser, og ved at de elsker små billeder af ting. Det kan de bedre forholde sig til.
1
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Madpakkeidéer til kræsent barn

Indlægaf Persnikedy » 29. dec 2018, 18:12

Jeg kendte engang en hvis datter havde autisme, og selvom hun var kræsen med mad var hun til falds for former. Så hun spiste de fleste ting hvis min veninde fx skar agurk ud med stjerneformen til småkager. Det samme med sandwicher.

fx Billede

eller sådan her, så kunne hun se fyldet indeni og fik ingen overraskelser
Billede

Bare med grovere brød og kødpålæg.
2
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Aurora
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 210
Likede indlæg: 2709

Re: Madpakkeidéer til kræsent barn

Indlægaf Aurora » 24. feb 2019, 06:44

Jeg lovede jo at komme med en opdatering :-)

Min søn er stadig svær med de madpakker. Han vil hverken spise pølsehorn eller pizzasnegle, det havde jeg ellers håbet. Men tilgengæld er han begyndt ofte gerne at ville have rester af aftensmaden med, og det synes jeg er super. Og så er det jo også nemt.

Så enten får han rester eller også kan han lide fx en frikadelle og et par kolde kartofler, kylling skåret i mundrette bidder + nogle pastaskruer el lign. Synes det går ok for tiden.
Og så en del snackgrønt, som altid er spist op.

Så det går rigtig fint pt, synes jeg, selvom det lidt er en gætteleg hvad der virker fra uge til uge.
7
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Madpakkeidéer til kræsent barn

Indlægaf Purple Haze » 24. feb 2019, 07:40

Jeg synes det giver fin mening at han ikke spiser hverken pølsehorn, groft brød, pizza snegle og især at han ikke spiser nutella. Især når han går så meget op i hygiejne og måske er lidt bakterieforskrækket?

Har et par bud på hans tankegang uden at vide meget om autisme, og baseret udfra hvad i har skrevet her og mine egne minder om at være barn med “specielle” mad kriterier - mine forældre synes bare jeg var kræsen, men kunne faktisk spise det meste, hvis jeg gik det på den “rigtige” måde.

Jeg tror at du evt kan prøve at ændre din tilgang til mad lidt. Ikke se på om det er sundt eller smager godt, men tænke mere over konsistens og i høj grad om man kan se hvad der er i.

Herunder er hvordan jeg kan forestille mig at han (evt ubevidst) resonere:

Alt hvad der er flydende nutella, marmelade (især det med klumper), smøreost og den slags kan indeholde alle mulige sære ting, og man kan umuligt sortere det fra. Det værste jeg vidste da jeg var barn var brun sovs. Der kunne jo være hvad som helst i gryden og oven i købet maskerede det det man hældte det ud over, så kan heller ikke kunne se hvad det var.

Groft brød, bagværk med “ting” i, sammenkogte retter, kartoffelmos og lignende indeholder igen udefinerbare ting man ikke kan se hvad er.
Er det chokoladestykker og sesamfrø der er i bollen eller er det små biller, nullermænd og glasstykker?
Det kan være ret svært at se hvis man ikke selv har været med hvert skridt undervejs, og her kan man stadig ikke stole på at det endelige resultat er forurenet. Hvide boller kan man se hvad er, man kan evt trykke dem helt sammen og sørge for at der ikke “gemmer sig noget” i dem.
Du kan evt prøve at lave meget grove müsli boller med store “ting” i man kan identificere, og give ham en liste med med billeder af hvad det er der er i. Med billeder af et stykke hakket chokolade, en valdnød, sesamfrø og hvad der ellers måtte være i - men ville ikke putte for meget forskelligt i, det bliver noget rod.

At tingene ikke skal rører hinanden eller blandes sammen. Ja, selvfølgelig! Nu mere våde eller flydende nu værre. Els peberstykker, gulerødder og den slags “forurener” ikke så meget, så det kan være OK, at det ligger sammen. Rå blomkål har en god konsistens men overfladen med de mange små huller hvor der kan gemme sig ting i kan være et problem, men ville forsøge det, bare sørg for at det ikke “fnuldre”. Brød “fnuldre” af på de andre madvarer, især hvis det bliver vådt, så “våde” pålægsting er ikke så gode. Pålægschokolade har en perfekt konsistens, tør, tynd, overskuelig og så er det er plus at det smager godt. Andre ting der måske kunne være OK? hambourgryg men uden kanten og tørt af så den ikke er våd og “opløser” brødet.

Kyllingebryst er fantastisk, det er “rent”, tørt og har en sjov konsistens. Æg tænker jeg måske kunne være godt, især hvis de er hårdkogte og helst i skallen så det ikke er forurenet, og spises med bestik så man ikke bare bider i det ukendte. Det samme med frugt. Helst hele frugter vaskes og skåret ud lige inden de puttes i munden - at tage en bid af et æble? Hvad er der inden i? Et kernehus fyldt med orm eller andre ting? Nej tak!

Nå det blev lidt langt, håber det var brugbart.
Sammenfattet. Det er stort set ligegyldigt hvad det smager af og om det er sundt. Det vigtige er om man kan se hvad det er, det ikke smitter af og ikke har en “snasket” konsistens.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Mad og drikke"