Hystademad?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Hystademad?

Indlægaf Wizzze » 3. jan 2019, 08:42

Kødfrit hakket kød, fedtfri fløde, og tusindvis af andre produkter der er alternativer til hverdags produkter, der på en eller anden måde er blevet "syndige" i forhold til tidens herskende ånd. Er disse produkter hystademad eller frygtens spisekammer?

https://www.berlingske.dk/kommentatorer ... pisekammer

Burde vi bare droppe alle disse "hystadeprodukter" og enten drikke mælk, hvis vi er til det, eller ikke drikke mælk hvis vi ikke kan tåle det, eller ikke vil indtage animalske produkter? Skal vi bare spise grøntsager, hvis vi ikke vil have kød, i stedet for at få grøntsager til at være ligesom kød? Skal vi bare bruge fløde, eller lade være hvis vi er fedtforskrækkede, i stedet for light det ene eller light det andet? :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Hystademad?

Indlægaf Sangius » 3. jan 2019, 08:48

Det kunne man vel - men hvorfor, hvis man synes det andet smager godt?

Jeg tror ikke helt jeg kan se, hvorfor det skulle være et problem :gruble:
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Hystademad?

Indlægaf HappyHippo » 3. jan 2019, 08:53

Hystademad ligefrem? Mange der fx vælger at spise kødfrit/sukkerfri osv kan jo egentlig godt lide det ægte produkt, men spiser det ikke af forskellige årsager. Dyrevelfærd, miljø, vægttab, generel sundhed osv.

Selvom jeg har valgt kød og mejeriprodukter fra, kan jeg stadig lide det, og er glad for der findes alternativer. Det gør det også noget nemmere at spise ud.
9
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: Hystademad?

Indlægaf Akehurst2 » 3. jan 2019, 08:58

Jeg forstår ikke behovet for at kalde det 'hystademad' og 'frygtens spisekammer'.

Egentlig er jeg enig med ham i, at erstatningsprodukter tit er noget underligt noget med en masse tilsætning for at få det til at ligne den ægte vare, og der vil jeg helelre undvære eller spise mindre af det ægte end at spise efterligninger. Men hvis folk hellere vil have noget, der minder om, og det vil de jo i en grad, så der er et stort marked for det, så lad dem dog om det.
9
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Hystademad?

Indlægaf ajnaM » 3. jan 2019, 09:02

Wizzze skrev:Kødfrit hakket kød, fedtfri fløde, og tusindvis af andre produkter der er alternativer til hverdags produkter, der på en eller anden måde er blevet "syndige" i forhold til tidens herskende ånd. Er disse produkter hystademad eller frygtens spisekammer?

https://www.berlingske.dk/kommentatorer ... pisekammer

Burde vi bare droppe alle disse "hystadeprodukter" og enten drikke mælk, hvis vi er til det, eller ikke drikke mælk hvis vi ikke kan tåle det, eller ikke vil indtage animalske produkter? Skal vi bare spise grøntsager, hvis vi ikke vil have kød, i stedet for at få grøntsager til at være ligesom kød? Skal vi bare bruge fløde, eller lade være hvis vi er fedtforskrækkede, i stedet for light det ene eller light det andet? :gruble:


Jeg synes, det er fint at eksperimentere med alternativer - både af den slags, der er bedre for den enkeltes sundhed og den slags, der er bedre for miljøet.

Men light-produkter er jeg personligt ikke fan af. Det tangerer i mine øjne falsk markedsføring og er ikke nødvendigvis sundere for den enkelte.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hystademad?

Indlægaf Aima » 3. jan 2019, 09:51

Altså for at svare på trådens præmis, så skal ‘vi’ da ikke noget. Jeg tror nærmest ikke, jeg kan finde et emne der interesserer mig mindre, end hvad andre mennesker spiser. Det må andre mennesker helt selvom.

For mit eget vedkommende er det ikke specielt kompliceret. Jeg vælger de produkter, jeg bedst kan lide, og hvis det er hip som hap mellem light og ikke-light, vælger jeg light. Jeg finder ud af, hvad jeg foretrækker, ved at prøve mig frem.

Jeg gider ikke marmelade uden tilsat sukker, til gengæld gider jeg heller ikke cola med tilsat sukker, så jeg er én af dem der bestiller et shitload junkfood og vælger en cola zero til. Hvis jeg skal have mayo til mine fritter (og det skal jeg!), skal det gerne være den fuldfede salatmayo, men hvis det skal være på min æggemad, synes jeg det fungerer bedre med en light-udgave.

Jeg synes, udtrykket hystade-mad er sjovt nok, men jeg har også svært ved at tage det seriøst. I mine øjne har det absolut intet med hysteri at gøre, at prioritere og til- og fravælge blandt de muligheder der nu engang findes.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hystademad?

Indlægaf Aima » 3. jan 2019, 10:04

ajnaM skrev:Men light-produkter er jeg personligt ikke fan af. Det tangerer i mine øjne falsk markedsføring og er ikke nødvendigvis sundere for den enkelte.


Eller måske er det netop sundere for ‘den enkelte’, men absolut ikke for alle? :)

Jeg tænker det rigtigt meget handler om, hvordan man fungerer. Jeg udskiftede min sukkercola med light for seks år siden, og det har uden tvivl været en medvirkende årsag til at jeg tabte 25 kilo og ikke har taget dem på igen, at jeg fandt, i mine øjne, udmærkede sukkerfri og kalorielette alternativer til en helt masse af mine go to’s.

Andre havde måske haft bedre gavn af enten at skære ned på mængden af fx. cola, men holde fast i sukkerudgaven, og for andre igen havde det måske fungeret at droppe colaen helt og begynde at drikke danskvand med citronskiver.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hystademad?

Indlægaf JoyNips » 3. jan 2019, 10:16

Både og. Jeg forsøger generelt at begrænse mit indtag af hurtige kalorier fra sukker og stivelse, men tilvælger gerne den fede variant af madvarer. Jeg gider fx ikke de der flødeerstatningsprodukter, for de er oftest lige så kalorieholdige som originalen, men bare fyldt med hvedemel fremfor fedt - og jeg vil hellere have lidt god naturlig flødefedt end tilsat hurtig stivelse, der gør mig oppustet. Jeg vælger også sødmælk til min kaffe, fordi jeg synes det smager bedre og kalorieforskellen på de små mængder mælk, jeg trods alt indtager, gør sgu ikke den store forskel. Og igen er det kalorier fra fedt. Det samme med yoghurt.

Modsat vælger jeg cola zero over almindelig sukkerholdig cola, netop for at begrænse kalorieindtaget fra sukker.

Jeg kunne i øvrigt aldrig finde på at købe fitness-æg, snickers med protein, Matilde Sport og andre lignende madvarer. Det er simpelthen for dumt.
Senest rettet af JoyNips 3. jan 2019, 11:07, rettet i alt 1 gang.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Hystademad?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 3. jan 2019, 10:28

Jeg er ret meget pro uforarbejdet mad og undergår så vidt muligt halvfabrikat og produkter ala det der naturli “ikke-kød”. Jeg har smagt det, brød mig ikke om det og vil gerne være fri for de mængder soja der ofte er i kødalternativer. Vi spiser ikke ret meget kød generelt, vores søn tåler ikke mælkeprodukter osv osv. Jeg laver helst selv nødde- eller havremælk, men har altid noget færdigt stående hvis nu bla bla. Jeg/vi bruger en masse sunde ting som vi kommer i alt muligt for at tilføje ekstra af det ene eller andet og det er en vanesag, en vanesag jeg elsker. Min søn drikker meget gerne en smoothie med forskellige kerner, olier og Hulk pulver som han kalder det.

Mange bliver snydt eller er ikke oplyste nok om at man ikke taber 20 kg ved at bruge creme fine eller spise light. Og ofte tænker mange “Det er light så jeg kan godt tage ekstra”. Kcal besparelsen er sjældent særligt stor og produktet er fyldt med skrammel.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Hystademad?

Indlægaf LaScrooge » 3. jan 2019, 11:51

Han har vist et horn i siden på "nogen" og de nogen, er kvinder der går op i sundhed på en måde, han ikke kan relatere til. Men nok om det, man kan godt læse udenom stikpillerne og forholde sig til essensen, nemlig at erstatningsprodukterne ikke smager som originalerne, samt forholde sig til dette udsagn, som jeg personligt kan tilslutte mig:

"Jeg har fuld forståelse for, at mange gerne vil leve sundt og nedsætte klimabelastningen. Det er faktisk også ret interessant at reducere sit kødforbrug og lave vegetariske, ja endog veganske retter og stadig blive stimuleret og nyde måltidet. Det kræver bare lidt kogebogslæsning plus disciplin nok til at tage vejen uden om de »naturlige« industrielle fupnumre."

Jeg vil gerne selv begrænse mit kødindtag, men jeg vil også gerne gøre det på en måde, så jeg lærer at lave vegetarisk og vegansk mad fra bunden. Blandt andet ved at udvide mit råvarerepertoire og måde at tænke måltider på. Som kødspiser centrerer det sig ofte om den klump kød, jeg har anskaffet mig, alt andet er tilbehør til den, men vegetatiske eller veganske retter skal tænkes anderledes og dét synes jeg er spændende. Mit held er så også, at jeg kan gøre det af lyst og interesse og ikke af nød, - jeg er ikke overvægtig eller sukkerafhængig og har ingen sygdomme eller fødevareallergier jeg skal tage hensyn til. Jeg har heller ikke 4000 børn jeg skal lave mad til, når jeg kommer hjem fra arbejde, så jeg kan kokkerere i mit eget tempo.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hystademad?

Indlægaf Wizzze » 3. jan 2019, 13:29

Hvis vi nu skal lægge om og spise minde, mere klimavenligt, mere vegansk osv. Handler det så ikke om at bryde vaner / indgroede mønstre?
Men disse produkter er vel netop skabt for at holde fast i de indgroede vaner? :gruble: De ligner og måske smager? ala noget af det man plejer, og så er de måske lidt bedre end de fulde/ægte versioner, men noget brud eller omlægning bliver det vel ikke til? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Hystademad?

Indlægaf Lykke » 3. jan 2019, 13:33

Jeg kan ikke lide alle de der erstatninger. Sidst jeg var i Malmø bestilte jeg en vegansk pizza. Fy for pokker. Jeg kan bare ikke med det der falske ost osv. Så hellere en omgang falafel.

Generelt kan jeg godt lide vegetariske/veganske spisesteder, men helst sådan noget ala Mineral i Malmø.
I Danmark er det som om at vegansk er lig med økohippie som vil sidde på en europalle og have anima-klistermærker op i ansigtet. Det bliver jeg liiidt træt af.

Generelt gider jeg ikke en alt eller intet tilværelse. Istedet for både at hælde det ene og det andet kød i aftensmaden, så hellere få noget lækker smag ud af en god pakke bacon på 100gram. Og så prøve jeg at vælge vegetarisk/vegansk når jeg er ude at spise, eller vælge kylling/svin istedet for okse.
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13002
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55901
Kontakt:

Re: Hystademad?

Indlægaf Ado » 3. jan 2019, 14:24

Jeg kan bedst lide alm. Coca Cola, men jeg er gået over til Pepsi Max for at undgå sukkeret. Køderstatninger gider jeg ikke. Så vil jeg hellere lave falafler eller bare en god fyldig salat. Vegansk ost er ikke værd at spise. Så jeg fortsætter med ægte ost - bare ikke i de mængder, som jeg ellers sagtens ville kunne spise. Smør og fløde håndterer jeg på samme måde som osten. Lidt, men til gengæld rigtig godt.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Hystademad?

Indlægaf Misantropen » 3. jan 2019, 18:18

Jeg kan ikke selv drømme om at bruge boullionterninger, madlavningsfløde, light produkter osv., men jeg kan godt lide Knorrs pulverbearnaise og nogle gange køber jeg færdigretter fordi alternativet er at jeg ikke får noget at spise. Det huer mig ikke, men hvad skal jeg gøre ved det? Det er heller ikke godt ikke at spise regelmæssigt. Jeg kan tilmelde mig en madordning, men det er jo heller ingen garanti for at få noget mad der er 100% sundt, uden E-numre eller klimavenligt at lave og levere.

Hvis man har en holdning til sin mad, og har mulighed for at spise alt hvad man vil, uden at skulle tage hensyn til sygdomme, allergener etc. kan man da bare gøre det. Det er da fedt for dem der har den mulighed.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hystademad?

Indlægaf Wizzze » 5. jan 2019, 14:17

0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Mad og drikke"