Bedre til at spise frugt

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Bedre til at spise frugt

Indlægaf Hunkat » 7. jan 2019, 07:38

Ja, overskriften siger lidt det meste.
Jeg er dårlig til at få spist frugt. Og det på trods af at vi får frugt leveret hver anden uge og der er frugtordning på mit arbejde. Jeg får det bare ikke spist og ender med at smide det meste ud.

Det er primært æbler/pære og appelsin/mandariner vi får (både hjemme og arbejde) og i sæson lidt andet, f.eks. banan, kakifrugt osv.
Jeg tror egentlig bare jeg synes rå frugt er sådan lidt... kedeligt? :gruble: Kogt frugt bryder jeg mig heller ikke om, så hvad gør en klog lige?
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Bedre til at spise frugt

Indlægaf Akehurst2 » 7. jan 2019, 08:09

Hvorfor skal du spise frugt?

Jeg er med på, der er vitaminer og fibre i dem, men hvis du spiser grøntsager er det ikke så nødvendigt med frugt.

Men ellers kan du jo prøve at eksperimentere med fx frugt i salater, granatæblekerner er fx rigtig gode som noget syrligt i salat. I det hele taget spise det mere som et måltid, fx en mangosalat med frisk chili og frisk ingefør og lime som tilbehør til krydret mad er meget dejlig.

Eller lave en smoothie. Der kan man også bruge frossen frugt, så der risikerer du ikke at være nødt til at smide frugten ud bare fordi du ikke lige har lyst en dag.
5
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Bedre til at spise frugt

Indlægaf Rapfisk » 7. jan 2019, 08:11

Jeg er meget bedre til at spise frugt, hvis det er skåret ud, fx æblebåde.

Hvis du kan lide grød, er det lækkert med stykker af frisk frugt eller bær i.

Ellers er det måske bare en vane, fx at tage et stykke frugt med ind fra frokost og spise det enten i løbet af eftermiddagen eller i toget hjem.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Bedre til at spise frugt

Indlægaf PaleSeptember » 7. jan 2019, 15:59

Frugt er faktisk slet ikke så sundt, så koncentrér dig heller om grøntsagerne, hvis du vil spise noget sundere og kan lide dem :)
2
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Bedre til at spise frugt

Indlægaf Planten » 7. jan 2019, 16:01

Jeg spiser meget lidt frugt og har det helt fint med det :) jeg vil hellere spise grøntsager som mellemmåltider.
0
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Bedre til at spise frugt

Indlægaf superboa » 7. jan 2019, 19:03

Lav en frugtsalat med lidt mørk hakket chokolade i :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Bedre til at spise frugt

Indlægaf DetSorteCirkus » 7. jan 2019, 19:17

Til æbler kan jeg anbefale en æbledeler.
Det gør dem mere medgørlige og indbydende for mig, og så får jeg spist flere af dem.
1
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Bedre til at spise frugt

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 7. jan 2019, 20:34

Jeg bliver mæt ret hurtigt til aftensmåltidet, så for ikke bare at sidde og glo på min familie spiser, tager jeg ofte et stykke frugt.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Bedre til at spise frugt

Indlægaf Misantropen » 7. jan 2019, 20:53

Hunkat skrev:Ja, overskriften siger lidt det meste.
Jeg er dårlig til at få spist frugt. Og det på trods af at vi får frugt leveret hver anden uge og der er frugtordning på mit arbejde. Jeg får det bare ikke spist og ender med at smide det meste ud.

Det er primært æbler/pære og appelsin/mandariner vi får (både hjemme og arbejde) og i sæson lidt andet, f.eks. banan, kakifrugt osv.
Jeg tror egentlig bare jeg synes rå frugt er sådan lidt... kedeligt? :gruble: Kogt frugt bryder jeg mig heller ikke om, så hvad gør en klog lige?

Start i det små. Lad vær med at købe mere frugt end du ved du kan lide og vil få spist.

Hvis det er som erstatning for slik, kage eller noget sødt kan du finde nogle opskrifter hvor frugt bare er en af flere ingredienser, fx i smoothies, hjemmelavede is, barer, frugtlæder, topping/tilbehør i salater og sandwiches, fyld i gryderetter, kødsovs osv.

Hvis du synes det er kedeligt at spise alene er det så pga. smagen eller konsistensen? Jeg synes fx hele gulerødder kan være trælse at spise pga. al det tyggeri, men i stave eller skiver bliver jeg ikke så hurtig træt af at spise det.
0

Tilbage til "Mad og drikke"