Vegetarisk gryderet som kan serveres som festmad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Flisseline
Indlæg: 414
Tilmeldt: 23. jan 2016, 07:44
Kort karma: 38
Likede indlæg: 671

Vegetarisk gryderet som kan serveres som festmad

Indlægaf Flisseline » 7. jan 2019, 11:03

Jeg skal holde fødselsdag for 8 voksne og 2 børn på lørdag (til aftensmad), og jeg vil gerne servere en gryderet, men synes den er svær at gøre egnet til gæster.

Jeg savner derfor forslag til:
* Hvilken gryderet jeg skal lave. Jeg har selv to som jeg virkelig godt kan lide, men der er spidskommen i begge, og det hader min svigermor simpelthen som pesten, så de dur ikke.
* Hvilket tilbehør jeg skal lave for at gøre det mere festligt. Jeg laver et fletbrød, men hvad mere? Salat er svært i januar.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Vegetarisk gryderet som kan serveres som festmad

Indlægaf BlueBunny » 7. jan 2019, 11:28

Er supper en mulighed? Der er mange gode (og evt fyldige) grøntsagssupper. De fleste ikke-vegetarer tænker jeg kan lide dem og ikke savne kødet.

Her er to jeg tror der er gode også til børn?
- fyldig tomatsuppe, ministrone inspireret, evt med pastaskruer
- thai karry-kokos suppe, evt med nudler
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Vegetarisk gryderet som kan serveres som festmad

Indlægaf Skorstenen » 7. jan 2019, 11:30

Jeg kender ingen vegetarretter, men jeg kan lige indskyde, at det med salat i januar ikke behøver at være svært, jeg er helt enig i, at en iceberg/agurk/tomat vil være en kedelig oplevelse i disse måneder.

Jeg lavede en nytårsaften, som alle var svært begejstrede for.
Den indeholdt: En pose blandet salatblade, blancherede asparges i skrå mundrette stykker, blancheret broccolibuketter, halve brombær, langtidsbagte halve cherrytomater i flere farver. Der var desuden et par bægre lækker feta i krydderolie i, olien udgjorde dressingen.
0
Brugeravatar
Flisseline
Indlæg: 414
Tilmeldt: 23. jan 2016, 07:44
Kort karma: 38
Likede indlæg: 671

Re: Vegetarisk gryderet som kan serveres som festmad

Indlægaf Flisseline » 7. jan 2019, 11:49

BlueBunny skrev:Er supper en mulighed? Der er mange gode (og evt fyldige) grøntsagssupper. De fleste ikke-vegetarer tænker jeg kan lide dem og ikke savne kødet.

Her er to jeg tror der er gode også til børn?
- fyldig tomatsuppe, ministrone inspireret, evt med pastaskruer
- thai karry-kokos suppe, evt med nudler



Supper - især den sidste du nævner - er en mulighed. Men jeg serverede suppe sidste år, så jeg vil hellere en gryderet. Tak for forslaget, som er kommet i "plan B"-bunken :)
Senest rettet af Flisseline 8. jan 2019, 20:28, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Flisseline
Indlæg: 414
Tilmeldt: 23. jan 2016, 07:44
Kort karma: 38
Likede indlæg: 671

Re: Vegetarisk gryderet som kan serveres som festmad

Indlægaf Flisseline » 7. jan 2019, 11:50

Skorstenen skrev:Jeg kender ingen vegetarretter, men jeg kan lige indskyde, at det med salat i januar ikke behøver at være svært, jeg er helt enig i, at en iceberg/agurk/tomat vil være en kedelig oplevelse i disse måneder.

Jeg lavede en nytårsaften, som alle var svært begejstrede for.
Den indeholdt: En pose blandet salatblade, blancherede asparges i skrå mundrette stykker, blancheret broccolibuketter, halve brombær, langtidsbagte halve cherrytomater i flere farver. Der var desuden et par bægre lækker feta i krydderolie i, olien udgjorde dressingen.


Så er salaten på plads - jeg kopirer da fuldstændig din :) Tænker at tilsætte hakkede salte mandler også. Tak!
0
Brugeravatar
Flisseline
Indlæg: 414
Tilmeldt: 23. jan 2016, 07:44
Kort karma: 38
Likede indlæg: 671

Re: Vegetarisk gryderet som kan serveres som festmad

Indlægaf Flisseline » 7. jan 2019, 12:01

Lathyrus skrev:Hvad med en gang chili sin carne? Jeg ved godt at der normalt er spidskommen i, men det kan måske udelades.

Det kan udover ris, nemt peppes op med fladbrød, guacamole, nachos, chilipebre, creme fraiche osv.



Det er en god ide, og jeg er selv kommet frem til at det nok skal være det efter at have søgt på nettet. Jeg serverede det godt nok for fire år siden, men mon ikke folk har glemt det :P

Har du en god opskrift?
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Vegetarisk gryderet som kan serveres som festmad

Indlægaf Stars » 7. jan 2019, 12:12

Flisseline skrev:
Lathyrus skrev:Hvad med en gang chili sin carne? Jeg ved godt at der normalt er spidskommen i, men det kan måske udelades.

Det kan udover ris, nemt peppes op med fladbrød, guacamole, nachos, chilipebre, creme fraiche osv.



Det er en god ide, og jeg er selv kommet frem til at det nok skal være det efter at have søgt på nettet. Jeg serverede det godt nok for fire år siden, men mon ikke folk har glemt det :P

Har du en god opskrift?


Alternativt, hvis du kan finde en opskrift: Det må være muligt at lave ristaffel uden kød.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Vegetarisk gryderet som kan serveres som festmad

Indlægaf Skorstenen » 7. jan 2019, 20:46

Flisseline skrev:
Skorstenen skrev:Jeg kender ingen vegetarretter, men jeg kan lige indskyde, at det med salat i januar ikke behøver at være svært, jeg er helt enig i, at en iceberg/agurk/tomat vil være en kedelig oplevelse i disse måneder.

Jeg lavede en nytårsaften, som alle var svært begejstrede for.
Den indeholdt: En pose blandet salatblade, blancherede asparges i skrå mundrette stykker, blancheret broccolibuketter, halve brombær, langtidsbagte halve cherrytomater i flere farver. Der var desuden et par bægre lækker feta i krydderolie i, olien udgjorde dressingen.


Så er salaten på plads - jeg kopirer da fuldstændig din :) Tænker at tilsætte hakkede salte mandler også. Tak!


Måske bør du hellere bruge ristede pinjekerner. Hvis du har både saltede mandler og feta, tror jeg simpelthen det bliver for salt :) Det giver også et superlækkert knas at knuse tortillachips ovenpå. Erstat evt brombær med avocado også - så har du en mexi-style salat, der vil passe aldeles glimrende til en evt kødfri chili-gryde :)
2
Brugeravatar
Flisseline
Indlæg: 414
Tilmeldt: 23. jan 2016, 07:44
Kort karma: 38
Likede indlæg: 671

Re: Vegetarisk gryderet som kan serveres som festmad

Indlægaf Flisseline » 8. jan 2019, 06:59

[quote="JumboJette"]Hvis det var mig, lavede jeg en stor omgang falafler i karry med ris til. Og ellers som ristaffel (googles), altså med små skåle med lækre sager i, fx peanuts, kokosflager, ananas, rosiner, cherrytomater, gulerødder osv osv osv. :gogo:/quote]

Jeg synes ikke vores falafler bliver særligt gode, og vi har ellers prøvet mange gange (og laver dem endda i frituregryden). Kunne ellers være hyggeligt med noget 90'er nostalgi og ristaffel :D Måske jeg gør det alligevel og så køber falaflerne færdige. Kender du nogle der smager o.k.?
0
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Vegetarisk gryderet som kan serveres som festmad

Indlægaf didaa » 8. jan 2019, 08:12

Jeg ville gå efter et tema for maden, og så lave det i en vegetarisk version med forskelligt tilbehør. Gode muligheder er indisk, mellemøstligt (her kan sagtens udelades spidskommen) eller italiensk, som kunne være en ovnbagt tomat og peberfrugt suppe til forret med godt brød og forskelligt tapenade, ravioli med salvie, ricotta og græskar til hovedret og en tiramisu til kaffen.

Sig til hvis du vil have forslag til hvad det indiske og mellemøstlige kunne indeholde.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Vegetarisk gryderet som kan serveres som festmad

Indlægaf hotlips » 8. jan 2019, 08:27

Måske kunne du lave den i samlesæt, vi fik ristaffel til min fødselsdag i lørdags, min lillesøster er veganer og hun fik så karrysovs uden kød i stedet for det med kød, det var hun meget godt tilfreds med.
0
Brugeravatar
Flisseline
Indlæg: 414
Tilmeldt: 23. jan 2016, 07:44
Kort karma: 38
Likede indlæg: 671

Re: Vegetarisk gryderet som kan serveres som festmad

Indlægaf Flisseline » 8. jan 2019, 17:35

hotlips skrev:Måske kunne du lave den i samlesæt, vi fik ristaffel til min fødselsdag i lørdags, min lillesøster er veganer og hun fik så karrysovs uden kød i stedet for det med kød, det var hun meget godt tilfreds med.



Jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener :mellow: Er ristaffel pr. definition ikke et "samlesæt"?
0
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Vegetarisk gryderet som kan serveres som festmad

Indlægaf mariannaa » 8. jan 2019, 18:07

Flisseline skrev:
JumboJette skrev:Hvis det var mig, lavede jeg en stor omgang falafler i karry med ris til. Og ellers som ristaffel (googles), altså med små skåle med lækre sager i, fx peanuts, kokosflager, ananas, rosiner, cherrytomater, gulerødder osv osv osv. :gogo:/quote]

Jeg synes ikke vores falafler bliver særligt gode, og vi har ellers prøvet mange gange (og laver dem endda i frituregryden). Kunne ellers være hyggeligt med noget 90'er nostalgi og ristaffel :D Måske jeg gør det alligevel og så køber falaflerne færdige. Kender du nogle der smager o.k.?

Jeg laver nogen gange en gryderet som består af porrer, madæbler, mangochutney, karry og fløde. Jeg tænker at den vil egne sig glimrende til ristaffel. Hvis du vil have en mere udførlig opskrift så sig til.
0

Tilbage til "Mad og drikke"