En pøs, et sjat, et nip.. Måle enheder

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: En pøs, et sjat, et nip.. Måle enheder

Indlægaf thomassneum » 29. dec 2015, 11:10

Mani skrev:
Persnikedy skrev:Jeg kan huske at jeg engang skulle have en opskrfit af en gammel kone, og alle hendes mål var som de ord her. "Så kommer du vand på, bare sådan lige, også snitter du dem i... tjaaa, sådan en god fingeres bredte"
Det var et helved at få den opskrift men et forsøg værd. Så vidt jeg husker var det en opskrift på en gryderet som jeg stadig ikke har kunnet få rigtig.

Det er lidt sjovt at høre jer andre om måleenhederne..

Sådan var det også da jeg skulle have svigermors opskrift på hønsesalat. Og hver gang jeg har forsøgt den siger manden - naaah, det er ikke helt rigtigt... Der mangler ligesom noooooget... Uden at kunne uddybe nærmere! Jeg er gået i strejke og nægter at forsøge mig med den opskrift, når ingen af dekan være mere præcise :sur: :lol:


Du får intet ud af at prøve.. mormors frikadeller, kan momor kun lave.. fordi..
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: En pøs, et sjat, et nip.. Måle enheder

Indlægaf Mani » 29. dec 2015, 11:12

thomassneum skrev:
Mani skrev:
Persnikedy skrev:Jeg kan huske at jeg engang skulle have en opskrfit af en gammel kone, og alle hendes mål var som de ord her. "Så kommer du vand på, bare sådan lige, også snitter du dem i... tjaaa, sådan en god fingeres bredte"
Det var et helved at få den opskrift men et forsøg værd. Så vidt jeg husker var det en opskrift på en gryderet som jeg stadig ikke har kunnet få rigtig.

Det er lidt sjovt at høre jer andre om måleenhederne..

Sådan var det også da jeg skulle have svigermors opskrift på hønsesalat. Og hver gang jeg har forsøgt den siger manden - naaah, det er ikke helt rigtigt... Der mangler ligesom noooooget... Uden at kunne uddybe nærmere! Jeg er gået i strejke og nægter at forsøge mig med den opskrift, når ingen af dekan være mere præcise :sur: :lol:


Du får intet ud af at prøve.. mormors frikadeller, kan momor kun lave.. fordi..

Jeg vil også hellere være fri - så har kun forsøgt når han plagede :lol:

Edit: Ok, jeg kan slet, slet ikke ramme de rigtige taster i dag :blush:
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: En pøs, et sjat, et nip.. Måle enheder

Indlægaf Karkluden » 7. jan 2016, 09:22

Mani skrev:
thomassneum skrev:
Mani skrev:
Persnikedy skrev:Jeg kan huske at jeg engang skulle have en opskrfit af en gammel kone, og alle hendes mål var som de ord her. "Så kommer du vand på, bare sådan lige, også snitter du dem i... tjaaa, sådan en god fingeres bredte"
Det var et helved at få den opskrift men et forsøg værd. Så vidt jeg husker var det en opskrift på en gryderet som jeg stadig ikke har kunnet få rigtig.

Det er lidt sjovt at høre jer andre om måleenhederne..

Sådan var det også da jeg skulle have svigermors opskrift på hønsesalat. Og hver gang jeg har forsøgt den siger manden - naaah, det er ikke helt rigtigt... Der mangler ligesom noooooget... Uden at kunne uddybe nærmere! Jeg er gået i strejke og nægter at forsøge mig med den opskrift, når ingen af dekan være mere præcise :sur: :lol:


Du får intet ud af at prøve.. mormors frikadeller, kan momor kun lave.. fordi..

Jeg vil også hellere være fri - så har kun forsøgt når han plagede :lol:

Edit: Ok, jeg kan slet, slet ikke ramme de rigtige taster i dag :blush:

Jeg er virkelig nærig med at gide lave brun sovs til min kæreste, fordi "den smager ikke heeelt som min fars". Nej, skat. Det er, fordi din far laver den på dårlig stegemargerine, kartoffelvand, masser af salt og kulør, og jeg laver den på ordentlige råvarer, fond osv.
Normalt er min kæreste ellers ok kvalitetsbevidst, men lige her er hans fars (og min mormors..) sovs åbenbart bedst. Men så kan han blive fri :D
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: En pøs, et sjat, et nip.. Måle enheder

Indlægaf Daphne » 7. jan 2016, 20:53

Åh min svigermor er lige sådan - skulle have en familieopskrift på en ret, og der var "skvæt", "sjat" og "så det passer" igennem hele opskriften :stoned:

Edit: og "håndfulde" - og hun har altså bittesmå asiatiske hænder, som ikke har samme størrelse som mine overhovedet! :-D
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: En pøs, et sjat, et nip.. Måle enheder

Indlægaf Persnikedy » 7. jan 2016, 21:19

Daphne skrev:Åh min svigermor er lige sådan - skulle have en familieopskrift på en ret, og der var "skvæt", "sjat" og "så det passer" igennem hele opskriften :stoned:

Edit: og "håndfulde" - og hun har altså bittesmå asiatiske hænder, som ikke har samme størrelse som mine overhovedet! :-D



Håndfulde er en farlig en at måle med. Mange opskrifter er blevet forvirrende af hænder.
Min mormor havde meget små hænder, min mor og morfars er brede med lange fingre... Mine hænder er små og tykke.


Også måleenheden "Nå, du ved... en cirka en tommelfinger størrelse", det er ikke nemt med korte fede fingre
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: En pøs, et sjat, et nip.. Måle enheder

Indlægaf Daphne » 7. jan 2016, 21:31

Persnikedy skrev:
Daphne skrev:Åh min svigermor er lige sådan - skulle have en familieopskrift på en ret, og der var "skvæt", "sjat" og "så det passer" igennem hele opskriften :stoned:

Edit: og "håndfulde" - og hun har altså bittesmå asiatiske hænder, som ikke har samme størrelse som mine overhovedet! :-D



Håndfulde er en farlig en at måle med. Mange opskrifter er blevet forvirrende af hænder.
Min mormor havde meget små hænder, min mor og morfars er brede med lange fingre... Mine hænder er små og tykke.


Også måleenheden "Nå, du ved... en cirka en tommelfinger størrelse", det er ikke nemt med korte fede fingre


Præcis - den med tommelfingerstørrelse bruger hun også. Min tommelfinger er dobbelt så lang som hendes næsten! :nej:
0

Tilbage til "Mad og drikke"