Egern lasagne

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3441
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Egern lasagne

Indlægaf Alphilia » 7. feb 2019, 13:11

Min betænkelighed ville gå mere på, om kødet er fyldt med diverse bakterier (ala (storby)duer og rotter) end nuttethedsfaktoren
5
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Egern lasagne

Indlægaf ajnaM » 7. feb 2019, 13:14

Jeg er lidt ligeglad med nuttethedsfaktoren - jeg er vokset op med en kaninfarm i kollektivet, hvor vi spiste vores 'kæledyr' på regelmæssig basis, og vi havde også køer, grise osv., som vi også spiste. Det rører mig ikke rigtig.

Men jeg ser nok ikke egernet som et spisedyr. Og ligesom jeg ikke ville have lyst til at spise hund eller kat (og i øvrigt ikke finder det naturligt at spise hest), har jeg ikke umiddelbart noget behov for at spise egern.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16243
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1409
Likede indlæg: 30224

Re: Egern lasagne

Indlægaf TinaW » 7. feb 2019, 13:15

Charly skrev:I øvrigt tror jeg heller ikke at jeg kunne spise en ko eller en hjort, hvis det var et dyr jeg havde gået og klappet på i længere tid.


Sådan har jeg det også.
Af samme grund skal vi hverken have får/geder/grise eller andet der måske i sidste ende ville skulle slagtes.
Og jeg ved godt at mange gør det og det må de også gerne, for man ved jo hvordan dyret har haft det i sin levetid.
Jeg kunne bare ikke.
Af samme grund må jeg heller ikke få høns, da min mand siger jeg skal kunne hugge hovedet af.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Egern lasagne

Indlægaf HappyPaww » 7. feb 2019, 15:46

Jeg spiser glad og gerne både kanin og hest, små søde forårsløg og nuttede grislinger - så ja, et egern ville også glide ned, hvis det ellers smager godt og er tilberedt ordentligt.
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11604
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18656

Re: Egern lasagne

Indlægaf PaleSeptember » 7. feb 2019, 16:11

Alphilia skrev:Min betænkelighed ville gå mere på, om kødet er fyldt med diverse bakterier (ala (storby)duer og rotter) end nuttethedsfaktoren


Det er også den tanke, jeg har. Men hvis det ellers er ordentligt kød, og det er tilberedt ordentligt, så kunne jeg sagtens spise det, hvis altså jeg kunne lide det.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Aurora
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 210
Likede indlæg: 2709

Re: Egern lasagne

Indlægaf Aurora » 7. feb 2019, 18:09

Er Hugo mon altid det samme egern? Det spekulerede jeg tit på dengang jeg havde et husegern :lol:

Til emnet, så nej. Det bliver en kødfri dag ;-)
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Egern lasagne

Indlægaf HappyPaww » 7. feb 2019, 19:32

SAGA skrev:
HappyPaww skrev:Jeg spiser glad og gerne både kanin og hest, små søde forårsløg og nuttede grislinger - så ja, et egern ville også glide ned, hvis det ellers smager godt og er tilberedt ordentligt.

Forårsløg? Er det forårslam? :D

Hahaha elsker autocorrect!

Men forårsløg kan da også være søde :deer:
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Egern lasagne

Indlægaf Stitch » 7. feb 2019, 20:06

Jeg ville intet problem have med at spise egern. Mange dyr er nuttede og sågar intelligente, men dem spiser jeg da alligevel.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24476

Re: Egern lasagne

Indlægaf Moxy-lady » 7. feb 2019, 20:17

Dmitra skrev:
Ado skrev:Det er sjovt, som mange dyr smager af kylling. :lol: "Krokodille? Det smager som kylling" - "Frølår? Det smager glimrende. Fuldstændig som kylling".


Det har jeg også tit tænkt på. For mange år siden så min klasse i folkeskole et dokumentarprogram om nogle sydamerikanske regnskovsindianere og de spiste giftige edderkopper som de fangede ved at stikke hånden ind i deres bo, husker ikke hvilken edderkop, men de skar dem op, hældte giften og ristede dem om et bål, helt sorte små fætre, så holdt de i benene mens de åd kroppen, det gjorde kameraholdet også, de skulle jo gå all in og de her edderkoppe skulle eftersigende også smage af kylling. :-D


Ha, det program så jeg også i folkeskolen. Mener at det var taranteller som kunne være på størrelse med en middagstallerken :nerve: jeg har stadig traumer.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Egern lasagne

Indlægaf Panton » 7. feb 2019, 21:08

Det må være klart nej herfra!
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Egern lasagne

Indlægaf Tilly » 7. feb 2019, 21:42

Nej.

Jeg er ikke så god til at spise dyr som jeg synes er nuttede.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Egern lasagne

Indlægaf Tilly » 7. feb 2019, 21:59

Sangius skrev:Selvfølgelig ville jeg da spise et egern. Hvorfor ikke? Jeg har både haft en kæleko, kælekylling (det var så en hane), og en kælegris. Synes det er en glimrende ide, nu de har så mange egern løbende.

Bare af ren nysgerrighed, er det så alle dyr du vil kunne spise, fx også hunde?


Jeg kommer lige i tanke om noget jeg oplevede engang da jeg var på ferie på Kreta. Min veninde og jeg kom til at snakke lidt med forpagteren på det hotel vi boede på og han fortalte at han tidligere havde døjet med løse hunde på hotelområdet. Så for ham havde hundene altså været en plage/skadedyr. Han fik det så løst ved at tilkalde nogle pakistanske venner som indfangede hundene, og de tog dem så med hjem for at slagte og spise dem.

Jeg kan huske min veninde og jeg blev ret forargede. Og jeg bryder mig endda ikke specielt meget om hunde. Men jeg er bundet af nogle tanker om at visse dyr er kæledyr/for nuttede, og vil derfor ikke kunne få mig selv til at spise dem.

Men hvis jeg prøver at være objektiv, så var det jo egentligt en fin måde det hundeproblem blev løst. På Kreta (og mange andre steder i Grækenland) er der/har der været store problemer med herreløse hunde, så hvorfor ikke afhjælpe det ved at spise nogle af hundene?
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Egern lasagne

Indlægaf kidkomb » 7. feb 2019, 22:32

Ja det ville jeg da.
Det der med at nogle dyr er nuttede og derfor kan man ikke spise dem.
Jeg synes det er noget fjol :genert:
Hvis noget er nuttet så er det altså en ko :love:
Jeg kan mærke at jeg føler en modstand mod at spise egern, men det hænger sammen med at jeg ser dem som en slags duer. Skadedyr som æder alt muligt ulækkert.
Her er der tale om engelske egern og ikke danske. I England tager de brune egern pladsen fra de røde egern, som endda kan risikere at blive helt udryddet fordi de brune er nogle aggressive kræ. Så nej, nuttede er de altså ikke. Og lidt ulækre oven i købet.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Egern lasagne

Indlægaf Sangius » 8. feb 2019, 01:34

Tilly skrev:
Sangius skrev:Selvfølgelig ville jeg da spise et egern. Hvorfor ikke? Jeg har både haft en kæleko, kælekylling (det var så en hane), og en kælegris. Synes det er en glimrende ide, nu de har så mange egern løbende.

Bare af ren nysgerrighed, er det så alle dyr du vil kunne spise, fx også hunde?


Jeg kommer lige i tanke om noget jeg oplevede engang da jeg var på ferie på Kreta. Min veninde og jeg kom til at snakke lidt med forpagteren på det hotel vi boede på og han fortalte at han tidligere havde døjet med løse hunde på hotelområdet. Så for ham havde hundene altså været en plage/skadedyr. Han fik det så løst ved at tilkalde nogle pakistanske venner som indfangede hundene, og de tog dem så med hjem for at slagte og spise dem.

Jeg kan huske min veninde og jeg blev ret forargede. Og jeg bryder mig endda ikke specielt meget om hunde. Men jeg er bundet af nogle tanker om at visse dyr er kæledyr/for nuttede, og vil derfor ikke kunne få mig selv til at spise dem.

Men hvis jeg prøver at være objektiv, så var det jo egentligt en fin måde det hundeproblem blev løst. På Kreta (og mange andre steder i Grækenland) er der/har der været store problemer med herreløse hunde, så hvorfor ikke afhjælpe det ved at spise nogle af hundene?


Jeg er jo ikke fuldstændig upåvirket af den kultur jeg er vokset op i, og en hund for mig er et kæledyr. Finder ikke tanken appetitlig. Ydermere også et rovdyr, som jeg personligt aldrig har smagt nogen slags af.
Et egern er ikke et kæledyr. For mig ligger de i same kategori som en hjort eller en fasan - et vildt dyr du kan skyde og spise.
Jeg synes dog at der er helt OK at spise alle slags dyr, givet at arten ikke er truet og at dyret har levet godt.
Vender altid vildt øjne af de folk som går amok over den der Hundefestival de holder i Kina (?), mens vi herhjemme huser over 30 millioner slagtesvin, som aldrig ser dagens lys.
Der er sygt meget dobbeltmorale inde for dyrevelfærd blandt mange.

Hvad angår mine kæledyr, så var det forskelligt om vi kunne få os selv til at spise den. Rosa, vores ko, har vi aldrig slagtet. Hun går endnu på marken.
Min hane Viggo var sød nok, men lidt et røvhul, så han blev en udmærket suppe.
Kylling (det hed grisen) husker jeg ikke hvad blev af, så den har min mor nok diskret serveret. :lol:
Kunne ikke have spist min hund og kat.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Mad og drikke"