Nu må vi heller ikke spise slik eller drikke vin

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Nu må vi heller ikke spise slik eller drikke vin

Indlægaf Wizzze » 26. mar 2019, 07:29

Her til morgen har jeg lige fundet ud af, at jeg er et endnu større miljøsvin end jeg troede :whine:

For nu er det ikke nok at skære ned på det røde kød, nej slik, vin og andre søde sager skal også ud

https://borsen.dk/nyheder/generelt/arti ... _koed.html

Det her klima korrekte liv, bliver da også mere og mere kedeligt :trist:
Man ender jo med at blive sund og slank af det :-D
Hvornår mon "Klimakuren" indtager sin plads ved siden af Atkins, Raw, LCHF og alle de andre :gruble:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17193
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41806

Re: Nu må vi heller ikke spise slik eller drikke vin

Indlægaf LaMariposa » 26. mar 2019, 07:42

Hmmm... Nu bliver jeg muligvis upopulær, men altså, hvis bevidsthed om klimaet kunne bidrage til et lidt mere begrænset indtag af søde sager og alkohol, så er det egentlig okay. Vi æder SÅ mange usunde ting i Dk, at det helt sikkert ville være gavnligt at skære ned på det.

Ikke at man helt skal holde sig fra vin og slik, men lidt større bevidsthed om kun at spise det, som man virkelig godt kan lide, kunne være ret godt. Så nyder man det også meget mere :)

https://www.sondagsavisen.dk/forbrug/20 ... -du-spise/

https://www.forbrugermagasinet.dk/slik- ... -om-aaret/
12
:lun: Be brave
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Nu må vi heller ikke spise slik eller drikke vin

Indlægaf Persnikedy » 26. mar 2019, 07:49

Selvfølgelig skal vi alle gøre mere for millijøet, men https://videnskab.dk/kultur-samfund/fok ... ASmneC-vj4

I får ikke lov at tage mine vingummibamser eller min hvidvin!
2
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Nu må vi heller ikke spise slik eller drikke vin

Indlægaf LaScrooge » 26. mar 2019, 09:45

Jeg ser lidt på det som på madpyramiden vs forskellige kure og sundhedsflips: bevidst forbrug kan gøre en stor forskel, ligesom det gør en stor forskel at spise varieret. Så hvis nu man starter med at spørge sig selv, hvilke madvarer det ville være mere bærdedygtigt at bruge i dag, end hvilke man spontant har lyst til - også selvom man har råd - så kan man sikkert nå langt med at minimere sin forurening.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1230
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1922

Re: Nu må vi heller ikke spise slik eller drikke vin

Indlægaf Skvatman » 26. mar 2019, 09:49

Jeg har intet problem med at skære ned - vi gør det jo raskt væk for vores kroppe når vi synes der er lidt for meget sul, efter jul (det rimer flot)... Eller når strandsæsonen nærmer sig.
I dagligdagen, her hjemme, spiser vi allerede mindre rødt kød - primært pga. vi gerne vil fastholde sundheden, godt nok. Det er fint med en fiskedag og en kødfri dag eller to. Det giver faktisk en dejlig variation, og børnene er glade for det.
Mht. slik, er det INTET problem for mig, jeg spiser kun et par gajoler i ny og næ. Konen og børnene - puh, det blir ikke mig der skal dikterer noget der ;)

Vin.... Hold jer væk! Det er MIN VIN! (omend, alderen og familielivet, naturligt har været med til at skære _lidt_ ned på indtaget) :)

Jeg tænker, alt i alt om det klimahalløj. Jeg vil hellere tage det lidt for alvorligt, end at opdage, når det er for sent, vi at ikke tog det alvorligt nok.

Mht:
Persnikedy skrev:Selvfølgelig skal vi alle gøre mere for millijøet, men https://videnskab.dk/kultur-samfund/fok ... ASmneC-vj4


Det er jeg så for vidt enig i. Det vi kan gøre, er jo så at sætte sit kryds ved klimavenligt parti. (som ikke også fucker resten af samfundet op!! Gæt selv...)
2
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17193
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41806

Re: Nu må vi heller ikke spise slik eller drikke vin

Indlægaf LaMariposa » 26. mar 2019, 10:08

Persnikedy skrev:Selvfølgelig skal vi alle gøre mere for millijøet, men https://videnskab.dk/kultur-samfund/fok ... ASmneC-vj4

I får ikke lov at tage mine vingummibamser eller min hvidvin!


Er for så vidt enig, men sådan lidt sat på spidsen er det vel ikke så interessant for producenterne at producere, hvis forbrugerne ikke køber deres varer?
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Nu må vi heller ikke spise slik eller drikke vin

Indlægaf Persnikedy » 26. mar 2019, 10:52

LaMariposa skrev:
Persnikedy skrev:Selvfølgelig skal vi alle gøre mere for millijøet, men https://videnskab.dk/kultur-samfund/fok ... ASmneC-vj4

I får ikke lov at tage mine vingummibamser eller min hvidvin!


Er for så vidt enig, men sådan lidt sat på spidsen er det vel ikke så interessant for producenterne at producere, hvis forbrugerne ikke køber deres varer?


Det har du ret i. Flere og flere produkter bliver lavet som ikke give det samme mikroplast, vi husker rygsækken når vi handler ind, og vi tænker i sæson. Og butikekrne følger med. Når der er fokus på noget hopper butikkerne gerne med på vognen, det får os til at gøre det samme som før, men med større tilfredshed.
Fx: Coop dropper forsterskadende belægning i deres ejet dåsemærke? Det er kun godt, misforstå mig endelig ikke. Vi skal gøre noget.

Men... Problemet bliver når der er så stor fokus på at spise millijø venligt i de danske hjem glemmer vi at se at det edenlig ikke er den største synder.

Vi kan ændre mere ved at tænke større, end ved at sidde tilbage med et selvtilfreds smil over at vi denne gang valgte Amaronen fra til fordel for postevand, for det betyder ikke rigtig noget i det store billede.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nu må vi heller ikke spise slik eller drikke vin

Indlægaf Slettet bruger » 26. mar 2019, 10:57

Det er en håbløs strategi at forsøge at redde miljøet ved at give folk skyldfølelse over alt muligt. Det er ligesom at prøve at få befolkningen til at tabe sig ved at fortælle om hvor usundt sukker er eller hvor sundt motion er - alle har fået den besked, det nytter ingenting, det bliver befolkningen ikke tyndere af.

Hvis aftrykket på miljøet skal mindskes, skal de ting vi kan lide, gøres bæredygtige.
3
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52567

Re: Nu må vi heller ikke spise slik eller drikke vin

Indlægaf fisken80 » 26. mar 2019, 16:20

LaMariposa skrev:Hmmm... Nu bliver jeg muligvis upopulær, men altså, hvis bevidsthed om klimaet kunne bidrage til et lidt mere begrænset indtag af søde sager og alkohol, så er det egentlig okay. Vi æder SÅ mange usunde ting i Dk, at det helt sikkert ville være gavnligt at skære ned på det.

Ikke at man helt skal holde sig fra vin og slik, men lidt større bevidsthed om kun at spise det, som man virkelig godt kan lide, kunne være ret godt. Så nyder man det også meget mere :)

https://www.sondagsavisen.dk/forbrug/20 ... -du-spise/

https://www.forbrugermagasinet.dk/slik- ... -om-aaret/


Jeg er virkelig enig. Jeg kan blive helt rystet når jeg læser herinde og kan se, hvor meget usundt folk kører ned. Og hvor mange penge de bruger på det. Jeg er ikke selv nogen helgen, men jeg har aldrig spist slik eller sødt i de mængder der nævnes herinde. Og det seneste år har vi herhjemme skåret markant ned på det. Så i dag er hjemmelavede popcorn den hyppigst spiste snack.
Det der med at blande slik for 50-100 kroner når det er billigt om fredagen, jamen jeg synes det er crazy.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Nu må vi heller ikke spise slik eller drikke vin

Indlægaf LadyFox » 26. mar 2019, 18:01

Jeg synes det er ærgerligt at det debatten altid ender ud i at "nu må man heller ikke spise kød/flyve/stene Netflix/drikke vin/spise slik/gå i bad/osv. :whine: ". For det MÅ man jo sådan set godt, og jeg tror virkelig ikke der er nogle der mener at ingen må noget som helst mere, nogensinde HA!

For mig at se handler det mere om at være bevidst om sine valg, og tage dem på et oplyst grundlag. Jeg synes det er rigtig fint at folk er bevidste om at ting sviner, og nogle ting sviner meget. Jeg ser ikke fidusen i hvis vi ikke skulle forske i den slags, og at den viden ikke skulle ud. Hvad man så bruger den viden til må man jo så gøre hvad man vil med.
Personligt er jeg ikke ude på at fortælle folk at de ikke må en masse ting, og at de er skrækkelige mennesker hvis de ikke altid er mega miljøbevidste. Slet ikke, for det mener jeg ikke. Jeg synes dog det ville klæde os alle sammen engang i mellem at stoppe op og tænke over vores vaner, og om vi egentlig har dem fordi vi har behov for dem, eller om nogen af dem er bare fordi og "sådan har jeg altid gjort". Jeg synes det er en god kvalitet ind i mellem at reflektere over egen livsførsel, og prøve at tilpasse sig der hvor det giver mening. Og altså, jeg synes også det er en god ide at prioriterer lidt ind i mellem så man ikke nødvendigvis behøver at tage på flyferie, mens man har vinduerne åbne, radiatoren på 5, vandhanen løbende og købe 10 par billige jeans man aldrig kommer til at kunne passe som souvenirs. Måske en ferie, og et enkelte par jeans man rent faktisk kunne bruge var rigeligt - og selvom det stadig sviner så er det jo stadig langt bedre end udgangspunktet.

Hvis man ikke kan oplyse om at ting sviner, uden at det bliver til et "buhu, jeg må aldrig noget mere..." så er det jo svært at snakke om det ret alvorlige problem. Og det er altså, sagt af en der drikker for meget vin, og helt sikkert ser bunden af et par flasker inden ugen er slut.
7
...
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Nu må vi heller ikke spise slik eller drikke vin

Indlægaf zembra1986 » 26. mar 2019, 18:44

Har godt nok ikke sagt dette til et familiemedlem, der er hardcore veganer, men jeg er stadig af samme skarpe mening: Jeg vil hellere dø end leve et liv der var 100% klimavenligt. Kunne ikke forstille mig et mere røvsygt og trist liv..

Jeg fortsætter med mit slik......og mit kød......og vin osv. Dog moderere jeg gerne mit indtag, og det gør jeg allerede.
0
godtnavn
Indlæg: 11158
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12975

Re: Nu må vi heller ikke spise slik eller drikke vin

Indlægaf godtnavn » 26. mar 2019, 21:16

Vinen undvære jeg gerne, men jeg er også mere til øl eller drinks, så det er ingen afsavn fra mig, det eneste vin jeg indtager er nogle gange lidt portvin til jul eller hvidvin i drinks, men vil egetnlig hellere have en god øl eller rom og cola :genert:

Men chokolade vil jeg nødigt undvære! Det er ikke fordi jeg spiser store mængder, det er egentlig sjældent men når jeg så gør det så gør jeg det effektivt :lol:
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Nu må vi heller ikke spise slik eller drikke vin

Indlægaf IrmaPigen » 27. mar 2019, 11:56

Uh, jeg glæder mig til ferie, hvor jeg skal spise bøffer, foie gras og drikke rødvin, øl og champagne :-D
0

Tilbage til "Mad og drikke"