fantastiske pølsehorn - opskrift søges?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

fantastiske pølsehorn - opskrift søges?

Indlægaf Karkluden » 9. jan 2016, 15:13

Jeg bliver færdig som sygeplejerske på fredag, og efter min eksamen skal jeg vente på, at mine BA-kumpaner bliver færdige, og da jeg har noget familie og et par veninder med, og det er henover frokosttid, vil jeg gerne have lidt pølsehorn, pizzasnegle eller lignende med + nogle grøntstave og drikkevarer.

Men dem jeg bager normalt (en opskrift fra et site, der hedder kinna.dk), er bare kun gode, når de er varme, derefter er de møgkedelige og tørre.
Og de skal kunne bages senest på torsdag af åbenlyse årsager.

Har du en god opskrift på en dej til pølsehorn/horn med andet fyld/pizzasnegle, hvor produktet kan holde sig lækkert somehow indtil næste dag?

Tak :gogo:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: fantastiske pølsehorn - opskrift søges?

Indlægaf Ado » 9. jan 2016, 15:48

Når jeg bager pølsehorn, går jeg all-in på det man ikke må. Netop fordi jeg ikke orker tørre pølsehorn. Så det er altså en hvid gærdej, hvor jeg rører gær ud i vand, tilsætter lun sødmælk, salt, et nip sukker, og mel. Når dejen er æltet fast, tilsætter jeg smør i tern og lader maskinen ælte det ind i dejen. Når pølsehornene er bagt og når de næsten er kolde, putter jeg dem i en pose og lukker den, så fugten holdes derinde.

Jeg bager på slump, men du må ikke spare på smørret. Og dejen må ikke være for tyk omkring pølsen. (Mrm).


Mht. pizzasnegle, plejer jeg at smøre dejen med pesto, drysse finthakket hvidløg over, lidt krydderurter, evt. finthakket pepperoni/skinke og så rigelig revet cheddar. De holder sig fine bløde og saftige i en pose. Du skal selvfølgelig bare ikke servere dem køleskabskolde.


Evt. kan der tilsættes revet squash i dejen for at tilføre mere fugt.
0
Donna Martin Graduates!
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: fantastiske pølsehorn - opskrift søges?

Indlægaf Karkluden » 9. jan 2016, 17:32

Ado skrev:Når jeg bager pølsehorn, går jeg all-in på det man ikke må. Netop fordi jeg ikke orker tørre pølsehorn. Så det er altså en hvid gærdej, hvor jeg rører gær ud i vand, tilsætter lun sødmælk, salt, et nip sukker, og mel. Når dejen er æltet fast, tilsætter jeg smør i tern og lader maskinen ælte det ind i dejen. Når pølsehornene er bagt og når de næsten er kolde, putter jeg dem i en pose og lukker den, så fugten holdes derinde.

Jeg bager på slump, men du må ikke spare på smørret. Og dejen må ikke være for tyk omkring pølsen. (Mrm).


Mht. pizzasnegle, plejer jeg at smøre dejen med pesto, drysse finthakket hvidløg over, lidt krydderurter, evt. finthakket pepperoni/skinke og så rigelig revet cheddar. De holder sig fine bløde og saftige i en pose. Du skal selvfølgelig bare ikke servere dem køleskabskolde.


Evt. kan der tilsættes revet squash i dejen for at tilføre mere fugt.

Tak :kys:
Det er også helt fint med de hvide pølsehorn osv. Jeg har det sådan lidt, at i min verden er det usund mad uanset, men ellers ender det i noget takeout til frokost, og så er hjemmelavede ting og grøntstave bedre :)

kan man godt lave den uden maskine?
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: fantastiske pølsehorn - opskrift søges?

Indlægaf Pussikat82 » 11. jan 2016, 13:34

Jeg laver dem sådan her, og det er en af mine favoritdeje at arbejde med http://thebigmeowski.blogspot.dk/2014/04/superluftige-plsehorn.html Den er så nem at håndtere. Når jeg har bagt dem, fryser jeg dem enten ned, så vi kan tø dem op lidt ad gangen, eller også opbevares de i køleskabet, til de spises. Jeg ville nok senest bage dem dagen før, hvis de ikke fryses ned. Når vi spiser dem, nuker vi dem lige hurtigt i mikroovnen, men jeg tror nu også, de sagtens kan spises kolde. Dejen er virkelig lækker og luftig, synes jeg, og jeg bruger den også til at lave suppehorn af. Hvis du ender med at bage dem her, kan du jo fryse de fleste og lade et enkelt overnatte i køleskabet, hvis du vil teste, om det lever op til forventningerne dagen efter. Jeg tror dog ikke, det er noget problem umiddelbart. Jeg ville dog lade dem køle helt ned, før de puttes i poser og fryses eller puttes i køleskabet, så de ikke risikerer at blive klæge pga. fugten, når de nu er af den meget lette og luftige type.

Billede
0
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: fantastiske pølsehorn - opskrift søges?

Indlægaf Pussikat82 » 11. jan 2016, 14:59

Har i øvrigt spottet dem her hos Spisestuen i dag http://spisestuen.dk/2016/01/frikadelleboller-et-madpakkehit/ Frikadelleboller. Aner ikke, hvordan de smager, og hvor godt de holder sig friske, men konceptet er da meget sjovt :)
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: fantastiske pølsehorn - opskrift søges?

Indlægaf Fru Sunshine » 11. jan 2016, 23:27

Jeg har tit lavet frikadelleboller.
Jeg bruger bare en almindelig bolledej og steger frikadellerne på panden, mens dejen hæver.
Jeg putter ikke ost i, for min datter kan ikke fordrage ost.
Det er ikke mere bøvlet end pølsehorn, bortset fra at frikadellerne skal steges.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: fantastiske pølsehorn - opskrift søges?

Indlægaf Karkluden » 12. jan 2016, 18:13

Tak for jeres input, sjovt med frikadelleboller. Jeg endte med noget, der ligner en kombi af Ados og pussikats inputs, og de blev bare supergode, og er nu frosset ned, og så tager jeg dem op fredag morgen :) Tusind tak for hjælpen :kys:
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: fantastiske pølsehorn - opskrift søges?

Indlægaf ManicNinja » 17. jan 2016, 12:20

Bliver simpelthen lige nødt til at dele min opskrift på de her små, let salte snack-pølsehorn, jeg altid bager, når det er - de bliver ikke tørre. Og det er, fordi der er et LÆS olie i dejen:

250 gram mel
1 dl olie
1 tsk salt
1 tsk sukker
30 gram gær
1½ dl lunken mælk
1 pakke cocktailpølser
Æg til pensling

Gæren røres ud i den lunkne mælk. Olien røres i. Dernæst salt, sukker og til sidst melet.
Det hele æltes sammen. Hvis jeg har tid, lader jeg dejen hæve ½-1 time (men det er ikke strengt nødvendigt).
Dejen deles i to portioner.
Hver portion rulles ud i en flad cirkel, som deles i ca. 15 langetrekanter (altså ligesom at skære en lagkage ud).
læg en cocktailpølse i den brede ende af en trekant og rul ind til midten, så pølsen pakkes ind i et lille horn.

Hæver 20 minutter på bageplade (husk bagepapir på).

Pensles helst med et sammenpisket æg (men mælk kan også bruges) og drysses med lidt flagesalt eller groft salt.

Bages ved 225 grader i 10 minutter.
1
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill

Tilbage til "Mad og drikke"