Nytårsmenu 2019

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1598
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 205
Likede indlæg: 2923

Re: Nytårsmenu 2019

Indlægaf Kilix » 28. dec 2019, 21:53

Kilix skrev:Indtil videre er det kun mig og kaeresten, men min lillebror overvejer at komme herned :D Iiiih jeg haaber han kommer!!!
Jeg overvejer en simpel Schweizisk cheese fondue med godt broed, og et charcuterie board bestaaende af smaa syltede agurker, perleloeg, groenne og sorte oliven,hvidloegs salami, prosciutto, en god skinke, panchetta, chorizo, og fuet.
Intet andet, maaske noget kransekage til kl 12. orv og saa en sygelig maengde alkohol :D

Lillebror kommer desvaerre ikke, men saa kan kaeresten og jeg jo bare maeske os :D

Der er koebt emmentaler, gruyere og appenzeller. Vi har ikke Kirsch, men bruger i stedet lidt af en kriek lambic.
Og saa en ordentligt roevfuld koed til charcuterie :slem:

Og saa tror jeg vi skal have en lille rejemad til forret... :lun:
1
AlmostFamous35
Indlæg: 241
Tilmeldt: 4. jan 2016, 08:41
Kort karma: 30
Likede indlæg: 372

Re: Nytårsmenu 2019

Indlægaf AlmostFamous35 » 28. dec 2019, 22:31

Vi bliver bare min kæreste og jeg. Det vælger vi altid de år, hvor børnene er hos de respektive andre forældre. Nytårsaften er altid toplækker, hvor vi nørder god mad dagen igennem, dresser up og hygger os med gode drikkevarer, spil og kærlighed;)

Champagne og blinis med stenbiderrogn til dronningens tale.

Forretten bliver hjemmelavet hummerbisque.
Hovedret er beef Wellington. Tilbehør ved vi ikke helt endnu, måske bare en god salat og rødvinssauce.
Desserten bliver nok passionsfrugtmousse med marengs.

Og så masser af god vin, champagne og måske en espresso martini eller to.

Uanset bliver det en toplækker aften.
0
Brugeravatar
Pyjamas
Indlæg: 1185
Tilmeldt: 25. dec 2015, 23:15
Kort karma: 194
Likede indlæg: 3307

Re: Nytårsmenu 2019

Indlægaf Pyjamas » 28. dec 2019, 22:37

....
Senest rettet af Pyjamas 15. jan 2020, 18:25, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Nytårsmenu 2019

Indlægaf Rapfisk » 28. dec 2019, 23:24

Vi skal bare være hjemme med hund og baby og fejre det mest succesrige år i vores liv. Derfor kan vi også kræse om maden.

Forret: Kammuslinger med blomkålspuré
Hovedret: Cote de boeuf, lammefjordskartofler, noget grønt og bearnaise på Hr. Raps hjemmelavede essens
Dessert: Æbletærte med råcreme eller creme fraiche

Kl 12:Hjemmebagt kransekage.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
peculiar_countess
Indlæg: 39
Tilmeldt: 18. maj 2016, 15:28
Kort karma: 3
Likede indlæg: 22

Re: Nytårsmenu 2019

Indlægaf peculiar_countess » 29. dec 2019, 12:36

TinaW skrev:Min mand kom jo hjem, så her er der ændringer.
Ved ikke helt om vi skal have en forret, den skal i så fald være nem og gerne med fisk. Nogen ideer?
Hovedretten bliver roastbeef, hasselbach kartofler, bernaise og salat
Citronfromage til dessert (hvis det lykkedes, det har jeg aldrig prøvet at lave)
Nougat kransestænger til midnat


Torsk med porrecreme? https://opskrifter.coop.dk/opskrifter/t ... creme-5565
1
"you have no power over me"
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16230
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1407
Likede indlæg: 30210

Re: Nytårsmenu 2019

Indlægaf TinaW » 29. dec 2019, 12:40

peculiar_countess skrev:
TinaW skrev:Min mand kom jo hjem, så her er der ændringer.
Ved ikke helt om vi skal have en forret, den skal i så fald være nem og gerne med fisk. Nogen ideer?
Hovedretten bliver roastbeef, hasselbach kartofler, bernaise og salat
Citronfromage til dessert (hvis det lykkedes, det har jeg aldrig prøvet at lave)
Nougat kransestænger til midnat


Torsk med porrecreme? https://opskrifter.coop.dk/opskrifter/t ... creme-5565


Det ser også lækkert ud. Det må vi prøve en anden gang. Min mand synes det der lakserilette så lækkert ud.
0
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Nytårsmenu 2019

Indlægaf Orchidea » 29. dec 2019, 14:33

Forret: blinis med feldsalat, rgt. laks, peberrodscreme og asparges.

Hovedret: lamnmekølle med pommes Anne og æble-broccolisalat.

Dessert: lime cheesecake.


Vi bliver 6 voksne og 7 børn.
1
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Nytårsmenu 2019

Indlægaf avdotja » 29. dec 2019, 15:23

Ved ikke hvad menuen bliver, men har lovet at stå for dessert, så burde nok snart finde ud af noget :D Overvejer enten gammeldags æblekage eller noget chokolademousse-agtigt med et (eller flere) lag af mandelkrokant og en form for saltkaramel på toppen. Hælder mest til æblekagen, men tænker det andet er lidt mere festligt. Laver selv makroner og karamelliseret knas til æblekagen, så tror faktisk også at chokolademoussen vil være lettere at lave :gruble:

Vi bliver 5 voksne, hvilket heldigvis er et overskueligt antal at kreere dessert til :D
0
Selma156
Indlæg: 2351
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6819

Re: Nytårsmenu 2019

Indlægaf Selma156 » 29. dec 2019, 22:05

Vi bliver 7, og vi har valgt at købe udefra. Det blev fra Meyers, da der er to vegetarer i selskabet, og ikke alle udbyder vegetarmenu.

Forret: Bisque af jomfruhummer og strandkrabber, brud af krabbekød, æble og syltet fennikel, toppet med urteolie og med økologisk surdejsbolle fra Meyers Bageri

Hovedret: Tournedos af dansk oksemørbrad, luftig kartoffelcreme med confiteret selleri og saltet citron, langtidsbagte rødbeder med røget olie og tyttebær, trøffelsauce, crumble af ristet løg og svampe og timian

Dessert: Intens chokolademousse med havsalt, toppet med hvid chokoladecreme og knuste småkager med orange og blomster fra i sommer

Værtinden og jeg forsøger os med en hjemmelavet kransekage til midnat - og selvfølgelig champagne.
2
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Nytårsmenu 2019

Indlægaf Fru Sunshine » 29. dec 2019, 23:08

Hunkat skrev:
PaleSeptember skrev:Indtil videre er vi ude i noget surf & turf til hovedret - måske med knuste kartofler til. Desserten bliver en cheesecake i glas tænker jeg, jeg er på jagt efter den perfekte opskrift.
Resten er ikke besluttet endnu.


Hvis du stadig leder efter cheesecake, så har jeg selv haft kig på denne: https://www.oetker.dk/dk-da/opskrifter/r/mojito-cheesecake-i-tre-lag
Den ser virkelig god ud!

Vi skal bare være to og to katte.
Vores menu lyder på:
Frokost: hjemmelavede pizzarolls og kakaomælk.
Appetizer: Håndpillede rejer i sprøde spiselige sorte skaller med calamansi creme, hertil stødt tørret solbær og edamame bønner.
Forret: Tandori røget laks, sprød kurv med rød paprika pure, hertil ærteskud og salt urt.
Hovedret: Oksemørbrad med gule beder, hoisin kæber, morkelsky, tørret blåbær, sprød grønt og kartoffel gratin.
Dessert: Fuilletine bund med Tanzania chokolade, karamel- og passions mousse med skovbær coulis og yoghurt/hindbær crumble.
Kl. 12: vi har købt ekstra is (Hansens) og jeg håber på at lokke ham til noget god ost men ingen kransekage, det kan ingen af os lide.

Kattene skal ha’ tørfoder :lol:

Det er også vores menu. Altså bortset fra pizzarolls, is og tørkost :D
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Nytårsmenu 2019

Indlægaf superboa » 29. dec 2019, 23:41

Vi skal bare være min mand, jeg og kattekillingen, så en stille og rolig menu her hjemme :)

Til dronningens tale: Chips

Hovedret: Højrebsbøffer, ovnbagte kartofler, ovnbagte rodfrugter og bearnaisesovs

Dessert: Hansen is + frisk frugt/bær

Senere: Hjemmebagt kransekage, chokolade, slik, chips - og bobler kl 12
1

Tilbage til "Mad og drikke"