Dit seneste eksperiment i køkkenet ?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2348
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2309

Dit seneste eksperiment i køkkenet ?

Indlægaf Elverpigen » 16. dec 2019, 00:10

Tidlige eksperimenter i elverhulen har bl.a. inkluderet brug af havregryn i stedet for hvedemel i pæretærte.
Resultat:
Halvdelen af hvedemelet erstattet med havregryn giver en pæretærte med lidt mere bid i, mens 100 % havregryn får det til at smage for sundt ;)

Seneste eksperiment:

Jeg stod og målte ingredienser af til et stenalderbrød (den klassiske "Kong Hans" opskrift), da jeg manglede lidt af bl.a. hørfrø. Jeg fandt en pose uåbnet kokosfibermel frem fra skabet, som jeg havde købt uden helt at vide, hvad jeg ville bruge det til. Kokosfibermel blev det, uden yderligere tilsætning af væske, som anbefalet på pakken.

Resultat:
Bestemt spiseligt, men anderledes, sødere, og mindre fugtigt - som forventet. Jeg ved faktisk ikke helt, hvad jeg synes om det :gruble:

Umiddelbart tror jeg, at jeg hellere vil prøve kokosfibermelet i en mere dessert, kage eller müsli-agtig sammenhæng, men i situationen en absolut OK løsning.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dit seneste eksperiment i køkkenet ?

Indlægaf Fru Sunshine » 16. dec 2019, 13:08

Jeg ville lave dadelkugler. Jeg tilsatte en ordentlig dynge karamel, der var kogt for længe, og derfor var blevet til knæk og en håndfuld rubychokolade.
Det smager virkelig godt og er da bestemt heller ikke spor sundere, end hvis jeg havde spist en masse småkager.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4636
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 678
Likede indlæg: 21210

Re: Dit seneste eksperiment i køkkenet ?

Indlægaf catnip » 16. dec 2019, 16:43

Jeg skal eksperimentere her til aften, og forsøger mig (for første gang) med en vegetarisk version af mexicansk Albondigas suppe.

...hvis det går helt galt kan vi jo altid hente pizza :genert:
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Dit seneste eksperiment i køkkenet ?

Indlægaf LaScrooge » 16. dec 2019, 19:46

Jeg lavede en Earl Grey-infuseret gin til en gin- og champagne-cocktail. Jeg ændrede opskriften så der var lige dele gin og honningsirup, saften fra en halv appelsin i stedet for en halv citron og en demi sec cremant i stedet for en brut. Den blev meget lækker, rund og ret stærk.

Pt overvejer jeg om det ville give mening at lave deller ud af sorte kikærter, soltørrede tomater (i olie), finthakkede svampe og figenmarmelade. Til en vegetarisk julefrokost.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Dit seneste eksperiment i køkkenet ?

Indlægaf Stitch » 16. dec 2019, 20:01

catnip skrev:Jeg skal eksperimentere her til aften, og forsøger mig (for første gang) med en vegetarisk version af mexicansk Albondigas suppe.

...hvis det går helt galt kan vi jo altid hente pizza :genert:


Det forstår jeg ikke :genert: Albondigas er jo kødboller. Så er jo ikke albondigas mere?
2
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4636
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 678
Likede indlæg: 21210

Re: Dit seneste eksperiment i køkkenet ?

Indlægaf catnip » 16. dec 2019, 20:59

Stitch skrev:
catnip skrev:Jeg skal eksperimentere her til aften, og forsøger mig (for første gang) med en vegetarisk version af mexicansk Albondigas suppe.

...hvis det går helt galt kan vi jo altid hente pizza :genert:


Det forstår jeg ikke :genert: Albondigas er jo kødboller. Så er jo ikke albondigas mere?


Jeg brugte bare vego-fars til bollerne :)

Det blev iøvrigt ganske udemærket for et første forsøg.
2
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Dit seneste eksperiment i køkkenet ?

Indlægaf Pussikat82 » 20. dec 2019, 11:18

Selvkomponeret ciabattabrød, som ikke skulle hæve natten over. Blev supergodt.
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: Dit seneste eksperiment i køkkenet ?

Indlægaf Mangoness » 20. dec 2019, 14:14

Vandkefir, bolcher og karameller.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Dit seneste eksperiment i køkkenet ?

Indlægaf IrmaPigen » 20. dec 2019, 19:34

Tror det var at lave cannelloni. Living on the edge :sarkasme:
0
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4636
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 678
Likede indlæg: 21210

Re: Dit seneste eksperiment i køkkenet ?

Indlægaf catnip » 1. jan 2020, 09:22

Jeg lavede crêpes suzette til dessert igår. Det er egentlig imod mine principper at satse gæstemad med noget jeg ikke har lavet før, men det blev virkelig vellykket.
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2348
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2309

Re: Dit seneste eksperiment i køkkenet ?

Indlægaf Elverpigen » 1. jan 2020, 10:07

catnip skrev:Jeg lavede crêpes suzette til dessert igår. Det er egentlig imod mine principper at satse gæstemad med noget jeg ikke har lavet før, men det blev virkelig vellykket.


Uha, jeg er også lidt pivet ift at bruge gæsterne som forsøgskaniner :devil:
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2348
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2309

Re: Dit seneste eksperiment i køkkenet ?

Indlægaf Elverpigen » 1. aug 2020, 12:56

Op til coronanedlukningen havde jeg besluttet mig for at give bagning af glutenfrit brød endnu et skud.

Opvarmning:
    Et mislykket forsøg med en blanding fra Fakta blev decideret uspiselig, og jeg måtte med skam smide mad ud.
    Netto's Øgo-blanding blev en spiselig, men noget kedelig og smuldrende affære.
    Den mørke blanding fra Skærtoft Mølle var ret velsmagende og dyr. og jeg mistænker et lidt vel lavt fiberindhold.

Eksperimenter:
    Trin 1: Øgo-blandingen fik fordoblet tilsætningen af olie + lidt ekstra vand, forlænget koldhævning - klar forbedring, mindre kedeligt og en anelse mindre smuldretendens.
    Trin 2: Dobbeltportion af Trin 1 i braddepande - nemmere at håndtere, nok til en uges forbrug :D
    Trin 3: I flere steps har jeg tilsat stigende mængder af gurkemeje til melet, før det kommer i væsken. Det giver brødet lidt karakter uden at smage igennem.

Forsøgsplanlægning:
Nu er jeg rimelig tilfreds med portionsstørrelsen i forhold til arbejdsindsatsen (ret nemt :D ) og smag, men kunne godt tænke mig at brødet holdt lidt mere sammen, så der må noget mere "klister" i. Hørfrø er jeg ikke så begejstret for, men chiafrø har jeg en ubrugt bøtte stående af, og de skulle lave noget lidt gel-agtigt med vand, så det bliver næste trin :cool:
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2348
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2309

Re: Dit seneste eksperiment i køkkenet ?

Indlægaf Elverpigen » 3. okt 2021, 15:41

Elverpigen skrev:(...)
Eksperimenter:
    Trin 1: Øgo-blandingen fik fordoblet tilsætningen af olie + lidt ekstra vand, forlænget koldhævning - klar forbedring, mindre kedeligt og en anelse mindre smuldretendens.
    Trin 2: Dobbeltportion af Trin 1 i braddepande - nemmere at håndtere, nok til en uges forbrug :D
    Trin 3: I flere steps har jeg tilsat stigende mængder af gurkemeje til melet, før det kommer i væsken. Det giver brødet lidt karakter uden at smage igennem.

Forsøgsplanlægning:
Nu er jeg rimelig tilfreds med portionsstørrelsen i forhold til arbejdsindsatsen (ret nemt :D ) og smag, men kunne godt tænke mig at brødet holdt lidt mere sammen, så der må noget mere "klister" i. Hørfrø er jeg ikke så begejstret for, men chiafrø har jeg en ubrugt bøtte stående af, og de skulle lave noget lidt gel-agtigt med vand, så det bliver næste trin :cool:


Forsøgene forsætter i det små:

Trin 4:
Chiafrø virker OK som bindemiddel til et mindre smuldrende brød med en dosis på ca en god spiseskefuld til 2 pakker af Øgo-blandingen fra Netto + et par dl ekstra vand på øjemål og lidt ekstra tid til at suge væsken til sig: Jeg tømmer de to pakker Øgo-blanding i en braddepande foret med bagepapir, drysser chiafrøene over og tilsætter væsken (vand med opløst gær) i et par trin, før jeg fordeler det grundigt med en gaffel og stiller til hævning natten over.

Trin 5:
Holdbarheden af brødet var ikke tilfredsstillende i sommervarmen. Derfor skar jeg det ud i terninger og spredte dem ud på braddepanden og gav dem ca ½ time længere i ovnen, til de var sprøde. Sådan holder det sig væsentligt længere, og er dejligt crispy.

Trin 6:
Jeg bruger nok under 10 g gær til en portion, og blev lidt træt af at gæren mugnede i køleskabet, før jeg fik brugt resten. Officielt fra gærfabrikkerne kan gær IKKE fryses, men et par madbloggere skrev, at de var lykkedes med det, ved at pakke gærstykkerne i bagepapir og lægge dem i en tætsluttende pose. Det virker ind til videre fint med en lynlåspose i fryseren :)

Derudover veksler jeg mellem gurkemeje-varianten og oregano for lidt afveksling.
0

Tilbage til "Mad og drikke"