Sudejstråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13044
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Sudejstråden

Indlægaf FormerlyKnownAs » 1. sep 2020, 19:28

HappyPaww skrev:Jeg vil i gang igen med surdejsbagningen nu hovrnueg er blevet arbejdsløs :lol:

Er der nogen der måske har brugt forskellige metoder og kan anbefale noget over andet? Jeg brugte Cathrine Brandts guide og hendes surdejs e-bog, men hvis nogen har bedre erfaringer med andre må I meget gerne linke :D


Jeg har kun brugt samme opskrift siden jeg startede sidste år. 1 kg mel, 850 gr vand, 30 gr. salt, 250 gr surdej. Autolyse vand og mel, sudej og salt i, fold og stræk hver 30 min ish, 3-4 gange, stå i et par timer, spænd op hvis det er brød og i form og på køl, eller bare direkte i bøtten på køl. Næste dage tager jeg det ud og lader det stå en times tid og så bager jeg.

Det bruger jeg uanset om det er brød, boller, flute, pizza... whatever. Jeg varierer i melet ift hvad det skal være og hvad jeg vil have af smag.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Sudejstråden

Indlægaf HappyPaww » 1. sep 2020, 20:55

FormerlyKnownAs skrev:
HappyPaww skrev:Jeg vil i gang igen med surdejsbagningen nu hovrnueg er blevet arbejdsløs :lol:

Er der nogen der måske har brugt forskellige metoder og kan anbefale noget over andet? Jeg brugte Cathrine Brandts guide og hendes surdejs e-bog, men hvis nogen har bedre erfaringer med andre må I meget gerne linke :D


Jeg har kun brugt samme opskrift siden jeg startede sidste år. 1 kg mel, 850 gr vand, 30 gr. salt, 250 gr surdej. Autolyse vand og mel, sudej og salt i, fold og stræk hver 30 min ish, 3-4 gange, stå i et par timer, spænd op hvis det er brød og i form og på køl, eller bare direkte i bøtten på køl. Næste dage tager jeg det ud og lader det stå en times tid og så bager jeg.

Det bruger jeg uanset om det er brød, boller, flute, pizza... whatever. Jeg varierer i melet ift hvad det skal være og hvad jeg vil have af smag.

Tak - det er dog selve surdejsstarteren jeg skal i gang med helt forfra. Den jeg havde slog jeg ihjel på et par uger i køleskabet uden fodring...
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13044
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Sudejstråden

Indlægaf FormerlyKnownAs » 2. sep 2020, 05:19

HappyPaww skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
HappyPaww skrev:Jeg vil i gang igen med surdejsbagningen nu hovrnueg er blevet arbejdsløs :lol:

Er der nogen der måske har brugt forskellige metoder og kan anbefale noget over andet? Jeg brugte Cathrine Brandts guide og hendes surdejs e-bog, men hvis nogen har bedre erfaringer med andre må I meget gerne linke :D


Jeg har kun brugt samme opskrift siden jeg startede sidste år. 1 kg mel, 850 gr vand, 30 gr. salt, 250 gr surdej. Autolyse vand og mel, sudej og salt i, fold og stræk hver 30 min ish, 3-4 gange, stå i et par timer, spænd op hvis det er brød og i form og på køl, eller bare direkte i bøtten på køl. Næste dage tager jeg det ud og lader det stå en times tid og så bager jeg.

Det bruger jeg uanset om det er brød, boller, flute, pizza... whatever. Jeg varierer i melet ift hvad det skal være og hvad jeg vil have af smag.

Tak - det er dog selve surdejsstarteren jeg skal i gang med helt forfra. Den jeg havde slog jeg ihjel på et par uger i køleskabet uden fodring...


Nåååh.... :lol:

Ja enten kan du komme forbi her- tag barnet med ;) og ellers har jeg skrevet det herinde også et sted.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13059
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 21853

Re: Sudejstråden

Indlægaf Pandesteg » 2. sep 2020, 05:47

HappyPaww skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
HappyPaww skrev:Jeg vil i gang igen med surdejsbagningen nu hovrnueg er blevet arbejdsløs :lol:

Er der nogen der måske har brugt forskellige metoder og kan anbefale noget over andet? Jeg brugte Cathrine Brandts guide og hendes surdejs e-bog, men hvis nogen har bedre erfaringer med andre må I meget gerne linke :D


Jeg har kun brugt samme opskrift siden jeg startede sidste år. 1 kg mel, 850 gr vand, 30 gr. salt, 250 gr surdej. Autolyse vand og mel, sudej og salt i, fold og stræk hver 30 min ish, 3-4 gange, stå i et par timer, spænd op hvis det er brød og i form og på køl, eller bare direkte i bøtten på køl. Næste dage tager jeg det ud og lader det stå en times tid og så bager jeg.

Det bruger jeg uanset om det er brød, boller, flute, pizza... whatever. Jeg varierer i melet ift hvad det skal være og hvad jeg vil have af smag.

Tak - det er dog selve surdejsstarteren jeg skal i gang med helt forfra. Den jeg havde slog jeg ihjel på et par uger i køleskabet uden fodring...


Der brugte jeg Cathrine Brandts fremgangsmåde og det virkede godt for mig (det var vist mit 4. forsøg :lol:)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13059
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 21853

Re: Sudejstråden

Indlægaf Pandesteg » 2. feb 2021, 07:44

Er der ikke nogen nye surdejsbagere på linjen her i lockdown 2? :lol:

Nå, men jeg bager stadig med surdej, har knækket koden til rugbrød også og det bliver sgu lige så godt som det vi plejede at købe hos Lagkagehuset og så til en brøkdel af prisen, det er SÅ fedt.

Er også begyndt at bage store brød, det skal jeg lege lidt mere med, for synes ikke de bliver helt så luftige som jeg gerne vil have dem, men det er sjovt at prøve nogle forskellige teknikker, opskrifter osv. I går så jeg en 30 minutter lang video om æltning/foldning af surdejsbrød - faldt så godt nok også i søvn midtvejs :fløjt:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1289
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 199
Likede indlæg: 2731

Re: Sudejstråden

Indlægaf Frandsen » 2. feb 2021, 11:57

Jeg har stadig en surdej stående på køl. Sidst jeg bagte med den, havde den stået urørt i køleskabet i halvanden måned eller sådan noget. Men den var fin fin efter en fodring, så det kan den åbenbart godt tåle :lol:

Tror dog, jeg vil tage den ud her i morgen eller overmorgen, så jeg kan lave nogle boller til weekenden.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5117
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 504
Likede indlæg: 9915

Re: Sudejstråden

Indlægaf Tilly » 2. feb 2021, 17:11

Pandesteg skrev:Er der ikke nogen nye surdejsbagere på linjen her i lockdown 2? :lol:

Nå, men jeg bager stadig med surdej, har knækket koden til rugbrød også og det bliver sgu lige så godt som det vi plejede at købe hos Lagkagehuset og så til en brøkdel af prisen, det er SÅ fedt.

Er også begyndt at bage store brød, det skal jeg lege lidt mere med, for synes ikke de bliver helt så luftige som jeg gerne vil have dem, men det er sjovt at prøve nogle forskellige teknikker, opskrifter osv. I går så jeg en 30 minutter lang video om æltning/foldning af surdejsbrød - faldt så godt nok også i søvn midtvejs :fløjt:

Jeg har en rest surdej i fryseren, den har været på frost siden sidste på foråret sidste år vil jeg tro :gruble: Overvejer at tage den ud, for at se om den kan bringes til live :)
0
Oak123
Indlæg: 2160
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4045

Re: Sudejstråden

Indlægaf Oak123 » 21. apr 2021, 19:17

Jeg er lige kommet på surdejsholdet, og har forsøgt at bage et brød. Som dog blev en fiasko sådan i forhold til formen - den var virkelig flad :lol:
Men smagen var faktisk rigtig god.

Dejen var dog helt klart for flydende og klistret og hævede slet ikke nok. Synes ellers jeg flugte opskriften, men måske var mit surdej ikke klar eller også gik noget andet galt.

Nu har jeg prøvet Tobias Hamanns opskrift, og dejen er helt klart mere rigtig og har hævet flot. Den er p.t. i køleskabet, så det bliver ret spændende i morgen.

Og mig der ellers for nogle års siden hadede at bage brød/boller, men det er blevet lidt bedre i løbet af årene, og fordelen med surdejsbrødet (de få jeg har prøvet), er at man slipper for at få fingrene for meget ned i den klistrede dej.
Senest rettet af Oak123 22. apr 2021, 09:25, rettet i alt 1 gang.
0
Thesen
Indlæg: 96
Tilmeldt: 17. aug 2015, 12:07
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Re: Sudejstråden

Indlægaf Thesen » 22. apr 2021, 09:19

Oak123 skrev:Jeg er lige kommet på rugbrødsholdet, og har forsøgt at bage et brød. Som dog blev en fiasko sådan i forhold til formen - den var virkelig flad :lol:
Men smagen var faktisk rigtig god.

Dejen var dog helt klart for flydende og klistret og hævede slet ikke nok. Synes ellers jeg flugte opskriften, men måske var mit surdej ikke klar eller også gik noget andet galt.

Nu har jeg prøvet Tobias Hamanns opskrift, og dejen er helt klart mere rigtig og har hævet flot. Den er p.t. i køleskabet, så det bliver ret spændende i morgen.

Og mig der ellers for nogle års siden hadede at bage brød/boller, men det er blevet lidt bedre i løbet af årene, og fordelen med surdejsbrødet (de få jeg har prøvet), er at man slipper for at få fingrene for meget ned i den klistrede dej.


Ellers kan jeg anbefale rugbrødet fra Simpel Surdej. Det er, imo, totalt bulletproof og jeg har aldrig oplevet at det er gået galt :)
0
Oak123
Indlæg: 2160
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4045

Re: Sudejstråden

Indlægaf Oak123 » 22. apr 2021, 09:25

Thesen skrev:
Oak123 skrev:Jeg er lige kommet på rugbrødsholdet, og har forsøgt at bage et brød. Som dog blev en fiasko sådan i forhold til formen - den var virkelig flad :lol:
Men smagen var faktisk rigtig god.

Dejen var dog helt klart for flydende og klistret og hævede slet ikke nok. Synes ellers jeg flugte opskriften, men måske var mit surdej ikke klar eller også gik noget andet galt.

Nu har jeg prøvet Tobias Hamanns opskrift, og dejen er helt klart mere rigtig og har hævet flot. Den er p.t. i køleskabet, så det bliver ret spændende i morgen.

Og mig der ellers for nogle års siden hadede at bage brød/boller, men det er blevet lidt bedre i løbet af årene, og fordelen med surdejsbrødet (de få jeg har prøvet), er at man slipper for at få fingrene for meget ned i den klistrede dej.


Ellers kan jeg anbefale rugbrødet fra Simpel Surdej. Det er, imo, totalt bulletproof og jeg har aldrig oplevet at det er gået galt :)


Tak for rådet,, godt at høre at den er sikker at gå igang med den opskrift :)
Så tør jeg godt kaste mig ud i den. Vil også gerne prøve rugbrød.

Kan dog se jeg har fået skrevet total forkert i mit indlæg, der skulle bare stå surdejsbrød og ikke rugbrød :lol: :genert:
Senest rettet af Oak123 22. apr 2021, 09:30, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11416
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23714

Re: Sudejstråden

Indlægaf Mani » 22. apr 2021, 09:28

Oak123 skrev:
Thesen skrev:
Oak123 skrev:Jeg er lige kommet på rugbrødsholdet, og har forsøgt at bage et brød. Som dog blev en fiasko sådan i forhold til formen - den var virkelig flad :lol:
Men smagen var faktisk rigtig god.

Dejen var dog helt klart for flydende og klistret og hævede slet ikke nok. Synes ellers jeg flugte opskriften, men måske var mit surdej ikke klar eller også gik noget andet galt.

Nu har jeg prøvet Tobias Hamanns opskrift, og dejen er helt klart mere rigtig og har hævet flot. Den er p.t. i køleskabet, så det bliver ret spændende i morgen.

Og mig der ellers for nogle års siden hadede at bage brød/boller, men det er blevet lidt bedre i løbet af årene, og fordelen med surdejsbrødet (de få jeg har prøvet), er at man slipper for at få fingrene for meget ned i den klistrede dej.


Ellers kan jeg anbefale rugbrødet fra Simpel Surdej. Det er, imo, totalt bulletproof og jeg har aldrig oplevet at det er gået galt :)


Tak for rådet,, godt at høre at den er sikker at gå igang med den opskrift :)
Så tør jeg godt kaste mig ud i den.

Kan dog se jeg har fået skrevet total forkert i mit indlæg, der skulle bare stå surdejsbrød og ikke rugbrød :lol: :genert:

Hvis det ikke skal være et rugbrød kan jeg anbefale denne opskrift: https://gastromand.dk/surdejsbroed/

Efter tidligere at have kæmpet med surdej og surdejsbrød har jeg ikke haft en eneste mislykket bagning med den opskrift. Jeg synes den var giga omstændig første gang, men nu har jeg fået en rutine til de dage jeg skal bage.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Oak123
Indlæg: 2160
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4045

Re: Sudejstråden

Indlægaf Oak123 » 22. apr 2021, 09:31

Mani skrev:
Oak123 skrev:
Thesen skrev:
Oak123 skrev:Jeg er lige kommet på rugbrødsholdet, og har forsøgt at bage et brød. Som dog blev en fiasko sådan i forhold til formen - den var virkelig flad :lol:
Men smagen var faktisk rigtig god.

Dejen var dog helt klart for flydende og klistret og hævede slet ikke nok. Synes ellers jeg flugte opskriften, men måske var mit surdej ikke klar eller også gik noget andet galt.

Nu har jeg prøvet Tobias Hamanns opskrift, og dejen er helt klart mere rigtig og har hævet flot. Den er p.t. i køleskabet, så det bliver ret spændende i morgen.

Og mig der ellers for nogle års siden hadede at bage brød/boller, men det er blevet lidt bedre i løbet af årene, og fordelen med surdejsbrødet (de få jeg har prøvet), er at man slipper for at få fingrene for meget ned i den klistrede dej.


Ellers kan jeg anbefale rugbrødet fra Simpel Surdej. Det er, imo, totalt bulletproof og jeg har aldrig oplevet at det er gået galt :)


Tak for rådet,, godt at høre at den er sikker at gå igang med den opskrift :)
Så tør jeg godt kaste mig ud i den.

Kan dog se jeg har fået skrevet total forkert i mit indlæg, der skulle bare stå surdejsbrød og ikke rugbrød :lol: :genert:

Hvis det ikke skal være et rugbrød kan jeg anbefale denne opskrift: https://gastromand.dk/surdejsbroed/

Efter tidligere at have kæmpet med surdej og surdejsbrød har jeg ikke haft en eneste mislykket bagning med den opskrift. Jeg synes den var giga omstændig første gang, men nu har jeg fået en rutine til de dage jeg skal bage.


Tak for anbefalingen, det er virkelig det jeg har brug for. Der er alligevel en del opskrifter derude. Så det er rart med nogle man ved andre har stor succes med. Og hold da op det ser lækkert ud :ivrig:
0
Brugeravatar
Locobase
Indlæg: 291
Tilmeldt: 9. aug 2019, 08:42
Kort karma: 26
Likede indlæg: 243

Re: Sudejstråden

Indlægaf Locobase » 28. apr 2021, 16:37

Rigtige mænd bager selv deres rugbrød - så det vil jeg også prøve:

Det påstod Helsefidusen i hvert fald på TV, så nu har jeg bakset en surdej sammen.

Nogle steder står der at surdej skal stå utildækket ved stuetemperatur i 4-5 dage - andre steder anbefales køleskabstemperatur og 10 dage.

Har nogen af jer erfaring med surdej - og evt. også at bage et rugbrød af det?

Tips til min debut som rugbrødsbager modtages yderst gerne, og der kvitteres med venlige tanker
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13059
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 21853

Re: Sudejstråden

Indlægaf Pandesteg » 28. apr 2021, 17:33

Locobase skrev:Rigtige mænd bager selv deres rugbrød - så det vil jeg også prøve:

Det påstod Helsefidusen i hvert fald på TV, så nu har jeg bakset en surdej sammen.

Nogle steder står der at surdej skal stå utildækket ved stuetemperatur i 4-5 dage - andre steder anbefales køleskabstemperatur og 10 dage.

Har nogen af jer erfaring med surdej - og evt. også at bage et rugbrød af det?

Tips til min debut som rugbrødsbager modtages yderst gerne, og der kvitteres med venlige tanker


Jeg bruger denne opskrift, dog skaleret den lidt ned da jeg bare gerne vil have en mængde dej der passer til min brødform. Jeg bager det også lidt anerledes end han foreskriver, men det betyder nok ikke så meget.

https://simonclemenskoekken.dk/recipe/d ... -rugbroed/

Det vigtigste er at du har en god og aktiv surdej og den må godt være ret sur/moden, når den bruges til rugbrød. :)

Min surdej står (med løst låg) fast på køkkenbordet og jeg fodrer hver dag. Bager med den 2 gange om ugen cirka.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Locobase
Indlæg: 291
Tilmeldt: 9. aug 2019, 08:42
Kort karma: 26
Likede indlæg: 243

Re: Sudejstråden

Indlægaf Locobase » 29. apr 2021, 13:09

Jeg har fundet - og er startet på denne opskrift, er det forkert:

OPSKRIFT PÅ EN GOD SURDEJ
1 l koldt vand
300 g hvedemel
300 g grahamsmel eller anden fuldkornsmel, bare ikke rugmel
Sådan laver du en surdej

Bland vand og de to slags mel godt sammen i en skål, og lad deT stå utildækket i stuetemperatur.
Rør i din surdej 1-2 gange om dagen. Efter 4 dage skal du hælde halvdelen af surdejen ud og lavE en hel ny portion surdej, som du rører godt sammen med den "gamle" for at friske den op. Lad surdejen stå til næste dag. Din surdej skal nu være boblende, let hævet og have en let syrlig og samtidig mild, blød og og rund duft - så er den klar til brug.
Hver gang du skal bage, tager du lidt af surdejen og lader resten stå. 2-3 timer før du skal bruge surdejen igen, frisker du den op med en halv portion ny surdej
0

Tilbage til "Mad og drikke"