Sudejstråden

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13057
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21841

Re: Sudejstråden

Indlægaf Pandesteg » 29. apr 2021, 14:09

Locobase skrev:Jeg har fundet - og er startet på denne opskrift, er det forkert:

OPSKRIFT PÅ EN GOD SURDEJ
1 l koldt vand
300 g hvedemel
300 g grahamsmel eller anden fuldkornsmel, bare ikke rugmel
Sådan laver du en surdej

Bland vand og de to slags mel godt sammen i en skål, og lad deT stå utildækket i stuetemperatur.
Rør i din surdej 1-2 gange om dagen. Efter 4 dage skal du hælde halvdelen af surdejen ud og lavE en hel ny portion surdej, som du rører godt sammen med den "gamle" for at friske den op. Lad surdejen stå til næste dag. Din surdej skal nu være boblende, let hævet og have en let syrlig og samtidig mild, blød og og rund duft - så er den klar til brug.
Hver gang du skal bage, tager du lidt af surdejen og lader resten stå. 2-3 timer før du skal bruge surdejen igen, frisker du den op med en halv portion ny surdej


Det er i hvert fald meget anderledes end den måde jeg startede min surdej op på, men derfor kan det måske godt blive godt.

Jeg brugte Cathrine Brandts fremgangsmåde, købte hendes E-bog om surdej hvor det helt står udførligt beskrevet. Jeg har en surdej som jeg fodrer forskelligt op til hvedebrød, rugbrød, søde sager med surdej osv. Men bruger den samme surdej til det hele.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Locobase
Indlæg: 288
Tilmeldt: 9. aug 2019, 08:42
Kort karma: 26
Likede indlæg: 241

Re: Sudejstråden

Indlægaf Locobase » 29. apr 2021, 16:13

Pandesteg skrev:Jeg brugte Cathrine Brandts fremgangsmåde, købte hendes E-bog om surdej hvor det helt står udførligt beskrevet. Jeg har en surdej som jeg fodrer forskelligt op til hvedebrød, rugbrød, søde sager med surdej osv. Men bruger den samme surdej til det hele.


Det vil jeg prøve næste gang, har du et link eller en opskrift?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13057
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21841

Re: Sudejstråden

Indlægaf Pandesteg » 29. apr 2021, 16:51

Locobase skrev:
Pandesteg skrev:Jeg brugte Cathrine Brandts fremgangsmåde, købte hendes E-bog om surdej hvor det helt står udførligt beskrevet. Jeg har en surdej som jeg fodrer forskelligt op til hvedebrød, rugbrød, søde sager med surdej osv. Men bruger den samme surdej til det hele.


Det vil jeg prøve næste gang, har du et link eller en opskrift?


Jeps værsågod: https://shop.cathrinebrandt.dk/laer_at_ ... fra_bunden
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Locobase
Indlæg: 288
Tilmeldt: 9. aug 2019, 08:42
Kort karma: 26
Likede indlæg: 241

Re: Sudejstråden

Indlægaf Locobase » 3. maj 2021, 12:57

Nu har jeg vistnok en surdej klar - kan I gætte jeg er nybegynder?
Hvordan laver jeg let mit første rugbrød - gerne med lidt kerner og den slags sundt?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13057
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21841

Re: Sudejstråden

Indlægaf Pandesteg » 3. maj 2021, 15:56

Locobase skrev:Nu har jeg vistnok en surdej klar - kan I gætte jeg er nybegynder?
Hvordan laver jeg let mit første rugbrød - gerne med lidt kerner og den slags sundt?


Google en opskrift, der er masser af dem på div sider, eller brug en af dem der er postet her i tråden?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18393

Re: Sudejstråden

Indlægaf Mi55y » 9. feb 2023, 07:50

Nå, men jeg genopliver lige denne tråd, da jeg har startet min første surdej op i forgårs. Og mangler et sted at skrive om det :lol:

Dag 1 og dag 2 har jeg rørt den brune væske ud, men ikke gjort andet - og sørme ikke, om den var begyndt at boble i morges! I eftermiddag, når vi rammer dag 3 og 2 døgn, så fodrer jeg den, og så satser jeg på at kunne bage boller med den i weekenden.
Den er lavet på halv grahamsmel og halv hvedemel. Nogle gode opskriftsforslag?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13057
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21841

Re: Sudejstråden

Indlægaf Pandesteg » 9. feb 2023, 09:29

Jeg laver tit (en variation af) de her: https://www.cathrinebrandt.dk/mine-beds ... ejsboller/

Jeg bruger bare det mel jeg lige har, men det er vigtigt at bruge en god mel med højt proteinindhold er min erfaring. Ellers får man ikke helt så flot en hævning på bollerne.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Lykke
Indlæg: 6947
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 231
Likede indlæg: 6468

Re: Sudejstråden

Indlægaf Lykke » 12. feb 2023, 14:27

Jeg kan virkelig anbefale Cathrine Brandts opskrifter og generelt bøger. Til jul fik jeg de tre af hendes bøger og et bagestål, det er virkelig gode sager.

Generelt kan jeg godt lide at bruge overskudssurdej til alt muligt. I dag har jeg fx bagt pandekager og gulerodskage med overskudssurdej.
1
Marengs
Indlæg: 207
Tilmeldt: 23. feb 2024, 09:22
Kort karma: 12
Likede indlæg: 275

Re: Sudejstråden

Indlægaf Marengs » 27. apr 2024, 22:10

FormerlyKnownAs skrev:
HappyPaww skrev:Jeg vil i gang igen med surdejsbagningen nu hovrnueg er blevet arbejdsløs :lol:

Er der nogen der måske har brugt forskellige metoder og kan anbefale noget over andet? Jeg brugte Cathrine Brandts guide og hendes surdejs e-bog, men hvis nogen har bedre erfaringer med andre må I meget gerne linke :D


Jeg har kun brugt samme opskrift siden jeg startede sidste år. 1 kg mel, 850 gr vand, 30 gr. salt, 250 gr surdej. Autolyse vand og mel, sudej og salt i, fold og stræk hver 30 min ish, 3-4 gange, stå i et par timer, spænd op hvis det er brød og i form og på køl, eller bare direkte i bøtten på køl. Næste dage tager jeg det ud og lader det stå en times tid og så bager jeg.

Det bruger jeg uanset om det er brød, boller, flute, pizza... whatever. Jeg varierer i melet ift hvad det skal være og hvad jeg vil have af smag.


Beklager for at trække et gammelt indlæg frem - men jeg skal forsøge at lære det. Jeg HAR læst alle siderne :genert:

Autolyse?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13057
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21841

Re: Sudejstråden

Indlægaf Pandesteg » 28. apr 2024, 16:27

Marengs skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
HappyPaww skrev:Jeg vil i gang igen med surdejsbagningen nu hovrnueg er blevet arbejdsløs :lol:

Er der nogen der måske har brugt forskellige metoder og kan anbefale noget over andet? Jeg brugte Cathrine Brandts guide og hendes surdejs e-bog, men hvis nogen har bedre erfaringer med andre må I meget gerne linke :D


Jeg har kun brugt samme opskrift siden jeg startede sidste år. 1 kg mel, 850 gr vand, 30 gr. salt, 250 gr surdej. Autolyse vand og mel, sudej og salt i, fold og stræk hver 30 min ish, 3-4 gange, stå i et par timer, spænd op hvis det er brød og i form og på køl, eller bare direkte i bøtten på køl. Næste dage tager jeg det ud og lader det stå en times tid og så bager jeg.

Det bruger jeg uanset om det er brød, boller, flute, pizza... whatever. Jeg varierer i melet ift hvad det skal være og hvad jeg vil have af smag.


Beklager for at trække et gammelt indlæg frem - men jeg skal forsøge at lære det. Jeg HAR læst alle siderne :genert:

Autolyse?


Er når du blander mel og vand og lader det stå i en periode. Fermentolyse er hvis du også blander surdejen i.

Hvis du googler *det ord du er i tvivl om* evt + surdej så kommer der helt sikker en masse resultater op. Det er ikke for at være flabet jeg skriver det, men så får du forklaringen med det samme.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Mad og drikke"