Rigtigt / forkert ?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Rigtigt / forkert ?

Indlægaf Pjeps » 14. jun 2020, 18:56

Siden jeg så “Sæt pris på Danmark” hvor de fik gigantiske tarteletter på Bornholm, har jeg jævnligt drømt om sådan en.

Men normalt vil jeg have almindelige tarteletter med høns i asparges, lavet på Hel kylling kogt og dåse eller glas asparges. Og så skal der et lille drys paprika ovenpå.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
:ninja:
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Rigtigt / forkert ?

Indlægaf Lykke » 14. jun 2020, 19:23

Jeg kan spise det hele. Vegetarisk fyld med skorzonerødder og svampe, på kogt kylling med hvide asparges, sågar ud af de der skrækkelige dåser (minder mig om barndom). Skallen kan også være lidt hip som hap, synes de smager meget ens.

Jeg pynter dem aldrig selv, kværner lidt peber på, men igen, pynt med persille eller tomat er da velkomment.
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Rigtigt / forkert ?

Indlægaf godtnavn » 14. jun 2020, 19:29

Spjaerten skrev:
godtnavn skrev:Jeg har aldrig smagt tarteletter. Men er også vegetar så fyldet kan jeg ikke spise, og skallerne ser tørre/kedelige ud. Nok ikke en ret for mig :lol:

De varmes så butterdejen er dejlig fedtet :savl:


Jeg anede ikke de var butterdej, og nu bliver jeg nok skydt, men jeg kan ikke lide butterdej :genert:

Rullede deje er fantastisk til kage, ikke mad.
0
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 205
Likede indlæg: 2924

Re: Rigtigt / forkert ?

Indlægaf Kilix » 14. jun 2020, 19:47

Tarteletter er en af de ting jeg savner sindssygt meget her i Holland. De har 'ragout skaller' men de er skaaret forkert saa de bliver smattede og ulaekre - slet ikke sproede og luftige. :tud:
Saa naar vi er i Danmark skal der en 5-6 pakker Luksus Tarteletter fra Humlum med hjem (Karen wolf's er ikke lige saa gode, synes jeg)

Og saa er det den helt traditionelle hoens (kogt paa suppe) i asparges (fra glas) der laves som fyld. Ikke nogen aerter i! Der kan max puttes en dusk persille og en skive boejet tomat ovenpaa, bare lige for at faa lidt farve paa.
0
hvirfla
Permanent bortvist
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14. jun 2020, 15:25
Kort karma: 3
Likede indlæg: 6

Re: Rigtigt / forkert ?

Indlægaf hvirfla » 14. jun 2020, 23:24

HappyPaww skrev:Jeg er til det klassiske: Luksustarteletter (eller hjemmelavede/restauranters egne), med høns i asparges. Elsker det med friske hvide og grønne asparges og kyllingen må endelig ikke være for trevlet - der skal være reelle stykker/bidder. Pynt med aspargeshoveder og lidt friske krydderurter, fx brøndkarse, kørvel eller persille.


Rejer har da absolut ingenting at gøre på en høns i asparges tartelet :shock:


Min Frk. Jensens kogebog Anno 1930 nævner slet ikke Høns i Asparges som tartelet fyld.

Derimod nævnes hhv. Rejer i Asparges og Høns i Grønærter.

Min oldemors opskrift med Skinke i Grønærter er dog ældre end kogebogen.

Dertil er mange desserter nævnt, som serveres i tartelet skaller.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Rigtigt / forkert ?

Indlægaf Misantropen » 14. jun 2020, 23:29

Pjeps skrev:Siden jeg så “Sæt pris på Danmark” hvor de fik gigantiske tarteletter på Bornholm, har jeg jævnligt drømt om sådan en.

Men normalt vil jeg have almindelige tarteletter med høns i asparges, lavet på Hel kylling kogt og dåse eller glas asparges. Og så skal der et lille drys paprika ovenpå.

Et halvt kilo :8:

Jeg har normalvis en god appetit, men jeg er nu ikke sikker på jeg kunne spise op :lol:
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19076

Re: Rigtigt / forkert ?

Indlægaf Flora » 14. jun 2020, 23:35

Hvis jeg laver det selv, er det som regel luksusskaller med klassisk høns i asparges-fyld. Men jeg er nu ikke så besværlig, hvad det angår. Ville da spise alle dem, du viser billeder af.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8821

Re: Rigtigt / forkert ?

Indlægaf Skorstenen » 15. jun 2020, 06:19

Luksus tarteletter (må gerne være fedtreducerede) med hjemmelavet høns i asparges (gerne fra dåse), ingen fløde i sovsen. Pyntes med en tomatbåd, en agurkrytter, en dusk persille og et drys knust bacon.
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24920

Re: Rigtigt / forkert ?

Indlægaf sigge » 15. jun 2020, 06:42

Misantropen skrev:
Pjeps skrev:Siden jeg så “Sæt pris på Danmark” hvor de fik gigantiske tarteletter på Bornholm, har jeg jævnligt drømt om sådan en.

Men normalt vil jeg have almindelige tarteletter med høns i asparges, lavet på Hel kylling kogt og dåse eller glas asparges. Og så skal der et lille drys paprika ovenpå.

Et halvt kilo :8:

Jeg har normalvis en god appetit, men jeg er nu ikke sikker på jeg kunne spise op :lol:


Jeg har prøvet en af kæmpetarteletterne på Café Alrø. De har "kun" 300 g fyld i, så jeg kunne godt spise op. Og spise chokolademousse til dessert. Altså efter lige at have slået mave lidt. :-D
1
You can't spell awesome without me.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Rigtigt / forkert ?

Indlægaf zembra1986 » 15. jun 2020, 16:56

Misantropen skrev:
Pjeps skrev:Siden jeg så “Sæt pris på Danmark” hvor de fik gigantiske tarteletter på Bornholm, har jeg jævnligt drømt om sådan en.

Men normalt vil jeg have almindelige tarteletter med høns i asparges, lavet på Hel kylling kogt og dåse eller glas asparges. Og så skal der et lille drys paprika ovenpå.

Et halvt kilo :8:

Jeg har normalvis en god appetit, men jeg er nu ikke sikker på jeg kunne spise op :lol:


Jeg synes det lyder af virkelig lidt, for en såkaldt "gigantisk" tartelet :gruble: Sådan en almindelig tartelet med fyld vejer vel nemt 100 gr., hvis ikke mere, og jeg kan altså snildt spise 6-7 tarteletter :fløjt:
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16960
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21092

Re: Rigtigt / forkert ?

Indlægaf Misantropen » 15. jun 2020, 18:11

zembra1986 skrev:
Misantropen skrev:
Pjeps skrev:Siden jeg så “Sæt pris på Danmark” hvor de fik gigantiske tarteletter på Bornholm, har jeg jævnligt drømt om sådan en.

Men normalt vil jeg have almindelige tarteletter med høns i asparges, lavet på Hel kylling kogt og dåse eller glas asparges. Og så skal der et lille drys paprika ovenpå.

Et halvt kilo :8:
Jeg har normalvis en god appetit, men jeg er nu ikke sikker på jeg kunne spise op :lol:

Jeg synes det lyder af virkelig lidt, for en såkaldt "gigantisk" tartelet :gruble: Sådan en almindelig tartelet med fyld vejer vel nemt 100 gr., hvis ikke mere, og jeg kan altså snildt spise 6-7 tarteletter :fløjt:

Det kommer selvfølgelig an på fyldet og tarteletskallerne. De tarteletskaller jeg har brugt har ikke haft plads til mere end et par grydeskefulde. Dem kan jeg også nemt spise mange af, men jeg tror heller ikke de vejer 100 gram pr styk :gruble:
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Rigtigt / forkert ?

Indlægaf dgd2007 » 15. jun 2020, 18:15

Det er en af de ting man kan have en romantiusk længsel efter - men når man så får det ... :genert:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Rigtigt / forkert ?

Indlægaf Wizzze » 15. jun 2020, 18:16

zembra1986 skrev:
Misantropen skrev:
Pjeps skrev:Siden jeg så “Sæt pris på Danmark” hvor de fik gigantiske tarteletter på Bornholm, har jeg jævnligt drømt om sådan en.

Men normalt vil jeg have almindelige tarteletter med høns i asparges, lavet på Hel kylling kogt og dåse eller glas asparges. Og så skal der et lille drys paprika ovenpå.

Et halvt kilo :8:

Jeg har normalvis en god appetit, men jeg er nu ikke sikker på jeg kunne spise op :lol:


Jeg synes det lyder af virkelig lidt, for en såkaldt "gigantisk" tartelet :gruble: Sådan en almindelig tartelet med fyld vejer vel nemt 100 gr., hvis ikke mere, og jeg kan altså snildt spise 6-7 tarteletter :fløjt:




:lol:
2
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Mad og drikke"