Ville I spise det?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Ville I spise det?

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. jul 2020, 07:58

Jeg ville ha spist det uden at blinke.

Nu har jeg sidder med egenkontrol (fødevarestyrelse) på mit job, og laver et overblik over reglerne for fødevarer.
Og en af reglerne er at mad ved genopvarmnig skal varmes til net end 75 grader.
Så det tænker jeg generelt er en god tommelfinger, når man får glemt at sætte noget mad på køl hurtigt.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4148
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7797

Re: Ville I spise det?

Indlægaf Filipai » 4. jul 2020, 09:09

Madam Pomfrey skrev:Jeg ville ha spist det uden at blinke.

Nu har jeg sidder med egenkontrol (fødevarestyrelse) på mit job, og laver et overblik over reglerne for fødevarer.
Og en af reglerne er at mad ved genopvarmnig skal varmes til net end 75 grader.
Så det tænker jeg generelt er en god tommelfinger, når man får glemt at sætte noget mad på køl hurtigt.


Men reglerne dikterer også hurtig nedkøling. Netop fordi du ikke dræber toksiner eller sporer ved opvarmning til 75 grader .
Til gengæld så er 75 grader fuldstændigt overkill, men så er man da sikre på at ting er godt og grundigt dræbt, fra FVSTs side :D
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Ville I spise det?

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. jul 2020, 09:39

Filipai skrev:
Madam Pomfrey skrev:Jeg ville ha spist det uden at blinke.

Nu har jeg sidder med egenkontrol (fødevarestyrelse) på mit job, og laver et overblik over reglerne for fødevarer.
Og en af reglerne er at mad ved genopvarmnig skal varmes til net end 75 grader.
Så det tænker jeg generelt er en god tommelfinger, når man får glemt at sætte noget mad på køl hurtigt.


Men reglerne dikterer også hurtig nedkøling. Netop fordi du ikke dræber toksiner eller sporer ved opvarmning til 75 grader .
Til gengæld så er 75 grader fuldstændigt overkill, men så er man da sikre på at ting er godt og grundigt dræbt, fra FVSTs side :D


ja det ved jeg, - men de 75 grader tænkte jeg nemlig også lig med "alt ondskab dødt" :lol: og så tør jeg godt alligevel, på trods af langsom nedkøling.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23371

Re: Ville I spise det?

Indlægaf Aragorn » 4. jul 2020, 09:50

Moxy-lady skrev:Please sig ja :lol:

I går lavede jeg en kæmpe portion kartoffel-porresuppe, som jeg lod Stå på komfuret oh glemte alt om den, mens jeg puttede min datter.. Hvor jeg faldt i søvn og vågnede 1.30 i nat, hvor jeg stillede den direkte ind.
Dvs den har stået ude mellem 17.30-1.30 i nat, uden at være på køl (og uden kogepladen var tændt)

Der er ikke andet i end kartofler, porrer og lidt bouillonterning (og vand). Det er en kæmpe suppe gryde, for jeg lavede til flere dage, og ville være ærgerlig over at smide den ud. Den lugter fint.

Så, kan den spises?


Jeg ved godt, man kan vise andre ting med laboratorietest, men jeg har ikke oplevet frisklavede ting gå i fordærv så hurtigt. Jeg ville absolut smage på det, og hvis det ikke smagte dårligt, ville jeg spise det.

Jeg har oplevet værre i mine snart 40 år.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4148
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7797

Re: Ville I spise det?

Indlægaf Filipai » 4. jul 2020, 10:00

Madam Pomfrey skrev:
Filipai skrev:
Madam Pomfrey skrev:Jeg ville ha spist det uden at blinke.

Nu har jeg sidder med egenkontrol (fødevarestyrelse) på mit job, og laver et overblik over reglerne for fødevarer.
Og en af reglerne er at mad ved genopvarmnig skal varmes til net end 75 grader.
Så det tænker jeg generelt er en god tommelfinger, når man får glemt at sætte noget mad på køl hurtigt.


Men reglerne dikterer også hurtig nedkøling. Netop fordi du ikke dræber toksiner eller sporer ved opvarmning til 75 grader .
Til gengæld så er 75 grader fuldstændigt overkill, men så er man da sikre på at ting er godt og grundigt dræbt, fra FVSTs side :D


ja det ved jeg, - men de 75 grader tænkte jeg nemlig også lig med "alt ondskab dødt" :lol: og så tør jeg godt alligevel, på trods af langsom nedkøling.


Som jeg også nævner ville jeg også selv, men det er bare vigtigt at de 75 grader kun reelt gælder ved første opvarmning . Meget usandsynligt i det her tilfælde, men ikke desto mindre muligt fordi toksiner ikke dør ved de 75.
0

Tilbage til "Mad og drikke"