Hvilken karry bruger i?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Hvilken karry bruger i?

Indlægaf thomassneum » 14. feb 2021, 13:17

zembra1986 skrev:Jeg er også stadig lidt på jagt efter en rigtig god karry. Den jeg bruger nu er en madras fra Normal, og den er stadigvæk ikke helt i øjet. Har svært ved at finde en rigtig god én, og ja, jeg brænder karryen af. Ved dog ikke om jeg gør det forkert, for jeg turde kun brænde det af på en glohed pande i 10-20 sek. (mens jeg røre i det). Hvis det får længere, tænker jeg det brænder på, og det er vel heller ikke meningen......eller hvad?

Nej, det skal ikke brændes på :P
Du skal bare "vække" krydderiet med varme. Et par min. er rigeligt -og du bør kunne dufte at det vækkes.
1
Med bov skal man mad lave, men...
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Hvilken karry bruger i?

Indlægaf TomKah » 14. feb 2021, 13:38

Kommer det ikke an på hvor meget man bruger?
Jeg har aldrig forstået karry i de der små poser/breve/dåser man kan købe i supermarkedet - der er jo kun til én gang, så det er totalt overpris.
Jeg køber karry i 1 kg poser (i øvrigt ligeledes tandoori, spidskommen, koriander etc), og en dhal eller boller i karry skal have ca 3 spsk med top.

Jeg har tjekket mit skab og mærkerne jeg har er Natco og Indus, men jeg køber nu bare hvad de har i butikken. Der er mange butikker som har de store poser. Jeg køber tit i en der ligger på hjørnet af Istedgade og Mysundegade, fordi jeg alligevel skal have noget i Thai supermarkedet engang imellem.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvilken karry bruger i?

Indlægaf zembra1986 » 14. feb 2021, 13:41

thomassneum skrev:
zembra1986 skrev:Jeg er også stadig lidt på jagt efter en rigtig god karry. Den jeg bruger nu er en madras fra Normal, og den er stadigvæk ikke helt i øjet. Har svært ved at finde en rigtig god én, og ja, jeg brænder karryen af. Ved dog ikke om jeg gør det forkert, for jeg turde kun brænde det af på en glohed pande i 10-20 sek. (mens jeg røre i det). Hvis det får længere, tænker jeg det brænder på, og det er vel heller ikke meningen......eller hvad?

Nej, det skal ikke brændes på :P
Du skal bare "vække" krydderiet med varme. Et par min. er rigeligt -og du bør kunne dufte at det vækkes.


Jeg brænder det netop bare til jeg kan dufte det, men synes stadig ikke det smager helt korrekt. Til en ret der skal række til 2 store måltider, der bruger jeg snildt 3-4 spiseske-fulde karry, ellers synes jeg slet ikke det smager af nok :fløjt: men måske det bare er mine smagsløg den er gal med. Ved ikke om 3-4 spsk. er meget, men synes det virker voldsomt at skulle bruge så meget bare for overhovedet at kunne smage karry'en.
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Hvilken karry bruger i?

Indlægaf AgentPixie » 14. feb 2021, 13:49

Det nemmeste er nok at lave det selv, og på den måde finde den rigtige kombination.

Jeg bruger whatever karry butikkerne har. Urtekrams er ret fesen.
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvilken karry bruger i?

Indlægaf Hunkat » 14. feb 2021, 14:12

Vi bruger en karry efter anbefaling fra en indisk bekendt. Jeg skriver lige navnet når jeg har adgang til mit køkkenskab men den er virkelig god. Jeg går aldrig tilbage til de danske varianter igen.

Edit: Shan hedder det.
Billede
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Hvilken karry bruger i?

Indlægaf Pandesteg » 14. feb 2021, 15:37

Øko karry fra Urtekram.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Hvilken karry bruger i?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 14. feb 2021, 16:16

Hunkat skrev:Vi bruger en karry efter anbefaling fra en indisk bekendt. Jeg skriver lige navnet når jeg har adgang til mit køkkenskab men den er virkelig god. Jeg går aldrig tilbage til de danske varianter igen.

Edit: Shan hedder det.
Billede


Gud ja, dem brugte vi ofte i Bangladesh, men alle andre deres karryvarianter faktisk. De har en hel række til den ene og anden slags mad.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Hvilken karry bruger i?

Indlægaf thomassneum » 14. feb 2021, 16:21

zembra1986 skrev:
Jeg brænder det netop bare til jeg kan dufte det, men synes stadig ikke det smager helt korrekt. Til en ret der skal række til 2 store måltider, der bruger jeg snildt 3-4 spiseske-fulde karry, ellers synes jeg slet ikke det smager af nok :fløjt: men måske det bare er mine smagsløg den er gal med. Ved ikke om 3-4 spsk. er meget, men synes det virker voldsomt at skulle bruge så meget bare for overhovedet at kunne smage karry'en.

Mængden er jo afhængig af meget, fra temperment til styrken i din karry. Du kan hurtigt dæmpe den intense smag når du justerer på andre områder. Tilsætter du æbler, fløde, citron/eddike, så dæmmer du kraften. Du kan modvirke med salt eller sukker i retten, som vil fremme karrysmagen, men det er jo en balance som du kun finder igennem at prøve dig frem.
Men husk salt...den gør en verden til forskel.
1
Med bov skal man mad lave, men...
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Hvilken karry bruger i?

Indlægaf TomKah » 14. feb 2021, 17:24

Trappestige skrev:Jeg har også 3-4-5 forskellige karry herhjemme. Jeg savner den helt “ægte” smag af karry som i Thailand. Jeg synes, uanset hvilken jeg køber og uanset hvor meget jeg bruger og brænder godt af, så bliver det bare stærkt og en anelse bittert. Der er ikke den gode, runde karry-aroma i nogle af dem. Jeg kan til nøds få den gode smag frem ved en blanding af karrypasta og pulverkarry, men det er ikke helt rigtigt nok i smagen. Grøn smager ikke nok af grøn, rød smager ikke nok af rød og gul smager bare kedeligt.


Jeg kan heller ikke finde ud af at lave karry som i Thailand. Der tætteste jeg er kommet på er med panang og massaman karry. Jeg bruger både fiskesovs og lime blade, men det hjælper ikke. Jeg synes ikke jeg kan få smagen kraftig og aromatisk nok :(
0

Tilbage til "Mad og drikke"