Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Indlægaf Wizzze » 8. apr 2021, 08:10

Billede

Ovenstående er bare nogle af de mærker som vi møder som forbrugere når der skal kommes varer i vores indkøbskurve. Men hvor meget påvirker mærkerne vores indkøb? :gruble:

Har du helt styr på alle mærkerne og køber skarpt ind efter dem, eller bliver du bare forvirret over alle mærkerne og ignorer dem totalt, eller er du et eller sted mellem disse to yderpunkter?

En undersøgelse har vist at et klimamærke vil kunne påvirke vores indkøbsvaner https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/s ... koebsvaner og på den baggrund vil Netto nu prøve at indføre klimamærkning i DK
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ ... d=13619412

Nu starter de i det små, men hvad siger I, vil yderligere et mærke, denne gang et klimamærke påvirke jeres indkøb, og hvordan har i det med kædemærker frem for en national mærkningsordning?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Indlægaf Wizzze » 8. apr 2021, 08:33

Vi er nok i det store felt i midten, hvor mærkerne betyder noget, men ikke alt. Vi er ret religiøse omkring at de fiskeprodukter vi køber er MSC mærkede. Men andre af mærkerne betyder ikke så meget, vi ved jo godt at blomkål er sundere end lakrids :D og at lyst hvidt sandwichbrød ikke indeholder meget fuldkorn eller fiber :-D
Så ting som nøglehul eller fuldkornsmærker betyder måske kun noget hvis man står og skal vælge mellem 2 "ens" produkter man ikke ved meget om, og så er det ene produkt mærket og det andet ikke, men det er efterhånden sjældent med ukendte produkter :gruble:

jeg tror ikke at et klimamærke vil betyde det store, vi ved jo godt at oksekød ikke er så klimavenligt som f.eks. kylling, eller at æbler importeret fra Sydamerika ikke er så miljøvenlige som danske æbler.

Vores indkøb er primært baseret på hvad vi har lyst til, vores kalender og det påvirker så vores madplaner, ligesom et godt tilbud kan. Men vi har jo en basal viden om hvad som er godt for os, hvad vi kan lide og de ting er jo grundlaget for hvad lysten siger, så jeg tror egentlig at kostråd/kostpyramide betyder mere end mærker :gruble:

Et Netto mærke tror jeg ikke meget på, hvis vi skal have et klimamærke, så skal det være nationalt, jeg er så kynisk at jeg ikke kan sige mig fri for en mistanke om at Netto kunne finde på at mærke ting, bare for at sælge mere af den ting.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9554
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26704

Re: Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Indlægaf Santa » 8. apr 2021, 08:36

Jeg kigger kun efter nationale, anerkendte mærker.
At et firma opretter et mærke til deres egne produkter for at sælge dem, er ikke troværdigt.

Men mærker betyder ikke voldsomt meget for min shopping - dog kigger jeg efter Svanemærket på en del produkter.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24916

Re: Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Indlægaf sigge » 8. apr 2021, 08:37

Jeg synes, det bliver forvirrende, hvis hver butik(skæde) opfinder deres egne mærker. Jeg ved ikke, om et klimamærke vil påvirke mine valg i høj grad, men hvis jeg stod med to tilsyneladende ens produkter til nogenlunde samme pris, ville jeg da nok gå efter det med klimamærket for at pudse min glorie lidt.

Som det er nu, kigger jeg mest efter dyrevelfærdsmærker og ASC/MSC-mærket på fiskeprodukter. Jeg køber faktisk ikke dåsetun uden MSC-mærke. Svanemærket går jeg ikke direkte efter, men hvis jeg skal købe et nyt produkt, jeg ikke kender i forvejen, kan jeg godt finde på at vælge et svanemærket frem for et uden - igen hvis der ikke er en væsentlig prisforskel.
Og så gik jeg i en periode lige efter, jeg havde fået foretaget en hudtransplantation, meget efter Astma-Allergi-forbundets mærke, fordi den "nye" hud skulle behandles så skånsomt som muligt.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Indlægaf Pandesteg » 8. apr 2021, 08:45

MSC og økomærket betyder noget for mig. DB's vefærdsmærke kikker jeg til dels efter, når jeg i ny og næ køber kød, men synes ikke DB er helt fine i kanten, så det overtrumfer ikke f.eks. økomærket for mig.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7637
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 760
Likede indlæg: 21317

Re: Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Indlægaf Nesnay » 8. apr 2021, 11:41

Jeg bruger primært økomærket, og det er mest, hvis jeg skal bruge fx limeskal i en opskrift, hele skiver appelsin inkl. skal i en drink mv.
Men faktisk kigger jeg sjældent på mærket og mere på skiltet, hvor det oftest er angivet, om en vare er økologisk.
0
Selma156
Indlæg: 2351
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6819

Re: Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Indlægaf Selma156 » 8. apr 2021, 11:45

Jeg har lige set en dokumentar på Netflix, hvor mærker som MSC og Dolphin Safe viser sig at være det rene fup. De mærker er jeg ellers også gået efter.

Jeg går en del efter øko-mærket, og så synes jeg, det er lidt spøjst, at jeg har mødt flere, som tror, nøglehullet er enten lig med økologi eller bedre dyrevelfærd. Det betyder jo bare, at varen er forholdsvis sund, ikke at den pumpede kylling har haft et bedre liv.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Indlægaf Daine » 8. apr 2021, 12:22

Jeg går kun efter mærker, når der skal købes hudplejeprodukter. Der vælger jeg gerne produkter der er både svanemærkede og har den blå krans. Det er ikke et ultimativt krav, men skal jeg vælge mellem to produkter og det ene er mærket, bliver det det jeg vælger.

På fødevaresiden går jeg ikke op i det overhovedet, og jeg er endda i tvivl om jeg ville kunne huske hvad de forskellige står for.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Indlægaf Wizzze » 8. apr 2021, 12:42

Selma156 skrev:Jeg har lige set en dokumentar på Netflix, hvor mærker som MSC og Dolphin Safe viser sig at være det rene fup. De mærker er jeg ellers også gået efter.

Jeg går en del efter øko-mærket, og så synes jeg, det er lidt spøjst, at jeg har mødt flere, som tror, nøglehullet er enten lig med økologi eller bedre dyrevelfærd. Det betyder jo bare, at varen er forholdsvis sund, ikke at den pumpede kylling har haft et bedre liv.


Omtalte "dokumentar" og den tilsvarende om kød, er så selv meget udskældte for ikke at være sandfærdige, så man skal ikke tro alt man ser eller hører.

Men det udstiller så også de problemer der er med mærker, ingen af dem er 100% perfekte, Fairtrade mærket har også lige været gennem en skandale, svanemærket og astma-allergi har også tidligere haft deres problemer.
2
Do as I say! :whip:
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Indlægaf JoyNips » 8. apr 2021, 12:52

Wizzze skrev:
Selma156 skrev:Jeg har lige set en dokumentar på Netflix, hvor mærker som MSC og Dolphin Safe viser sig at være det rene fup. De mærker er jeg ellers også gået efter.

Jeg går en del efter øko-mærket, og så synes jeg, det er lidt spøjst, at jeg har mødt flere, som tror, nøglehullet er enten lig med økologi eller bedre dyrevelfærd. Det betyder jo bare, at varen er forholdsvis sund, ikke at den pumpede kylling har haft et bedre liv.


Omtalte "dokumentar" og den tilsvarende om kød, er så selv meget udskældte for ikke at være sandfærdige, så man skal ikke tro alt man ser eller hører.

Men det udstiller så også de problemer der er med mærker, ingen af dem er 100% perfekte, Fairtrade mærket har også lige været gennem en skandale, svanemærket og astma-allergi har også tidligere haft deres problemer.


Men man kan faktatjekke selv. Og i forhold til Seaspiracy, så er oplysningerne om bycatch fx nemme at efterprøve. Om hele industrien er én stor konspiration ved jeg ikke, men bare at feje alt fra omtalte dokumentar af bordet?
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Indlægaf Artem » 8. apr 2021, 13:10

Går ikke op i de mærker, og det de står for.
Ser på om kød er produceret her i danmark, og med hvor meget fuldkorn der feks er i rugbrød.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Indlægaf paint » 8. apr 2021, 13:25

Øko og MSC-mærket, er det jeg navigerer efter.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Indlægaf LadyFox » 8. apr 2021, 13:42

Jeg ligger et sted i midten. Det kan godt være et økomærke der gør jeg køber det ene produkt, fremfor det andet hvis valget står mellem to vare som jeg skal vælge i mellem, men jeg køber også mange ting der ikke er økologiske - der er rigtig mange parametre der spiller ind når jeg køber fødevarer og det er lidt forskelligt fra produkt til produkt hvad der er vigtigst. Af rengøring vil jeg som udgangspunkt gerne have er okay for miljø og mig selv, men jeg har nu alligevel også altid noget af det mere skrappe stående til det genstridige.
Ved hudpleje ville jeg gerne være bedre til at bruge produkter der er astma og allergi mærket, men omvendt er der også produkter med parfume som jeg er ret glad for og som jeg har svært ved at smide på hylden.
0
...
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Indlægaf zembra1986 » 8. apr 2021, 14:30

Jeg kender godt alle mærkerne, men jeg kigger selv kun på økologi mærket ogMSC mærket, og jeg vælger ikke nødvendigvis noget fra uden en af disse 2 mærker, men jeg går så vidt muligt efter økologi med frugt/grønt, pasta/ris og kød, og jeg ser da også helst at det fisk jeg køber er MSC mærket, men det er langt det meste ikke og det stopper mig ikke fra at købe fisk. Jeg køber dog helst ikke norsk laks, men går efter det danske, som er opdrættet på landanlæg.
0
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4797
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Mærker og hvordan de påvirker dine indkøb

Indlægaf MyGirl » 9. apr 2021, 12:12

Som så mange andre navigerer jeg efter økologimærket og MSC-mærket, men udelukker ikke varer, hvis jeg ikke kan få den mærkede variant. Og så kigger jeg meget på nationalitet, og vælger i nogle varer hellere dansk end økologisk og omvendt, hvis jeg ikke kan få både-og.

Kigger efter fuldkornsmærket på rugbrød og tilvælger det i øvrigt på tilsyneladende ens varer. Men har jeg lyst til det lyse toast, er det det, jeg køber.

Og så kigger jeg efter svanen og astma-og allergimærket i plejeprodukter - særligt til børnene.
0

Tilbage til "Mad og drikke"